Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 382 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bergarn1 | 2008-04-19 14:00 | |
![]() | vulcan: Samma där, Flotta Vicke skulle inte behöva spela flotta Vicke om det inte var för att det har en betydelse hos många kvinnor. Jag har faktiskt nästan aldrig hört en man som alvarligt tagit med förmögenhet i beskrivningen av drömtjejen. Fast det är som sagt bara mina erfarenheter. Knappen i skjortan var förövrigt en symbol och inte bildligt menat. Det betydde att jag ansträngde mig för att ge bra service, inte att jag knäppte upp en extra knapp. :-) Jag vet själv vilka nivåer jag har på service, beroende på humör, stress osv. Efter omständigheterna så anser jag att jag gav dem bra service. | |
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:04 | |
![]() | Förstår fortfarande inte varför just resturangpersonal ska ha extra betalt för att de gör sitt jobb? är de trevliga för att få dricks, eller får de dricks för att de är trevliga? Hursomhelst ska de göra sitt jobb, som de faktiskt får lön för... Nu är inte jag sjuksköterska, man varför kan inte han/hon få dricks? Eller läkare? "Jag räddade ditt liv för att det är mitt jobb, men jag var ju trevlig också..." | |
| Lenis2 | 2008-04-19 14:09 | |
![]() | nej det är vi inte, vi har bara mer viktiga saker att lägga pengarna på än dricks, t ex skor, väskor, smink osv ;) | |
| Lenis2 | 2008-04-19 14:09 | |
![]() | ond jävel: PRECIS! varför betala mer? | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:11 | |
![]() | Håller fullständigt med dig OJ. Tänk om man skulle lägga på 10% på alla serviceyrke. Det blir en jäkla massa pengar. Bara för att någon nån gång har kommit på den idén så behöver man inte följa den. Men ni som vill kan få mitt konto och sätta in en 20 till mig varje gång jag är trevlig här på forumet.. ;) | |
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:13 | |
![]() | eller till mig varje gång jag är trevlig...(mer värt att betala för va, zimba?) ;) | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:14 | |
![]() | Ha ha, frågan är vilket som blir billigast för betapetarna? Ditt konto eller mitt? | |
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:15 | |
![]() | Mitt såklart...;) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-19 15:02 | |
![]() | Får jag bra service så lägger jag minimum 20% i dricks *kan bero på att jag själv jobbat som servitris kanske .. ;)* Snålast över lag när det gäller att lämna dricks är kvinnor över 45 och tyska turister, varför det är så kan jag inte förklara .. det bara är så. Varför lämna dricks? Ob-tillägen är urkassa inom restaurangbranschen, lönerna är inte så saftiga dom heller, sen beror det säkert till viss del på tradition som några här innan nämnt. Någon frågade även tidigare om dricksen läggs i en gemensam pott: på vissa ställen är det så och på vissa så är dricksen personlig. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-19 15:08 | |
![]() | Sen skulle jag vilja påstå att just resturangbranschen har hamnat i en "sax". Chefen tycker att "du" inte behöver få så mycket mer i lön; "för du har ju dricksen också" ... Kunden tycker att du inte behöver dricksen; "för du har ju din lön". | |
| annaanderss | 2008-04-19 15:21 | |
![]() | Jag tycker att det är galet att "bara" vissa service yrken "ska ha" dricks. Ge alla som ger bra service, eller sluta gnäll. Ger du själv dricks till sköterskan när du är på sjukhus/läkaren? Har de så jävla hög lön kanske att de inte behöver det? Städerskan/diskaren/kocka rna som håller rent/rent poslin & lagar maten där du serverar dina kunder, delar du med dig av din dricks till dem? De liksom du har säkert inte hög lön..... (om ni nu inte sköter allt sådant själva förståss) Förtjänar de inte en del av kakan för de hjälper ju faktiskt dig för i en skitig restaurang, på smutsigt porslin, med dålig mat kommer du inte inte långt med att knäppa upp knappen och smör flina. till ämnet dock: I vår familj är det min gubbe som kollar kvittot, som håller igen på dricks och skulle plocka upp kronan. Jag har aldrig haft som kriterie att min drömman ska vara rik, däremot ville jag ha en bra svärmor vilket jag misslyckades med..... (Men det är inte hon jag är gift med och det är inte sådana saker som styr utan kärleken!) För övrigt angående att ni anser att män är bättre på att ge dricks: Min teori är att de ska föreställa så "sofistikerade" och märkvärdiga och det ska se bra ut/imponera i många fall på tjejer. | |
| Villse | 2008-04-19 15:25 | |
![]() | Sparsam JA, Snål och girig NEJ | |
| annaanderss | 2008-04-19 15:30 | |
![]() | känns som det blev rörigt det jag skrev men det bjuder jag på. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-04-20 10:24 | |
![]() | Det här med kutymen med dricks på krogar o restauranger har mycket med internationell turism att göra. Många svenskar reser eller bor utomlands tar till sig seden o tar den med sig hem. varför man inte ger dricks i andra yrken är nog inte så konstigt då man som turist sällan nyttjar annan service. Dricks är ett globalt fenomen. Procentsatsen varierar från land till land. Ett tips är att ta reda på sånt innan resan till landet angående dricks. Då slipper man sura miner. McDonalds finns ju som sagt i många länder. Lämnar man dricks där i kassan? Det gör inte jag. Där är det ju i stort sett självbetjäning. Beställ, betala o äta sen. Ingen dricks. Beställ, ät o bedöm maten o servicen, betala + ev. dricks. | |
| SunsetBiker - Ej medlem längre | 2008-04-20 11:02 | |
![]() | Det här kallar jag dricks: www.aftonbladet.se/n...e3 07487.ab | |
| Bergarn1 | 2008-10-18 01:35 | |
![]() | Hej hopp, nu har jag lite nya grejer att klaga på vad gäller drix. Jobbade idag igen. De som bestälde in mest grejer och fick mig att springa mest betalade. Det va särskillt ett bord som jag fick springa till extra mycket, och de gav mig 1 krona i drix. Det är fan förolämpande. Men å andra sidan, en snubbe vid bordet va en sånhär som tror att han är finsmakare men egentligen inte har någon koll, typiskt medelklasslyxare, den andra va mer rak medelklass/sportnörd. De som inte gjorde så mycket väsen av sig och knappt hann med, gav mig i genomsnitt mer drix. Kontentan av det hela är att medelklassidioten, som när han väl är ute skall "vardagslyxa till det" extra mycket, och därför gör mycket väsen av sig, är de som du inte ska lägga energi på, medan de "värdiga" människorna som vet hur man för sig på en restaurang skall man ge mer uppmärksamhet. Hör nu det, alla som jobbar på restaurang! Sen kan tilläggas att om bordet överlag är trevligt så spelar drixen mindre roll, iom att man inte behöver lägga så mkt energi på dem (det är jobbigare att servera idioter än normalt folk). | |
| SämstpåBeta | 2008-10-18 01:51 | |
![]() | alltid när vi är ute vill jag lägga mer dricks än min fru, fastän hon tjänar skyhögt mer än mig. Så kanske jag lägger agn på vetet?! | |
| SheDeVille | 2008-10-18 03:00 | |
![]() | Självbetjäning ska man inte betala nån dricks för - det gör jag aldrig. Däremot betalar jag hyfsad dricks vid bordservering om servitören gjort ett bra jobb och om maten varit bra, till frissan om jag är nöjd när jag går därifrån och till taxichauffören om han/hon varit trevlig. Det är väl de grupper som man mer eller mindre av "tradition" brukar ge dricks till. Utomlands också till hotellstäderskan och kanske till busschaufför på utfärder. Är precis hemkommen från Tunisien - där är de som jobbar inom ovan nämnda serviceyrken väldigt dåligt betalda och dricksen blir väldigt betydelsefull för deras försörjning. Ja, det är väl samma typ av förhållanden i många utpräglade turistländer. Hoppas att stället du jobbar på Bergarn 1 lägger dricksen i gemensam pott och att kökspersonal och disk får sin rättmätiga del också - deras jobb är en lika stor del i restaurangupplevelsen som ditt jobb som servitör. Var sedan glad för varje extra krona du får - det är ingen rättighet att få dricks utan det är uppskattning utöver din lön. Jag är medelklass men definitivt ingen idiot - men nog känner jag av vibbarna av serveringspersonal som jag möter som restaurangbesökare. Jag vill ha en kock som gillar sitt jobb och som lagar god mat, en servitör som tycker om sitt jobb och gillar att ge bra service etc. Tyvärr så finns det en nedlåtande attityd från en del som jobbar inom restaurang och då särskilt på s k finare restauranger, enligt min upplevelse, och som sagt den känner man av. Alla gäster som kommer till en restaurang ska behandlas/bemötas på samma sätt. Viljan ska finnas att lägga ned så mycket jobb som det behövs för att ge en bra service och en bra upplevelse. Om man har fet plånbok eller inte, om man ser rik och trendig ut eller har ett fint namn - det ska inte avgöra. Alla köper ju en tjänst -eller hur - och betalar priset som står på "prislappen" d v s menyn? Du vet aldrig vem som döljer sig bakom fasaden - så behandla alla med respekt och bemöt dem på ett bra sätt. Ge den service som de/vi har rätt till i och med att vi köper en tjänst och var glad när du får extra lön i form av dricks! | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-18 09:29 | |
![]() | Personligen är jag ALDRIG snål när det gäller såna saker. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-18 10:04 | |
![]() | Var det inte du som skrev ett inlägg om det där med damernas och herrarnas omklädningsrum också, eller har jag blandat ihop det med någon annan? | |