Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2014-06-09 19:04
Antal inlägg: 3557

Jag fick uppfattningen att moltom inte själv har egna barn som bidrar men jag kan ha fel. För övrigt tror jag att hfrankes upplägg är rätt vanligt och ok. Det jag undrar över är fortfarande hur man ser på betalningsförmågan hos respektive givare? Är ett barn höginkomsttagare i femtioårsåldern med allt som pengar kan köpa likställd med en tjugoårigt barnbarn som nyss flyttat hemifrån och kanske i karriärens början, dvs oftast med en inte alltför fet lön? Känns ju inte särskolt rättvist det heller.

För oss är detta resonemanget helt främmande men så har vi en lite annorlunda familjesituation också. Jag har ingen familj och min sambo har sina pensionerade föräldrar kvar i Chile. Där bor också hans syster med familj och en ogift bror som bor hemma. Vi skickar flera tusen varje månad för att hjälpa dom med allt dom kan behöva. Vi har betalat hans systers utbildning så att hon kan försörja sin familj och även hjälp hennes man att starta sitt företag. Vi har skickat pengar till att bygga upp systerns hus som raserades vid ett jordskred för några år sedan och vi har i princip finansierat en fullständig om och utbyggnad av föräldrarnas hus och även all maskinell utrusning som kan behövas för att hans föräldrar ska ha det bra. Det vi inte kan är ju att träffa dom så där får vi förlita oss på systern och brodern. Vi har daglig kontakt via skype däremot. Detta är för oss fullständigt självklart då vi trots att vi inte är höginkomstagare utan helt vanliga arbetare( jag tjänar tex 22000 före skatt) men i jämförelse med hur dom har det så har vi det så mycket bättre och prioriterar självklart denna hjälp. Jag har ju själv ingen familj så dom är min familj. Så att diskutera om vem som skulle betala vilken summa vid en present är liksom inte ens aktuellt för vår del och fullständigt främmande.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-09 19:06
Antal inlägg: 1910

Tror man tänker lite annorlunda då man har barn och är en familj. För du har väl inte några barn?

Räck upp en hand alla ni som gett pengar till era far eller morföräldrars presenter. Jag har då inte gjort det.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-09 19:08
Antal inlägg: 1910

Mitt inlägg var till moltom

Sote2014-06-09 19:09

och mitt sista stycke var off topic men ett sätt att förklara varför jag ser på hela resonemanget som lite snålt och missunsamt........

moltom - Ej medlem längre2014-06-09 19:10
Antal inlägg: 84

Mina barn är 2.5 o 5.5 år o glider med på min andel. Båda syskonbarnen har numera högre inkomster än min studerande sambo samt sin arbetslösa mor som båda bidrar med varsin andel.

Det blev många inlägg i denna fråga, tack för dem o fortsatt trevlig sommar!

moltom - Ej medlem längre2014-06-09 19:14

Sluta gärna missuppfatta mig som snål o missunsam, mina egna mor- o farföräldrar avled långt innan jag fick möjlighet att ge dem presenter

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-09 19:29
Antal inlägg: 37631

jag har inte gett far eller morföräldrar pengar,dom har pengar så det räcker dom skulle tro att jag fått solsting om jag skulle ge dom pengar,jag virkar en du stickar en tröja eller väver en matta åt dom dom gillar handarbete det gör inte jag men jag gillar att handarbeta,vuxna barn får välja vad dom vill då dom fyller jämt 20 ,30 osv sonen som fyllde jämt i februari köpte et par apdyra gympadojor på nätet som jag hämtade och slog in i paket så lillasyster får ge,moltom,jag uppfattar dig inte som snål så du vet

Sote2014-06-09 20:13

Molton- för mig framstår det bara så. Det är min uppfattning av det hela då jag inte ens skulle komma på att tänka i dom banorna. Och du upprepar att pengarna inte är ett problem och att det inte handlar om snålhet men vad handlar det om då? Du skriver och vill uppenbarligen få medhåll i ditt resonemang men när du får mothugg och blir ifrågasatt då slår du ifrån dig. Och du skriver att dessa syskonbarn tjänar mer än både din sambo och deras egen mamma men ändå är det inte pengarna som är problemet utan principen? Vilken princip? Att det ska vara milimeterrättvisa? Då kanske ni ska ta en procent av allas inkomst istället så blir det riktigt rättvist! Vad ville du med tråden annat än att få se att det fanns andra som tyckte likadant? Ja detgör det uppenbarligen men hur hjälper det dig?

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-09 20:48
Antal inlägg: 930

en del verkar vilja vrida det till att det inte ska spela nån roll med precis jämt fördelat, när man ändå ger till farmor.

..men det är ju inte farmor som får det extra man betalar, det är ju nån av de andra. Varför ska farbror bosse ha 300 spänn av mig när farmor fyller, typ?

mina två systrar har familjer så varje gång vi lägger ihop så skjuter deras respektive till medan jag får bära hela min del. Det innebär att jag betalar en tredjedel av presenten och alla andra en sjättedel. Jag bryr mig inte för jag ser det som så att mina systrar måste ju även köpa presenter till sina svärföräldrar och sånt så det "jämnar ut sig" så på nåt vis.

jag är normalt sett generös, men ibland vrider snåltarmen lite och då kan såna funderingar komma upp. Inget fel i det, tycker jag. Man ska vara ärlig mot sig själv och våga tänka på skit som inte är så fint i kanten ibland.

moltom - Ej medlem längre2014-06-09 21:11

Sote: Det handlar bara om en enkel fråga ang hur man kan lägga upp bidragen till en gemensam present
Jag slår inte ifrån mig utan försöker bara förklara/förtydliga frågan.
Jag har aldrig efterfrågat milimeterrättvisa
Måste man vilja något specifikt med en tråd?
Det finns väl uppenbarligen andra mer meningslösa trådar här i så fall
För min del är jag nöjd med svar o avser inte att lägga mer tid på tråden men det var tydligen ett både engagerande o känsligt ämne

toonfisken2014-06-09 21:27
Antal inlägg: 732

Jag skrev svar till dig allra först i denna tråd , och har läst alla nu , tror jag, vidhåller mitt svar , vuxna barn med egen inkomst ska självklart bidra ! Ha de `

Sote2014-06-09 21:31

Moltom-här på beta kan precis vilket ämne som helst bli hur hett som helst. Jag startade nån tråd för nåt år sedan med en enkel fråga om det var bäst, rent tekniskt, att använda margarin eller smör och den vart värsta debatten angående margarinets farlighet och LCHF o sånt tjafs. Allt jag ville var att få input på vilket som gav bästa pajdegen till en västerbottenpaj. Så startar man en tråd här så får man vara beredd på att förklara sig och dessutom vara rustad till tänderna med bra argument. Och helst en massa fina och svårbegripliga ord också.

kryddeluntan2014-06-09 21:41
Antal inlägg: 12360

Moltom, Sote har helt rätt. Tyvärr rör en sån här fråga upp himmel och helvete. Folk läser in vad de vill vill och tolkar allt som fan läser Bibeln.

Min syster som var ensamstående betalade alltid en andel, vi andra med äkta hälfter två, inget konstigt med det. Våra minderåriga barn åkte" snålsjuts".

Vuxna syskonbarn ska betala för sig.

HME2014-06-09 22:37
Antal inlägg: 50

Vem la tusen kronor på en present i tjugoårsåldern? Jag håller på linjen att syskonen delar lika om inte någon har extra svag ekonomi. Däremot behöver då inte några barnbarn heller stå med på presenten. Vill de stå med får de bidra med en summa - kanske en tredjedel av vad föräldern betalar är rimligt? Det är ett sätt att lösa curlingfrågan. Men som många påpekat är det försent att ta upp sånt här i efterhand. Det skapar bara missämja.

Humblen2014-06-09 23:35
Antal inlägg: 664

Har det någon som helst betydelse? Om föräldrarna erbjuder sig att låta sina unga vuxna barn stå med på presenten som föräldrarna betalar vad gör det? Visst det är inte hundra procent rättvist men tycker man det är för mycket pengar så är det ju bättre att köpa något billigare men att ens bry sig om vilka som står som givare för en present inom familjen känns för mig underligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?