Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-22 19:07
Antal inlägg: 4050

Hur vanligt det är? Vet ej men bröstförstoring är väldigt vanligt (vanligast?) och det har enligt wiki ökat mycket de senaste tio åren. Normalstorleken på bröst brukar sägas vara B-kupa. Så det kan inte vara så att de flesta saknar utgångsläget att se ut som alla andra.

Tror faktiskt att både män och kvinnor generellt ser brösten som något av det allra kvinnligaste och därför på nåt sätt vill vara förstående och känna med de som tvunget måste operera sig. Man är en trist typ om man har åsikter.

Enligt rådande modellideal kan man inte vara fin i kläder om man är 175 och väger 60 kg. Då är man en korv.
Detta vet många unga tjejer om och tar till medel för att gå ned lite i vikt.
Det är inte konstigt i vissa kretsar att satsa på att vara 175 och väga 50 kg. Man dör inte av det om man gör det på rätt sätt. Det är ett bmi på 16.3. Kan man gott banta ned sig till om man vill kunna vara snygg i jeans under en kortare period. Vissa tycker att det är okej att lägga sig ännu mer under sin naturliga vikt.

Alltså jätteviktigt att vara smal i många tjejers värld. En del killars också men mest tjejers. Jag är smal av naturen och kan ibland ta åt mig när folk klankar på beniga modeller. Dock kan jag se utanför mig själv och se att det är jättebra att några vågar säga att kejsaren inte har några kläder på sig. I ingen tid har idealen sluppit undan granskning.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-22 19:08
Antal inlägg: 31064

För övrigt: "Bara för att jag är intresserad av samhällsmässiga strukturer betyder det väl inte att jag inte kan ifrågasätta dem?", skriver du till mig, bobo.

Var i följande inlägg skrivet av dig ifrågasätter du samhällsmässiga strukturer? Du pekar ju bort från dem, mot det individuella.

"raisinggirl, du bortser från det faktum att de tecken på att man levt faktiskt inte följer en gemensam, samhällsövergripande skala som omfattar alla människor. Det som du själv uppfattar på ett sätt, kan av någon annan uppfattas som ett betydligt större/mindre problem på det personliga planet."

bobo flux2010-11-22 19:09
Antal inlägg: 11371

Just i det här fallet var det faktiskt lättja. Har man suttit och bakat ner runt 20 rader text så blir man rätt mör på slutet. Jag hoppas budskapet gick fram ändå.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-22 19:15
Antal inlägg: 9204

de vanligaste bröstopen är förminskningar. enligt min kirurg iaf.

bobo flux2010-11-22 19:17

SylviaPlath, jag menar att bara för att de samhällsmässiga strukturerna existerar, så ska de (utifrån min syn på saken) i det här fallet inte diktera villkoren för den enskilda individen. Vem sätter i så fall ihop en allmänt rådande lista över vilka av Moder Jord givna ålderskrämpor och skavanker som ska betraktas som problem av alla individer? I det här fallet är bedömningen relativ och individuell, eftersom den inte utgår ifrån samma individs kropp.

raisingirl2010-11-22 19:19
Antal inlägg: 253

bobo: nej det är knappast något nytt fenomen, men i mina ögon så blir det mer och mer utbrett. Det är fler som gör mer drastiska åtgärder nu än förr. Vilket jag tycker är en tragisk utveckling.

Detta att du nämner "eget tycke och smak" är ju också ganska intressant. Det sägs ofta att "det är väl upp till var och en om man vill operera sig", men då tycker jag att man bortser från hur mycket vi faktiskt styrs av intryck från omvärlden. Självklart måste var och en få bestämma över sin egen kropp, men det är så himla många som inte ens verkar MEDVETNA om att deras självbild påverkas av de rådande normerna i samhället.

Du säger att du inte kan sätta dig till doms över andra människors förhållande till sina egna kroppar. Det vill inte jag heller göra, men jag tycker att det är väldigt intressant att diskutera VARFÖR så många faktiskt har en sån negativ självbild, varför man inte tycker att man duger fast ens kropp är frisk, stark och fungerar alldeles utmärkt till det som den är ämnad för.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-22 19:29

"Vem sätter i så fall ihop en allmänt rådande lista över vilka av Moder Jord givna ålderskrämpor och skavanker som ska betraktas som problem av alla individer?"

Samma person som bestämmer vilka som ska få ta del av den subventionerade kirurgin kanske? En sån lista finns ju. Det är nog bestämt att det är ett problem att lida av obefintliga bröst, medan det förmodligen inte anses vara ett problem att inte se ut som David Bowie.

Har inte sjukvården skyldighet att betala för sjukvård efter misslyckade plastikoperationer?

Läs detta, mycket intressant:

www.gp.se/nyheter/go...n- bli-hogt

playboydiiva - Ej medlem längre2010-11-22 19:36
Antal inlägg: 560

Det är väl iaf helt upp till var och en vad man vill göra med sin EGEN kropp!!!
Om man förminskar, förstorar, tar bort eller lägger till, var finns problemet??
"Äkta vara" är mycket bättre.....är det??
Det är bara folk med "dåligt självförtroende" som gör det....är det??

Raisingirl:
//VARFÖR så många faktiskt har en sån negativ självbild, varför man inte tycker att man duger fast ens kropp är frisk, stark och fungerar alldeles utmärkt till det som den är ämnad för.//

Jag opererade min börst för snart 10 år sen och det var INTE för att jag har en negativ självbild, eller för att jag inte tyckte jag dög i min friska starkt fungerande kropp utan för att jag helt enkelt bara ville ha större bröst :D
Eller ni "motståndare" till skönhetsoperationer måste bara hänga upp er på allt det negativa till varför folk opererar sig, att det MÅSTE finnas någon speciell anledning till varför.....istället för att inse att man kanske faktiskt bara vill ;)))))

bobo flux2010-11-22 19:37

raisinggirl, problemet är att diskussionen blir paradoxal. Samtidigt som man ifrågasätter varför vissa människor väljer att rätta sig efter vissa rådande ideal, utgår man samtidigt från en slags samhällsmässig "medelkropp" bestående av vissa attribut (naturliga krämpor och ålderstecken) som man själv anser att alla människor ska godta.

Du skriver att människor har en negativ självbild för att de inte tycker att de duger. Vad är det som säger att det inte är en välutvecklad form av självinsikt då? Kan det inte vara så att man faktiskt själv vet vad man trivs med och vad man vill uppnå med sig själv och sin kropp, men att dessa önskemål inte stämmer överens med den naturliga kroppen?

För övrigt är det väldigt trevligt att diskutera med dig och SylviaPlath. Diskussionen är saklig och intressant.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-22 19:47
Antal inlägg: 1338

Jag har faktiskt länge funderat på hur tex. Tori Spelling ska förklara sitt barns utseende, om barnet har hennes naturliga anletsdrag? Om jag korrigerar min Fares Fares näsa så kommer jag förmodligen ändå behöva förklara för mitt barn den riktiga orsaken till att det blev kejsarsnitt :( Okej, jag raljerar och överdriver, men faktiskt så tycker jag det är rätt obehagligt att knacka bort brosk från näsan och förstora läpparna om man ska föra sina gener vidare. Jag säger inte att plastikopererade människor inte ska ha barn - observera det :), jag bara uttrycker lite tveksamhet kring fenomenet. Det är knepiga frågor i min lilla värld.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-22 19:47

"Du skriver att människor har en negativ självbild för att de inte tycker att de duger. Vad är det som säger att det inte är en välutvecklad form av självinsikt då? Kan det inte vara så att man faktiskt själv vet vad man trivs med och vad man vill uppnå med sig själv och sin kropp, men att dessa önskemål inte stämmer överens med den naturliga kroppen?"

mkt bra. livet är lite kort tycker jag. för kort för att gå runt med hängbyst när jag inte behöver bara för att inte vara strejkbrytare.

playboydiiva - Ej medlem längre2010-11-22 19:50
Antal inlägg: 560

" livet är lite kort tycker jag. för kort för att gå runt med hängbyst när jag inte behöver bara för att inte vara strejkbrytare"

WORD!!!

ramsay - Ej medlem längre2010-11-22 19:51

sen finns det alltid dom som spårar ur. oroar mig föga lite för mänskligeheten pga dom.

static2.devote.se/ga...c4 445.jpg.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-22 19:51

Uisge: Kan du inte bara nöja dig med svaret att det är upp till individen och endast påverkar individen? ;)

Ingen jag stött på vill förbjuda plastikkirurgi. Är det nån som är emot individens rätt att bestämma?

ramsay - Ej medlem längre2010-11-22 19:51

nytt försök files.myopera.com/ek...tt oo13.jpg

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-22 19:55

Äsch, jag glömde det Larvbrud :) Jag glömde att jag inte har någon åsikt. Jag lider av grav dubbelmoral i den här frågan.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-22 19:57

Cool människa på bilden :) Inte så vackert med mina ögon mätt, men kul! Är det en man eller en kvinna för det första?

ramsay - Ej medlem längre2010-11-22 19:57

det är mkt möjligt att den extremt/freakade kvinnan på min bild påverkat samhället. tycker att det är rätt skönt att sådana som hon finns genom alla tider iaf. tror däremot inte att hon orsakat ngra genetiska förändringar.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-22 19:57

Jag tycker livet är för kort för att gå runt och vara fet om man gillar designerkläder. Man har rätt att extrembanta så länge det inte blir verkligt skadligt och psyksjukt. Jag skulle inte göra det, men andra ska ha rätten att få bestämma över sina kroppar så länge de är psykiskt friska.

Ändå kommer jag tycka att alla långa personer som framhäver hur skönt och lätt och härligt det är att slippa dra på 55 kilo när man ska till bussen, bör betraktas som ganska puckade.

Hade det rört sig om ett fåtal personer, en verklig minoritet, i stil med såna som väljer att äta sig så feta som möjligt, hade jag inte sett det som ett problem.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-22 19:58

jag vet inte. en rätt udda existens hsh. säkert fruktansvärt upprörande för normen iaf.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?