Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2015-09-04 11:05
Antal inlägg: 4735

Kovikstippen,

Inget speglar hur du argumenterar i den här tråden. Du argumenterar inte. Du rackar ner på dina motståndares argument utan att bemöta dem med egna faktaunderbyggda argument och sedan svamlar du vidare.

Den röda tråden i paella är ris, vilket skulle kunna jämföras med kärnämnena i grundskolan. Dessa kärnämnen lägger grunden och sedan kryddas anrättningen med integrering när så är möjligt.

kryddeluntan2015-09-04 11:51
Antal inlägg: 12360

Den passningen var bra totravel

kovikstippen2015-09-04 12:43
Antal inlägg: 979

Öh.... Hur tänker du nu totravel?

Förstå inte vad du menar - annat än att du bestämt dog2 för att ogilla allt jag skriver - oavsett ämne och åsikt.

Jag kritiserar en annan debattörs åsikter. Fenomenet kallas diskussion.

Hur menar du med faktabaserade argument?

Kan skolan kvantifieras ner på diagram? Blir det bra? Är det sanningen? Ärmetoden framgångsrik?

Att flummiga diskussioner under mattelektionen är idiotisk är helt uppenbart för alla utanför skolvärlden att det aldrig (?) kommer att forskas på.

Läs gärna Moose72 länk.

Använder du inte samma metod mot mig, totravel, som du anklagar mig för att använda? Är det rätt när du gör det och fel om jag gör det, eller hur menar du?

Förstod du verkligen inte liknelsen med Paella? Eller gör du dig bara dum? (att förstå är inte samma sak som att hålla med. Fundera på det)

totravel - Ej medlem längre2015-09-04 14:03

Kovikstippen,

Du får nog förklara hur du menar med liknelsen med Paella.

Att integrera olika typer av forskning och aktuella frågor i olika skolämnen är inte att bedriva flumundervisning.

Jag använder inte samma metod mot dig som du använder när du argumenterar. Jag vänder mig mot dig och ditt svammel och att det inte är faktaunderbyggt. Det finns en gräns för hur mycket man kan förakta verklig kunskap.

Du generaliserar, överdriver andras åsikter, du förefaller göra ditt bästa för att missförstå alla som inte tycker som du och dessutom nedvärderar du i flera fall de lärare som deltar i diskussionen.

Anledningen till att jag inte håller med dig har ingenting med dig personligen att göra. Det har framförallt att göra med de åsikter du framför och sekundärt hur du framför dem och vilka fakta eller brist på fakta som du underbygger dina åsikter med.

Jag höll delvis med dig i inlägget du skrev i tråden om migrationspolitiken häromdagen.

Moose72 - Ej medlem längre2015-09-04 14:34
Antal inlägg: 1910

video.niagarafallsre.../p age/2823

Genuspedagogiken är nått sjukt.

kovikstippen2015-09-04 14:58

Eftersom ett av mina spår är att lärarna långt ifrån är oskyldiga till skolans misslyckades, kritiserar jag lärarkåren.

Kårens naiva inställning att allt nytt är bar och allt gammalt bör slängas bort har möjliggjort raset. Hade kåren satt sig upp mot överheten hade många tokerier kunnat förhindras. Så gjordes inte.

Jag håller dessutom inte med dig att en enskild lärare är den mest lämpade att diskutera skolan. Många är naturligtvis väldigt skickliga, men knappast någon har det helikopterperspektiv som jag anser behövs för att komma någonstans.

De allra allra flesta lärarna befinner så mitt i verksamheten att man bara ser sin egen situation. Jag tror det ser väldigt olika ut i olika skolor. I olika delar av landet. De flesta lärarna har troligen inte ens jättekoll på sin egen kommuns skolor..........

Att generalisera är ett 4000 år gammal retorisk teknik att belysa en viss vinkling. Redan de gamla grekerna skrev böcker i ämnet. (men så gammal kunskap är måhända inte giltig i dag?)

Problemet är hur man ska kunna diskutera någonting alls utan att generalisera i någon mån?

Vetenskapligt arbete bygger också en generaliserad verklighet, som man därefter undersöker.

kryddeluntan2015-09-04 15:14

Ok, nu var di iallafall fall rak Kovikstippen. Vad vet du om vad vi egentligen är och vad vi gör?Vilka kunskaper och färdigheter vi besitter som skriver här kring skolfrågorna, men det skiter du i.
Du är väldigt enkel i ditt sätt att tänka Kovik, allt är lärarkårens fel, för det vet du bäst.

Totravel har helt rätt, din enkla sanning är den enda sanningen, trots att vi är flera som försöker argumentera på ett nyanserat sätt.

Jag tror inte att det blir fler inlägg från mig i den här tråden.

kryddeluntan2015-09-04 15:17

Ursäkta felstavning och felaktig kommatering, blev bara upprörd över att Kovik fortfarande, helt nyanslöst tar sig rätten att ge sig på en hel yrkeskår.

Tack för mig.

kovikstippen2015-09-04 15:33

Trevlig helg på dig också, kryddis.

Vi har alltså en gud och en lärarkår som aldrig får kritiseras.

Då börjar dom gråta och sura.

Om jag ska sluta "klanka på hela kåren" Ska NO nog också ha den goda smaken att erkänna att alla lärare inte är fantastiska. Och att alla beslut de olika lärarförbunden hyllat inte varit helt lyckade.

Tyvärr är hela debatten nedkletad med "det är synd om oss lärare som inte kan stå upp för det vi tror på". Alla yrkesgrupper har en skyldighet att protestera mot dåraktiga förslag. Det funkar i de allra flesta branscher, men inte inom skolan. Bl.a. Eftersom man har 2 rivaliserande fackförbund som i princip alltid tycker olika.

Och vems fel är det? Politikernas? Mitt? Mediernas? Eller är det lärarkåren själva?

Allt är naturligtvis inte lärarnas fel. Men dom är absolut inte heller oskyldiga.

totravel - Ej medlem längre2015-09-04 15:58

Kryddeluntan,

Jag har också tagit beslutet att inte göra fler inlägg i den här tråden. Det är helt meningslöst. Jag hade funnit det trevligt och intressant att ha en nyanserad debatt om skolan eftersom jag har en bakgrund som lärare och har en lärarutbildning. Jag har dessutom en dotter på 12 år som går i friskola och det ger ännu en dimension om det hela. Tyvärr verkar det inte gå eftersom ogrundat tyckande, bristande kunskap och noll vilja till att ta till sig andras åsikter dominerar hela tråden.

Om man inte vet vad ämnesintegrering i skolarbetet innebär och inte vill ta reda på det så går exempelvis inte den viktiga aspekten att diskutera.

EricaJong2015-09-04 17:13
Antal inlägg: 537

Sällar mig till kryddeluntan och totravel.
Trevlig helg :)

kovikstippen2015-09-06 09:29

Ämnesintegrering......... ...

Haha

Vilket fantastiskt ord..... Vad fint det låter...... Men vad betyder det?

Matematik ärettsvårtoch komplicerat ämne som kräver lugn och ro. Att då blanda in någon form av diskussion om något annat är fullständigt befängt, och just en sådan uppenbar dumhet som lärarna borde vägra.

Svaga elever/killar klarar helt enkelt inte av den sortens blandningar (grovt generaliserad, men stöds av forskningen).

Det är helt enkelt dumheter.

Är finnarna framgång grundad i multiämnen? Koreanska? Indierna? Eller är det ett svensk idé?

Har svenska idéer inom skolans värld varit så himla framgångsrika?

En del av lärandet är att ifrågasätta - varför ifrågasätter inte svenska lärare? Man tiger, accepterar och skyller sedan ifrån sig.

All kunskap är bra. Men man ska lära sig i rätt ordning. Gör man inlärningen i fel ordning ser det bra ut en stund, men sen tar det tvärstopp. För fattas grunderna kommer man inte vidare.

Tyvärr struntar åk 1-9 lärarna i det och tycker deras pedagogik är toppen. Högstadielärarna får därefter ett helvete att försöka få upp kunskapsnivån. Då är det ofta för sent.

Felet hänger sedan med upp i universitet. Det är ganska normalt att hela första året på universitetet går åt till att läsa in kunskaper som alla borde fått på gymnasiet. Men då har ju åk 1-9 lärarna för länge sedan slutat bry sig.

Ämnesintegrering är dumt. Men dårskap syns först efter flera år. Och då hamnar ansvaret på fel lärare.

EricaJong2015-09-06 11:48

Dumdelidam..

kovikstippen2015-09-06 19:53

Å där tog argumenten slut......

Eller inser även ni lärare att skolpolitiken är svår? De fel som görs på lågstadiet (heter inte så idag) märks först högre upp i åldrarna.

Ämnesintegrering......... . Jävla humbug.

EricaJong2015-09-06 20:51

Har inget att göra med slut på argument. Det går inte att diskutera med dig i den här frågan, för du lyssnar inte på vad vi skriver. Eller läser snarare. Eller vill ens försöka förstå. Meningslöst att göra annat än 'dumdelidamma'.

kovikstippen2015-09-07 07:42

Jo då, Erica, jag läser vad du skriver.

Men i princip varje inlägg du gör handlar om vilken dålig människa jag är. Hur okunnig jag är. Vilken dålig ton jag har. Hur blind jag är för vad andra skriver. Vad duktig du och alla andra lärare är. En eller annan gång förklarar du också hur orättvist det är att "hänga ut en hel yrkeskår".. Osv osv.

Det är ytterst sällan du ger dig i kast med att beskriva eller problematisera dagens skolas verklighet - ur din synpunkt.

Bara svepande formuleringar om hur exempellöst dum jag är och hur hopplös jag är som människa. Det är ju inte så lätt att säga emot.

Inte för att jag håller med, utan för att dina inlägg ytterst sällan behandlar trådens ämne.

Någon av er nämnde ämnesintegrering. Då gav jag mig direkt i kast med att förklara min åsikt i frågan.

Men det är svårt att diskutera skolan i siffror eftersom utbildning snarast är en intellektuell företeelse än en ekonomisk/matematisk.

Så Erica, så länge du bara kastar skit omkring dig kan du inte begära vad som helst av din motdebattör.

Väx upp och våga argumentera för din åsikt. Om inte annat så för att visa alla andra på tråden hur dum jag är och hur fel jag har. Men gör gärna det under trådens titel (som faktiskt inte är "usch va du är dum, jag orkar inte")

- Vad är t.ex det fina med ämnesintegrering?
- Vad är finessen med att sitta still på gympan och gå ut på Svenskan?
- Har skolan oändligt antal lektionstimmar, eller måste man prioritera bland olika viktigheter?
- Bör man prioritera läsa, skriva, räkna eller finns det andra viktigare ämnen?
- Är det över huvud taget någonsin acceptabelt att en elev kan gå mer än 3 år i skolan utan att lära sig läsa, skriva och räkna? Någonsin?
- Finns det idag elever som lyckas undvika att läsa, skriva och räkna i 9 år tillsammans med erfarna och skickliga lärare? Då har eleven passerat gissningsvis 10-15 olika lärare.
- Vad är i så fall definitionen på skicklig?

Det finns en bristande sjukdomsinsikt i svensk lärarkår. Där man lägger hela sin energi på bortförklaringar och idiotförklaringar i stället för att självkritisk rannsaka sin egen insats.

Alla andra yrken gör ibland fel. Då identifierar man felen och rättar till. Lärarkåren anser sig ofelbar och vägrar göra andra förändringar än att byta färg på suddgummit (typ).

Det är ett stort problem, speciellt för våra barn.

EricaJong2015-09-07 15:58

Du kanske förväxlar mig med någon annan, Kovikstippen. Jag har aldrig uttalat mig om dig som person. Visa mig gärna var jag gjort detta.

Jag har valt att dra mig ur tråden då jag inte får någon respons på det jag skriver från din sida. Din debatt-teknik matchar helt enkelt inte min. (Och nej, det är inget påhopp på dig som person.)

Att jag kastar skit omkring mig? Det är exakt den anledningen till att dina inlägg besvaras med 'dum-didam"....

kovikstippen2015-09-07 17:25

För att vi inte är eniga om det briljanta i ämnesintegrering? Liksom vi troligen hyser olika känslor om en del andra nya grepp i skolornas värld.

Nya grepp som ju tyvärr snarare gör eleverna sämre än bättre.

Dessutom hävdar jag att man inte behöver vara lärare för att diskutera skolan. Bl.a. Eftersom fel som begås i unga år ofta kan gömmas undan till högre klasser?

Skolans värld är helt enkelt inte unik utan kan delvis appliceras på många andra verksamheter. Därför är det relevant att jämföra sig med andra sektorer i samhället och se om man kan ta/ge lärdom från andra.

kovikstippen2015-09-07 17:25

För att vi inte är eniga om det briljanta i ämnesintegrering? Liksom vi troligen hyser olika känslor om en del andra nya grepp i skolornas värld.

Nya grepp som ju tyvärr snarare gör eleverna sämre än bättre.

Dessutom hävdar jag att man inte behöver vara lärare för att diskutera skolan. Bl.a. Eftersom fel som begås i unga år ofta kan gömmas undan till högre klasser?

Skolans värld är helt enkelt inte unik utan kan delvis appliceras på många andra verksamheter. Därför är det relevant att jämföra sig med andra sektorer i samhället och se om man kan ta/ge lärdom från andra.

totravel - Ej medlem längre2015-09-07 17:56

Häpp!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?