Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 366 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| davve | 2009-12-17 23:35 | |
![]() | Y not håller du inte med om att det du upplever som islamofobi egentligen är rasism det handlar? Jag dömer inte hon som plockar vallemo i Afghanistan för att vilja tro på ett bättre liv efter döden; Men i den moderna värld vi lever i, med all kunskap om rymden och livets ursprung tycker inte jag du vinner några poäng genom att försvara din eller någon religion överhuvudtaget. Och att folk beter sig som idioter på internetforum är ingen nyhet precis. Avslutar med två av mina favoritcitat "Religion är opium för folket" "Fighting over the Internet is like the Special Olympics... win or lose, you're still a retard" | |
| bobo flux | 2009-12-17 23:58 | |
![]() | Finns det en generellt vedertagen uppfattning av vad islamofobi är då? Det är väl en värderingsfråga? Det kan ju vara så att TS och de som inte delar TS uppfattning har olika uppfattningar av vad innebörden av islamofobi verkligen är? Själv ser jag kommentarer emellanåt i forumen som enligt mitt sätt att se på saken är islamofobi inlindat i vackra ord (och det gäller andra trosinriktningar också), men det är ju utifrån min subjektiva tolkning. Men skiljelinjen mellan islamofobi och saklig kritik mot islam är svår att urskilja i många fall. | |
| regression | 2009-12-18 00:05 | |
![]() | Det finns ingen ''saklig'' kritik mot islam som inte är saklig kritik mot religion överhuvudtaget. Det går inte att rangordna de olika religionerna efter någon slags saklighetsparameter mer än det går att rangordna Solero, Nogger och Magnum. | |
| bobo flux | 2009-12-18 00:21 | |
![]() | regression, nu tog jag just islamofobi och islam som exempel. Jag borde nog varit lite tydligare. Men det är väl så att om jag exempelvis kritiserar islam så är väl risken större att någon kallar mig för islamofob än att jag blir kallad antisemit och vice versa? Sen finns det väl olika element i respektive religion som skiljer dem (religionerna) från varandra och som utgör enskilda källor till kritik? | |
| Minta | 2009-12-18 00:34 | |
![]() | Jag håller med micro och bobo flux. Jag vet inte om det är själva religionen som är problemet, utan människors tolkning och utövande av den. Kristendomen har också haft barbariska inslag en gång i tiden. Islam måste göra upp med detta i sin egen religion anser jag vilket kanske sker med tiden. Islam behöver reformeras och utvecklas som t.ex. kristendomen. Det finns en muslimsk kvinna som jag inte minns namnet på som är starkt kritisk mot islam och som levde under dödshot länge och hade livvakter. Det måste vara möjligt att kritisera muslimsk praktik utan at vara islamofob. | |
| Gandalf4 | 2009-12-18 01:33 | |
![]() | Islam kommer inte att tillåta någon reformering. Dagens islam är mer fanatisk och intolerant än den var på 1100-talet. Den muslim som försöker kritisera eller vetenskapligt granska dess skrifter blir inte långlivad. Det finns inte ett enda demokratiskt islamskt land i hela världen pga att läran inte går att förena med demokrati. Islam är tyvärr alltid liktydigt med förtryck och intolerans oavsett vad vi naiva politiskt korrekta svenskar anser. | |
| Zmrzlina | 2009-12-18 05:08 | |
![]() | Minta: kan det vara Ayaan Hirsi Ali du menar? | |
| y not | 2009-12-18 07:20 | |
![]() | Det är intresant kommentarer och man kan givetvis se det på olika sätt. Frågan är subjektiv. Vad annars? Jag anser ju tex att ett påstående som Gandalfs två sista meningar är förutom lögn ren och skär islamofobi. Vad Gandalf gör liksom mrPerfect är just att specifikt se Islam som en enhet som är ond och odemokratisk. Att påstå att det inte finns ett enda demokratiskt islamskt land kan man ju göra, men gör då utifrån att man har gjort en egen definition på demokrati. Jag citerar wikipedia "Sedan åren kring 1990 är demokrati det styrelseskick som råder i flest nationer i världen. Av världens samtliga allmänt erkända nationer förnekar endast Saudiarabien, Myanmar, Brunei samt Vatikanstaten sin demokratiska legitimitet. Övriga anser sig alltså ha ett demokratiskt styrelseskick av något slag" Sen finns det många som anser att det är just västerlandets kapitalistiska system som är demokrati, alltså nordamerika och europa. Men det är nog mest nordamerikaner och europeer som är av den åsikten. Vad är en islamsk stat? mer wiki "I Koranen finns en vers som utgör en grund för försök att från islamiskt perspektiv förklara vad demokrati är: ”vars angelägenheter [är föremål för] rådplägning (shura) dem emellan, och som delar med sig av vad vi beskärt dem”. Hjärpe menar att med syftning på koranordet ovan (uppmärksamma begreppet shura) ger man parlamentet beteckningen "madjlis ash-shura", dvs rådslagsförsamling." och "År 2001 saknade 89 % av de 47 länder som hade en islamisk majoritet demokratiskt valda regeringar. Av världens 145 icke-islamska länder var samtidigt 76 % fria demokratier baserade på allänna val." Vilket är enligt någon demokratidefinition som underkänner det etymoligiska demokratibegreppet "folkstyre" ändå kommer fram till att det finns demokratiska islamska stater liksom odemokratiska ickeislamska. Sen att det finns mycket att göra och sakfrågor att kritisera förändrar inte faktumet att när man blint slår mot den muslimska tron och kritiserar alla dess yttringar utan att göra motsvarande jämföresle så missar man själva saken och hamnar i en islamofobisk situation. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2009-12-18 07:37 | |
![]() | håller inte med Ynot i någonting i trådens öppnings inlägg. inte något, och tycker dessutom inte det som står där är varken sant eller rätt. | |
| ingson | 2009-12-18 09:16 | |
![]() | Jo, så kan man förståss argumentera ynot; att allting ligger i betraktarens öka. Anser man sig som DDR vara demokratisk så är man det enligt sitt sätt att se det oavsett vad det kapitalistiska väst säger. Men i konsekvens med det resonemanget så är man inte islamofobisk om man inte själv tycker att man är det. Och rimligen kan man inte ställas till svars då.Enligt min mening är det kvalificerat snömos. Men du missar att i ökenreligionernas urkunder och de ledande företrädarnas retorik finns ett förakt och nedvärderande av demokrati (i västerländsk mening!) Dvs vad människor än röstar fram så är det Guds vilja, uttolkat av ledarna från urkunderna som ska ha sista ordet. | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-18 09:21 | |
![]() | www.ka.se/index.cfm?c=904 71 Läste denna artikel nyss , måste säga att den var väldigt bra Bitte | |
| Minta | 2009-12-18 09:32 | |
![]() | Zmrzlina, ja det var henne jag menade. | |
| monew | 2009-12-18 10:38 | |
![]() | I don't like Islam | |
| monew | 2009-12-18 10:39 | |
![]() | Hej jaap btw; har du blivit gullig igen! puss | |
| y not | 2009-12-18 10:44 | |
![]() | ingson, jag tror inte du förstod mig riktigt men konsekvensen du drar är ju korrekt. Begrepp är subjektiva och vad jag anser är islamofobiskt delas definitivt inte av alla. Just det är ju ett skäl till den här tråden. Så visst menar jag att demokrati inte är ett absolut begrepp. Men poängen var att även om man anser att demokrati är prototyp USA eller Sverige så faller ändå Gandalfs påstående om att "inte ett enda demokratiskt islamskt land i hela världen pga att läran inte går att förena med demokrati" och att islam alltid är liktydigt med förtryck och intolerans. | |
| y not | 2009-12-18 10:47 | |
![]() | Bitte, sure :) | |
| caughtbock | 2009-12-18 18:55 | |
![]() | Orka vara rädd för muslimer säger jag bara. De är faktiskt precis som oss förutom att de har lite annorlunda kultur och religion. Ungefär som italienare. | |
| Liftactiv | 2009-12-18 19:09 | |
![]() | Jag är inte ett dugg rädd för muslimer. De är säkert underbara! Däremot är jag jäkligt rädd för deras religion eftersom det är den som alltför ofta styr deras hjärnor och handlingar. Och det som står i de flesta religiösa skrifter är ofta rena vansinnet.... | |
| Gandalf4 | 2009-12-18 19:37 | |
![]() | caughtblock: Besök Saudi-Arabien i några veckor så misstänker jag att du kommer att modifiera din uppfattning något. Jag kan garantera att det inte är som Italien. y not: Jag får tacka för en intressant replik på mitt inlägg. Jag skulle i högsta grad uppskatta om du kunde nämna 4-5 demokratiska islamska stater. Men räkna inte med Irak och Afganistan - deras "demokrati" är påtvingad av USA:s militärmakt. | |
| caughtbock | 2009-12-18 19:43 | |
![]() | Jag skulle vilja påstå att kristendomen är jättebra på att styra oss kristna (och ateister) också men det behöver väl nödvändigtvis inte vara något dåligt? Det står jättemycket fint i både koranen och bibeln, men även en massa saker många anser är rent skitsnack. Vad är det som gör just islam så annorlunda att man måste smutskasta hela religionen? | |