Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 012

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kryddeluntan2016-03-30 22:38
Antal inlägg: 12360

Almen, tyvärr räcker inte kolloplatserna ens till alla barn som verkligen behöver det. Idag får skolorna verkligen prioritera ansökningarna och andra bestämmer vilka som kommer med.

Almen942016-03-30 22:50
Antal inlägg: 92

Jag vet, det var bara ett exempel, det finns fotbollsskolor, ridläger, seglingsläger mm som alternativ. Vissa barn kanske vill ha undervisning på sommaren för att läsa ikapp något ämne, då kan man ju även erbjuda det.

Tommy 19792016-03-30 22:50
Antal inlägg: 1182

Titti - du debatterar oärligt. Kryddeluntan har aldrig skrivit att hon tror att ALLA lärare är för John Hattie, som du påstår i ditt inlägg från den 2016-03-30 21:28, hon ifrågasatte bara varifrån du fått din information om att så många skulle vara kritiska mot honom.

För övrigt, apropå det där med att hamna utanför ämnet - vad har det faktum att du har 11 barn med saken att göra? Jag tror dessutom att de flesta av oss känner till det redan då du har en tendens att nämna det rätt ofta, så kan du vara så vänlig att bespara oss den informationen i fortsättningen?

Charleymar2016-03-30 22:51
Antal inlägg: 109

Men det håller inte...de skall ju ha lika många veckor som nu fast uppdelat på fler perioder...Så har man bara 4-5 veckor semester spelar det ju ingen roll...barnen får ändå vara på fritids eller annan verksamhet. Sen har vi ju problemet med D-vitamin brist...färre lediga veckor under sommaren hur blir det då?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-03-30 22:57
Antal inlägg: 5791

Jag är också skeptiskt till det. Vill se en riktig plan för det först. Hur långa dagar blir det? Hur många lov? Hur ska lärarbristen lösas?

Olga-j982016-03-30 23:05
Antal inlägg: 16

Jag är elev och vill inte gå i skolan på sommaren. Vill inte alla egentligen vara lediga då?

Mormodern492016-03-30 23:12
Antal inlägg: 8354

Gud vad gullig du är Olga , Jag förstår det , ingen vill väl varken jobba eller gå i skolan heller för den delen på sommaren . Men vi har ju lagar ock förordningar att rätta oss efter . Beslutar regeringen ock får stöd för det , så kan det bliva så . Tyvärr så är det .

kryddeluntan2016-03-30 23:15

En elev i grundskolan har rätt till 6785 timmar i garanterad undervisningstid under sina 9 skolår. Ett barn i årskurs 1 har 16 timmar undervisning i veckan, sen ökas det på ju äldre de blir, för att nå en topp i årskurs 9.
Det är det här OECD har reagerat på.

Flera har skrivit kloka inlägg om att man behöver längre återhämtnings tid under läsåret.

Att det måste satsas på mycket mer lärarresurser är självklart för mig.

Sote2016-03-30 23:34
Antal inlägg: 3557

Ja jisses! Undrar vilken verklighet en del lever i. För folk med inte så stark soceoekonomisk ställning är det långa sommarlovet självklart ett problem. Få ensamstående har tex möjlighet att ens åka på semester någonstans öht så att föreslå ridläger, fotbollsskolor och liknande är ju mer än lovligt naivt. Blir lite väl mycket Marie Antoinette vibbar överdet hela på nåt vis. Barn vars föräldrar inte kan ta ledigt straffas genom att få vara på fritids hela sommaren istället och man gör det medvetet så tråkigt och svårt som möjligt för att föräldrarna ska lösa det på annat vis. Speciellt barn som inte ens får vara lediga under de fyra veckor som nästan alla fritids och förskolor faktiskt stänger helt ( åtminstone i vår kommun) och endast en jouröppen enhet finns tillgänglig. Alla har inte släkt och vänner med lantställen far far away. Speciellt när ungarna kommer i åldern då dom är mitt emellan barn och ungdom och inte löngre får gå på fritids men fortfaramde är för små att helt klara sig själva är risken påfallande stor att dom dräller runt och förströr sig med mindre lämpliga saker och sällskap. Betongförorten mitt i sommaren är ingen hit på egen hand. Det räcker med några få veckors sysslolöshet.

Mormodern492016-03-30 23:41
Antal inlägg: 8354

Mycket bra inlägg av Sote , det är så sant ock stämmer exakt med hur många barn har det . Allt för många . Tråkigt nog .

kryddeluntan2016-03-30 23:47

Instämmer Sote

Almen942016-03-31 06:40
Antal inlägg: 92

Sote: Om du syftade på mitt inlägg så menade jag att t ex kommunerna kan stödja familjerna i det i st för att ev ha skola under fler sommarveckor

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-31 07:42
Antal inlägg: 37631

I de kommuner dom inte ordnat sommRKtiviteter där finns det mycket att jobba på.Här är det bra ordnat med sommarakgiviteter.
Sen går det bra att söka pengar ur majblommefonden till fest som kostar

kryddeluntan2016-03-31 10:16

Ttiittii, hur många ensamstående mammor och föräldrar av annat ursprung känner till majblommefonden? Tror inte att så många gör det. För mig är det en tillbakagång om fattiga människor ska stå med mössan i hand och be om bidrag.

Kommunerna ska erbjuda alla barn vettiga aktiviteter, oavsett om sommarlovet är 6 eller 10 veckor.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-31 21:52

Jag vet inte hur det ser ut i andra kommuner min egen kommun känner jag till.Vi har ett sommarpass som det går att utnyttja där kommunen subventionerar olika läger,scoutläger,olika 4H läger cirkus skola.öppen fäbod med leklädare ullkardning tovning och allt vad som är i fäboliv.dagkollo med olika inriktningar sen får alla barn låna fiskspön och fiska gratis i ett vattendrag här.Så vi har mycket bra barnverksamheter.
Till en billig penning.
Sen till dom som inte har råd går det att söka på 2 olika fonder till avgifter och dom som ligger under norm betalar soc för.
Alla barn får information i skolan om majblommefonden dels åker dom ut från majblomman och informerar.barn hjälper barn från åk 4 får barnen sälja majblommor.stora fondboken fins på alla bibliotek där fins det många andra fonder att söka pengar ifrån.
Vi i kyrkorna hjälper till att ansöka till lägeravgiffter .Och våra avgifter är vi inte så noga med.
Folk har bett om bidrag i alla tider så det har aldrig upphört

EricaJong2016-04-01 04:22
Antal inlägg: 537

Det är jättebra med tankar kring vad barnen ska göra med all sin ledighet - men det är ju inte därför man funderar på att lägga upp läsåret på 3 terminer. Det är en kunskapsfråga. Lär man sig bättre med 3 terminer?

Sote2016-04-01 06:31

Man lär sig bättre med lärare som får ägna tiden åt att lära ut istället för allt jäkla kringarbete som förekommer idag. Men helt klart är att sverige har betydligt färre undervisningstimmar jämfört med många andra länder som ligger högre i kunskap. På min skola som är en f-3 skola går tex barnen från 8.20-13.30 varje dag. Då går det dessutom bort 1,5 timme för raster och lunchätande. Dom har alltså 3 timmar och 40 minuter aktiv undervisnings tid om dagen. Det är inte särskilt mycket om man tänker på att det är under de första åren som grunden läggs.

ttiittii - Ej medlem längre2016-04-01 08:04

Det är vad en 7- 9 åring kan ta in

Sote2016-04-01 08:45

Svenska 7-9 klarar mindre än barn i andra länder i så fall. Inte är det många fler timmar på mellanstadiet heller. Bättre med fler undervisningstimmar så behöver dim inte ha så mycket läxor att göra på egen hand. Det är väldigt många barn som halkar efter då dom inte har någon som kan hjälpa dom med detta hemma. En del har ju råd att betala för privatundervisning och läxhjälp vilket ytterligare ökar klyftorna i samhället. Om alla fick bra och tillräckligt med undervisning i skolan vore möjligheterna bättre för alla.

ttiittii - Ej medlem längre2016-04-01 08:51

Vi behöver inte kvantitet vi behöver kvalitet.i Sverige finns inte " halka efter" eftersom det är individuell undervisning.barn är på olika nivå redan från början

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?