Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 70 |
Mobilspel
Pågående | 20 270 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
barbi | 2008-06-11 20:17 | |
![]() | CHL tro mig att ja kommer göra allt som ja kan för o hjälpa min tik+valpar bara för ja inte har planerat de här betyder de inte att ja inte bryr mig! | |
CHL | 2008-06-11 20:19 | |
![]() | nä... det tror jag inte. Men jag ser alla lyckönskningar.. å det skrämmer mig. För det innebär att många tycker det är helt oki att para hur som helst. Men skitsamma, jag parar la en av mina grandisar med en tax då.. | |
le-lou | 2008-06-11 20:19 | |
![]() | jag förstår er som håller "kamphundar" eller vad man kallar dem. Ni är emot blandningar för att resultatet kan bli livsfarligt. Det är en sak, om det är så som sägs av en del här när det gäller kamphundar (iofs vet jag tvättäkta pittbulls som flippat också) . Skit samma. I alla fall.... övriga blandningar.. jag menar, när det sker det som hänt i barbis fall, hur förblindad är man inte om man tycker en avlivning är det bästa? Ska vi avliva allt som är "missbildat" ? | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2008-06-11 20:21 | |
![]() | Nu är det väl så att det inte var riktigt planerat att Barbies hund skulle bli dräktig? Nu är det så redan och då försöker hon i alla fall göra det bästa av situationen, från SIN SYNVINKEL som är absolut nej till abortspruta, som hon ser det, för hundens bästa!! Hon är rädd om sin hund. Alla kan göra ett misstag och då får man ta konsekvenserna av det också vilket Barbi gör och kommer att göra. Barbi har haft hundar förut och har en viss erfarenhet kan vi utläsa, dock inte av valpar, av säkert samma anledning som du CHL! Hon kanske inte har vågat tidigare (eller velat) men nu råkade hennes tik välja åt henne! Det får man tycka vad man vill om, men jag tror inte Barbi kommer att bli någon massproducerade blandrasvalpsfabrik för det! Visst får man vänja sig vid på hopp om man har valt en hund utan stamtavla och fina meriter, men det ska inte vara slag under bältet och rena påhopp på oss som valt hundar utan stam!! Vi har gjort vårat val likväl som ni med renrasiga gjort erat.. Själv har jag båda sorterna, med och utan stam. Ingen är mig mer kär än någon av de andra. | |
barbi | 2008-06-11 20:22 | |
![]() | ha ha va rolig du va där.. ja är iaf jätte glad för alla lyckönskningar.. nu är de som de är ja ska bli *mormor* | |
barbi | 2008-06-11 20:25 | |
![]() | å tack myran:=) till er som är emot blandras så kan ja säga att ja ska Sterilisera min tik sen så de inte kommer hända igen.. o ja hoppas myten stämmer att hundarna brukar bli som valp på nytt:=) | |
lisatheman | 2008-06-11 20:54 | |
![]() | Stackars dig, barbi. Sällan folk blir så arga härinne bara för att man ber om lite tips och råd.. Ibland blir det inte som man tänkt sig och då är det ju såklart bara att göra det bästa av situationen. Uppfödarboken som några andra tipsar om ger en mycket bra grundkunskap. Den tar upp allt från hur man bygger en bra sovplats åt valparna, till hur den faktiska förlossningen går till. En massa bra tips finns i den. Vi som har blandraser är inte alls ute efter att förstöra en "ren" ras bara för att vi vill föra vidare de fina egenskaper som våra hundar har. Ingen hundägare kan någonsin avla på sin hund utan att det finns risk för komplikationer som sjuka valpar, sjuk tik, valpar med höftproblem osv. Skulle det vara så att barbis valpar kommer ut med åtta ben så antar jag att hon tar sitt ansvar utifrån detta - INTE att hon avlivar dom i förväg, 'ifall' det skulle bli problem. Med det resonemanget skulle det inte finnas några hundar alls. Hoppas boken är dig behjälplig, och att du hittar ett forum där folk kan ta dig på allvar och hjälpa dig. | |
amoma | 2008-06-11 21:19 | |
![]() | Stackare vad många råd du får. Vill bara berätta att vi tog vår första valp kull renrasig och efter en hanne som rasklubbens avelsrådgivare valde ut och alla utom en fick lynnesfel och blev inte trevliga, sen tog vi en renrasig kulle med grannens inte lika fina hanne och fick supertrevliga valpar, bordercollies, duktig också. Efter det tjuvparade sig tiken och det blev blandras, en knäppskalle och fem urmysiga. Drar inga som helst slutsatser av detta annat än att man kan bara göra sitt bästa av situationer och sen blir det som det blir iaf, finns inget sätt att gardera sig mot eventualiteter i vare sig hund eller människoliv tänker jag. Lycka till PS, när sen vår lilla tax tjuvparade sig med vår ganska stora bordercollie blev valparna ganska stora, gick helt ok med att föda fram dom men tiken orkade inte dia valparna lika länge som när hon hade små, renrasiga valpar men det löste vi med pulver mat precis som man får göra åt människovalpar när inte maten räcker till. Dom valparna såg vansinnigt roliga ut och vi sålde dom väldigt billigt till folk som all tyckt dom varit supertrevliga hundar med det bästa från båda raserna i sig. | |
Lilla Busan | 2008-06-11 21:40 | |
![]() | Åååå fattar inte vilka idioter som håller på... Här har det skett en "olycka" utan att detvar planerat...... Det jag har svårt att fatta är hur man kan missa att en tik löper eller är i höglöpet då det är så enkelt att se på sätt o uppträdde samt storlek på musen under höglöp men det är en annan sak.. Jag har under mången år arbetat ideelt med att vara jourhem o tagit hand om både vuxna , uynghundar o hela kullar hundar.. renrasiga som blandras. O visst det finns folk som avlar hej vilt blandras o inte vet ett dugg om vad dem pysslar med o gör detta för pengar.. MEN det finns det seriösa skk medlemmar som gör med så så avr det med det.. jag önskar dig all lycka o behöver du hjälp så maila gärna.... Kan jag hjälpa med ngt råd så gör jag .. Erfarenheten finns iallafall.. O mitt tips är att du iallafall skall ta minst 6000 för dina valpar , då slipper du folk som enbart är ute efter enbillig slit o släng hund o som inte tänkt igenom sina valpköpar beslut.. Lycka till .. Kram | |
barbi | 2008-06-11 22:16 | |
![]() | japp mkt råd men ja e bara glad när dom är vettiga:=) våran tik har vi haft svårt o se när hon höglöper vi trodde inte att hon skulle börja höglöpa riktigt än för ingen av hundarna hade vissat nå intresse för henne o vi hade räknat ut att de va minst 1vecka kvar men så fel vi hade.. olycka är lättare hänt än va man tror som vi släppte våra hundar som vi hade gjort tidigare under dag utan att nån va på henne så den här gången sprang dom bort som ett gulligt kärlekspar:=) självklart ropa vi på dom o bakom huset när vi kom fram så satt du fram o så mkt vet ja att man inte ska sära på dom sen.. o sen har vi ite släppt dom lösa för nu är alla hanhundar som galna dom ylar o piper så gick "olyckan "till | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-11 23:00 | |
![]() | Jag tycker man skall avliva blandraser ja. Att le-lou inte håller med får stå för henne. Jobbigt att läsa hennes inlägg dock. Älskar då man jämför med nazityskland osv.. | |
barbi | 2008-06-11 23:04 | |
![]() | ja kan inte förstå varför nån ens kan tycka att man ska avliva helt friska valpar bara för de är blandraser | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-11 23:08 | |
![]() | Det besparar massa tid och pengar. Iom att det är en oplanerad tjuvparning. Sen så tjuvparningar.. hur lyckas alla dessa ske? | |
oceano - Ej medlem längre | 2008-06-11 23:08 | |
![]() | Helt otroligt hur en del snackar,,,ska vi inte avliva blandraser bland människor också? Har själv en inte riktigt renrasig jack russel och han är helt underbar. Kan inte älska honom varken mer eller mindre om han va renrasig!! Lycka till barbi och hoppas allt går bra!:-)) | |
le-lou | 2008-06-11 23:09 | |
![]() | det är ju precis såna fasoner trashone - avliva de som inte håller måttet. När måtten enbart är baserat på nåt så fjuttigt som att två av samma djurart parat sig, skillnaden mellan liv och död blir beroende på vem din pappa är - friska och sunda hundar, men tyvärr....du har fel pappa... ja då är det en rensning som är en skam för oss människor, då det är vi som utför den. | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-11 23:09 | |
![]() | Jag jämför inte hundavel med människo"avel". | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-11 23:10 | |
![]() | le-lou? Eh ja, det är så man format de raserna man har idag. Inget direkt att bli upprörd över. | |
lenalusen | 2008-06-11 23:15 | |
![]() | Vill bara säga lycka till och jag är säker på att det blir fullkomligt underbara valpar!!!!! Ibland är det oplanerade det mest lyckade! | |
le-lou | 2008-06-11 23:16 | |
![]() | format raserna? Människan har format raserna ja, och? Hundarna är ju sönderavlade som det är, man avlar fram djur som knappt kan andas, har problem med både det ena och det andra, klipper svansar och gud vet vad. Verkligen ärofyllt. | |
le-lou | 2008-06-11 23:20 | |
![]() | DET är helt ok. Men att döda valpar som kommt till av tjyvparning av ingen annan orsak än att de inte är renrasiga ...det är fullt acceptabelt. Ja visst. Djurvänner? Nej, skulle inte tro det. | |