Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Em782009-02-13 10:40
Antal inlägg: 130

människors gudstro

Stormvind_66 - Ej medlem längre2009-02-13 11:04
Antal inlägg: 498

Tirsa är ett smeknamn till Åsa, alfamarie... :-) Glömde kanske säga det. Vi brukar kalla henne så bara.

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-13 11:09
Antal inlägg: 1003

Varför?
Är det för att hon skall "ena riket"?
Usch, det riket vill nog inte jag tillhöra om hon är hälften så galen som hon framställs och som det verkar när man läser sånt som hon skriver.

Homosexuella är satanister? Vad är jag som har fått en "liten släng" av bisexualitet? Halvsatanisk? Nej, just det: ateist!
Satan verkar nog genom mig?!
=D

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-13 11:10

Har hon slutat kalla sig "kristi brud"?

Stormvind_66 - Ej medlem längre2009-02-13 11:14
Antal inlägg: 498

Namnet är nog mest saTir. ;-) Hon har humor Waldau. Hon skämtar ofta i sina predikningar.

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-13 11:17

Inte humor för religiösa homosexuella att höra att de utför satanistiska riter under pridefestivalen!
*rättar mig* Inte min typ av humor!

MaryKay2009-02-13 11:31
Antal inlägg: 2

Jag vill påpeka att Livets Ord aldrig har predikat att rullstolsbundna är straffade av Gud, har själv gått där och där finns massvis med handikappade och rullstolsbundna som blir tokiga för sådana påståenden och berättar att dem alltid blivit väl bemötta.
Är less på elaka rykten.
Sedan det där som någon skrev om world trade center att det är fanatiker som tror att Gud kan döma människor/länder för att dem syndat är löjligt. Det är inte fanatiker som tror så, alla som tror på Bibeln vet att Gud i alla tider sänt domar i länder och över folk som syndat. Se t.ex. på det som hände Sodom och Gomorra i Moseböckerna, dessa städer förstördes för att dem levde i bl.a. homosexualitet. I hela Bibeln kan man se att Gud visst kan sända domar. De som tror på sådant är alltså inte "fanatiker" utan vanliga Bibeltroende. Som Sverige lever idag och kapar mer och mer av kristen etik och värden så är jag inte förvånad om vi kommer och se domar även över vårt land.

kissed - Ej medlem längre2009-02-13 11:35
Antal inlägg: 3037

Tyvärr så är det ju inte bara rykten MaryKay utan verklighet i många krista samfund.
Jag är ateist ut i fingerspetsarna och kommer så förbli. Otäck saga det där med gud och jesus!!

Tess 082009-02-13 11:39
Antal inlägg: 18003

Sen är det nog ganska ovanligt att någon som är med i en sekt skulle kommentera detta med att säga att jo, precis sådär gör vi.
Snedvridna syner som tex att det är något fel på homosexuella eller handikappade är väl relativt vanligt i olika "sekter"...

Robert_K - Ej medlem längre2009-02-13 11:42
Antal inlägg: 273

Religiösa människor gör mig direkt mörkrädd.

Jag kan på ett sätt förstå att man försöker "tillbe" högre makt, men för mig handlar det enbart om ett sista rop/hopp på hjälp när man inser att något ut över det vanliga måste inträffa.
I ren materia kan ingen bevisa för mig att "Gud" finns. Alltså handlar det mera om vad "Gud" står för. Vissa kallar det sista hoppet för "Gud", andra "tror" på "ödet" och flera andra har säkert någonting annat som kommer fram när läget blir kritiskt.
Men den jävel som försöker pracka på mig om Gudtro och påstår sig ha sett "Gud" bör uppsöka en psykklinik omgående, eftersom det inte finns något som helt vetenskapligt bevis för att denna har funnits eller finns just nu.
Jag respekterar dock att vårt samhälle är uppbyggt på kristna värderingar, men nu har vi förhoppningsvis kommit så pass långt att vi kan bevisa vad som är rätt och fel.

Därför jag kan jag inte ha någon som helst överseende med att man t ex skulle säga att de som hamnat i rullstol, eller föds med diverse handikapp är straffade av "Gud". (i ett tidigare liv eller vad fasen det nu kan vara)

Sådan gudssensmoral är oerhört otäckt.

Goliath II - Ej medlem längre2009-02-13 11:44
Antal inlägg: 460

Det är lite som att leva med tvångstankar... händer det jag vill ska hända - så är det Guds (tvångets) förtjänst. Händer något som är dåligt så är det mitt/folkets fel för att jag a) syndat b) inte utfört mina tvångstankar till belåtenhet. Det är bara att stoppa in det som passar. Sorgligt...

Jag tycker inte man ska ta detta med religion på så stort allvar. Tro gärna, men gör det sansat. Och logiskt.

trashone - Ej medlem längre2009-02-13 11:53
Antal inlägg: 18678

Jag börjar omvärdera min icketro. För kallar jag mig fullblodsateist mm så är man ju lika fanatiskt fast åt andra hållet. Det är inte svart eller vitt synd nog.

bove2009-02-13 12:03
Antal inlägg: 1333

Jag håller med helt där trashone. Även om det kanske är lite mer ologiskt att tro på en antik bok än att inte tro på något högre väsen så innebär ju att vara ateist att man fullständigt övertygad om att det inte finns något högre väsen, och det finns lika lite bevis för det som för något annat. Man ska nog akta sig för att uttrycka sig för tvärsäkert, vare sig man är troende eller icke-troende. Jag var också ateist i yngre år men kom fram till att jag inte hade några belägg för det.

bobo flux2009-02-13 12:05
Antal inlägg: 11371

Bra att du tog upp begreppet "kristna värderingar", Robert_K.
Kan någon förklara för mig vad "kristna värderingar" omfattar?

Dalkullan2009-02-13 12:06
Antal inlägg: 1256

Själv blir jag ju lite mörkrädd av hela Knutbyhistorien, väldigt mycket koncentrerat kring sex där. =S

Caligatia2009-02-13 12:13
Antal inlägg: 2187

lillan1960: Eftersom jag utgick efter bäckers tro, då det var honom jag diskuterade med, så var jag framförallt intresserad av vad han skulle svara som just troende. Jag har som sagt ingen direkt tro på gud själv, men är nyfiken och nosar omkring rätt mycket.

Kollade upp gnosticismen lite ytterliggare, och jag har tydligen fått den fel presenterad för mig, alternativt har den blivit ihopblandad med något annat i min inte helt felfria minnesbank.
Gnosticismen jag talar om skulle ha varit samtida med sumererna, och en vidareutveckling av deras religion.
Då jag läste om det igår (i morse) stämde inte allt överens med det jag tidigare kommit över, och nu är jag väldigt nyfiken på vad det kan ha varit om det inte var gnosticism (som för övrigt finns inom både judendom och islam också t ex). (Mårten, några idéer? ^^)

lillan19602009-02-13 12:28
Antal inlägg: 45

Caligatia: jag tror bestämt att du helt har missuppfattat gnosticism. Den första gnostiska grenen var förvisso av judiskt ursprung, den sk setianska (från Adams son Set) trossåskådningen, men att gnosticismen skulle vara samtida med sumererna har jag aldrig hört talas om, om du med sumerer menar den babyloniska trosåskådningen. Däremot fanns sumerer som folkslag.

Gnosticism är en av många KRISTNA sekter som uppstod under det första århundradet. Att den kallas för sekt har intet att göra med dagens innebörd av sekt, alla nya religiösa trosåskådningar kallades för sekter. Att den första grundades av judar är lika "normalt" som att jesus var jude och att de första kristna var av judiskt ursprung. Hela den kristna religionen var en judisk-kristen livsåskådning de första dekaderna.

Safflor - Ej medlem längre2009-02-13 12:31
Antal inlägg: 832

Jag är bara trött på avstavningar. Det heter gudstro. Med nuvarande rubrik skulle tråden handla om Guds tro, och vad han tror, om han finns, vet bara han själv.

lillan19602009-02-13 12:34

Caligatia: Om du är intresserad av gnosticismen kan jag rekommendera en lättbäst bok som heter "De gnostiska evangelierna - om gnosticism" av Pagels. Den brukar finnas på biblioteken =)

lillan19602009-02-13 12:35

safflor, du har rätt. Ska man hitta dålig svenska (avstavningar) är det bara att gå in på blocket...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?