Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade0
Mobilspel
Pågående19 657

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Birgerkung - Spelvärd2007-09-23 21:32
Antal inlägg: 2392

Det kan väl finnas persiska mattor, även om inte persien finns kvar?

y not2007-09-23 21:44
Antal inlägg: 9014

men PERSISKA finns. Det heter FARSI på persiska och Dari lite längre österut.

y not2007-09-23 21:45

Perserna är en stam av indoeuropéer som trädde fram på iranska högplatån för cirka 2500 år sedan, där de grundade det persiska/iranska imperiet,
sv.wikipedia.org/wik...is ka_riket

auranita2007-09-23 22:54
Antal inlägg: 652

Det finns väl inte alltför många RALLARE heller nuförtiden, men de hänger ändå med i *RULLORNA ..., och är en enkel RULLNING!

Jesper M2007-09-24 00:36
Antal inlägg: 1332

finns det några nya (korta) ord med Z i?

auranita2007-09-24 00:52
Antal inlägg: 652

Jodå! ZEST har många gånger varit räddaren i nöden när vi spelat IRL den senaste tiden. ZOOM är en annan efterlängtad nykomling.

Kolla scrabbleförbundets hemsidor, www.scrabbleforbundet.se där finns många matnyttiga ordlistor!

Äppelkatten - Ej medlem längre2007-09-24 07:23
Antal inlägg: 1290

Jag ogillar SAOL13. Varför ska oregelbundna böjningar vara med? Visserligen är de "oregelbundna" men de är knappast grundform. Jag är för grundform. Blä. Systemet blir förvirrat och grammatiken är smått upprörd.

hakan2007-09-24 07:40
Antal inlägg: 6

Man kan också hävda att systemet blir förvirrat om man frångår principen om att alla fetstilta ord i SAOL 13 är godkända.

Men Scrabbleförbundet hade och har starka anhängare av såväl ovanstående som Äppelkattens uppfattning. En mycket jämn omröstning vid ett extra medlemsmöte (där rekordmånga medlemmar valde att delta) korade fetstilsprincipen till vinnande rättesnöre.

ordsvall - Ej medlem längre2007-09-24 10:45
Antal inlägg: 425

jesper m: har du klickat på "läs här" under första sidans saol13-notis? där hittar du en kortfattad beskrivning av vad som hänt. där finns också en KLICKBAR LÄNK som går DIREKT till ordlistorna på scrabbleförbundets hemsida! du får alltså HELA utbudet av nytillkomna ord med ett enda, litet klick. rekommenderas varmt!!

äppelkatten: här www.scrabbleforbunde...84 5caf95a6 kan du gå in och få en liten bild av diskussioner kring ordlisteproblematik!

Jesper M2007-09-24 20:02
Antal inlägg: 1332

åh så du kan ordsvall ;)

Abdul-Jabbar - Ej medlem längre2007-09-25 05:46
Antal inlägg: 20

Kommer Frank få nya ordlistan också? Har för mig att Radagast kan svara på den frågan.

vulcan2007-09-25 10:36
Antal inlägg: 7666

Scrabbleförbundet avser att lägga ett gott ord för Frank hos Akademin. Programmets skapare och ägare har åtminstone i nuläget bestämt sig för att de inte vill släppa någon ny version utan att ha ett godkännande från upphovsrättshavaren om att använda SAOL13.

hugokolbaz2007-09-25 12:12
Antal inlägg: 665

Den nya ordlistan kommer till Karlstads irl-spel iaf Abdul!

Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-09-25 15:47
Antal inlägg: 339

Okej, jag har kollat lite på de nya listorna, och är lite förvirrad.
Kan någon berätta för mig exakt vilken eller vilka nya starka konjugationer som är spelbara? Som det är idag, och även i föregående version av saol, är stark konjugation infinitiv godkänd. Nu verkar även stark konjugation preteritum indikativ vara spelbar. Har jag missat någon form?

y not2007-09-25 21:37

antagligen.
SAOL gör ju inte listan för att vara en konsekvent spelordlista, utan för att vara en enkel lista att slå i. Sen har de vissa regler för hur detta blir enklast och mest konsekvent för det syftet, vilket inte helt sammanfaller med den konsekvens man velat se hos en ordspelslista.
Men det är ändå enklare att följa de ord som finns där än att stryka en viss mängd.
så kanske hittar du något enstaka # preterium, passiv particip av esti, vad vet jag, jag vet ju inte ens vad det är men förklara gärna ;)

Qrax2007-09-25 21:43
Antal inlägg: 154

Det räcker väl att säga att oregelbundna böjningar funkar. Det gäller substantiv, verb och adjektiv. Konjugation och preterium gör mig bara förvirrad...

Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-09-26 08:57

Jag går vilse i de böjningmorfologiska labyrinterna. Om vi utgår från påbudet att även starka verbböjningar (stark konjugation) numera är tillåtna förstår jag inte varför jag kan finna det svaga BESLUTA som förut men inte *BESLÖT i nyordslistan.
Det här var det första bästa ordet jag kollade upp, och jag antar att det lär finnas fler exempel.
Finns det någon regel skriven i osynligt bläck som säger att bara ord med högst fem bokstäver av utrymmesskäl är godkända, eller hur ska jag förstå det?

vulcan2007-09-26 09:17
Antal inlägg: 7666

Om BESLUTA verkligen har stark böjning angivet som alternativ kan jag inte svara på eftersom jag inte har SAOL-tillgång just nu. Vad gäller sammansatta verb som har stark böjning så har SAOL valt en princip där man under ex.vis FÖRSITTA anger att det ska böjas som verbet SITTA. Det betyder att *FÖRSATT och *FÖRSUTTIT inte har fått egna, uppslag till skillnad från SATT och SUTTIT. Detta är - tror jag de flesta är överens om - den tråkigaste inkonsekvensen från vår synvinkel sett. Samtidigt tycker jag mig förstå de lexikaliska principer som ordlistekommittén utgått från och eftersom jag tillhör den "falang" som förespråkat att vi ska spela med ordlistan rakt av utan några mer eller mindre godtyckligt valda tillägg eller avdrag så nöjer jag mig med att konstatera att det är så här det är och att det inte utgör något allvarligt hinder att lära sig.

reed2007-09-26 11:43
Antal inlägg: 276

Ja. Om man har systematiken klar för sig är det nästan alltid lätt att förutsäga vilka ord som står.

Huvudregel: Böjningar av ord som har en omljudd vokal i stammen står med.
-Tex. FÖTTER, STÖRRE, SLOG.

Undantag: Böjningar av sammansättningar med omljudda böjningar står inte med, såvida efterledet står med enligt huvudregeln.
-Tex. *FRAMFÖTTER, *AVSLOG, men däremot FÖRNAM eftersom *NIMMA inte är ett ord.

Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-09-26 17:36

Tack för de klargörande svaren. Spelet kommer bli mer komplicerat för den som inte är inne i det tänkandet.
Som tur är existerade redan många av de nya böjningarna i en annan betydelse i föregående ordlista - som ovanstående SLOG eller BRÖT och LÖS, med flera. Vidare har en dröse ord utrangerats, men jag antar att möjliga och rimliga ordkombinationer som kan läggas på brädet utökats väsentligt. Tex antar jag att Vulcan sedan länge känner till den nya åttan, TOKHÖGER.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?