Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 559 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
lycopersicon | 2016-08-15 12:31 | |
![]() | ttiittii: Hur skulle det kunna framgå hur mycket man betalar under en livstid? Man betalar ca 1% av sin beskattningsbara inkomst och eftersom man inte kan veta vad man tjänar under sin livstid är det en omöjlighet. Vill man inte betala är det bara att gå ur kyrkan så behöver du bara betala den obligatoriska begravningsavgiften. | |
vigren | 2016-08-15 13:23 | |
![]() | Jag känner mig kränkt... Jag är döpt för det första och jag är dömd till att betala skatt under hela min livstid. Ja - inte bara kyrkoskatten då, utan jag förmodas ju försörja mig hederligt och därmed skatta för det. Utom då de första åren då jag studerar. Men då betalar ju mina föräldrar skatt som de i sin tur är dömda till. Kyrkoskatten kan jag dock välja att inte betala, det är mer än vad man kan göra med övriga skatter. OBS! Info för de med lite lägre IQ: Jag är ironisk nu... | |
Fesebengt2 | 2016-08-15 17:53 | |
![]() | Är inte konfirmationen tillfället då barnet själv bestämmer om de vill bekräfta sin tro? | |
Santiel | 2016-08-16 04:00 | |
![]() | kanske ska läsa på lite om ämnet först. Barn betalar ingen kyrkoskatt. Kyrkoskatten togs bort när kyrkan skildes från staten. Däremot betalar medlemmar i Svenska Kyrkan en medlemsavgift, precis som man gör till alla andra föreningar man väljer att vara medlem i. Att gå ur kyrkan är frivilligt. Däremot förlitar8 man rätten att begravas kyrkligt. Men varför begravas kyrkligt om man gått ur något man inte vill bara medlem i. Föräldrar döper oftast sina barn i kyrkan för att det är en fin tradition. Men namnet får man ju inte genom ett dop. Nu är det vanligare att föräldrar har namnceremonier istället. | |
EricaJong | 2016-08-16 10:06 | |
![]() | OT, men till Fesebengt2: jo, det stämmer :) | |
plinius | 2016-08-16 10:55 | |
![]() | Vad är grejen med barndop. När allt kommer om kring så handlar ju dopet om Troendedop. Jesus sa aldrig att spädbarn som inte vet varken ut eller in skulle bli "räddade" av ett sitt dop. Nej man blir döpt av egen fri vilja. Nått annat är bara tradition som att fira Julen och midsommarafton ungefär. | |
Ruckzuck | 2016-08-16 11:47 | |
![]() | Det enda man egentligen kan ha en synpunkt på är att Svenska kyrkan har en priviligerad ställning jämfört med andra samfund, d.v.s. att man får hjälp av skatteverket att driva in medlemsavgiften. | |