Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:44
Antal inlägg: 31064

Candee, jag hånar iallafall ingen (i den här tråden...), det är var och ens ensak hur man förhåller sig till religion. Varken troende eller icke-troende har rätt att fördöma sin motpart. Däremot kan man ju argumentera för sin ståndpunkt och ifrågasätta på vilken grund "den andre" tror som den gör.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-14 16:44
Antal inlägg: 9141

icanhascheezburger.f...wi ndow.jpg

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-14 16:45
Antal inlägg: 1045

SylviaPlath, din grundtes är ju fullständigt felaktig, du påstod att endast en av de komponenter vi består av lever vidare, när i själva verket allt lever vidare...

Ceckes2008-07-14 16:48
Antal inlägg: 3734

Precis Candee, du pratar om övertygelse o det är vad det är.

SylviaPlath du pratar om religion. Du vet troligen inte att svenska kyrkan o alla andra religioner tycker att det är svart ondska i att tro på andar o de gillar inte heller att man håller på med tarotkort eller att man talar med andar. De tycker det är jävlen själv.

Så hur smart du än är S. Plath så har du ändå inte så bra koll på vad som är religion o vad som är en övertygelse.

Ceckes2008-07-14 16:50

New age är namnet på allt med andevärden. Religion är en helt annan sak. Människans uppkomst även den.

upa - Ej medlem längre2008-07-14 16:50
Antal inlägg: 2565

Svär inte :)

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-14 16:51
Antal inlägg: 22144

Det här med ande och själ är mycket omtvistat. För egen del och i mitt yrke så har jag hjälpt många till sista vilan. Och det som är påtagligt för mig är att när en person går bort så fylls rummet med stillhet och tystnad. Jag brukar iaf. tänka att det måste vara all energi som vi människor har. När den försvinner så blir det väldigt tyst och stilla. Ande eller själ?? Sanning? Måste vi veta allt, kan väl gå bra att bara acceptera och leva med.....

oceano - Ej medlem längre2008-07-14 16:52
Antal inlägg: 1563

Väldigt väl formulerat Candee!
Jag skriver under på det:-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:52

Ordhämnaren, kan förresten det faktum att kol14 sönderfaller inte stödja min tes? Att dessa söndrade kolatomer formerar nya molekyler, så att "vi" lever vidare i ny tinglig skepnad sedan? Kanske en sten i vår odräglige grannes rabatt?

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:54

Det påstod jag inte. Jag påstod att vi återgår till att vara kolatomer, vilket är korrekt.

Ceckes2008-07-14 16:58

Ska vi starta en tråd om kolatomer kanske eller kan inte ni två maila vidare om det nån annanstans? Detta är ju faktiskt en tråd om andevärlden.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:59

Ceckes, du har missat en sak: Det jag skrev var riktat mot just religion - en företeelse jag respekterar mycket. Det är lite sämre med min respekt för nyandlighet, eftersom den drar till sig en jävla massa skojare som gör profit av människors sorger. Det gillar jag inte. Men det betyder inte att jag föraktar nyandliga. Flera av mina vänner är "lagda åt det hållet", och det är vänner som är både kloka och känslomässigt sunda.

Ceckes2008-07-14 17:03

SylviaPlath, som det lät på dig så tolkar jag att man ska tro på biblen om man tror på andar....
Det är verkligen inte samma sak.
Eftersom folk som går i kyrkan o följer en viss religion o tror på biblen inte tillåter andevärden.

trashone - Ej medlem längre2008-07-14 17:03
Antal inlägg: 18678

Så fort man inte håller med er "troende"(andefanatiker) så hånar man er? Säger väl mer om eran uppfattning av saker o ting än annat...

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 17:03

"What ever gets you through the night, it's all right", är min devis.
Alla försöker vi bara ta oss igenom natten (livet, för den som inte är så metaforiskt lagd) och god bless dem av oss som lyckas finna mening någonstans på vägen. Ingen väg är bättre än någon annan, bara den är genomtänkt och medveten.

Candee2008-07-14 17:03
Antal inlägg: 1256

Ifrågasätta kan man ju hur mycket man vill. Men jag förstår kanske inte poängen när du ändå har själv en övertygelse på att vi lever här och nu och thats it! : SylviaPlath..?

Jag är själv inte troende...alltså kristen. Jag tillhör inte ens svenska kyrkan då jag anser att det är hyckleri som så många andra religioner. MEN jag har en övertygelse om vissa saker och tror på det goda. Jag tänker inte gå djupare in på det och vill heller inte kategoriserar under new age då många lurendrejare finns så det förstår jag om många är skeptiska.
Jag själv levde i tron förut att när vi dör så dör vi..så visst har jag varit där. Dock har jag utvecklats och utveckals ständigt i att öppna mina sinnen.
Så mycket av den övertygelsen hanldar om att våga utvecklas och öppna sina sinnen. Det finns många sätt att "bevisa" detta om man vill..frågan är just om man vill. Eller hur förklarar du saker som händer t ex i vissa fastigheter med röster, steg som hörs, saker som förflyttar sig själv och det finns en 5-6 personer som ser detta samtidigt. Är det masshypnos då?? Kan du förklara det på något logiskt sätt SylviaPlath?
Då vill jag gärna ha en förklaring..

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 17:04

Eh, mitt inlägg var riktat till religiösa - inte nyandliga.

Ceckes2008-07-14 17:06

Och jag kan hålla med om att det finns en "jävla massa skojare" där ute. Det är inte så kul att stöta på såna men vill man gå på seans o lägga pengar på det eller på privat sittning så ser man ju självklart till att det är ett erkänt o bra medium. Gör man inte det så kan man ju bli itutad vad som helst.

Trist men sant så förekommer det ju skojare överallt.

Ceckes2008-07-14 17:08

trashone, det är hur man lägger fram det som det handlar om.

SylviaPlath har en åsikt som hon ändå lägger fram på ett helt annat sätt. Jag tar det inte som att hon hånar nån här inne.

Är det nån annan som gör det?

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 17:08

Candee, alltid lika trevligt när folk tycker att man inte bör yttra sig om man har en annan synvinkel ... Det intressantaste samtalet uppstår väl ändå när övertygelser krockar, eller vad säger du? Vill du låsa tråden så att bara nyandliga har tillträde? Well, där har vi de fina intoleranta takterna som finns hos många som kallar sig troende...

Jag säger så här: Sätt mig och fem slumpvalt utvalda personer i det där rummet (givetvis får vi genomsöka det först) och om något reellt sen inträffar så vänder jag på en femöring. Jag är inte den som är den!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?