Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 501 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ANDERStG | 2010-01-12 20:14 | |
![]() | Sylvia: 1. Notera att jag inte använde citatoinstecken. 2. www.google.se/search...&a mp;meta= 3. I punkt tre tillåter jag mig citera (rakt av) en mindre känd poet "Jag retar mig på folk som hakar upp sig. Move on!" | |
| Liftactiv | 2010-01-12 20:18 | |
![]() | Jag skäms inte ett dugg över att vara ordpolis - speciellt inte när folk klagar på mig eller andra. *ler ödmjukt* citationstecken ANDERStG =) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 20:19 | |
![]() | Ha ha! Anders har bråda dagar nu. :) | |
| ANDERStG | 2010-01-12 20:23 | |
![]() | Liftactiv: Tack, rätt ska vara rätt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-12 21:03 | |
![]() | Hm...kom att tänka på att en gång i tiden fanns det en Fröken Ruskeapää som ofta envisades...Hon var rätt underhållande i sitt sätt och vara... :) | |
| Wantthatone | 2010-01-12 21:32 | |
![]() | Någon här som jobbar med språk på något sätt? | |
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2010-01-12 21:46 | |
![]() | Nix, brukar inte rätta folk när de stavar eller säger fel. *fast det kliar inombords!* ;-) | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-01-12 22:09 | |
![]() | Nej,jag brukar inte rätta folk av den enkla anledningen att jag själv inte skulle vilja bli rättad i ett annat sammanhang. Sedan finns det ju så många dialektala skillnader. | |
| Minta | 2010-01-12 22:34 | |
![]() | Inte i skriftspråk. | |
| Delfin90 | 2010-01-13 06:03 | |
![]() | Nej, det gör jag inte även om jag kan störa mig enormt på dåligt språk. Jag avskyr när folk är bossiga, det har nog med det att göra- jag vet att jag själv hade avskytt att bli rättad i situationer där språkbruket i sig är totalt ovidkommande såvida det inte handlar om alldeles fel ordval som kan leda till missförstånd. Varför slösa energi på att skälla på någon som i en forumtråd om hundskötsel skrivit "dem där hundarna" istället för "de där hundarna"? | |
| Megaherz | 2010-01-13 11:48 | |
![]() | Bor i Tyskland, språket sitter inte helt perfekt (än) och blir rättad rätt mycket. Ibland är jag tacksam, ibland stör det bara och jag blir osäker och säger hellre ingenting alls. | |
| Sigson - Ej medlem längre | 2010-01-13 12:09 | |
![]() | Om man gillar att upptåcka språkfel så kan man ju alltid sikta in sig på särskrivningar av anglicismkaraktär,se bara; www.skrivihop.nu/ | |
| kandu | 2010-01-13 13:16 | |
![]() | Det här är så intressant! Att många människor väljer att inte rätta människor som har brytning men att rätta människor utan brytning går bra. Jag är själv från Finland och märker ofta att jag t.ex säger att man lägger ett glas på bordet. Mina föräldrar säger ofta fel på hon och han då det inte finns något könsbestämt uttryck i Finland. Jag har ALDRIG blivit rättad när jag sagt att jag lägger ett glas på bordet. Är det så att människor accepterar det för att de vet att jag har ett annat modersmål? Varför är språket så känsligt i Sverige? | |
| The Doors | 2010-01-13 13:17 | |
![]() | "Rätta folk! Brukar du rätta folk när de stavar fel eller när det uttalar nåt fel" *de | |
| Minta | 2010-01-13 13:23 | |
![]() | Det beror på hur man rättar. Om man vill vara elak och strunta i vad en person säger eller skriver och bara se de språkliga felen, är det känsligt. Jag själv vill gärna bli rättad när jag använder ett främmande språk, men det är mycket känsligare med modersmålet. Antagligen för att det är så förknippat med jaget och självkänslan. | |
| brava | 2010-01-13 14:00 | |
![]() | Jag tror att denna rädsla att kränka genom att korrigera är en bidragande orsak till att många invandrare aldrig lär sig svenska ordentligt. Det är med andra ord taskigt att inte rätta folk om de säger/skriver fel. Jag må vara trångsynt men, om en vuxen person säger att "dem gick till affären med hon" så får jag automatiskt en massa förutfattade meningar. | |
| kandu | 2010-01-13 14:05 | |
![]() | Hur viktigt är det att rätta människor? I vilka yrken är det viktigt att vara korrekt i tal och skriftspråk? | |
| kandu | 2010-01-13 14:06 | |
![]() | Hur många är rädda att stava fel i det här forumet? | |
| Satyra | 2010-01-13 14:09 | |
![]() | kandu - Tror i och för sig att jag skulle kunna rätta ditt exempel med glaset, fast på ett fint sätt. "Jag lägger ett glas på bordet" - "Ja, ställ det där du", skulle jag kunna svara då. En rättelse utan att direkt rätta, så att säga. ;-) | |
| Satyra | 2010-01-13 14:12 | |
![]() | kandu - jag är inte RÄDD för att stava fel, det är bara irriterande om jag gör det. ;-) | |