Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2009-12-18 10:51
Antal inlägg: 7442

Vem riktas ditt inlägg till Tvålis? Du skapar ett problem av något som inget klagat på. Tråden handlar om minareter inte av asiatisk wok och amerikanska hamburgare. Du antyder även att vi inte accepterar nya influenser, vem är det som inte gör det? Dvs vem är inlägget riktat till. Det känns som du vill skuldbelägga personer mer än vad som är nödvändigt för diskussionen.

vuk2009-12-18 10:58
Antal inlägg: 489

minaret tillåtet? tio gånger av tio att det skall vara tillåtet allt annat är ju totalt absurt! maken till förtryck får man leta efter. Tycker jag att det är ok med böneutropp på klassiskt vis 5 gånger om dagen, nej det gör jag inte, det stör nåt så förbannat. Markera en högtid varför inte, slutet på ramadan etc, men varje dag...tolerans och hänsyn gäller givetvis alla även religösa.

Det enda man kan hoppas på om det blir aktuellt är att de i alla fall fixar högtalarna för de jag hört...ilskan växer nästan inom mig bara jag tänker på att vakna till det igen :)

odin - Administratör2009-12-18 10:58

Vill även förtydliga (för att folk inte skall få fel uppfattning som man tyvärr lätt får). Är för minareter på rätt platser. Är emot böneupprop. Är emot att Schweiz förbjuder minareter. Och är för religionsfrihet så länge jag slipper bli pådyvlad det hela vare sig det är islam, hinduism eller kristendom (och ja jag vill fira jul även fast det är en "kristen" tradition, kalla det dubbelmoral).

odin - Administratör2009-12-18 10:59

Ingen byggnad skall vara tillåten att bygga tio gånger av tio, varse sig det är en minaret eller Tors Torn. Allt annat tycker jag är absurt.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-18 11:11
Antal inlägg: 2521

Jag skulle nog tro att jag också tyckte att en minaret skulle störa i Gamla Stan, _men_ bara för att jag överhuvudtaget är emot att man bygger till och gör om Stockholm. Jag tycker staden skall bevaras så långt som möjligt sådan den är...
Och ville man förbjuda minareter i Stockholm, så borde man i konsekvensens namn förbjuda all nybyggnation eller större, radikala förändringar överhuvudtaget. Tycker då jag...

- Eller som någon skribent inflikade, kanske skulle det passa bra med något nere vid Norra stationsgatan. *fnissar än* :P
.........

Och jo, du tar då verkligen i Tvålis.
Och vore inte helt fel om du bättre höll reda på vad som diskuteras. (njo, jag har kanske halkat dit själv också lite till och från...menar...med att ha tagit i...)

vuk2009-12-18 11:13

"tio gånger av tio" mer som ett uttryck än att tas totalt helt ordagrannt, såg när jag läste lite mer i tråden att det var tal om minaret i gamla stan, och givetvis funkar inte en minaret på 60 meter där, hela vitsen med gamla stan är väl "gamla" stan, få knalla runt i bland pitoreska hus och få en känsla för gamla stockholm,

Liftactiv2009-12-18 11:13
Antal inlägg: 783

Att jämföra kyrkklockor som låter nån gång per helg och vid bröllop och begravningar med ett flertal böneutrop dagligen är ju löjligt.

Skulle våra präster börja gasta "Gud är god" och liknande på detta vis skulle jag vara den första att protestera även mot detta!

mattieh - Ej medlem längre2009-12-18 11:24
Antal inlägg: 249

Man behöver inte jämföra norden med länder utanför norden vad gäller religionsfrihet. Sverige är ett sekulärt land och jag tycker inte att kristendomen bör få någon slags särställning.

Allt eller inget skall gå. Förbjud kyrkklockor eller tillåt böneutrop.

micro1132009-12-18 11:35
Antal inlägg: 17542

Nope, jag är faktiskt generellt emot böneutrop.

Skillnaden på böneutrop i muslimska länder är ju att där sker det mitt i en befolkning som delar budskapet, och därmed fyller det en funktion för de flesta som hör utropet.
Här skulle det för de flesta bara utgöra ett främmande inslag, och för många ett störande inslag.

Jag skulle inte vilja bo granne med någon som ylade fem gånger om dagen -- jag tycker det är störande så det räcker med plingandet från skolan som ligger en bit bort.

Kyrkan däremot låter ett par gånger på helgen -- och de fåtal gånger de är begravning, bröllop o dyl i byn, vilket faktiskt fyller en funktion trots att jag är sekulariserad.

Vill man däremot bygga en moske eller minerat i trakten så kan jag inte bry mig mindre, eftersom det knappast skulle påverka min vardag på något vis.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 11:53
Antal inlägg: 1821

Det finns kyrkklockor som slår en gång i kvarten i sverige, micro. Stockholms innerstad har mer än tio kyrkor. Hedvig Eleonora har även nattlig kyrkringning vilket inte ses som ett störande inslag.

Inte för att jag ser det som nödvändigt att likställa minaretutrop med kyrkoringningar som lång tradition i sverige, men att hävda att kyrkorna bara ringer ett par gånger på helgen är ju helt fel.

Vad jag förstått ligger riktlinjerna från Socialstyrelsen (!) på att ljudnivån skall understiga 35dB på nätterna. Det är störande att man pratar om minaretutrop som störande per definition, när det egentligen handlar om ljudnivå.

vuk2009-12-18 12:01

håller med micro om att det givetvis beror på var man är i världen, är trots allt få muslimer i Sverige.

Sen tycker jag faktiskt att det är skillnad på ljud och ljud, givetvis mycket mer subjektivt men ändå, en klocka som ringer stör mig inte på samma sätt som en snubbe som halvt vrålar ut långa ramsor på ett språk jag inte förstår

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 12:09

Ja, det är skillnad på ljud och ljud. Hälften av de som uttalar sig har väl aldrig hört en böneutropning än gång. För mig är det exotiskt för det är nytt och jag tycker det är lite mystiskt att jag inte förstår, samtidigt skulle det naturligtvis vara störande att bli väckt varje morgon av ett ljud, oavsett om det är en minaret eller något annat (på södermalm vaknade jag av snöplogen i morse, en viss förändring för vanligtvis är det gatustädningen vid fyra-rycket på morgonen eller återvinningsstationens tömning som också sker på nätterna).

Jag gillar kyrkklockor.

micro1132009-12-18 12:18
Antal inlägg: 17542

Steve Zissou
Jag talade om MIN kyrka som ligger ett par hundra meter från mitt hus -- inte om alla kyrkor, jag trodde det framgick att jag talade utifrån min verklighet.

Som uppväxt i Stockholms trakten så vet jag att det är tätt mellan kyrkorna på sina håll i stan. Jag vet också att klockringningen i stan inte är särskilt störande trots antalet kyrkor.

Jag anser att för min del skulle böneutrop upplevas som störande per definition helt enkelt för att det skulle handla om något som för mig inte fyller någon funktion, utan bara skulle utgöra ett obegripligt (störande) ljud i min vardag.

Du talade själv i en tidigare diskussion om religionsfrihet i termen att man också har rätt att inte påtvingas andras utövande av religion -- jag anser nog att just böneutrop faller in under det.

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-18 12:20
Antal inlägg: 4429

Jag ber om ursäkt för min otydlighet och konstaterar ännu en gång att försök att vara rolig i en så här känsloladdad diskussion är som gjort att misslyckas. Jag gjorde ett generellt antagande och raljerade lite med andra kända utländska influenser förvisso utanför trådens linjer i ett försök att få med en större bild.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 12:26

ok, läste ditt inlägg igen och det framgick ju faktiskt tydligt att du syftade på DIN kyrka, micro.

Det är väl en smaksak detta. Jag har svårt att veta om det skulle upplevas som störande, för jag har faktiskt aldrig hört ett böneutrop i Sverige! Skulle väl inte skada att prova, kanske skulle folk störas av det lika lite som andra ljud - åtminstone i stan där man bombarderas med "oljud" konstant från trafik, utryckningsfordon , kyrkklockor och mistlurar m.m.

Känns som folk reagerar mycket på instinkt: "minaretutrop är störande" utan att egentligen ha någon aning om vad det skulle innebära.

Minns när jag var i marrakech i låg på taket på ett hus i medinan och lyssnade på "minaret-racet", som lät som ett speedwaylopp gick runt stan. Det var naturligtvis exotiskt där, men skulle nog ha varit störande i stockholm. Däremot tror jag inte en minaret i en stor stad kan åstadkomma någon större grad av störning, särskilt inte om de följer socialstyrelsens påbud vad gäller ljudnivå! ;)

odin - Administratör2009-12-18 12:28

Jag tycker det inte enbart borde handla om ljudnivå utan det budskap man för ut. Dvs en rejäl massa rappakalja och rena lögner.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 12:32

Du menar liknande den smörja man överöses med på vägen till jobbet i form av radioreklam i lurarna, lyckliga/villiga kvinnor på julens underklädesreklampelare och LEVIS-sponsrade tunnelbanetåg? ;) För att inte tala om julens välsignade konsumeramerbudskap i formen av "tänd ett ljus och låt det brinna" i högtalarna på köpcentret?

alex6662009-12-18 12:34
Antal inlägg: 49

Sverige är ett sekulariserat land. Minareter är ett steg tillbaka på den fronten.
Med minareter menas böneutrop. Det passar sig inte med så påtagliga religiösa element i ett modernt samhälle. Det är fritt fram att ha vilken religion man vill. Men det skall aldrig påverka någon annan. Kyrkklockor bör väl längre inte ses som religiösa, men jag byter gärna bort dem för att slippa en arabisk bön i örat.

Sen skiter jag personligen fullständigt i om jag kallas rasist eller intolerant längre. Tydligen är man ju det så fort man höjer ett ögonbryn.

Sverige är ett land vars mentalitet är anpassad efter vår utveckling. Minareter tillhör typen av religiösa ok, som vi arbetat i århundraden med att begränsa och vi har kommit långt med att avlägsna religösa påbud till förmån för vår personliga frihet och självständighet. Det är så vi som svenskar valt att ha det. Även många av invandrare som kommit till Sverige har valt att ha det på det sättet.

Att vara komplett toleranta och tillåta allt från främmande kulturer är inte att vara "tolerant" det är att vara bakåtsträvande och destruktiva.

Ha er förbannade religion. Men er frihet stannar vid mina rättigheter. En minaret är lite för mycket.

Får jag en "du är rasist"-kommentar nu, så skiter jag fullständigt i det. Rasism är förövrigt ett ord som används lite väl flyktigt numera.

Men de som inte vill tillåta moskéer är dock ute och simmar. Alla här rätt att utöva sin religion. En moské är ett hus. Inget annat.

odin - Administratör2009-12-18 12:36

Steve, nej faktiskt inte. Visste att någon skulle använda det som motargument.

Dock, hörlurar med radioreklam väljer jag om jag vill lyssna på, och att likställa bildreklam med ljudreklam tycker jag inte är helt korrekt. Så nej jag tycker inte dina argument håller.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-18 12:38

Testar bara. Jag tycker att det inte vore helt orimligt att faktiskt testa att tillåta t.ex. minareten på söder ha böneutrop under en månad, och sedan utvärdera utifrån allmänhetens uppfattning om det varit störande. Faktum är att jag tycker att moskén där har helt klart varit ett lyft för den lokala stadsbilden (och eftersom de inte fick bygga högre än katarina kyrka tycks även kyrkan tycka att det är okej med en moské som granne).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?