Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 262 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vulcan | 2007-02-20 17:51 | |
![]() | Jag har också ofta uttryckt mig lite nedlåtande om skolan som motsatsen till "den riktiga världen". Men när man tänker efter på saken är det ett ganska underligt påstående. Skolan är väl en del av den riktiga världen? Att skaffa sig kunskap för att senare kunna tillämpa den på något vis är ju en helt central del av livet och det skulle inte fungera utan någon form av organiserat utbildningssystem. Sen finns det ibland en likriktning i skolan och en fixering vid kunskap för kunskapens egen skull som är mindre positiv. Och alla passar inte in i systemet... Jag känner igen dina upplevelser till viss del Sawawa men jag vill ändå inte vara så generellt negativ mot skolan och högre utbildning som helhet. Jag tycker t ex det är jättekul att se hur bra min äldste son trivs och utvecklande det varit för honom att komma in i en mer organiserad och målinriktad värld än vad dagis och 6-årsverksamheten är. Och nog tycker jag att jag själv har kommit någon stans tack vare mina egna studier. Om inte annat så har det utvecklat mitt tänkande och mina vyer och förmåga att angripa ett problem på ett strukturerat sätt. Kritisera gärna "skolan" men släng inte ut barnet med badvattnet tycker jag. | |
veggie_d | 2007-02-20 17:53 | |
![]() | Hihi.. Sawawa är rolig. På ett lite skrämmande sätt. Kortsiktighet är sällan av godo.. | |
Sawawa | 2007-02-20 17:56 | |
![]() | Det är ju det jag säger; Vissa trivs som fisken i vattnet och de lär ha svårt för att komma ur systemet. Fortsätter de inte plugga i all oändlighet, börjar det säkert jobba inom skolan. Jag skulle bara önska att skolan, iaf ibland och på högre nivå kunde ha samma synsätt som på arbetsplatser och samhället i stort. För så är det inte idag, man är en elev, alltid en elev, räck upp handen, håll käft och gör det du blir tillsagd. I vårt avlånga land idag är det farligt att tänka själv, det blir man innpräntad redan på lågstadiet. Aldrig ifrågasätta, alldrig gå utanför ramarna. Gapa och svälj, att bli en egen tänkande individ, det får du sköta någon annanstans. | |
Sawawa | 2007-02-20 17:58 | |
![]() | Veggie: Om du menar att jag är kortsiktig (Jag kan ha missuppfattat) så kan jag bara meddela att om jag kunde så skulle jag planera hela mitt liv, in i minsta detalj fram till vad jag ska ha för gravsten. Kortsiktigt finns inte i min värld, däremot i skolans. | |
veggie_d | 2007-02-20 18:03 | |
![]() | Nja, men isf har jag väl missuppfattat dig också. Fast det var i ärlighetens namn inte så svårt, eftersom du ungefär uttryckte att man ska undvika skolan för att den inkräktar på friheten att leva ett liv i valfrihet, när det i själva verket är precis tvärtom.. 5 års hårt plugg på högskolan -> en livstid av fria val i arbetslivet. Easy choice, tycker jag. För övrigt känner jag inte igen ett smack av det du skriver om förbud mot självständighet och eget tänkande.. mer än möjligen lite från grundskolan. Så var det inte på gymnasiet, och det var det definitivt inte på högskolan. | |
Sawawa | 2007-02-20 18:08 | |
![]() | Alla de som pluggat färdigt och ändå inte får jobb? Alla de med värsta utbildningen som inte får använda den? Vad gör de? Du har väl haft vett att hålla käft, eller stänga öronen. Eller både och. För så fort man opponerar sig så får man veta hur det ska vara. Och det blir ännu värre när man kan mer än läraren, då får man knappt kom in till lektionen längre. ÄNNU värre blir det när man kan prata till sig betyg utan att egentligen kunna något. OM jag börjar plugga igen (det går förmodligen inte att unvika) så vill jag veta att jag blir något, och att jag sedan är det resten av mitt liv. Varje dag, 40 timmar i veckan. Då blir jag glad. | |
LasseBjörn | 2007-02-20 18:15 | |
![]() | Ibland är det inte så dumt att hålla käft och rätta in sig i ledet. Det finns nationer som i grunden bygger på denna inställning och som dessutom fungerar ganska bra. Lite som när Falken går in framför kassen. Tänk inte -tryck dit den bara, det är därför han är där. | |
vulcan | 2007-02-20 18:17 | |
![]() | För de allra, allra flesta ordnar det sig ändå till sist, även om det inte alls blev som man tänkt. Inte fan blev det nån personaltjänsteman av mig t ex, jag har inte jobbat en minut med det sen jag inte tog min examen (se ovan). Men jobb har jag haft och även om jag numer jobbar med IT-system så har mina beteendevetenskapliga studier inte alls varit bortkastade, tvärtom så har de hjälpt och hjälper mig på många sätt fortfarande. Däremot så kan man inte få några garantier - men det kan man ju inte med någonting i världen. Att fixa det och ändå leva och känna sig någorlunda trygg - det är att vara människa det. Med eller utan en akademisk examen i ryggsäcken... | |
veggie_d | 2007-02-20 18:25 | |
![]() | Nå, så mycket vett hade jag väl inte. Har skällt ut/tillrättavisat en betydande andel av mina lärare genom åren, när jag tyckt att de haft fel. Det har aldrig resulterat i något negativt, tvärtom. Du måste råkat ut för några riktigt snedtänkande lärare. | |
Cassano | 2007-02-20 20:10 | |
![]() | Naturligtvis är det så som mina fördomar säger mig - de med högst ranking här är en hög nördar som bara pluggar och pluggar :) Vi lite mer normala håller oss runt 2000-strecket....eller? ;) (hoppas att min avundsjuka inte lyser igenom. Vill också vara smart!) Själv är jag lärare i Matte och NO...bara lite halvnördig sådär. | |
snorklan | 2007-02-20 20:23 | |
![]() | Normal? Jag är en beta-nörd (dock ingen plugg-nörd) rätt igenom trots mina 2035 =) | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-02-20 21:00 | |
![]() | Ja, själv har jag en garanterad tillsvidare-anställning bara jag går klart skolan... Så jag har inga problem med att få arbete...;-) Däremot kan jag tänka mej att om man går en utbildning som är lite "smalare" kan jag tänka mej att det är svårare att få jobb. Men det är ju en fråga om val och tycke. Är det värt att gå just den där utbildningen som låter sååå kul, men har svårare att ge ett jobb eller ska jag gå en annan rolig utbildning där det är större chans att jag får ett jobb. (se inlägg ovan...) Har faktiskt en kompis som är doktor och som var lite nedstämd när han fått så mycket lån att han inte fick något mer... han ville studera mer. Nu jobbar han iofs på skolan;-) Som lärare brukar säga: Kunskap är inte tungt att bära! ..vad säger ni lärare? | |
pilutta-dej | 2007-02-20 21:14 | |
![]() | Fil. kand. i beteendevetenskapliga ämnen (psykologi, pedagogik, sociologi) i tidernas begynnelse. Är frmför allt förskollärare (också det en högskoleutbildning) och arbetar som sådan sedan mer än 30 år. | |
sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-02-20 23:39 | |
![]() | Nästan 400 akademiska poäng i diverse humaniora och psykologi - är snart färdig gymnasielärare. | |
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-02-20 23:57 | |
![]() | 400p! herregud. det är ju 10 år | |
sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-02-20 23:58 | |
![]() | Har läst dubbelt | |
systerrebell | 2007-02-21 16:22 | |
![]() | Läser också dubbelt. Fortsätter jag såhär kommer jag kunna ta ut 5-6 examina. Fast inte tusan märks det (om det nu borde göra det) i ratingen... *suck* :) | |
rajott | 2007-02-21 17:27 | |
![]() | har läst två år juridik, en termin engelska och håller nu på med journalistprogrammet på 100 p i gbg. förhoppningsvis är det journalist jag slutligen blir (när jag blir stor...) :) | |
tokflickan | 2007-02-21 17:34 | |
![]() | Har precis tagit ut en kandidatexamen i journalistik. Fast för mig kommer nog ordintresset snarare från att jag alltid läst mycket och alltid haft lätt för det svenska språket (i skolan och så). | |
rajott | 2007-02-21 17:37 | |
![]() | och ett litet tillägg: att skolan inte uppmuntrar en till att bli en fritänkande individ håller jag verkligen inte med om! min utbildning är otroligt fri och individuell, med tanke på att de endast ger en redskap och vissa ramar (för att klara av yrket), men att alla ämnen vi väljer är upp till oss själva. bara vi kan stå för det vi skriver. och själva poängen med mitt framtida yrke är att ifrågasätta och granska och tänja på gränserna (som jag ser det). att tycka att det är "orättvist" att vissa akademiker går arbetslösa efter en lång utbildning är så tröttsamt. man ansvarar för sin egen försörjning och man måste använda hjärnan redan innan man väljer utbildningsväg. | |