Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hove - Ej medlem längre2014-11-07 22:29
Antal inlägg: 213

Rhoteta. Jag tänkte särskilt på ditt uttalande om att stater inte ska styras av känslor. Hur ser ett sådant samhälle ut?

punatulkku2014-11-07 22:31
Antal inlägg: 523

Skrutta
Nä, svårt och hålla sig.
Men det du skrev om min framtid är just Been there done that och tänka sig.. Att det gick alldeles utmärkt utan extra resurser el särskilt arbete för mig som ensamstående ;)
Tänk att det går i många fall hjälpa sig själv, istället för att förvänta sig bli hjälpt.

Rhotheta
Jag påstår inte att ALLA ska in, jag tycker inte om specialare för vissa grupper. samma bidrag/damma villkor.Som med invandrare så är det väl med de ensamstående mammorna..Bådas bidragsberoende kostar, men bara de svenska ska bli hjälpta? Är det rätt?

Jag har varit med på att det ska vara lika villkor, lika straff, lika värde för ALLA men nu är det tal om att stänga gränser. Det innebär att vi då inte släpper in 8000(!) behövande utsatta barn?! Det kan inte jag för hela mitt liv tycka är försvarbart. Just med gränsstängandet, där går min gräns.

Du och Skrutta gör skillnad på människor utifrån vart dom haft oturen att födas. Jag tycker man försöker behandla andra som man själv vill bli behandlad. Du skriver gärna om utlänningar som bidragsfuskar, de svenskar som gör det då? Är det helt ok? Kostar inte det staten nåt? Är det inte från oss själva dom isf lärt sig?

kryddeluntan2014-11-07 22:36
Antal inlägg: 12360

hove, mer en allmänn undran, inte personligt mot dig :-)
Minta, håller med dig, vårt samhälle är byggt på ett humanistisk tänkande.
Tyvärr får humaniora ge vika för det individuella tänkandet. Sverige är faktiskt unikt i världen i att sätta individens behov före allt annat.

Rhotheta2014-11-07 22:36
Antal inlägg: 4992

Ett samhälle som skiter i sina medborgare blir ett skitsamhälle att leva i. Och jag litar inte på att alla känner medmänsklighet. Därför är det bra med lagstadgade rättigheter men också skyldigheter. Trygga människor blir bra grannar. Hoppas att du inte tycker att jag är mästrande. Du ställer hövliga frågor och förtjänar hövliga svar.

Minta2014-11-07 22:38
Antal inlägg: 20042

kryddeluntan, unikt men bra.

hove - Ej medlem längre2014-11-07 22:43
Antal inlägg: 213

Rhotheta, Kryddeluntan. Mitt svar är att ett samhälle som "skiter i sina medborgare" är som Rhoteta säger "ett skitsamhälle". Jag tycker också att det är "ett skitsamhälle" om det bebos av människor som inte kan känna empati med människor utanför den egna gruppen.

Dom går fett bort ur min umgängeskrets.

kryddeluntan2014-11-07 23:15
Antal inlägg: 12360

hove, jag håller med dig, kanske är jag otydlig, men när ett samhälle och dess invånare inte kan känna empati för de svagaste, är det bara att beklaga.

skrutta002014-11-07 23:25
Antal inlägg: 918

Empati känner vi väl alla det är det som gör oss mänskliga.Empati och att hjälpa människor kan ju göras på många sätt även om Sverige inte tar in fler flyktingar.Man kan bidraga med hjälp till andra länder som tar in flyktingar...man Sverige är enormt duktigt på att ge bistånd till svältande...katastrofområ den...mm.Så som sagt att hjälpa på flera sätt går att göra.Också hjälp till svaga grupper innanför sitt eget land.

Rhotheta2014-11-07 23:27

Innebär det att ni inte kan känna empati för den dryga miljard människor som svälter, eftersom ni tycks sätta likhetstecken mellan empati och medborgarskap? Ett samhälle som inte styrs av förutseende människor blir så småningom även det ett skitsamhälle.

Nora1 - Ej medlem längre2014-11-07 23:35
Antal inlägg: 2885

Flyktingar har inget eget land! Om alla säger att andra ska ta emot dem vart ska dom då ta vägen? Finns det något ingenmansland?

skrutta002014-11-07 23:40
Antal inlägg: 918

Men så är det ju inte....alla andra säger inte att de inte skall ta emot flyktingar.Och det finns interna flyktingar som flyr inom sitt eget land...och de är stort antal.

Rhotheta2014-11-07 23:47

Punatulkku. Vi släpper inte in huntratals miljoner behövande barn. Det är ett fact of life och inget vi kan göra något åt. Vi skulle dock kunna hjälpa mångdubbelt fler än vad vi gör om vi inte gjorde skillnad på vilka som får hjälp utifrån om de är så kapabla att de kan resa över halva världen.

Fusk med bidrag skall endast åtgärdas om det blir utbrett och kostsamt. Oavsett vem det gäller. Jag vet inte hur många gånger jag skrev det. Jag säger även till dig: läs vad folk skriver och sitt inte hemma och hitta på på egen hand.
Du skall inte berätta för mig vad jag tänker, känner, eller värderar. Det är ett säkert sätt att göra bort sig. Du skall ta ställning till mina förslag, peka ut för- och nackdelar och komma med motargument och motförslag. Det är fritt fram att berätta om dina egna värderingar, men låt bli att insunuera att jag skulle ha andra värderingar bara för att jag är räknekunnig och kan tänka ut vart saker och ting tar vägen.

Sharky682014-11-08 01:52
Antal inlägg: 1112

Snart flyr svenskarna.
De som blir kvar får ta skiten som politikerna har lämnat efter sig.
Välkomna de arbetskraftsinvandrare som faktiskt gör nåt FÖR Sverige.
Jag har haft indiska kollegor som jobbat som konsulter på mitt förra jobb som faktiskt gjorde en värdefull insats och betalade skatt. Välkomna dessa!
Rumänska parasiter ska vi inte ha hit. Det är Rumäniens ansvar att ta hand om sina medborgare.

limpan__22014-11-08 07:18
Antal inlägg: 2847

"jag är räknekunnig och kan tänka ut vart saker och ting tar vägen."

Kom bara ihåg att räkna på nettot, det kan påverka svaret rätt markant. Kostnader blir snabbt vinster om man kommer ihåg intäkterna.

punatulkku2014-11-08 07:22
Antal inlägg: 523

Rhothet

Ditt förslag och det du räknar ut har redan presentersts av ett vidrigt parti.
Du vill hjälpa men dom ska fan inte hit? Du vill inte ha dom som grannar..Jag behöver väl inte ens INSUERA NÅT SOM ÄR SJÄLVKLART?!

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-08 10:03
Antal inlägg: 1910

Ingen som funderat på ett flyktingläger i skåne någonstans?

MickelRav - Ej medlem längre2014-11-08 11:46
Antal inlägg: 323

Sharky68:"Snart flyr svenskarna."

Det har redan börjat hända. De (vi) som är eftertraktade utomlands HAR redan börjat flytta. Man säger det inte rent ut bara, men jag som vet hur diskussionerna förs internt kan bekräfta att du har rätt. Och precis som på 1800-talet är det USA som lockar mest. Vi är själva på väg.

Det som framför allt skrämmer livet ur högutbildade personer med en högre social status är den svenska skolan som upphört att fungera. Man vill helt enkelt inte föda barn i Sverige (förlossningsvården är ju för övrigt också ett skämt) utan passar på att få dem i USA. Då blir barnen amerikanska medborgare och det blir lättare att få stanna i landet för gott. Där släpper man nämligen väldigt få över bron - åtminstone legalt.

Minta2014-11-08 12:25
Antal inlägg: 20042

USA ja, - ett av världens mest mångkulturella länder.

MickelRav - Ej medlem längre2014-11-08 12:27
Antal inlägg: 323

Minta:"USA ja, - ett av världens mest mångkulturella länder."

Javisst - och det är ju det som är så bra. För minns en sak, det inte invandring i sig som är ett problem. Rörlighet i världen är bra. Det som är dåligt är när människor som invandrar inte försörjer sig själva ens på lång sikt. Inte bidrar till det samhälle de kommit till. Det är det som är problemet.

Och om du tror att USA släpper in människor på samma sätt som Sverige? Då får du tänka om. :)

Rhotheta2014-11-08 18:35

Punatulkku.

Ser att du förolämpar mig. Jag vet inte om jag skall ignorera dig, skälla ut dig eller undervisa dig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?