Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 982 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kajix | 2014-02-27 19:43 | |
![]() | vad blir empatiska mänsker egentligen? | |
Iris M | 2014-02-27 19:57 | |
![]() | Menar du vilka jobb de väljer eller öht i livet? | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-27 20:00 | |
![]() | Vad empatiska människor väljer för yrke har jag faktiskt funderat på väldigt mycket. Long story short: Har kommit fram till att de inte har något stereotypiskt yrkesval. Självklart kan man argumentera i stil med att det är mer sannolikt att en empatisk människa blir socialsekreterare än programmerare, men vilken tes man än luftar så finns det för många undantag och motargument för att det ska kunna ses som en regel. | |
kajix | 2014-02-27 20:07 | |
![]() | jobb de väljer. sen har jag öht svårt för uttrycket empati. vad det betyder alltså. | |
Iris M | 2014-02-27 20:14 | |
![]() | Intressant Bucket, jag är inne på din linje att det inte är stereotypiskt med yrkesval. Oerhört svårt att generalisera. Nu arbetar jag inom Socialtjänsten men men jag kanske lika gärna kunnat arbeta inom hälsa & friskvård eller med personalfrågor eller inom restaurangbranschen. Där man träffar mycket människor helt enkelt.. | |
Iris M | 2014-02-27 20:17 | |
![]() | Hmm...ja empati är inte helt lätt att definiera tycker jag. För mig är det viktigt att vara professionell i mitt jobb. Jag tar inte över bekymmer eller svårigheter, jag försöker ge stöd, sortera tankar och funderingar, ge ett perspektiv. Det är också viktigt att inte tränga sig på, vi människor pratar inte med vem som helst när som helst om vad som helst. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-27 20:45 | |
![]() | Personligen sätter jag faktiskt inte likhetstecken mellan empati och intresse för att jobba med människor. Det finns många som vill jobba med människor snarare för sin egen skull. En människas empati är imho en föränderlig egenskap. Beroende på vilka upplevelser och händelser man formas av under livet. En polis som valde yrket för att det var "häftigt" kan genom sina erfarenheter utvecklas till en ytterst empatisk person som brinner för att hjälpa andra. På samma sätt kan en person som valt ett vårdyrke för att hjälpa andra genom svåra upplevelser utveckla en mer hårdhudad personlighet av ren självbevarelsedrift. | |
hfranke | 2014-02-27 20:47 | |
![]() | <---- måste vara hårdhudad på jobbet. <---- rätt empatisk och ganska mesig privat. | |
Iris M | 2014-02-27 20:54 | |
![]() | Bucket, det tror inte jag heller, beskrev endast hur det är för mig eftersom det är det enda jag vet någorlunda säkert. | |
fulsnack | 2014-02-27 20:57 | |
![]() | Fått höra att jag är empatisk. Av beteendevetaren till kollega och fd. chefen som är psykoterapeut. Det speglas nog mer i mitt val av yrke än som privatperson. | |
fulsnack | 2014-02-27 21:01 | |
![]() | Sagt ikväll av ovannämnda chef: "Ina, du KAN inte känna någon annans känslor!" Gillar inte intelligenta människor. De får mig att inse att jag har rätt många Akilleshälar. Inte fördelaktigt. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:14 | |
![]() | Glass ska ni ha i alla fall, vare sig ni vill eller inte <3 | |
hfranke | 2014-02-27 21:17 | |
![]() | Du med hinken. Glass till all of the above <3 | |
Ullsocka - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:17 | |
![]() | Bucker Redux: Jag tar gärna en absint om det går för sig. | |
hfranke | 2014-02-27 21:22 | |
![]() | Absint?!? När det är lööövvv-glass på gång!! | |
Ullsocka - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:23 | |
![]() | hfranke: Jag är inte småsint, jag tar bägge delarna, tack! | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:25 | |
![]() | Absint är en mysko dryck. Drack en hemmagjord variant för ett år sedan baserad på labsprit och på tok för mycket malört. | |
Iris M | 2014-02-27 21:26 | |
![]() | Fulsnack, om det är något jag har lärt mig så är det precis det... Glass till alla denna, för mig, sorgliga och jobbiga dag.. Tack för att ni finns och förgyller mina dagar :) | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:27 | |
![]() | Har du haft en dålig dag Malin? Extra mycket glass till dig i så fall! | |
kryddeluntan | 2014-02-27 21:28 | |
![]() | Fulis, helt rätt, du kan inte känna andras känslor, men du kan känna in, ha en känsla för vad andra känner, och då besitter du en stor portion empati för dina medmänniskor. Jättemånga glassar, hinkvis till alla <3<3 | |