Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-11-22 21:41 | |
![]() | boboflux: Vi måste givetvis utgå från någon slags mall för vad som utgör ett "normalutseende" och en liknande mall måste vi upprätta för ett "normalpsyke", dvs individens uppfattning av den egna kroppen - helt enkelt för att samhället inte har råd att täcka upp för samtliga operationer som folk vill ha. Jag har varit inne på den här tanken tidigare i en annan tråd. En narcissistisk personlighetsstörning skulle kunna lida sju gånger mer av en liten bula på näsan än en "normal" person gör av en benamputation - men det är inget som samhället kan ta med i beräkningen när det beviljar subventionerade operationer. Alltså anser jag att den strukturella diskussionen är bra mycket intressantare. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-11-22 21:53 | |
![]() | Btw, caughtbock, du pratar ofta om hur smal du är (och du ser också väldigt kort ut) så en liten byst torde snarare vara ett tecken på att du är symmetriskt skapt - att dina bröst är anpassade till din kropp i övrigt. Du kan inte jämföra din byst med den du ser i tidningar hos fotomodeller på 180, eller hos tjockare väninnor vars kropp i övrigt du inte vill ha. Vi kvinnor tenderar att ha selektiv blick - och tappa förnuftet - när vi bedömer våra egna brister. Den egenskapen förstärks givetvis om vi pumpas med information om att det är naturligt att söka perfektion även på konstgjord väg. Farligt. | |
| Skugga | 2010-11-22 21:56 | |
![]() | Sant Sylvia, jag känner en person som inte vill gå ner i vikt för då får hon så små bröst, men grejen är att hennes bröst ser inte större ut nu, för att resten av henne är stor också. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-11-22 22:31 | |
![]() | He he, du får försöka informera henne om det på ett finkänsligt sätt. :) | |
| Skugga | 2010-11-22 22:42 | |
![]() | Hm, hon är en familjemedlem och kan inte ta kritik, särskilt inte från mig, så jag låter det bero. :) Men det där med selektiv blick stämmer, oftast gillar jag mig själv, men en del dagar ser jag bara en gigantisk näsa och enorma ridbyxlår i spegeln, andra ser jag ett ansikte med karaktär och en J.Lo-kropp (om än något mindre vältränad). | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-22 22:49 | |
![]() | :) Det här är mitt kvinnoideal - så här skulle jag vilja se ut, och det helt sanningsenligt: www.bodyenfitshop.nl...No rdin.jpg tyvärr går det inte att fixa kirurgiskt. Jag vet att jag brukar vara ganska så ensam om att tycka om den här kroppstypen hos kvinnor. När det gäller mode - så föredrar jag som sagt klädhängarkroppen, där passar inte riktigt Pauline Nordin in. Vet inte varför jag länkar in detta egentligen... men troligen har jag bara tråkigt. | |
| caughtbock | 2010-11-22 22:54 | |
![]() | SP: Jag är egentligen varken särskilt smal eller kort, men ändå liten på grund av min raka kroppsform. En kroppsform jag verkligen inte tycker om, och försöker kämpa emot på alla sätt och vis. Exakt så som Skugga beskrev ovan, tyvärr. Valen jag har är att vara smal och fit men helt platt överallt, eller småknubbig med lår, kulmage, lite rumpa och pyttesmå bröst. Skulle vilja ha ett tredje alternativ. Om man har lite större bröst blir det ju inte lika uppenbart att man bär på några extrakilon. Jag brukar jämföra mig med andra tjejer, det erkänner jag, men givetvis inte med sådana som är större än jag. Om en tjej har mindre bröst brukar hon också vara rätt fit o övrigt, vilket jag inte är. Asymmetrin jag talar om i mitt fall är att jag har rätt stor bröstkorg, vilket framhäver min lilla byst ännu mer. Det är liksom inga rätt där. Jag blir så less... :P | |
| raisingirl | 2010-11-22 22:55 | |
![]() | Bra där Sylvia, du argumenterar mycket smartare än mig... :) Men jag tänker på det där med symmetri. Trots allt så är det ju ganska sällan som det är dom "mest assymetriska" personerna, eller hur jag nu skall uttrycka det, som vill fixa till det som avviker. (Likväl som det sällan är dom olyckligaste människorna som faktiskt har det sämst...) För mig är det helt uppenbart att problemet sitter i tanken och inte i kroppen. "Vi kvinnor tenderar att ha selektiv blick - och tappa förnuftet - när vi bedömer våra egna brister. Den egenskapen förstärks givetvis om vi pumpas med information om att det är naturligt att söka perfektion även på konstgjord väg. Farligt." Mycket bra sagt!!! | |
| apbur | 2010-11-22 22:57 | |
![]() | Uisge, kan det inte vara så att man vill ha det man själv tänder på? Som ådriga underarmar? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-22 23:01 | |
![]() | Så kan det ju vara. Men jag tror bestämt att de flesta som tänder på ådriga underarmar definitivt inte vill ha det själv faktiskt :) | |
| Gautama | 2010-11-22 23:03 | |
![]() | Intressant att se Uisige:-) Vad olika man kan se på det och tur är väl det:-) jag har jättesvårt för muskelbyggande kvinnor. Länkar en bild på mitt kvinnoideal. Så skulle jag vilja se ut, men det kan jag glömma:-)) 2.bp.blogspot.com/_B...ha kira.jpg | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-22 23:05 | |
![]() | Caughtbock, var inne på det där lite tidigare i tråden... Varför åtgärdar inte fler rak kroppsform på ett smartare sätt? Plocka bort revben som det ryktas att Cher har gjort, lägg in silikonhöfter och träna axlar och rygg större. Voila -timglasfigur. Verkar som att oavsett "felet" börjar man önska sig de operationer som finns bland kirurgernas utbud. Detta handlade om personer med orealistiska förväntningar: "– Det måste finnas något tydligt som plastikkirurgen kan förändra. Ibland kommer det in patienter som vill ta bort något eller förändra något som inte ens syns, säger han." Så där diffust låter det nog också om man försöker beskriva att man vill ha en annan form eller att man har fel form. Mer konkret att ge sig på ett enda område. -Vilket man sällan gör när man jobbar med tredimensionell form i andra sammanhang. Ändrar man på ett ställe måste man oftast ändra på ett annat. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-22 23:07 | |
![]() | Ja, det är också fint :) absolut. Men män ska se ut som Magnus Samuelsson och kvinnor som Pauline Nordin i min egenkonstruerade värld. Härmed beordrar jag alla att gå ut och lyfta traktordäck! | |
| caughtbock | 2010-11-22 23:08 | |
![]() | Jag funderar på det larvbrud, jag funderar. Man kan ju injicera kroppseget fett också. Mycket praktiskt! ;) | |
| bobo flux | 2010-11-22 23:10 | |
![]() | SP, det jag fasar är just ett samhälle där alla individer tvingas in i samma mall, oavsett vad det gäller. Jag bortser inte från den strukturella diskussionen, jag tycker bara inte att omgivningen ifråga om utseende ska ha något slags slutgiltigt facit gällande varje enskild människa. Samtidigt är det ju en bedömningsfråga. Givetvis måste vi dra gränsen vid psykisk sjukdom. En psykisk sjuk individ ska ju ha vård. Men psykiskt sjuka är väl knappast överrepresenterade bland de som har opererat sig? Möjligen kanske det finns en påtaglig frekvens av depression i det postoperativa stadiet ifall kirurgin inte har fallit ut så som patienten tänkt sig. Det vi diskuterar är ju varför "normala" människor väljer att operera sig för att möta vissa ideal eller önskemål. Samhället pumpar ju inte enbart ut ett allena rådande ideal, vad är det då som säger att det är just det specifika "pro-plastiska" skönhetsidealet som styr och inte individens egna förhållningssätt till sin kropp (miljö, bakgrund, personliga förutsättningar)? Det senaste årtiondet så har väl ändå det "naturliga" idealet gått framåt och fått ett ganska starkt fotfäste? Det är kanske bara så att människans förhållande till sin egen kropp (i likhet med mycket annat i samhället) har tagit ett steg ifrån det kollektiva förhållningssätt som tidigare har förekommit och blivit mer kosmopolitiskt, individuellt och öppet för yttre och annorlunda influenser. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-22 23:12 | |
![]() | Jag såg en kille på gymmet idag, som alltid får mig att stanna upp i min egen träning... och det är inte av välbehag :( Han har opererat in silikon i biceps, triceps och vader. Det är en sådan bedrövlig syn att den inte går att förklara. Killen är så felkonstruerad med så illasittande implantat att jag har svårt att hålla tårarna borta när jag ser honom. Den kirurgen borde verkligen få påhälsning av håriga män på motorcykel! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-11-22 23:13 | |
![]() | Ok, caughtbock, hade fått din kroppstyp om bakfoten lite. Hursomhelst: Den där kroppstypen är du och jag hoppas att du försonas med den, fixad eller ofixad (om det måste till, men jag tycker du skall vänta ett par år). Smaken är trots allt kluven. En killkompis till mig gillar bara korta, "kompakta" brudar medan en annan gillar bara pinnsmala tjejer runt 180. Man kan inte tillfredsställa alla smaker. :) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-22 23:18 | |
![]() | "Men psykiskt sjuka är väl knappast överrepresenterade bland de som har opererat sig?" "Personer med onormal kroppsuppfattning, så kallad body dysmorphic disorder (BDD), är överrepresenterad bland dem som söker sig till plastikkirurgen. Här hjälper det inte att operera, eftersom deras skönhetsproblem är av psykologisk art. – De här personerna söker ofta för något som inte syns, trots att de kanske beskriver sig själva som väldigt fula. Kanske vill de inte ens titta sig själva i spegeln. Många av dem har gjort flera ingrepp tidigare men inte blivit nöjda och väntar bara på operationen som ska förändra deras liv, säger Ulf Samuelson. Per Johnsson anser att många av de här patienterna skulle må bättre av att träffa en psykolog än att operera sig. Akademikliniken har en beteendevetare knuten till sig, dit patienter med misstänkt body dysmorphic disorder kan hänvisas för att längre fram kanske få psykiatrisk hjälp. Per Johnsson skulle vilja att klinikerna var mer noggranna när de diskuterade patienternas motiv till att operera sig. – De privata klinikerna spelar ju med i teatern och bekräftar patienternas föreställningar. Jag har aldrig hört att någon sagt något i stil med att "du har ju fin näsa, du behöver inte operera dig", säger han. " Psykisk sjukdom kanske det inte är men... | |
| bobo flux | 2010-11-22 23:24 | |
![]() | Bra argument Larvbrud, jag får backa och tänka om från det jag skrev nyss. Kanske borde det ingå en obligatorisk psykologisk utvärdering av patienterna för att utesluta psykisk ohälsa innan man plockar fram skalpellen? Fast då kanske klinikerna går i konkurs? | |
| caughtbock | 2010-11-22 23:24 | |
![]() | SP: Jag har velat ha större bröst sedan jag var runt tio, och silikonbröst sedan 14-årsåldern då jag insåg att det inte skulle bli så mycket bättre, hehe. Så enda anledningen till att jag väntar är att jag inte har råd att lägga en så stor summa pengar på mitt utseende. Men jag hoppas också att jag lyckas försonas med min kropp någon gång, livet hade varit så mycket roligare om egentligen fjantiga (i det stora hela) komplex inte tog en så stor del av det. | |