Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 106 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2009-11-08 21:57 | |
![]() | Kanske är det så att Miss Yoco blandar ihop "faran" med homeopati med den hos alternativmedicin i stort? Homeopati innebär väl bara att man späder ämnen tills sannolikheten för att ens en enda molekyl av ämnet ska finnas kvar i medicinen är förvinnande liten? Om man ska tro på engelskspråkiga wikipedia, alltså. ;) | |
| apbur | 2009-11-08 22:03 | |
![]() | Dys, miss Yoko har haft ganska många gånger på sig att förstå det men eftersom hon är expert på området, mer än nån annan här, så avfärdar hon allas argument med ett personangrepp :) | |
| mrperfect | 2009-11-08 22:06 | |
![]() | Dyslekso beträffande utspädningsgraden kan jag bekräfta din utsaga, det hörde jag i ett vetenskapsprogram på TV för mer än 25 år sedan, och ändå tror folk på skiten, placebo kan göra en viss nytta men det finns gränser | |
| Dyslekso | 2009-11-08 22:11 | |
![]() | Ja, jag var också rätt säker på att det var så, men kände mig tvungen att kolla i länken. Det är ju skillnad på att säga att en behandlingsmetod saknar specifikt (cellulärt, molekylärt) verkningssätt, och bara har placeboeffekt, mot att säga att den är direkt farlig. Förstår inte hur man kan missuppfatta en sådan sak. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-08 22:36 | |
![]() | Nåja, en dag kanske ni förstår...rätt som det är så kan det gå upp ett ljus... - Eller sen gör det inte det, för mig personligen spelar det ingen som helst roll om det så uteblev... "Du har säkert något riktigt tungt som överglänser mina små exempel;)" Ja, alldeles rätt gissat, Rhotis. | |
| apbur | 2009-11-08 22:47 | |
![]() | Lysande Yoko! Jag tror du har rätt. Blir mållös. | |
| Marby | 2009-11-08 22:53 | |
![]() | Det finns alternativ och alternativ tror jag. En del är nog helt ute och cyklar enligt min mening, t.ex. homeopati. Många alternativ-grejer har religiösa rötter och blandar andligt flum och det känns inte bra. Men sen finns det annat som är bra som en del läkare dissar bara för att det inte ger omedelbar effekt. Allt ska ju gå så snabbt. Läkare är ofta så snabba på att ge folk piller istället för att undersöka andra alternativ till rehabilitering. Det finns en hel del områden i kroppen som man inte har forskat färdigt på... nerver t.ex. En del metoder är mitt emellan... Feldenkreispedagogik t.ex. är en metod som en del läkare rekommenderar starkt, andra dissar som flummigt. Men de sysslar med kroppens nervbanor... vilket jag tror att zonterapi också gör. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-08 22:58 | |
![]() | Zonterapi kan vara avslappnande och välgörande för fötterna. På 70-talet fick en bekant utskrivet en massa homeopatpiller, som inte hjälpte ett dyft. Då åt vi upp dem som godis. Det var verkligen sockerpiller, knapriga och väldigt söta. | |
| Rhotheta | 2009-11-08 23:26 | |
![]() | Hahahaha! Klockrent!;) | |
| Szechuana | 2009-11-09 09:46 | |
![]() | Ang. att läkare dissar alternativmedicin: Alternativmedicin = tillräckliga bevis för att metoden fungerar finns inte (betyder inte alltid att den är overksam). Skulle bevis finnas skulle den inte längre vara alternativ. Läkare i Sverige har vissa skyldigheter. Bland dessa skyldigheter ingår att utföra sina arbetsuppgifter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta går alltså inte ihop med alternativmedicinen. Så vill man ha alternativa behandlingar för sina sjukdomar ska man inte uppsöka en läkare utan en alternativmedicinare. Sedan angående homeopatins placeboverkan. Denna kan vara livsfarlig. Tex vid cancer i ett tidigt stadium. Om man då istället för att uppsöka en läkare går till en homeopat och dricker eller injicerar någon overksam vätska kanske man till en början blir bättre. Placebons effekt är stark och kan maskera smärta och sjukdomssymptom, men den kan inte bota cancer. När cancern sedan är spridd i kroppen kommer symptomen tillbaka, men det är försent att göra något. Man dör. Alltså kan homeopatin vara rent livsfarlig. Detsamma gäller ju alla andra metoder som bara bygger på placeboeffekten som tex akupunktur och zonterapi. | |
| Dyslekso | 2009-11-09 12:04 | |
![]() | Men det är återigen åsikten att verkningslös/endast placebo = farlig. Jag delar inte den uppfattningen. Även om en cancersjuk dricker vatten i tron att det botar kan inte vattnet i sig sägas vara farligt. Det handlar mest om definitioner här. Jag håller med om att det inte är en bra behandlingsmetod. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 14:41 | |
![]() | I somras hade jag UVI och råkade samtidigt pissa i Mälaren i samband med bad. Enligt homeopatins teori att ämnen lämnar "minne" i lösningsmedlet vatten så är nu Stockholms dricksvatten (tas från Mälaren) märkt med mina urinvägsbakterier.... Håll till godo kära Stockholmare, ja åtminstone ni homeopatvänner! Piss på er! | |
| apbur | 2009-11-09 15:20 | |
![]() | Ju mer kunskap man har desto mer ödmjuk blir man inför det faktum att man förmodligen inte har några egentligt klara svar på saker och ting. Ett visst mått av tvivel är det som gör människor kloka och för dem framåt. En mycket övertygad person som måste håna och smutskasta dem som tycker annorlunda har redan bevisat att denne inte besitter särskilt stora kunskaper. Jag vet att du uttalade dig om mina kunskaper innan mora xella. Här får du mitt omdöme av dig. Du är allt det som sägs i sista stycket. Håll till godo. Vill passa på att säga att jag naturligtvis håller med dig om de självklara fallen du tog upp tidigare när jag efterfrågade lite mer specifik kritik. När ett naturläkemedel visar sig vara farligt är det givetvis inte alls bra. Inte alls. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 15:51 | |
![]() | Med dubbelblindtest har man kunnat bevisa att tex akupunktue inte fungerar. Det är ett klart svar! | |
| frvib | 2009-11-09 16:06 | |
![]() | På vissa tillstånd, ja. Medan andra akupunkturstudier på andra tillstånd visar på effekt. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 16:31 | |
![]() | Men en mycket tveksam effekt, obetydligt bättre än placebo. Alltså inte värt att lägga landstingets skattepengar på! | |
| frvib | 2009-11-09 16:41 | |
![]() | Den generaliseringen kan man inte göra. I sitt rätta sammanhang kan det vara värt att pröva. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 16:41 | |
![]() | Marby: Jag kollade upp Feldenkrais. Feldenkraismetoden har genomgått 6 olika väl utförda kliniska studier. Ingen av studierna har kunnat bevisa att metoden fungerar vid någon sjukdom. Dock har ingen farlif effekt kunnat påvisas (annat än dränerande effekt på plånboken...). | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 16:43 | |
![]() | "Den generaliseringen kan man inte göra. I sitt rätta sammanhang kan det vara värt att pröva." Självklart ska man inte lägga skattemedel på overksamma behandlingsmetoder. Är man dum nog att gå på dom här bluffarna ska man betala ur egen ficka... | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 16:54 | |
![]() | Frib: "På vissa tillstånd, ja. Medan andra akupunkturstudier på andra tillstånd visar på effekt." Det finns bara två indikationer: illamående vid cytostatikabehandling och idiopatisk huvudvärk där studier visat en effekt av akupuktur som är marginellt bättre än placebo. Däremot finns det för dessa två indiaktioner läkemedel som är avsevärt mycket effektivare och billigare än akupunktur. | |