Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 116 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:05 | |
![]() | eftersom jag tycker att abort är mord så finns det väl in te så mkt mer att säga än heder till henne som väljer att ta ansvar. stackars barn och fru. idiot till man. | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:08 | |
![]() | Slånbär: Naturligtvis kan han avsluta kontakten. Det är hans rätt. Och ja, bådas vilja skall ha samma vikt, det är dock svårt att fastställa vad som är 'samma vikt' när bara den ena bär barnet. | |
| Zizzzi | 2009-11-05 22:09 | |
![]() | katalias - nu skall jag se om jag lyckas formulera detta... Om man utgår från principen att man kan låta bli att ha sex om man inte är beredd att bli förälder - så borde man på precis samma vis slopa rätten till abort. Kvinnor har samma förutsättningar att låta bli att ha sex, om inte de vill ha barn. Jag vet inte exakt hur ett system skulle kunna se ut - men en möjlighet hade i så fall varit att fadern avsade sig ALL rätt till umgänge med mera. Om man håller stenhårt på att alla barn har rätt till en biologisk far skulle detta omöjliggöra spermadonation och riktigt krasst egentligen även adoption. Eller för den delen att man genomför en graviditet om fadern avlidit. | |
| Zizzzi | 2009-11-05 22:13 | |
![]() | Scarpetta - jag förstår hur du menar också. Jag har hittills lyckligtvis aldrig hamnat i den situationen och kan därför heller inte säga till hundra procent säga hur jag kommer reagera. Jag kan bara utgå från hur jag brukar tänka. :) | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:15 | |
![]() | Zizzzi: Visst, kvinnor kan också de låta bli att ha sex, men att slopa rätten till abort är en helt annan fråga. En graviditet kan ske som ett resultat av våldtäkt eller kan riskera kvinnans liv eller i ett stadigt förhållande ske vid en tidpunkt som skulle ge barnet en sämre uppväxt än annars. Så att sätta likhetstecken mellan ett ansvar att låta bli sex om man inte är redo att ta ansvar och att förbjuda abort är inte i min mening speciellt smart. Men jag förmodar att du inte är helt för ett abortförbud? Klargör gärna. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:22 | |
![]() | zizzzi, att låta bli att ha oskyddat sex om man inte vill bli förälder tycker jag också är en jämlik fråga. Självklart gäller det både en man och en kvinna. Jag håller också med dig om att intag av alkohol förstör omdömet och jag håller det också för troligt att enstaka snedsteg är mycket vanligare på fyllan. Knappast troligt att någon (mannen eller kvinnan) halar fram en kondom vid sådant tillfället. Oansvarigt? Absolut. Men jag förstår fortfarande inte riktigt det här med män och underhållsplikten. Menade du att just den här mannen inte borde ha blivit underhållsskyldigt? Eller kan du ge exempel på under vilka omständigheter en man inte borde bli underhållsskyldig? (En avliden man kan givetvis inte betala underhåll, inte heller en spermadonator, det är självklara saker, men jag uppfattade det så att det fanns även andra omständigheter i din tanke när du skrev.) | |
| Zizzzi | 2009-11-05 22:22 | |
![]() | Nej, jag är absolut inte emot abort! Jag anser att män och kvinnor är precis lika kapabla att ha eller inte ha sex, och att bägge rimligen har samma koll på vilka konsekvenserna kan bli. Men på samma sätt som jag tycker att en man aldrig skall kunna tvinga en kvinna till abort, eller för den delen tvinga henne att bära fram ett barn som han önskar, så tycker jag heller inte att kvinnan alltid skall kunna tvinga in honom som försörjare då han inte vill ha barnet. Kvinnan gör ett medvetet val att behålla barnet - trots vetskapen om att han inte vill ha det. Vill kvinnan behålla barnet tror jag på något vis att hon gör det även om han inte blir försörjningsskyldig. Jag är som sagt inte helt på det klara med hur ett sådant här system skulle se ut, men tycker det är konstigt som det är idag. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:24 | |
![]() | Zizzzi: Ska skattebetalarna försörja barnen? Hur tänker du egentligen? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:25 | |
![]() | Ah! Nu förstår jag: "så tycker jag heller inte att kvinnan alltid skall kunna tvinga in honom som försörjare då han inte vill ha barnet. Kvinnan gör ett medvetet val att behålla barnet - trots vetskapen om att han inte vill ha det." Där trillade kronan ner. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:28 | |
![]() | Zizzi, jag köper mycket av det du säger. Men på samma sätt som en man inte ska kunna tvinga en kvinna att bli förälder, så i rimlighetens namn borde ju det samma gälla för män som inte vill bli förälder? Mycket är fokuserat på rätten att få föda eller inte föda ett barn. Jag kan förstå den diskussionen men det är ju bara incheckningen. Jag tänker på barnets rätt till föräldraskap. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:28 | |
![]() | Nyss hemkommen och ej läst andras kommentarer: Min spontana reaktion är att otrogna, gifta familjefäder är skithögar och män som ber kvinnan att göra abort, är ännu större skithögar. För djävla synd om allihop utom skithögen. | |
| Zizzzi | 2009-11-05 22:30 | |
![]() | katalias - det är just där problematiken ligger även för mig. Jag är inte exakt på det klara med hur det skulle fungera, och OM ett sådant system skulle framarbetas får man göra det med försiktighet. Jag är inte ute efter att man i alla lägen skall kunna få en "frisedel"... Men låt som exempel säga att mannen använder kondom. Oavsett om den är en av de få som inte är hundraprocentiga i intakt tillstånd, eller om den går sönder eller av annan anledning inte fungerar - och kvinnan blir gravid och behåller barnet. Om mannen vidtagit egna medel för att undvika en graviditet - bör han vara försörjningsskyldig då? Om mannen och kvinnan har en fast sexuell relation (inga känslor inblandade) och kvinnan uppger sig använda preventivmedel (eller rent av gör det) - blir gravid och behåller barnet mot mannens vilja (speciellt om han redan innan relationen inleddes klargjorde att han inte ville ha barn) - bör han vara försörjningsskyldig då? Det finns många faktorer som skulle behöva vägas in. | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:30 | |
![]() | Jag tror också att hon behåller barnet även om mannen inte blir försörjningsskyldig, om nivåerna ligger så pass lågt som någon tidigare i tråden sade. Men han vet med största sannolikhet om hur svenska lagar ser ut, och får rätta sig efter dessa. Jag anser att underhållsskyldigheten skall finnas kvar för att skydda den förälder som blir ensam med ett barn. Vill man inte ta ekonomiskt ansvar för ett barn kan man leka med frun eller fru hand och hennes fem döttrar istället för att vara otrogen. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:31 | |
![]() | I just den frågan (om automatisk försörjningsplikt) tycker jag att det är bra som det är. Båda hade ansvar att inte ha sex eller att skydda sig, och båda missade att göra det. Därför är båda skyldiga att försörja barnet. Om mannen blivit lurad (ex. att kvinnan påstått sig ha skydd) till faderskapet är väl snudd på en omständighet jag kan acceptera till att han skulle slippa. Men att kvinnan fött barnet mot hans vilja tycker jag inte är skäl nog att han ska slippa. Det kan finnas flera anledningar till att kvinnan väljer att föda barnet (sista chansen åldersmässigt, hälsoskäl, ideologi). | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:31 | |
![]() | En del verkar ju se abort som en förmån och en bonus man får som tillval genom att bli gravid, snarare än en nödlösning. Vad är det för fel på folk egentligen? Är det shoppingens fel? | |
| Cajsa-Stina | 2009-11-05 22:32 | |
![]() | Låt oss nu alla hoppas att det lilla barnet får växa upp med mycket kärlek och trygghet. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:32 | |
![]() | "Men låt som exempel säga att mannen använder kondom. Oavsett om den är en av de få som inte är hundraprocentiga i intakt tillstånd, eller om den går sönder eller av annan anledning inte fungerar - och kvinnan blir gravid och behåller barnet. Om mannen vidtagit egna medel för att undvika en graviditet - bör han vara försörjningsskyldig då?" Jag blir mörkrädd. En 5-åring förstår hur barn blir till. Knullar man med preventivmedel som inte är 100% säkra har man inte gjhort allt man kunnat? | |
| Zizzzi | 2009-11-05 22:32 | |
![]() | Jag märker att jag både måste finslipa själva retoriken kring mina argument, och även fundera ännu mer på ämnet. ^^ Plumspapper - skattebetalarna betalar redan i viss mån varenda unge som föds. Jag är inte ute efter en "frisedel" för varenda man som kommer på att han inte vill ha barn, men jag tycker inte systemet är rättvist som det är just nu. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:33 | |
![]() | Ja frågan om abortens rättighet är verkligen intressant.Men kanske en egen tråd. | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-05 22:34 | |
![]() | Plumspapper: Amen på ditt inlägg 22:31! | |