Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dinodog2011-01-19 14:17
Antal inlägg: 4973

wwwc.aftonbladet.se/.../s oja.html

Så synd jag gilar soja på maten.

klasåkerblmo2011-01-19 14:39
Antal inlägg: 112

Äpplen är också gjorda av kött.

klasåkerblmo2011-01-19 14:58
Antal inlägg: 112

Och potatisar har ögon.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-19 20:55
Antal inlägg: 37631

slånbär vad bra att dom tar det säkra före det osäkra

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-20 09:44
Antal inlägg: 1188

slånbär
Angående mjölkens vara eller icke vara i kosten, om benskörhet mm:
(hinner bara länka till en sida än så länge)

"Countries with the highest rates of osteoporosis, including the United States, Sweden, Finland, and Iceland, consume the most milk, butter, and cheese. China and Japan, where people consume 3 to 4 times less protein and milk products, have substantially lower rates of this disease. Osteoporosis is spreading with the modern diet. Today 1 in 4 broken hips occurs in Asia or Latin America and that will increase to 1 in 2 by mid century.

The main causes of this modern plague are consumption of meat, dairy, and other foods high in animal protein, and lack of fiber-rich vegetables, not low calcium intake, as most doctors would have us believe.

How can we explain that the top ten countries with the highest intake of calcium (1500- 2000 mg/day), including the United States, Canada, Denmark, and Australia, have the highest rates of osteoporosis, while Asian countries like China and Japan that have the lowest intake (500-1000 mg/day) have the lowest rates of this crippling and often lethal bone disease?

The type of calcium consumed by both groups is different. The first group ingests calcium from animal and dairy sources that create an acid-forming environment in the body, while the second group takes calcium from green vegetables and other plant sources that produce an alkaline environment."

Du kan läsa mer här:

www.macrobiotics.nl/...eL oss.html

slånbär2011-01-20 09:57
Antal inlägg: 5539

pichi-Nu blev jag besviken. Jag som trodde du skulle komma med något nytt. Detta är precis som så mycket annat ingenting som finns några klara forskningsresultat kring och det finns flera olika aspekter. Men eftersom jag med min yrkeserfarenhet redan känner till sånt som du länkar till så känns det meningslöst att ens ta detta. Du får naturligtvis tro på det du läser och leva på det sätt du vill-det finns ju folk som tror på Gud också utan ett enda vetenskapligt bevis så var och en gör ju det dom tycker är bäst. Med andra ord-eftersom du inte lyckades komma med något nytt och övertygande så får du driva din antimjölkkampanj ostört framöver.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-20 11:51

pichipichi 2011-01-18 16:48
slånbär 2011-01-18 16:39
" pichi-benskörhet är inte ett attraktivt alternativ. Hur äter du för att få i dig tillräckligt med kalcium? "

Vad vill du få sagt? Att bristen på mjölk ger benskörhet? Är det det du säger?
Ett tips, tänk efter noga nu innan du svarar. ;)
………………………………………………

slånbär 2011-01-18 16:58
”pichi- vänta nu lite....ska jag tänka efter innan jag svarar? Eh?

Vi behöver kalcium om vi inte ska riskera att få benskörhetMjölk är en av dom bästa kalciumkällor vi har men det finns även i många grönsaker.”
……………………………………..

slånbär
Jag kan inte annat än le och ruska på huvudet åt din nedsättande ton. Du vinner nog inga poäng med den precis, skulle jag vilja påstå.

Husomhelst var det benskörheten det var frågan om.
Och här gäller – som i de flesta andra sammanhang också – helheten. Benskörhet förebygger man med en kombination av bland annat tillräcklig mängd kalcium OCH motion – och där motion är en MINST lika viktig faktor som kalcium.
Och att påstå att mjölk och mjölkprodukterna på något sätt skulle vara saliggörande mot benskörhet är ren desinformation. Man skall hålla sig till fakta. Vi behöver kalcium, JA, men att propagera för att vi tvunget skulle behöva få det genom mjölken för att inte riskera benskörhet är ren vilseledning. Och sånt ska framförallt inte du, som skolmåltidspersonal, syssla med – tycker jag.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-20 11:55
Antal inlägg: 9204

det var ett konstigt inlägg. barn behöver och ska dricka mjölk. inte äta kilovis av vad det kan vara för grönsak för att kompensera. så fånigt.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-20 11:59

2011-01-20 11:55
Ja du ramsay, hoppas att du känner dig riktigt extra mycket klok efter ditt inlägg då.

Sote2011-01-20 13:08
Antal inlägg: 3557

pichipichi-jag har suttit och läst igenom inlägg efter inlägg och jag måste faktiskt säga att är det verkar som att du bara försöker visa på något som vedebörande redan är fullt medveten om. Du verkar inte komma med någonting som slånbär inte redan verkar ha kunskap om. Du upprepar dig väldigt i dina inlägg och det blir bara tröttsamt att läsa.
Håller med Ramsay fullt ut.
Om en person har jobbat med barn och mat i många år så har den nog tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att veta att det lättaste sättet att få i barn kalcium är via mejerivaror och inte grönsaker. Det vet ju dom flesta att vanliga ungar(dvs inte vego ungar då) inte äter alls så mycket grönsaker som dom skulle behöva om dom inte åt mejeriprodukter. Självklart är det sånt måltidspersonal ska ägna sig åt.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-20 13:47

Sote
Då har du inte alls förstått vad jag har skrivit, trots att du har läst igenom inläggen - säger du. Läs om och läs rätt.
Du kan med fördel börja med att läsa igenom det jag länkade
till här-->2011-01-20 09:44

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-20 14:12
Antal inlägg: 1466

Det är brist på vitamin D som är största boven i osteoporosis, hur mycket kalk man än får i sig. En nådegåva från naturen som inte kan bestå boende nära polerna med tillräckligt mycket solljus för att den vägen få D-vit, är mjölkdjur och fet fisk. Mejeriprodukter innehåller mycket D-vit liksom fet fisk. Det kan man aldrig på naturlig väg ersätta med några växter.
I länder där solljuset flödar mera jämnt över hela året finns inte alls samma behov av mjölk och fisk.
I vår släkt som även innefattar födda i Norge och Finland har vi alltid ätit mycket lax, röding, sill och mejeriprodukter och jag vet inte en enda benskör eller åldring som lätt har fått frakturer.
Missunnar man sina växande barn den goda och nyttiga fisken (även omega-3) bör de åtminstone få dricka mjölk och äta smör, äggula är också värdefullt. Låt dem slippa skumt framställd sojadryck och syntetiska tillskott.

dilivio2011-01-20 14:27
Antal inlägg: 643

Varför är det så svårt att ta in argument för att mjölk inte kanske är så bra som man fick lära sig i skolan?

1999 gick jag på mellanstadiet och då tyckte EU att europeiska barn drack för lite mjölk så då bombade dom in 70 miljoner på diverse skit för att få oss att dricka mer mjölk.
Liksom, vafan. Ni snackar om att ungar inte gillar grönsaker, inte mjölk heller uppenbarligen. Det krävs ju att föräldrar som ni och EU osv propagerar för dess överlägsenhet.
Och man behöver verkligen inte äta "kilovis" med grönt för att få i sig tillräckligt med kalcium. Vad har ni fått det ifrån?

Att dricka komjölk i vuxen ålder känns för mig väldigt märkligt, jag förstår dock att folk gör det.
Men eftersom det inte är några problem att få i sig kalcium utan att behöva tvångsmjölka en ko för att vi ska dricka kalvföda så borde fler avstå, anser jag.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-20 14:35
Antal inlägg: 4050

Dilivio :) I skolan fick vi ritblock från Mjölkfrämjandet (eller vad det nu heter). Block med bilder på olika bondgårdsdjur. Studiebesök på bondgård osv...

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-20 14:36

Mjölk är livet!

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-20 14:37

zlipzten 2011-01-20 14:12
"Missunnar man sina växande barn den goda och nyttiga fisken (även omega-3) bör de åtminstone få dricka mjölk och äta smör, äggula är också värdefullt."

Av flera orsaker skulle jag ge ett barn fisk (och lite kött, så som jag har skrivit tidigare). Men fortfarande inga som helst mjölkprodukter.

"Låt dem slippa skumt framställd sojadryck och syntetiska tillskott."

Ja.
- Och allt annat med soja. Sojamjöl exempelvis finns numera i så otroligt många produkter, så gäller att läsa innehållsdeklarationerna. Det finns t.ex glutenfria produkter som är till största delen baserade på sojamjöl. Helt värdelöst.
Syntetiska tillskott ska inte användas mer än i undantagsfall och som en sista utväg.

dilivio2011-01-20 14:43

Larvbrud, jag kommer ihåg tre grejer från skolmatsalen i mellanstadiet. Första var när en polis visade oss "knark". Skitspännande.
Andra var att man insåg att bruna bönor var skitäckligt, och det tredje är att det stod överallt att man skulle dricka x antal glas mjölk om dan om man ville ha starkt skelett, och det ville man ju.
Kommer inte ihåg några studiebesök, är dock uppvuxen på landet bland bondgårdar. Såg en kalv födas en gång, det var coolt :)

dilivio2011-01-20 14:44

"Mjölk är livet!" För kalvar ja!! :)

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-20 14:49

Det var nog när jag gick i förskolan som vi hade studiebesök och fick ritblocken när jag tänker efter. Försök till hjärntvätt hur som helst.
(Knarkarkvarten fick vi se så sent som i gymnasiet. Då hade polisen kapat skolans bibliotek och arrangerat en scen med porrtidningar och mat slängd på golvet, en spruta nedstucken i en köttbulle.
Det var konst, när jag tänker efter.)

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-20 14:51

Jag har lyssnat på en så klok svensk professor som talade om den moderna mjölkens otroliga hälsorisker för oss, men tyvärr hittar jag inget om det hon sade nämnt på nätet, men jag ska leta vidare vid något tillfälle.

Det finns så många aspekter MOT mjölk som människoföda.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?