Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:08 | |
![]() | "Det har de senaste tre åren kommit flera studier som visar på de fördelar som omskärelse innebär för att förhindra spridning av hiv. Hans Rosling talar om tre oberoende experimentstudier som utförts på tusentals män i tre olika länder i Afrika dvs. på kontinenten där motivationen att stoppa smittan är som störst. Han säger att studierna är mycket förvånande och visar på en mycket kraftig skyddseffekt av manlig omskärelse. Andra studier visar att manlig omskärelse också minskar spridningen av andra virus än hiv, som humant papillomvirus, det virus som orsakar livmodercancer, samt klamydia." Källa: sverigesradio.se/cgi...el =3031004 Ursäkta avvikelsen från det egentliga ämnet i denna tråd. | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:16 | |
![]() | Tvålis, tycker du inte att man ska kunna ställa krav på de som söker bidrag? Personligen stödjer jag hellre personer som verkligen är i behov av hjälp. Människor som av lättja skor sig på andra har jag svårare med. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:41 | |
![]() | Jag tycker att man ska ställa krav på folk som söker bidrag. Men hur gör vi med dom som inte fyller dessa krav? För mig är soc sista utväg. Ett sätt att hålla folk från gatan. Jag tycker att det ska vara väldigt höga krav innan, men för dom som helt enkelt inte kan eller vill leverera kan jag inte se någon annan utväg än att vi faktiskt måste ta hand om dessa människor också. Vad är alternativet? | |
| smörbit | 2010-05-09 16:42 | |
![]() | Vem har bollen | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:46 | |
![]() | Jag håller helt med dig, Tvålis. Aldrig att jag vill klippa sönder det sista skyddsnätet. För det är ju så att de flesta av oss är bara ett par fingerknäpp från att ramla ner i det nätet. Det är missbruket av systemet jag inte tycker om. | |
| magnusito | 2010-05-09 16:46 | |
![]() | Robban Mine rfarenhet är att det myllrar av lata personer som kan via kontakter och munläder suga ut pengar av andras arbete. Är det finare än att få socialbidrag. | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:49 | |
![]() | Magnusito, nej, egentligen inte. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 16:49 | |
![]() | Stigmatisering i sociologisk mening innebär ett nedvärderande utpekande, en psykologisk brännmärkning, ett "vi mot dom", ett förakt mot grupper eller enskilda personer som avviker från den egna samhällsnormen | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2010-05-09 17:03 | |
![]() | Att inte ha socialbidrag är som att inte olja cykelkedjan. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-05-09 17:37 | |
![]() | Jag tycker nog inte att skattepengar skall användas till varken pojkes omskärelse eller inköp av get att slakta under asatroendes mindvinterblot. Men jag skall tänka på saken. | |
| Minta | 2010-05-09 18:06 | |
![]() | "Stega in och få socialbidrag". Det låter som en angenäm tillvaro att leva på socialbidrag. Det kan det omöjligt vara en längre tid. Om man kan jobba, gör man nog hellre det. Men det finns de som lever under lång tid på socialbidrag, som inte har rätt till a-kassa som mer ses som en försäkring som man har rätt till om man inte får jobb utan att för den skull förnedras. Det borde finnas en slgs socialförsäkring som träder in när andra skyddsnät inte finns, t.ex. a-kassa, sjukpenning. Det är ju dessutom många som utförsäkras från sjukpenningsystemen. Jag tycker inte att man ska behöva sälja allt man äger och har för att få denna ersättning. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 18:20 | |
![]() | Vi lever i en tid av uppenbara lögner, man säger att fd Socialbidraget numera 'Försörjningsstödet' inte är en Socialförsäkring när det rent tekniskt är det för samhället som sådant. Det är en del av den chimär (fantasifoster) som vi lever under. sv.wikipedia.org/wik...fö rsäkring När Socialförsäkringarna slutar fungera slutar det civila samhället att fungera och ingår i anarkistiskt och hedonistiskt stadie. Kanske är vi där just nu. | |
| Minta | 2010-05-09 18:22 | |
![]() | Jag menar en typ av försäkring som inte skulle vara så stigmatiserande som socialbidraget som verkligen är som den gamla fattigvården. Du måste göra dig av med dina tillgångar för att få något där som det ser ut nu. Det borde mer likna a-kassan eller sjukpenningen. | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 18:33 | |
![]() | Minta, jag förstår din tankegång. Och jag sympatiserar med den. Men i dagens läge när människor kan utförsäkras från Försäkringskassan (jag blev alldeles bestört när jag hörde talas om det första gången) tror jag inte att en sådan försäkring är aktuell. Nej, samhället har blivit hårt - för att dra till med en (sann) klyscha. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 18:33 | |
![]() | Minta, det har du nog utilitarismen och kapitalismen att tacka för. Nyttan med med att stigmatisera den och pressa folk företar övertygelser om folkhälsa, egalitarism (jämlikhet, rättvisa) och andra tidigare, hållna, svenska/globala ideal. Opportunism är en annan orsak ur både politiskt och ekonomiskt perspektiv. SD jagar röster och har en retorik som är rätt besk. Ur det ekonomiska perspektivet så måste ju 'ny-kapitalister' rättfärdiga sin hybris (överdrivna självuppskattning) för att orka med sig själva då dom har nog med att hantera den stress som får utstå. Så här i retrospekt så känns det som större makter (imperialism) spelar på detta. | |
| stol | 2010-05-09 18:35 | |
![]() | Då var käbblet igång igen. Självklart ska man inte få pengar från socialen för en omkärelse, så idiotiskt. Det är inte viktigare för ett barn att skära av halva tasken än att få i sig mat och kläder på kroppen. Man blir så trött på alla betahumanister. | |
| Minta | 2010-05-09 18:35 | |
![]() | Robban, du menar att det ska finnas någonting efter utförsäkringen som är ännu värre? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 18:38 | |
![]() | korrektur: imperialism/globalism | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 18:40 | |
![]() | Minta, jag vill inte att man ska kunna utförsäkras överhuvudtaget. Vad jag menade är att när jakten nu går på de sjukskrivna så tror jag inte att en försäkring av din modell är aktuell. Jag är den förste att beklaga det, för ditt förslag är bra. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 18:42 | |
![]() | Rent idelogiskt, förutsatt vi vill behålla en viss ideologisk logik så skall Socialtjänsten betala för omskärelse då det kan gå under Mänskliga Rättigheter och Religionsfrihet: Religionsfriheten räknas som en av de mänskliga rättigheterna, och finns uttryckt i till exempel Europakonventionen, artikel 9: Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor. Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter. sv.wikipedia.org/wik...io nsfrihet | |