Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade30
Mobilspel
Pågående20 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dalkullan2008-10-05 19:31
Antal inlägg: 1256

låt det vara så länge...sov på saken så hittar du på nåt nytt i morgon...se det som en lång process...som du kommer att vinna i slutändan *skickar lite mer tålamod*

rispåse2008-10-05 19:32
Antal inlägg: 406

Ska göra det. Tack dalkullan/

EssQ - Ej medlem längre2008-10-05 19:50
Antal inlägg: 1433

pappor?? Killar?? De e ju dom som säger "vadå? De e väl inte stökigt eller dammigt här?" Dom ser ju inte vad som borde göras *s*... därför har dom nog inget att komma me här heller ;p

micro1132008-10-05 19:55
Antal inlägg: 17542

rispåse

Det ger sig med tiden -- första gången brukar protesterna gå höga...

Tänk på att nu har du också en extra påtryckning att ta till .... om han saknar en leksak så kan han få tillbaka den om han plockar undan i rummet först...

Sen ger du den saken som ni kommit överens om, och inte hela säcken ...

Man kan leva länge på en säck leksaker som mamma :))

Berätta hur det går...

micro1132008-10-05 19:58

Jag håller med rispåse -- världens bästa mamma existerar inte ... och det är idioti att försöka uppnå det.

Vi får försöka vara så bra mammor vi kan åt våra egna barn, och få en fungerande tillvaro för just oss .... det tror jag skall vara målet --- och att man gör misstag, fel, och har brister som man inte själv ser, det hör till..

micro1132008-10-05 20:00

fashion

Hemma hos mig började samtiliga -- både killar och tjejer diska redan innan de börjat skolan ...

Städa har de alltid hjälpt till med ... efter ålder och förmåga...

och tvätta sina kläder har de gjort själva sedan 12-13 års ålder...

Din mamma är alldeles för snäll....

ordfläta - Ej medlem längre2008-10-05 20:04
Antal inlägg: 38

När mina barn var små, så märkte jag ganska snabbt, att det var inte effektivt att säga till om städningen. Men, när jag böjde mig ner på knä och började plocka medan jag sade: "Nu ska vi plocka undan alla leksakerna tillsammans", så då fick jag genast deltagare i processen.

Tänk på, att när man hela tiden tjatar om städning till barnen, så lär de sig att "tjata om städning" - inget annat. Men, om de ser mig att göra det underprioriterade arbetet, som städning ter sig, så lär de sig att ta itu med det. Ett gott exempel är mycket mer än massor av ord och övertalningsteknik.

När de en gång lärde sig att ha det snyggt omkring sig, så fortsatte de med det genom alla de år de bodde hemma. Vi hade aldrig problem med det.

En kul grej ang. städning: En gång, när vi var unga och hade ett gift par på middag, hörde jag den gästande mannen fråga min man: "Har ni aldrig problem med arbetsdelning i hemmet?" Jag hörde min man svara: "Nej, det har vi aldrig haft. Den som först hinner, gör det!". Jag stod bakom väggen i köket och höll på spricka av skratt. Det var ju sant och det var fint sagt av min (late) man, Men, det som den frågvisa gästen inte visste, var, att JAG ALLTID HANN FÖRST! Min man var uppenbarligen mycket trög i den saken.

Det var dock inte barnen. De skötte sig fint!

LenaG2008-10-05 20:05
Antal inlägg: 19975

Det där med att tvätta kläderna själva... Inte full maskin då?

PowerYoga2008-10-05 20:10
Antal inlägg: 713

Ja alla är vi väl olika i vår herres hage och tur är väl det. Själv vill jag ha ordning runt omkring mig för att må bra, vilket alla i familjen inte delar och då städar jag när jag känner att jag vill röja upp lite.

Jag har två barn, varav den äldsta är en pedant som har ordning på varenda lilla sak, den andra är en slarver utav Guds nåde och han kan tom sova med halva bäddmadrassen till hälften utanför sängen utan att det bekommer honom. Men jag tror nog att det blir folk av honom också tids nog, så jag ödslar inte så mkt energi på att tjata. Tycker det finns viktigare saker att diskutera hemma än tjata på omgivningen om städning.

micro1132008-10-05 20:12

LenaG

Jodå -- de kör fulla maskiner, eftersom de oftast plockar ihop av andras saker i samma färg om en maskin är tom.

Men framförallt för att ungdomarna oftast inte insett att det är dags att tvätta förrän allting de äger ligger i smutsen -- så då kan de fylla maskiner med sitt eget.

Sen tvättar vi kulört med kulört -- och rensar inte upp i rosa, blått osv.. utan mer i mörkt och ljust -- vilket gör att maskinerna fylls bättre.

dahlgren_2008-10-05 20:12
Antal inlägg: 733

jag tycker det är skönt när man får bestämma själv när man vill städa och det har jag alltid tyckt. Men ska någon tjata om det vill jag absolut inte göra det. Så jag tycker också du ska slappna av :)

micro1132008-10-05 20:13

Jag får tillägga att om en eller annan maskin går halvfull, så är det inget jag grinar över --- jag tycker det är viktigare att de gör sin tvätt.

Dalkullan2008-10-05 20:20
Antal inlägg: 1256

micro har läst dina inlägg och tycker du har en sund åsikt...många förstår nog inte vikten av att det fungerar ordentligt när man är många

sambon och jag har 3 var sen tidigare (tonåringar mest) samt en liten och när vi är så många är det oerhört viktigt att det fungerar och att alla hjälper till

ju tidigare man lär barnen att hjälpa till desto bättre och föräldrar som inte gör det till vardag att lära barnen hjälpa till tycker jag gör barnen en otjänst för framtiden

micro1132008-10-05 20:40

Tack dalkullan..

Jag tror också att många inte förstår hur viktigt det är att barnen lär sig hjälpa till när man är många i familjen...

.. trots allt så är det ju lättare att plocka efter en tonåring som dräller ett par jeans, eller inte plockar undan efter sin frukost, sitt vattenglas etc... när man har fem då blir det många jeans och vattenglas på en dag -- och plockar inte barnen själva, ja då är det ju en person som får springa och plocka efter alla andra.

Jag tror också att de lär sig för framtiden, och får lite andra prioriteringar -- som min 22 åring som köpte tvättmaskin för sin första lön -- platt TV:n som han vill ha får vänta .....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?