Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 550

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VildaVittra2016-08-02 12:38
Antal inlägg: 386

"vad jag menar med att t.ex. då plantera blommor för att inte ev. skadedjur ska lockas till en plats? De handlar om t.ex. då `´Odlingar´´ om någon då vill odla en speciell grönsak,bär,rotfrukter t.ex."

Varför väljer du att vinkla det till odlingar när vi talade om betesmarker? Vi tar stora magmasken som exempel som får kan bära på i sitt tarmsystem, hur tänker du att vi ska få bukt med den utan mark att rotera?

"och det sedan visar sig att vissa skadedjur lockas till just den plats där man odlat och försöker driva upp aktuell odling? Då finns det olika blommor/blomörter som man kan plantera på jämna avstånd bland den aktuella odlingen för att inte en viss skadedjursart ska lockas till platsen och satta fäste,och de pga. att vissa skadesjur `´Inte´´gillar vissa växtsorter helt enkelt! "

Diskussionen handlade om parasiter och inte skadedjur.

"de är de jag kallar för naturligt bekämpningsmedel såattsäga,från naturen själv! Och getter är ju känd för att kunna äta i stort sett vadsomhelst? de vet jag! Men, getter/och får har ju under alla tider strövat fritt i stora beteshagar,men också i det fria,,såsom i t.ex. Norge bl.a.? och strövar getterna fritt i hage eller utan inhägnad? Så äter dom nog hellre bara de dom tycker sig gå att äta också,eftersom det finns andra växter på platsen! Så de tycker jag inte var nåt slags försvar om att t.ex. getterna får i sig skadliga blommor el. liknande! Finns getter som äter plast och vadsomhelst? och hur bra är de då? "

Hur tänkte du att det skulle gå ihop med din plan om mindre yta? *förvirrad*

"Getter,får och grisar är ju t.ex. egentligen ingen naturlig vild djurart i Sverige.De är ju människan som tagit hit dessa djur från andra länder där dom ursprungligen härstammar ifrån,och där dom strövat fritt och kan äta och vet vad dom kan äta i det fria i naturen då också!"

Så vildsvin tillhör egentligen inte Sveriges fauna. Intressant.

"Och vill man då ha getter,grisar eller får? Ja, då får man ju se till att dom inte betar på ställen där det kan råda farliga växter isf.? och hur ska någon som då t.ex. har getter,grisar eller får i stora beteshagar kunna försäkra sig om att inte blommor/blomörter råkar komma med som frö och rota sig på en plats i t.ex. en beteshage,eller griseknoehage? Så ägarna får ju ha sitt ansvar då också såklart med att kolla upp då och då isf.?"

Och det tror du på allvar att vi inte gör redan nu?

"-Du säger?: Om? Det finns det redan nu. Har du missat hur svårt vi har att konkurrera mot övriga världen? De kan ha fler djur på mindre yta, pumpa de fulla med antibiotika så de inte blir sjuka av trängseln och således producera till en lägre kostnad. Är det ett sådant lantbruk du vill ha?
Alltså? De är ju just därför som jag menar att folket måste vakna upp och börja stötta det naturliga och ekologiska,för att visa att vi vill inte ha den skiten som produceras på t.ex. ett sådant sätt som de tydligen då görs på många ställen världen över! Klart att övriga världen på sina håll med sin sorts djurhållning konkurerar ut många bönder pga. att dom går tillväga på ett sådant sätt? Men sålänge de övriga folket inte bryr sig,utan fortsätter att stötta dessa typ av odlare,eller djurhållare med dess produktion och inköp ev dess livsmedel och liknande? Så fortgår ju också allt detta med att bli utkonkurerad också?"

Ändå förespråkar du en avveckling av svenskt jordbruk. Hur går det ihop?

"Och vi har ju heller ingesomhelst anledning att i vårt unika land Sverige med dessutom våran mångfald, att ens köpa/importera den typen av produkter som produceras där och på ett sådant sätt?
Vi måste helt enkelt bojkotta all import av den typen såklart.Och då först kommer ju Sveriges lantbruk igång på riktigt såklart,om då övervägande av folket säger NEJ till skadlig framställning/produktion och dess import från andra länder!"

Så om jag tittade in i ditt skafferi, på dina möbler och i din garderob, skulle jag då finna 100% svenska produkter?

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-02 13:26
Antal inlägg: 157

Avveckla svenskt jordbruk? Jag menar ju att Just Svenskt Jordbruk och liknande ska stöttas! men att jordbruket satsar på ekologiskt rakt av ,istället för de som fortfarande pågår övervägande med ``Icke´´ekologiskt!

Stora magmasken som får får bära? ja,,alla djur har olika slags parasiter i sin kropp,så också människan för att alls kunna överleva! Men vissa parasiter kanske inte hör till de nyttiga parasiterna presis såklart? Och att ha tillräckligt med mark för att kunna rotera betesplatserna för djuren ska det ju såklart också vara och finnas tillräckligt med mark för,för då aktuella djurhållare! Och de var ju de jag menade i tidigare inlägg med att då aktuella jordbrukare/lantbrukare då ska kunna argumentera för hur mkt. mark som denne måste ha för att t.ex. då kunna ha tillräckligt med roterande betesområden för djuren! Och har aktuell jordbrukare/lantbrukare verklige skäl att behöva en viss yta av marker för sina ändamål för sin djurhållning? ja? Då är de ju bara argumentera för detta då då också! Konstigare än så är de väl ändå inte eller?

Men om det däremot finns markägare som innehar/äger mkt. mkt. mer mark/&ägor än vad dessa alls är i behov av sanningsenligt? Ja..då ska överflödig mark kunna köpas eller arrenderas upp för andra intresserade som vill bruka,odla och skörda marken t.ex.,för att då inte stora markområden bara står där och upptar plats till inget syfte alls!

-Jag menar ju inte att någon ska tvingas sälja/arrendera ut den markyta dom ``verkligen behöver el. är beroende av sanningsenligt för sin egen djurhållning/el. odling heller! Utan överflödig stående mark däremot!

Så min tanke och vision är ju inte att någon lantbrukare/jordbrukare/o dlare ska tvingas få näringen att försöka gå runt på liten yta som inte heller räcker till för aktuell verksamhet!

Förstår du nu då?

Vildsvin är ingen naturlig djurart i det vilda i Sverige! Den är importerad en ggn. i tiden av någon som valde att ta in denna art! Samma med rådjur i övre delen av Sverige! Inte heller någon naturlig djurart som funnits i övre delen av Sverige tidigare.Också den hittagen av någon vid nåt tillfälle!

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-02 13:54

Jag tänker närmast på t.ex. nänniskor som kommit till åren,och idag sitter på en ålder från kanske 50-90 år i ålder? Och kanske redan vid 50års ålder inte längre `´orkar´´ ta hand om sitt tidigare pågående jordbruk/lantbruk av då olika anledningar?

och sitter då kanske där med massor av hektar mark som bara står där och som personen helt enkelt bara är ägare av??? varför i jissenamn skulle inte då denna markyta kunna få köpas/el. arrenderas in till iaf. viss del då av intresserade odlare och liknande t.ex.?

Och sedan en annan sak? Även om en person såkallat äger marker? Så äger ändå ingen människa marken fullt ut? utan marken är egentligen bara till låns! Och det är ju därför människor inte heller får göra vad somhelst med sin mark,eller på sin mark! såsom t.ex. utgrävningar av olika de slag,borrningar,eller gräva ut stora gropar i marken/markerna för att t.ex. göra en sjö för inplantat av t.ex. fiske,som också har varit och är rätt påpulärt på sina håll bland vissa mark/och skogsägare! Man får hellr rinte bygga stenpirer,eller anlägga med att gräva ut sjöbottnar och liknande till t.ex.egna badstränder el. båtplatser hursom helst på sin mark.även om marken går fram till stranden/strandkanten? linjen som går vid strandkanten är nämligen ingenmansland helt enkelt!och de för att det finns nåt som heter allemansrätten vid strandlinjen till en mark som en markägare kanske då har `´såkallat?´ner till en sjö eller havet?

Och behöver det röjas invid en strand t.ex.,där slyn börjat ta över, för att då få mera utsikt från gården och liknande? Så får markägaren `´Själv´´röja upp om denne vill,för kommunen har inte heller det som nåt ansvar,trots att det finns nåt som heter allemansrätten vid strandkanten? Det är helt enkelt ingenmansland!

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-02 14:38

Vildavittra?:Glömde ju även svara på din fråga ang. vad jag t.ex. har i mitt skafferi och garderob?

jo..jag har allt det som går att köpa närodlat av det jag bl.a. behöver och vill äta t.ex. bl.a. såsom skinka,köttfärs,fisk,bröd ,mjölk,smör,grädde,gräddf il, grönsaker,potatis.

och i min garderob? Där har jag såklart enbart kläder som finns att tillgå och köpa i de butiker som då inte kan tillhandahålla annat än de som då är importerat,,såsom jeans, och alla andra kläder också?

Men skulle t.ex. då Sverige satsa på egen produktion av kläder som funkar att använda och som känns okej? ja..då skulle ju såklart även alla andra också få tillgång till att kunna köpa inhemska produkter i klädväg också? ganska självklart eller?
Men sålänge det väljs att importeras och helle rinte satsas med egen produktion av t.ex. då kläder i Sverige?? ja,då finns ju inget annat att tillgå då heller? Tyvärr! kunden har ju som inget val? De är ju de jag menar? Finns det inget annat alternativ att köpa så måste man ju som kund köpa det enda som finns att tillgå då också,även om man såklart helst hade velat slippa!

VildaVittra2016-08-02 18:43

"Avveckla svenskt jordbruk? Jag menar ju att Just Svenskt Jordbruk och liknande ska stöttas! men att jordbruket satsar på ekologiskt rakt av ,istället för de som fortfarande pågår övervägande med ``Icke´´ekologiskt!"

Ja, avveckla, för alla dina förslag leder till just det.

"Stora magmasken som får får bära? ja,,alla djur har olika slags parasiter i sin kropp,så också människan för att alls kunna överleva! Men vissa parasiter kanske inte hör till de nyttiga parasiterna presis såklart? Och att ha tillräckligt med mark för att kunna rotera betesplatserna för djuren ska det ju såklart också vara och finnas tillräckligt med mark för,för då aktuella djurhållare! Och de var ju de jag menade i tidigare inlägg med att då aktuella jordbrukare/lantbrukare då ska kunna argumentera för hur mkt. mark som denne måste ha för att t.ex. då kunna ha tillräckligt med roterande betesområden för djuren! Och har aktuell jordbrukare/lantbrukare verklige skäl att behöva en viss yta av marker för sina ändamål för sin djurhållning? ja? Då är de ju bara argumentera för detta då då också! Konstigare än så är de väl ändå inte eller?"

Och du verkar inte ta till dig att det kanske räcker med 40 hektar nu, men om några år krävs det mer. Länsstyrelsen ändrar nämligen sina regler med jämna mellanrum och de måste vi följa. Tror du klimatförändringarna bara kommer medfölja bättre badväder? Det är nämligen något som definitivt kommer att påverka både djurhållning och avkastning, och då menar jag inte positivt.

"Men om det däremot finns markägare som innehar/äger mkt. mkt. mer mark/&ägor än vad dessa alls är i behov av sanningsenligt? Ja..då ska överflödig mark kunna köpas eller arrenderas upp för andra intresserade som vill bruka,odla och skörda marken t.ex.,för att då inte stora markområden bara står där och upptar plats till inget syfte alls!"

Som sagt, du verkar inte läsa det jag skriver. Berätta då för denna okunniga bonde om hur mycket mark jag kommer behöva under resten av mitt liv.

"-Jag menar ju inte att någon ska tvingas sälja/arrendera ut den markyta dom ``verkligen behöver el. är beroende av sanningsenligt för sin egen djurhållning/el. odling heller! Utan överflödig stående mark däremot!"

Men hur ska jag förklara att mark som är obrukad (i dina ögon) faktiskt mår bra av det ibland och man har det även som en buffert om man just får parasiter?

"Så min tanke och vision är ju inte att någon lantbrukare/jordbrukare/o dlare ska tvingas få näringen att försöka gå runt på liten yta som inte heller räcker till för aktuell verksamhet!"

Nu säger du emot dig själv, för då vill du att bönder ska få öka sin yta och ha den obrukad som reserv.

"Vildsvin är ingen naturlig djurart i det vilda i Sverige! Den är importerad en ggn. i tiden av någon som valde att ta in denna art! Samma med rådjur i övre delen av Sverige! Inte heller någon naturlig djurart som funnits i övre delen av Sverige tidigare.Också den hittagen av någon vid nåt tillfälle!"

Nu blandar du ihop saker. Vildsvinen utrotades i Sverige och återinplanterades, rådjuren samt älgarna höll på att gå samma öde till mötes på 1700-talet när jakten släpptes fri, men det fanns ett fåtal exemplar kvar. De har nu spridit sig igen. Så visst tillhör de vår fauna.

VildaVittra2016-08-02 18:50

"Jag tänker närmast på t.ex. nänniskor som kommit till åren,och idag sitter på en ålder från kanske 50-90 år i ålder? Och kanske redan vid 50års ålder inte längre `´orkar´´ ta hand om sitt tidigare pågående jordbruk/lantbruk av då olika anledningar? "

Så tvångsförflyttningar av äldre från deras hem alltså? Och om man blir sjuk, exempelvis cancer, så ska man tvingas från gården och sedan inte ha den som jobb att komma tillbaka till? Fin människosyn.

"och sitter då kanske där med massor av hektar mark som bara står där och som personen helt enkelt bara är ägare av??? varför i jissenamn skulle inte då denna markyta kunna få köpas/el. arrenderas in till iaf. viss del då av intresserade odlare och liknande t.ex.? "

Så om jag ser att grannen inte använder sitt jordgubbsland eller du din balkong, så ska jag få tvångsköpa den? Samma sak.

"Och sedan en annan sak? Även om en person såkallat äger marker? Så äger ändå ingen människa marken fullt ut? utan marken är egentligen bara till låns! Och det är ju därför människor inte heller får göra vad somhelst med sin mark,eller på sin mark! såsom t.ex. utgrävningar av olika de slag,borrningar,eller gräva ut stora gropar i marken/markerna för att t.ex. göra en sjö för inplantat av t.ex. fiske,som också har varit och är rätt påpulärt på sina håll bland vissa mark/och skogsägare! Man får hellr rinte bygga stenpirer,eller anlägga med att gräva ut sjöbottnar och liknande till t.ex.egna badstränder el. båtplatser hursom helst på sin mark.även om marken går fram till stranden/strandkanten? linjen som går vid strandkanten är nämligen ingenmansland helt enkelt!och de för att det finns nåt som heter allemansrätten vid strandlinjen till en mark som en markägare kanske då har `´såkallat?´ner till en sjö eller havet?"

Det där är inte helt sant, all mark är inte strandskyddad, sedan kan man äga vatten också.

"Och behöver det röjas invid en strand t.ex.,där slyn börjat ta över, för att då få mera utsikt från gården och liknande? Så får markägaren `´Själv´´röja upp om denne vill,för kommunen har inte heller det som nåt ansvar,trots att det finns nåt som heter allemansrätten vid strandkanten? Det är helt enkelt ingenmansland!"

Nej, man får bara röja om man själv äger marken.

VildaVittra2016-08-02 18:51

"Vildavittra?:Glömde ju även svara på din fråga ang. vad jag t.ex. har i mitt skafferi och garderob?

jo..jag har allt det som går att köpa närodlat av det jag bl.a. behöver och vill äta t.ex. bl.a. såsom skinka,köttfärs,fisk,bröd ,mjölk,smör,grädde,gräddf il, grönsaker,potatis.

och i min garderob? Där har jag såklart enbart kläder som finns att tillgå och köpa i de butiker som då inte kan tillhandahålla annat än de som då är importerat,,såsom jeans, och alla andra kläder också?

Men skulle t.ex. då Sverige satsa på egen produktion av kläder som funkar att använda och som känns okej? ja..då skulle ju såklart även alla andra också få tillgång till att kunna köpa inhemska produkter i klädväg också? ganska självklart eller?
Men sålänge det väljs att importeras och helle rinte satsas med egen produktion av t.ex. då kläder i Sverige?? ja,då finns ju inget annat att tillgå då heller? Tyvärr! kunden har ju som inget val? De är ju de jag menar? Finns det inget annat alternativ att köpa så måste man ju som kund köpa det enda som finns att tillgå då också,även om man såklart helst hade velat slippa!"

Du har alltså inte ens undersökt saken, det finns nämligen svenska textilier och kläder att köpa.

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-02 19:10
Antal inlägg: 37631

Jag har mycket mark till ingen nytta,den bara finns där.
Rebecka,Du.tycker Då att den ska tvångssäljas,vem tycker Du ska sätta priset på marken ?

kryddeluntan2016-08-02 20:35
Antal inlägg: 12360

Svenska Tekoindustrin gick omkull för jättelänge sedan. Det blev för dyrt att tillverka svenska kläder och vi måste faktiskt importera råvaran Som bomull tex. Ska vi gå i säckväv allihopa?
Nu blir det verklighetsfrämmande Rebecca.

volpe1964 - Ej medlem längre2016-08-02 20:47
Antal inlägg: 6106

Otroligt bra inlägg VildaVittra och dessutom tar du dig tid att läsa de andra inläggen och besvara dem pedagogiskt. Kul att se :)

VildaVittra2016-08-02 21:07

Kryddeluttan. Du menar att fibrerna som växer på fåren och på linfälten blir säckväv? Bomull och polyester är inte livsnödvändiga.

Ett exempel på vart du kan köpa svenska ullkläder: www.ullcentrum.com/

Och lintextilier: www.vaxbolin.se/

Tack Volpe1964 :-)

med2016-08-02 21:17
Antal inlägg: 1164

Helst svenskt och närproducerat. Ekologiskt

kryddeluntan2016-08-02 22:46

Jag vet VildaVittra, tog i för mycket. Själv försöker jag köpa närodlat/ svenskt så långt det är möjligt. Har i långa tider köpt ekologiska ägg tex. Jag bodde i Sverigers skafferi, Skåne i 17 år. :-)

Det jag menar är att det finns nog inte förutsättningar att bygga upp en Tekoindustri utifrån våra egna råvaror. Håller med om att vi inte behöver plast i våra kläder.

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-02 23:00

Krydde,jag tror på en svensk tk industri,dels med återbruk av begagnade bommulskläder.Sen är ullen på fram match det har kommit många nya tekniker.lin är inte att förakta.
Så fort det kommer Svenska underkläder kommer jag och väldigt många jag känner köpa dom.

kryddeluntan2016-08-02 23:33

Någonstans måste det begnade bomullet komma ifrån. RoBygge i Järna tex. säljer exklusiva babykläder i linne, men vilken vanlig människa har råd att köpa dem?

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-02 23:52

Det finns massor med beg bommulskläder,gardiner,tr asiga lakan,och annat.det går att beta om,och riva med maskiner till mindre bitar,har hört om får som äter " bommulsbitar av beg kläder,sen plockas fårlortarna och kokas så är det en ny,fiber.jag tror på återbruk av det mesta.
Svindyra babykläder av lin har inte alla råd med men nytänkande och arbetslöshet brukar generera nya idéer

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-02 23:57

Sveriges har en framtid inom tk,alla är så gott som skit trötta på hm:s skitkläder som håller 1 tvätt till limmet gått ur tyget.tk är vår framtid vi bestämmer oss för att bli bäst på tk,att konkurrera ut skräpet kan inte vara så svårt.vår framtid hänger på det.

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-03 00:19

Vildavittra?: Inget ska ju avvecklas! De ska ju starta igång!
menar ju att det ska satsas på Ekologiskt,närodlat/& närproducerat,sånära befokningsorterna som det är möjligt!

40 hektar menar jag ju `´Inte´´ska vara som nåt bestämt att klara sig på heller ,om då t.ex. 40 hektar just NU räcker för en bonde eller liknande!

-Jag skrev och menade ju att? Den som har djurhållning/lantbruk odlingar t.ex.? Och kanske då i dagsläget klarar sig på vissa hektar? Givetvis ska räkna på hur mkt. mer hektar som `Förmodligen?´´ skulle kunna behövas när /el. OM? förhållandena då förändras av olik analedningar och såklart ha dett ai beräkningen! pga. då t.ex. vissa klimatförändringar? el. kanske en viss ev. tänkt ökning av lantbruket/jordbruket inom en viss snarare tid! Och såklart utifrån detta då göra sina beräkningar och ta till såpass mkt. hektar som förmodligen då kan behövas ha för då kommande framledes behov,utöver dessa hektar på t.ex. då 40hektar idagsläget!

Och som jag menar gäller `´Speciellt´´i första hand t.ex. 1 person el. ett par på 2 personer som kommit upp i åren och sitter där med kanske t.o.m. 200-500 hektar mark/skog,som dom inte ens själv orkar bruka längre,eller använda sig av heller!?

-Och har heller aldrig varken menat eller sagt att någon ska tvångsförflyttas från sitt hem!?

Men om 1 person,el. 1 par som speciellt kommit upp i ålderdomen? Och sitter där ensam i sin gård,och inte längre orkar bruka sin skog/el. mark på samma sätt som innan t.ex.? Och samtidigt sitter där som ägare av skog/el.och mark på kanske upp till t.o.m. 200 hektar!?

Inte behöver väl denna person/eller ett par som kommit upp i åldern/ålderdomen då all denna mark/skog heller!? eller?

Och inte behöver väl denna person/el. par vräkas från sin går dför den skull heller!?
Dom kan ju bo kvar där lika bra som förut? Och om det nu är så viktigt att få äga mark/skog bara för att? ja..? Då kan dom väl få behålla `´Hela´´50 hektar då isf.? eller?

-Så du verkar inte förstå min tidigare förklaring i mina tidigare inlägg har jag förstått!?

Och ang. strandskyddet? : ja, presis vad jag innan också skrivit!? Om man äger marken fram till stranden? Ja..då får man röja själv,för kommunen står inte för nån röjning per automatic!

Ja, man kan äga en strand och sjö t.ex.! En liten sjö som ligger på ägorna t.ex.!

men däremot där t.ex. älven rinner,havets stränder,och andra stora sjöar ? Dör gäller strandskyddet i regel!

-Jordgubbsland och balkong? : Menar du verkligen att jag menar att någon ska ha rätt att tvångsköpa t.ex. ett mindre jordgubbsland som grannen har,eller balkong som inte används? Skumt påstående helt enkelt!?

Jag har `´HEla´´ tiden pratat om markägare som äger `´En massa mark/skog´´ och som själv inte har nån själig grund till att behöva sitta på så mkt. mark,om dessutom personen/personerna ifråga dessutom inte ens är aktiv längre på nåt sätt!? Och sådana finns det faktikst ett antal av! Dom gillar att bara äga mark för att ha nåt att tydligen stoltsera med för vissa andra av nån anledning!? Plus att mång amarker/skogar inte ens sköts om på ett rätt,riktigt eller humant vettigt sätt för naturen och miljön som sådan heller!?

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-03 00:29

ttiittii?: Okej? Du har en massa mark/skog eller vad det nu är för mark?
Och säger att du inte gör nåt med marken om jag förstått rätt?

Sälj den då! ring/el. kontakta länsstyrelsen i din kommun och be att få prata med någon ansvarig där som kan svara på vad just din typ av mark ligger i för marknadsvärde idag på den plats/ort den ligger belägen i? Det finns riktpriser på marker beroende på var de är belägna i landet,och även vilken typ av mark det handlar om? Stenig mark? myrmark? tallskog?granskog? ängar? Och utifrån de så kan dom ta fram vad priset ligger på per t.ex. 1000m2? el. hektar?

Och sedan annonserar du ut marken om du nu tycker att du inte gör nåt med marken/skogen?

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-03 01:01

Har haft den hos mäklare,dom är sämre en mig,dom här inte lyckats sälja.
Själv har jag lyckats sälja 4 tomter.jag är intresserad av pengar inte av kommunens underbetslda priser.som jag sagt tidigare ger jag inte bort något och definitivt inte till kommunen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?