Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-18 17:25 | |
![]() | i den vegetariska skolmaten är det soja | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-18 17:27 | |
![]() | Jo men jag har sagt det förut också att sojaprodukter inkl mjölkersättning och produkter med nötter i är olämpligt för barn och i synnerhet riktigt små barn eftersom det lätt utvecklas allergi mot det. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 17:28 | |
![]() | slånbär 2011-01-18 17:17 Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att du ska förstå (inte ditt "fel", utan mitt), för det är inte MÄNGDEN kalcium i de olika produkterna jag syftar på, utan produkten I SIG. Och mjölkprodukterna är inte bra för våra kroppar (TROTS kalcium) utan ställer till det för oss. Förstår du nu hur jag menar? Och jag ska i vilket fall försöka att samla ihop lite källor så småningom... Men kanske inte idag, jag är trött som faen idag... | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-18 17:35 | |
![]() | Jag vet att icke nordbor har lägre tolerans mot laktos men om man tål det är ju mejeriprodukter ett bra sätt att få i sig allehanda vitaminer och mineraler och tryptofan. | |
| slånbär | 2011-01-18 17:36 | |
![]() | Men pichi-det är väl klart att det är mängden som är betydelsefull. Om en unge äter en broccolibukett så blir det ju inte mycket kalcium jämfört med att den dricker två glas mjölk och en smörgås med ost på. Tiitti-det beror på var du bor. I min kommun är det ingen soja alls. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 17:41 | |
![]() | Slånbär, jag får hjärnblödning. Måste man ersätta mjölk med en ensam vegetabilisk kalciumkälla? Vore det fusk att ersätta mjölk med en kompott av nässlor, broccoli och sesamfrön? | |
| slånbär | 2011-01-18 17:45 | |
![]() | Inget fusk alls men nu pratar jag barn och mat och då är min erfarenhet från alla mina år inom yrket att det är betydligt lättare att få i barnen mjölkprodukterna än grönsakerna. Nässlor har vi inte och sesamfrön får vi inte använda tex. Vi har alltid bra med grönsaker men ungarna är usla på att äta dom. Tyvärr. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 17:47 | |
![]() | Jag minns inga grönsaker från skolmaten. | |
| dilivio | 2011-01-18 19:02 | |
![]() | www.greenoption.org/...lc ium.html Hur trovärdigt det är får ni avgöra själva, jag googlade till mig sidan lite snabbt bara. För er som inte orkar klicka står det kortfattat att soja/havremjölk osv är kalciumberikat och innehåller lika mycket kalcium som komjölk, samt att animaliskt protein hämmar upptaget av kalcium mer är vegetabiliskt protein gör vilket innebär att vegetarianer inte har lika stort behov av kalcium som köttätare. "Veganer som under en längre tid har ett lågt intag av kalcium får en effektivare absorption av kalcium i tarmen. Har man ett alltför högt intag av kalcium kommer absorptionen att bli mindre effektiv. Veganer som har ett högt intag av sojaprodukter får också i sig mycket fytoöstrogener som i sin tur kan öka absorptionen av kalcium i tarmen." Står det på en annan vegansida. Kroppen anpassar sig alltså helt enkelt. | |
| Flanellograf - Ej medlem längre | 2011-01-18 19:38 | |
![]() | en fundering jag har: det är jättevanligt att vara allergisk mot diverse frukt och grönsaker men inte alls vanligt att vara det mot kött. va kan de bero på`? och kan det säga oss nåt? | |
| le-lou | 2011-01-18 20:15 | |
![]() | soja som ges som mjölkersättning ger ungefär 80 gånger av nåt som liknar östrogen tydligen. svt.se/svt/jsp/Cross...mp ;d=22620 | |
| dilivio | 2011-01-18 20:57 | |
![]() | "Det handlar dock inte om könshormonet, utan om en annan sorts östrogen. " "Än så länge vet ingen vilka konsekvenser det kan ge barnen men forskarna befarar att det ökar risken för diabetes och bröstcancer. " | |
| apbur | 2011-01-18 23:33 | |
![]() | Flanellograf, för att vi består av samma ämnen som köttet innehåller och det vore förödande att vara allergisk mot sig själv. Att äta människokött borde ändå vara det bästa rent näringsmässigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-19 00:06 | |
![]() | slånbär ,vad är deras motivering att inte ge skolbarnen soja? | |
| slånbär | 2011-01-19 07:45 | |
![]() | tiitti-eftersom det är ett sådans livsmedel som om man är allergisk kan ge kraftiga reaktioner och kan finnas i så många produkter så kör man säkert och utesluter det helt precis som med nötter, mandel och skaldjur. Det ligger på oss kökspersonal att se till att vi har koll på allt vi köper med andra ord för att garantera säkerheten. Inga problem med det. | |
| dinodog | 2011-01-19 11:31 | |
![]() | Hittade tre matnyttiga :) länkar angående soja www.epochtimes.se/ar...17 244.html www.greatlife.se/art...om mendera/ bums.nu/1326 kolla in filmen också. Vad som är rätt/fel sant/falskt kan jag inte svara på men det skrämmer i alla fall mig det jag har läst och sett i filmen. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-19 13:11 | |
![]() | Tack för länkarna, dinodog. Det var det här jag syftade på i ett av mina tidigare inlägg: (ur dinodogs länk, greatlife) "Men i Asien då? I Asien använder man ofta hela sojabönan utan att separera fett och protein, man fermenterar den vilket minskar antinutrienter och man äter betydligt mindre mängder än den gängse bilden av det asiatiska köket. En stor studie uppskattade det dagliga sojaintaget till cirka 7-8 gram per dag där en del är fermenterad soja. Många vegetarianer i västvärlden, däremot, konsumerar cirka 220 gram ren soja per dag. [10]. Fermenterad soja som alltså intas i små mängder i det asiatiska köket har inte samma skadliga effekt på kroppen som sojaproteinisolat, sojamjölk, sojabönsolja, sojakött, tofu och andra icke-fermenterade sojaprodukter. Exempel på fermenterad soja är: tempeh, miso, natto och sojasås." | |
| La bruja | 2011-01-19 13:15 | |
![]() | pichi-vad vill du säga med det senaste inlägget då? Är det bra eller dåligt enligt dig eller vad vill du visa på? | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-19 13:43 | |
![]() | La bruja Det jag säger (och har sagt hela tiden) är att vi ska helst låta bli alla dessa sojaprodukter (och quorn) som industrin försöker att pracka på oss. Och jag instämmer med le-lou i att Hälsans Kök (och andra liknande) borde bojkottas. Och sen säger jag också, att var och en borde gå efter sin egen känsla när det gäller mathållningen. Så gör i allafall jag. Är man något så när kompis med sin kropp, så känner man av ganska väl vad man mår bra av - och vice versa. Det är två saker som gäller: 1. ha hyfsad koll på näringsläran och 2. samtidigt känna efter vad just en själv mår bäst av. Jag skippar sojan - för det mesta - men använder andra bönor, linser och kikärtor, och mår prima. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-19 13:51 | |
![]() | "Exempel på fermenterad soja är: tempeh, miso, natto och sojasås." Såna produkter känns det inte som man behöver vara särskilt rädd för. Jag skulle äta dem om det fanns att köpa där jag bor eller om jag varit hausfrau nog att göra egen tempeh medelst sporer. Sojasås får räcka så länge. | |