Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mixiplus | 2009-10-28 12:52 | |
![]() | eh epsil. Det anspelade lite ironiskt på TV-reklamen "Jag är inte bara tandläkare utan även mamma. Jag vet vad som är bäst för mina barn" Vilket i en skruvad tappning (Bizarro's tror jag) blev "Jag är inte bara obducent utan även mamma. Jag vet vad som är bäst för mina barn" Ja det finns ju massor med studier som visar att ungas exponering för alkoholbruk/missbruk leder till ökad risk för senare missbruk. Men tråden handlade inte om det. | |
| Mixiplus | 2009-10-28 12:55 | |
![]() | Svart eller vitt? Jo, för det är faktiskt himla gott med en riktigt smaskig belgisk ale! Eller en mörk Staropramen. Är det konstruktivt? Är fotboll konstruktivt? TV-spel? Är rökning konstruktivt? | |
| Megaherz | 2009-10-28 13:07 | |
![]() | Okej, nu har jag inte läst igenom alla sidor här innan, men så värst mycket låter det inte.. Här är det normalt att man dricker ett glas öl eller vin till lunch (vinglaset är då ca 1/3 fullt) och till det ett glas vatten. Sen är det vanligt att dricka ett glas till till middagen eller bara frampå kvällen. Står ju inte i texten att alla slurpar i sig 2-3,5 glas på en gång.. | |
| Snoosy | 2009-10-28 13:11 | |
![]() | mega, du anser att det är okej att dricka varje dag. Även om det bara är 2 glas vin till maten. Jag delar inte din filosofi. | |
| Snoosy | 2009-10-28 13:12 | |
![]() | mega, sen är det ju så att du gått påd et som sagts på texttv. SÅ du är ett bra exemple på hur fel det kan tolkas. | |
| Tess 08 | 2009-10-28 15:58 | |
![]() | Diskussionstekniken är underbar!! Jag kan inte annat än att skratta!! Allt jag skrivit var att det inte var en nyhet (och att jag sett dessa siffror tidigare) och så POFF blidde jag en person med alkoholproblem... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-28 18:18 | |
![]() | katalias ------> 2009-10-28 12:43 Jadå, suckar gör jag med - än en gång. Jag skulle i och för sig ha god lust att svara dig på ett antal punkter, men avstår _faktiskt_ av precis samma skäl som du angav Snoosy; det vore bara så fruktlöst. | |
| Megaherz | 2009-10-28 19:20 | |
![]() | Snoosy: Jag har inte sagt någonting om det är okej eller inte, bara att det är normalt här och ingen skulle ens höja ögonbrynen över en sån nyhet.. Åh andra sidan dricker de öl till frukost här.. xD | |
| Tess 08 | 2009-10-28 19:21 | |
![]() | Megahetz... Snoosy tror nog du sitter i Sverige och skriver... | |
| Megaherz | 2009-10-28 19:30 | |
![]() | Okej, här är alltså för mig München.. Ursäkta ;) | |
| Megaherz | 2009-10-28 19:31 | |
![]() | Och förövrigt är alkohol- och drogvanor helt annorlunda utanför Sverige.. Får en att undra om det vi lär oss i Sverige är överdrivet.. | |
| niklas_gbg | 2009-10-28 19:52 | |
![]() | Är det så jävla farligt att ta en öl eller två om dagen...? Är uppfostrad (som de flesta svenskar) att "alkohol dricker man bara på helger". Å andra sidan tycks det då vara helt OK att bli rejält snörfull! Att se en människa full på stan en onsdag anses tragiskt. Att se en människa full en lördag är normalt. I Sverige. "Utomlands" (som det brukar heta) är det helt okej att ta ett par glas vin eller ett par öl... oavsett dag. Men sällan man ser dessa människor riktigt fulla?! Finns det några medicinska belägg för att det är farligt att dricka ett par glas om dagen? Och när börjar det bli "farligt"? Håller med om att 3,5 glas vin per dag för en man är lite i överkant... men det kanske inte är skadligt om man håller det på den nivån och inte blir otrevlig och skadar sig själv eller andra? | |
| remvanrijn | 2009-10-28 20:21 | |
![]() | håller med Niklas. samt att man skall börja dricka alkohol i hemmamiljö och inte bakom jouraffärens varubryggan med polarna och en liter HB | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-10-28 20:24 | |
![]() | Hrmmm.. är det okej att jag dricker vad jag vill när jag vill? Eller att jag äter vad jag vill när jag vill? Eller kanske är det bäst om vi söndags stänger på socker konsumtion? Eller för den delen livsfarligt koffein? Finns det inte ett litet uns av överförmynderi i vissa delar av denna tråden? jag får en känsla av att det handlar om ett kollegialt ifrågasättande av en indivds vanor hur skadliga eller oskadliga dessa än är. | |
| Epsil - Ej medlem längre | 2009-10-28 20:52 | |
![]() | niklas_gbg. Har du otur och bär på "rätt" anlag så kan du bli alkoholist och det vill ingen. Suget är enormt starkt och de allra flesta beroende håller det inte "på den nivån och" utan kanske "blir otrevlig och skadar sig själv eller andra". Varför chansa? Ironidags: man kan öva upp sig att "prata skit utan sprit". Billigare och (ngt) större chans att man inte börjar slå på ngn el.dyl. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-28 21:23 | |
![]() | Eller så ser man till att det blir rätt från början, d.v.s att man föds med ett antal sprall- och hyssgener så klarar man sig rätt så bra utan spiritus. - Fast det riktigt schyssta är, att har man int fått dom den vägen, så kan de förvärvas även senare i livet. :P | |
| remvanrijn | 2009-10-28 22:38 | |
![]() | Förvärva gener senare i livet?? genom att äta genmodifierad mat då? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-28 22:40 | |
![]() | Att supa och snusa är ute. Att röka en cigarett i lugnan ro är okej. | |
| Evy_83 | 2009-10-28 23:14 | |
![]() | Väldigt bra inlägg av mixiplus, kunde inte skrivit det första bättre själv. Det är det du skall läsa Snoosy, att vara alkoholiserad av några glas (upp till de gränser som stod nämnt) vin per dag är rent nonsens. | |
| micro113 | 2009-10-28 23:23 | |
![]() | Alkoholist kan man vara på ett glas vin om dagen -- eftersom det är graden av beroende som avgör om man är alkoholist, inte antalet centiliter man dricker. Man kan också vara alkoholist även om man bara dricker en gång i veckan -- återigen, därför att det är graden av beroende och inte antalet centiliter, eller antalet dagar, som avgör. | |