Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade73
Mobilspel
Pågående18 803

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mamman - Ej medlem längre2008-06-09 18:26
Antal inlägg: 6379

Jag kan inte hålla med om att kattor/kattungar är som små barn. Våra har aldrig vält ner blomkrukor, bitit på onödiga saker eller gjort andra dumma saker.... Iofs så är det utekatter, men vi har haft kullar i tre omgångar (nu iofs två kullar nästan samtidigt) och har än inte märkt något.
Kattungen som är uppfödd i soffan (våran nya soffa och med korkad(?) mamma....suck!) hade ett tag svårt att komma ihåg att gå på lådan, men det är det enda...

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-20 19:17
Antal inlägg: 4429

Jag funderar på att skaffa katt. Vi har ju redan en hund och 5 barn, så mer bunden än så blir man inte. Jag gillar katter, tycker att det är coola djur och s´å blir det ett bra sällskap till hunden. Men hur gör man när man köper katt?

krav2011-03-20 19:27
Antal inlägg: 42

Katter har inga problem att vara inne! sålänge de får stimulans och kärlek när någon finns där! jag har en innekatt som tidigare varit ute, han trivs jättebra! vad man däremot bör tänka på om att vill ha en innekatt är att det finns stor risk att man får sönderklösta möbler..men men
innan du har hem en katt ska du ha mat, vatten och en kattlåda och en klo-klippare.. kostnad per månad: 100kr
lycka till!

slånbär2011-03-20 19:48
Antal inlägg: 5539

Tvålis-beror ju på om du har tänkt dig en vanlig blandis eller en rasren katt och i såfall vilken ras? Dom olika raserna skiljer sig åt en del faktiskt både vad gäller egenskaper, pälsvård och genetiska defekter/sjukdomar.
Själv födde jag upp Norska Skogkatter i många år innan min yngste son visade sig vara allergisk. Det var riktigt friska och sunda katter,stora och robusta med härligt temperament.

malman2011-03-20 19:52
Antal inlägg: 1457

om du har barn och hund så bör du skaffa en ganska hög och stabil klätterställning som katten kan ligga på så han kommer undan jobbiga barn och en jobbig hund. annars kan katten lätt bli aggressiv om den bli trängd.

när katten är 6 månader så ska man kastrera den oavsät om det är en hanne eller hona, för honorna gapar som tusan när de löper, och hanarna kan börja kissa inne om de är okastrerade det kostar mellan 600-900

sen ska de öron märkas och vaccineras om de ska vara ute. ca 500kr

jag köper everclean kattsand den är helt underbar luktar inget lätt att göra rent med MEN kostar 200kr 10kg men den räcker i 2 månader. och man behöver aldrig tömma hela lådan och göra rent.
ett bra inköp kan vara en täckt låda med lucka en del katter är som en tornado i lådan så all sand hamnar utanför.

försäkring bör man ha även på katt.

och mat köper jag på djuraffären för att ge min katt det bästa. och det blir billigare i längden även om det är dyrt i inköp. katten får mindre problem ned urinvägarna (är ganska vanligt med njursten) och äter mindre.

min katt kostar mig ca 300kr i månaden trotts det dyra fodret och den dyra kattsanden

LYCKA TILL

slånbär2011-03-20 21:00

Jag skulle aldrig kastrera en katt så tidigt som sex månaders ålder. Men jag hade ju mina katter som utställningskatter så skulle jag ha kastrerat en hane innan den var fullvuxen så hade det inte varit någon mening med att ställa ut för dom får ett väldigt "barnsligt" och oproportionerligt utseende om dom kastreras för tidigt.

Neaa22011-03-20 21:22
Antal inlägg: 162

Det finns inget negativt med att kastrera hanar tidigt och de blir inte alls att se sämre ut som vuxna för det... Fler och fler raskattsuppfödare väljer att kastrera innan de säljer iväg sina kattungar vid tolv veckor, även till utställningsintresserade! De vill naturligtvis inte att deras katter ska presenteras på utställningar som barnsliga och oproportionerliga så de skulle inte göra det om det påverkade utseendet negativt!!

Dr_ama2011-03-20 21:32
Antal inlägg: 32

En katt blir inte deprimerad av att bo inne i stan och vara innekatt. Mina har varit innekatt hela livet och de är hur glada och goa som helst. Men en sak är sant - kastrera dem och ha dem försäkrade. Vissa tycker att man inte behöver ha innekatter försäkrade men älskar man sina djur så har man de försäkrade. Och kastrerade för din skull - och för deras.

Det finns många bra böcker att läsa och många bra forum att söka svar i. Betas forum är nog inte det bästa då du får många dumma svar. Sök upp ett kattforum på nätet.

slånbär2011-03-20 21:45

Neaa2-varför skulle man som uppfödare välja att kastrera en kattunge innan man säljer den? Verkar ju helt galet. Som uppfödare så ligger det ju i ens eget intresse att så många som möjligt av ens avkommor ges möjlighet att användas i avel. Jag kan ju förstå om det gäller tex Birma där färgsättningen på katten kan avgöra om den kommer kunna ställas ut eller ej men på tex Skogisar så kan man ju aldrig veta om ungen kommer bli en riktigt bra utställningskatt när den är under tolv veckor. Att då kastrera en framtida riktigt bra katt är ju jättemärkligt. Jag blev tvungen att kastrera en av mina hanar vid tio månaders ålder och han blev jättestor men huvudet hängde inte med så han så jätterolig ut. Gick inte alls att ställa ut honom som kastrat.
Dessutom är man utställningsintresserad så köper man väl för sjutton inte en katt som är kastrerad vid tolv v ålder? Många som ställer ut vill ju själva ta ungar på sin katt speciellt om den är bra och intressant och då finns det ju ingen mening med att köpa en kastrerad kattunge.

Neaa22011-03-20 22:07
Antal inlägg: 162

"Många som ställer ut vill ju själva ta ungar på sin katt speciellt om den är bra och intressant och då finns det ju ingen mening med att köpa en kastrerad kattunge."

Det är just detta som är problemet, det är det som de vill förhindra... De vill själv ha kontroll över sina linjer, kanske har de importerat en dyr hane och vill vara ensamma om att fortsätta på hans linjer... I vissa raser är det också olika prissättning för vad du vill använda din katt till... Samma kattunge kan kosta 5000 kr mer om du vill använda den i avel. Detta kan uppfödarna se till att det efterlevs genom att kastrera. Jag säger inte att jag tycker att det är rätt men jag konstaterar att det ÄR så... Jag tror inte din hanes huvud hade utvecklats annorlunda annars heller!

Daggdroppe2011-03-20 22:11
Antal inlägg: 1078

Jag tycker synd om katter som inte får gå på gräs eller fånga råttor.

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-21 07:44

Malman, tack för ett riktigt bra inlägg! Precis den typ av feedback som jag behöver. Jag känner att jag vill ha en riktig bondkatt. Och vi bor ju på semi-landet så katten får allt smutsa ner tassarna. Bra där med ställningen så att kisen kan dra sig undan.

VAr köper man katter?

Loozer2011-03-21 07:50
Antal inlägg: 556

Tvålis

www.kattforum.se/breeder/

Vixen2011-03-21 07:52
Antal inlägg: 163

Blocket. Det finns små många katter som folk inte vill ha.

Jag har bara köpt vuxna katter, (redan steriliserade och kastrerade) och i bara ett fall sprang en katt bort ett tag. Men sen kom hon tillbaka. Så gå inte på myten att det inte går att flytta katter för det gör det visst.

Men jag tror det är viktigt att man har två katter, och allra helst syskon, för då trivs de bäst.

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-21 08:01

Ahhhh.. Loozer, nån raskatt vill jag inte ha. Blocket alltså. Men två katter? Det räcker väl med hund?

La bruja2011-03-21 08:02
Antal inlägg: 505

Nea-då är jag med i ditt resonemang. Tror det är väldigt olika beroende på ras det där . Inom vissa raser kan importerade katter vara väldigt dyra, upp till 50000:-. Inom den rasen jag höll på med så var det en mer avslappnad inställning till det hel. Min hane däremot kan jag säga hade förmodligen visst sett annorlunda ut om jag hade väntat med kastreringen då ingen av kullsyskonen såg ut på det sättet och ingen av övriga katter inom samma linjer heller. Däremot så har jag sett just detta på andra kastrater som blev tidigt kastrerade. Men det kanske blir mer markant då det i sig är en väldigt storvuxen ras. Det finns både för och nackdelar med att kastrera så tidigt.

Tvålis-vänd dig gärna till något katthem där du kan rädda en övergiven katt. Eller lokaltidningen-där brukar det finnas annonser.
Tänk på att kolla hur katten är rent socialt när du tittar på den. En katt som kryper ihop och drar sig undan är inte att föredra då du har stor familj. Du ska ta en som är framåt och nyfiken.

La bruja2011-03-21 08:07
Antal inlägg: 505

neea-om du inte hängde med i mitt inlägg så såg jag att jag lyckades logga in med en gammal användare och inte min vanliga .Jag är Slånbär i vanliga fall-så du förstår vem som skrev. Ska ta bort den så det inte blir konstigt igen:-D

le-lou2011-03-21 08:15
Antal inlägg: 17500

"Jag tycker synd om katter som inte får gå på gräs eller fånga råttor."

Amen. Vi har kommit på bättre tankar med våra katter, det var ganska plågsamt att se dem det sista. Vi har haft de som innekatter med målet att vi ska köpa hus snart, snart, snart. Det där "snart" blev för länge och nu verkar det inte bli av på några år till :(- så våra vänner fick byta hem istället. Att se de kuta runt och fånga löv i trädgården hos den nya familjen var balsam för själen. Vi grät som grisar när de for, men det känns helt rätt. Aldrig mer katt i lägenhet utan möjlighet att vara ute, no way.

Sote2011-03-21 08:59
Antal inlägg: 3557

Ska man ha katt ute så ska man bo riktigt långt ute på landet utan nära grannar i så fall. Det är otroligt hänsynslöst att skaffa katt och släppa ut den om man har nära grannar. Finns inget värre än katter som springer och skiter på andras gräsmattor och ligger i trädgårdsmöblerna, repar bilar m.m. Är man emot innekatt och inte bor på landet då får man skaffa nåt annat djur istället tycker jag. Det är inte grannarna som ska få ta hand om skiten för att vissa vill ha utekatt i tättbebyggt område. Jag slänger alltid över kattskiten tillbaka till grannen när jag hittar den -och jag jag vet vems katt det är som skiter hos mig då jag har sett den göra det massor av gånger. Men det är inte kattens fel det är ägarna som låter den göra det så då får dom ta hand om skiten själva. Jag vill inte ha den i min soptunna eller trädgård.

peawan2011-03-21 10:05
Antal inlägg: 136

orkar inte läsa igenom alla sidor, men jag kan tipsa om att det finns en hel massa kunskap om katter på kattforum.se, forumdelen av katter.nu.

Generellt är det vettigt att ha kattlådor, samma sand/strö som katterna är vana vid (till en början i alla fall) och den mat katterna är vana att äta redan innan de kommer hem. Klösbräda/klösträd är något som också är bra, eftersom katterna har ett klösbehov och tar ut det på andra platser om de inte har ett bra ställe som du skaffat.

När det gäller mat finns det lika många åsikter om vad de ska äta som det finns kattmänniskor! Om du ska följa katternas naturliga föda i största möjliga mån är det BARF (biologiskt anpassad rå föda) som gäller. Men det tar en del tid att sätta sig in i och en del kraft för att hitta alla råvaror som behövs. Maten från djuraffärer är inte alltid bra, även om de är dyra. Katten behöver energi främst från proteiner och fetter, försök att hitta foder med lågt kolhydratsinnehåll. Om du hellre vill köpa mat från närmsta matvarubutik är MJAU ett hett tips, både som blötmat och torrfoder. Välj helst mat utan fisk, då den största allergenen för katter är just fisk.

Kattsand/kattströ är också en djungel! Bland de billigare varianterna tycker jag att pussy compact är bästa sanden, men här hemma kör jag bara med bränslepellets. Billigare, komposterbart och jag slipper sand i sängen/soffan/på bordet.

Om du inte gillar pälsvård rekommenderar jag att du skaffar en korthårig katt. Raser är olika i temperamentet, så om du vill vara hyfsat säker på personlighet (och för den delen sjukdomsbild bakåt) är det bara att kolla runt på uppfödares hemsidor för att skaffa dig en bild. De flesta raser har dessutom rasringar eller rasklubbar, där det finns en massa information! Om den biten inte känns jätteviktig för dig finns det ju huskatter i alla varianter och former. Se bara till att katten är minst 12 veckor innan den flyttar till dig. Huskatter är inte alltid vaccinerade eller besiktade av sin uppfödare, se till att kolla upp det innan så att du kan boka in tider för det om det saknas! Och skaffa en försäkring så snart som möjligt.
Katthem har ofta både vaccinerat, ID-märkt och kastrerat sina djur innan de flyttar. Prisvärt och en god gärning på en och samma gång!

Djurskyddslagen säger att katter ska ha tillsyn minst två gånger per dygn, vilket innebär att man kan lämna dem hemma själva för att gå till jobbet, men inte vara borta ett dygn utan att någon annan tittar till dem. Ännu oftare gäller om man har en sjuk katt eller kattungar.

Iom att jag är uppfödare och har en massa rabatter både här och där kan jag inte ge någon vettig prisklass på vad allt kostar varje månad.. För mig tror jag att det landar på ca 300kr/katt för mat, sand och försäkring. Och leksaker såklart! :)

Mina katter går ut i koppel på somrarna och har en innätad balkong att lufta sig på när vi är hemma, men de verkar vara precis lika nöjda med att låta bli att gå ut.

hm. Nu har jag skrivit jättemycket. Dags att sluta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?