Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2011-01-18 15:10 | |
![]() | dinodog Jag menar inte att du inte bryr dig, men du bryr dig om fel sak. Kallas för att sila mygg och svälja elefanter | |
| le-lou | 2011-01-18 15:25 | |
![]() | Vad är farligast tror ni för hälsan? (Obs, notera nu att det är värst för hälsan jag frågar efter). a. Att vara köttätare och inte äta efter konstens alla regler? b. Att vara vegan/vegetarian och inte äta efter konstens alla regler? Vilket alternativ tror ni själva har störst utrymme för misstag och fel? Lika mycket som magnusito drar köttätarna över en och samma kam = att vi äter snabbmat och onyttigt Lika mycket drar jag i så fall vegetarianerna över samma kam om inte mer - det finns för många vegetarianer som INTE mår bra pga kosten . helt enkelt för att de bryr sig mer om att inte äta kött, än att faktiskt ta reda på vad de måste äta. Äter man nu vegetariskt eller är vegan, så innebär det att man också måste vara medveten om vad man behöver äta av för att fungera. Många ungdomar verkar tro att bara utesluta kött och/mejerier är bra, sen kan man fortsätta äta som man åt innan. Så är det inte och det är farligt. det klart att det finns vuxna veggisar som är mogna att ta ansvaret och faktiskt skaffa kunskapen om vad som behövs, faran som jag ser det är att många ungdomare följer trenden , men inte skaffar kunskap om det. Jag gjorde så ungefär, visst fattade jag att jag behövde äta liner och bönor, men mer än så var det inte. | |
| Dyslekso | 2011-01-18 15:39 | |
![]() | Hur mycket kött måste man äta då? | |
| magnusito | 2011-01-18 15:41 | |
![]() | le-lou Om du bara kunde mäta allt så skulle du vara nöjd. jag menar INTE att alla köttätare äter snabbmat och onyttigt, men det är snarare ett stäörre problem än det som ni bekymrar er över här, nämligen att veg folk skulle äta otillräckligt. | |
| magnusito | 2011-01-18 15:43 | |
![]() | det är ju ett av vår tids stora folksjukdomar! | |
| belsebus | 2011-01-18 15:43 | |
![]() | ena stunden sa sager du att det ar vegetarianerna/veganerna som bara snackar om hur mycket battre det ar att inte ata kott, fast det faktiskt var du som borjade ta upp det... du verkar inte riktigt kunna slappa det har och maste bevisa hur mycket battre det ar att ata kott for att fa i sig allt viktigt... borjar trottna. tror att de flesta som valjer att bli veg inte gor det sa mycket av halsomassiga skal. det kan nog vara lika onyttigt att vara veg som kottatare, beror ju helt pa vad man trycker i sig. kan vi inte bara slappa det har...och komma vidare i diskussionen. | |
| slånbär | 2011-01-18 15:48 | |
![]() | belsebus-vart vill du komma i diskussionen då? Vi har varit inne på det etiska, hälsoskäl, miljöskäl, kommit in på slternativen och hur det kanske blir om man slutar äta kött, vad händer med djuren, päls eller ej, gödning, barn som är veg eller ej m.m. Så då undrar jag nu -vart vill du ta det här då? | |
| magnusito | 2011-01-18 15:49 | |
![]() | är du förvirrad eller? | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 15:52 | |
![]() | "Vad är farligast tror ni för hälsan? (Obs, notera nu att det är värst för hälsan jag frågar efter). a. Att vara köttätare och inte äta efter konstens alla regler? b. Att vara vegan/vegetarian och inte äta efter konstens alla regler? Vilket alternativ tror ni själva har störst utrymme för misstag och fel? " ......................... ... Men frågan är ju så luddigt (ospecifikt) ställd, så den går inte att svara på. "Många ungdomar verkar tro att bara utesluta kött och/mejerier är bra, sen kan man fortsätta äta som man åt innan." Men vad har du för belägg att det är så? Och för hur många? Att du gjorde så, ger ju inte mycket till underlag. Sen kan jag iochförsig tänka mig, att det kan finnas ganska många som rätt så hastigt (just i ungdomen) omvärderar sina uppfattningar och bestämmer sig för vegetarismen utan att då kanske ha fullgoda kunskaper om den kosthållningen, men jag skulle vilja hävda, att DET i så fall är en övergångsperiod. Ganska snart skaffar ju sig de flesta tillräckliga kunskaper om det, och under den övergångsperioden tror inte jag, att eventuella småbrister i kosten hinner ge så dramatiska påföljder. | |
| magnusito | 2011-01-18 15:55 | |
![]() | Jag tror många äter mer slentrianmässigt t ex ensidigt med otillräckligt med vitaminer, antioxidanter, mineraler bland dem som oreflekterat bara äter en massa snabbmat och kött än dem som tagit ställning till att bli veg. Kan inte presentera nåton doktorsavhandling i ämnet, men det är min empiriska slutsats. Som ett försvar mot detta drar det igång en massa tjaft om veg. Får väl omtolka det till en stor omsorg... | |
| slånbär | 2011-01-18 15:55 | |
![]() | magnusito-vem vänder du dig till? | |
| le-lou | 2011-01-18 15:55 | |
![]() | "Sen kan jag iochförsig tänka mig, att det kan finnas ganska många som rätt så hastigt (just i ungdomen) omvärderar sina uppfattningar och bestämmer sig för vegetarismen utan att då kanske ha fullgoda kunskaper om den kosthållningen" Ungdomar är ungdomar och varför skulle ju vegetarianerna av ungdomarna ta reda på saker om kosthållningen - när de inte ens gör det när de äter kött? | |
| le-lou | 2011-01-18 15:58 | |
![]() | "Sen kan jag iochförsig tänka mig, att det kan finnas ganska många som rätt så hastigt (just i ungdomen) omvärderar sina uppfattningar och bestämmer sig för vegetarismen utan att då kanske ha fullgoda kunskaper om den kosthållningen," Oavsett om det är korrekt eller inte, så betyder det hur som helst att det är värre att slarva med maten om du går på veggokost än om du går på blandkost. Håller du inte med om det ? | |
| le-lou | 2011-01-18 15:59 | |
![]() | nu fick jag fel citat. det var Magnusitos jag svarade på där. "Jag tror många äter mer slentrianmässigt t ex ensidigt med otillräckligt med vitaminer, antioxidanter, mineraler bland dem som oreflekterat bara äter en massa snabbmat och kött än dem som tagit ställning till att bli veg." Oavsett om det är korrekt eller inte, så betyder det hur som helst att det är värre att slarva med maten om du går på veggokost än om du går på blandkost. Håller du inte med om det ? | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:01 | |
![]() | Hur mycket kött måste man äta då? -Inget alls, om man inte vill. Vi behöver 2-3 gram rent protein/kg kroppsvikt och dag beroende på fysisk aktivitet. (Näringsexperter och matematiker får gärna förtydliga). Var det proteinet kommer ifrån betyder mindre. Med mejeriprodukter och ägg är det inga problem, man kan också få proteinet från baljväxter, nötter och spannmål eller fisk och kött om man vill det. | |
| slånbär | 2011-01-18 16:06 | |
![]() | Pichi-jag har jobbat inom skolmåltiden i över 20 år och jag kan intyga att det är precis så som hon skriver-ungdomar särskilt tjejer blir oftast uteslutare när dom blir vegar. Det här är vanligt på många högstadier och gymnasier. Dom gillar oftast inte ens bönor och grönsaker utan lever på pasta och annat. Speciellt tjejer väljer oftast bort mjölken redan i tidig ålder för dom tror att dom blir tjocka. Det är klart att det är ett problem när ungarna äter så dåligt att dom inte orkar med skolan. Speciellt behöver tjejerna få i sig tillräckligt med kalcium och det får dom inte när dom både tar bort mjölk,ost, smör på mackan och heller inte gillar dom grönsaker som är rika på kalcium. Om en femti sexti år kommer halva sveriges kvinnliga befolkning gå gipsade om det vill sig illa......(skojar bara) | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:14 | |
![]() | 2011-01-18 15:55 Men le-lou, ge oss gärna underlag till det påståendet då. "Ungdomar är ungdomar". Just. Och den ungdomen som har börjat reflektera, ta ställning, den är nog inte så korkad överhuvudtaget, och kommer att fixa det med näringsläran också. "...när de inte ens gör det när de äter kött?" Gör dom inte? Jag tror att det är med ungdomar som det är med folk i allmänhet, det finns folk till "alla möjliga avgångar" - d.v.s. vi människor är inte stöpta i samma form utan har olika förmågor, intressen och kunskapsnivåer. Sen vill jag faktiskt poängtera att enligt mitt sätt att se så är det inte mycket som är svart eller vitt i den här diskussionen utan det finns många poäng inom "båda sidorna" (om man nu vill se två sidor i detta hela. själv tycker jag att den uppdelningen känns avig), och det har även du, le-lou. Bara jag hinner så vill jag gärna scrolla tillbaka och påpeka några av dem, såväl dina som andras... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:14 | |
![]() | "Vi behöver 2-3 gram rent protein/kg kroppsvikt och dag..." Nja... Har sett 0.8 gram. Vet att det finns de som hävdar 2 gram men jag tror inte rekommendationerna ligger så högt idag. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:19 | |
![]() | Det är ju inte enbart protein man är ute efter när man äter kött. kött täcker in ganska många områden. Sen är det faktiskt så, att man kan inte likställa alla proteiner rätt och slätt. Proteiner är olika, finns snabba , och långsamma , varav köttets tex räknas till långsamma. Veganer som dricker sojamjölk tex, får i sig sojaprotein som innehåller väsentligt lägre andel essentiella aminosyror och stimulerar inte heller proteinsyntesen lika bra som t ex mjölkprotein. äh jag orkar inte förklara. läs, här står om proteiner och särskilt varför ert älskade sojaprotein inte alls går att jämställa med andra typer. www.lchf.se/Startsid...ot ein.aspx | |
| le-lou | 2011-01-18 16:20 | |
![]() | pichi - ge mig ett underlag till "att det kan finnas ganska många som rätt så hastigt (just i ungdomen) omvärderar sina uppfattningar och bestämmer sig för vegetarismen utan att då kanske ha fullgoda kunskaper om den kosthållningen, men jag skulle vilja hävda, att DET i så fall är en övergångsperiod." underlag, baby. Underlag. | |