Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade40
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082010-08-15 21:04
Antal inlägg: 18003

Låter som en deal!!
Vill du ha dom i plastburkar eller med krossade glasbitar i kartong? :)

grönöga - Ej medlem längre2010-08-15 21:19
Antal inlägg: 5570

Skickar ni kantarellerna färska? Fixar dom det?

grönöga - Ej medlem längre2010-08-15 21:35
Antal inlägg: 5570

CITRUSSAFT

3 st färska ekologiska citroner
1-2 st färska ekologiska limefrukter
1 st färsk ekologisk grapefrukt(blodgrape el vanlig)
1½ l. vatten
1½ kg. socker
50 gr. citronsyra

Skölj frukterna väl och skär dem i skivor.
Lägg socker, frukt och citronsyra i ett stort kärl och rör ihop med en träslev, det gör inget om man är aningens "brutal" och har sönder skivorna/fruktköttet lite.
Koka upp vattnet och slå över. Rör runt ordentligt tills du känner/ser att sockret har löst upp sig i vattnet.
Låt stå ett dygn. Rör då och då, jag brukar röra i bunken ca 3-5 ggr under dygnet den står, det är inte hela världen om man glömmer... rör ordentligt innan du silar då bara.
Sila av och häll upp på flaskor, använd en mycket finmaskig sil eller silduk för att få bort allt fruktkött.

Saften skall förvaras i kylen, är flaskorna och verktygen man använder ordentligt rena så håller sig saften utan problem i 2 veckor. Längre än så har min aldrig räckt.... ;)

Det är viktigt att frukterna är ekologiska(i mina ögon iaf)då man skivar och använder hela frukten. Hur den blir med besprutade i smak och hållbarhet kan jag inte uttala mig om då jag aldrig "testat" det.

Vill man byta ut någon av frukterna så är det inga problem, det jag skrivit här är min favorit. Det går också att ha i apelsin men den tenderar att bli lite "kvalmig" i smaken.

Blandas ca.. 1 del saft med 6 delar vatten. Blir lite olika från gång till gång beroende på frukternas storlek och hur duktig jag varit på att röra runt...

Godaste saften som finns! :D

apbur2010-10-04 20:53
Antal inlägg: 9699

Snart kan man ju plocka rönnbär. Är det gott att göra rönnbärssaft?

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-04 20:56
Antal inlägg: 4429

Vet inte... Plockade slånbär idag....Taggiga buskar... Tog tid minsann... Saften kommer att vara klar på onsdag... Bäst för den att den är god.

slånbär2010-10-04 20:58
Antal inlägg: 5539

Tvålis-inte har du plockat på mig inte:-)
Men det är minsann jag -taggig men mmmm så god och man får kämpa lite för att få tag på dom....

ttiittii - Ej medlem längre2010-10-05 01:04
Antal inlägg: 37631

slånbären är inte klara än här det drojer en månad till

Dogface2010-10-05 04:35
Antal inlägg: 197

sylta ni, sa kan jag snylta sen

blue_moon2010-10-19 13:50
Antal inlägg: 9713

Rosenkvittengelé är något av det godaste som finns och den går inte att misslyckas med!

Enklast är att bara tvätta och skära 1 kg frukt (som varit djupfryst och fått tina) i bitar med kärnhus och allt, lägga i en gryta med 7-8 dl vatten och koka ca en halvtimme tills de fallit sönder. Låt rinna av i silställning några timmar, mät saften och koka upp. Tillsätt 3/4 - 1 kg socker per liter saft, koka tills den tjocknar och blir ljusröd. Skumma och häll upp i burkar. Den är geléig redan nu och blir helt fast när den svalnat!

Den frånsilade fruktmassan kan man göra godis av! Låt koka upp med hälften så mycket socker som mos. (Om man vill ha finare konfekt kan man först passera moset genom en sil). Bre sedan ut det i en stekpanna som klätts med bakplåtspapper och låt torka på svag värme. Denna marmeladkaka kan sedan skäras i bitar och dessa kan, om man så vill, överdragas med choklad. I Danmark kallas detta naturgodis "kvaedebröd".

Ett annat sätt att tillvarata den frånsilade fruktmassan är att ha med den när man gör exempelvis apelsinmarmelad. Jag rensade bort alla kärnhus och kärnor igår när jag kokade kvittengelé och har nu 670 gram ljuvligt doftande kvittenmos, som strax ska förenas med ett kilo apelsiner, tvättade och strimlade. Skulle tro att konsistensen på denna marmelad blir fast utan vitaminförstörande långkokning, eftersom rosenkvitten är så otroligt pektinrika. Smaken är jag förväntansfullt nyfiken på!

blue_moon2010-10-20 11:57

Apelsinmarmeladen med kvitten blev supergod!
Marknadens alla fuskprodukter med konsistensgivare, 25% frukt och 50% socker kan slänga sig i väggen. :)

apbur2012-08-29 15:57

Har ni några roliga förslag på vad man kan göra med rönnbär? Verkar ju bli massvis med rönnbär i år. Någon som provat rönnbärsdricka? Lyckat?

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-29 19:55
Antal inlägg: 37631

kvitten marmelad är gott jag gjorde det förra året men dom är inte färdiga än.det ligger mycket plommon under träden,har inte hittat något recept som är gott,så dom får vara buskarna är fulla med krusbär men det finns inget gott att göra av dom heller,plåckar mycket hallon och lägger i frysen blåbär plockar grannen åt oss,lingon är det ingen som äter här,hjortronen ligger i frysen och jag gör sylt av den senare,dåligt med vinbär i år,men jag gör inget av vinbären tycker dom smakar illa,äpplen kör jag bort på komposten det blir för mycket,gjorde äppelmos i fjol så det räcker ett år till,så då slipper jag det kladdet i år.i juli gjorde jag mycket fläderbloms saft,sen äe det bara slånbären kvar

solros79 - Ej medlem längre2012-08-29 20:32
Antal inlägg: 86

Jag har plockat massor med jordgubbar som jag ska göra massor med. Jag ska göra sylt, göra smoothies, baka paj och även ha jordgubbar på pannkakorna. Jag antar att jag kommer plocka mera bär framöver och göra sylt av dem bären. När jag var hemma hos mamma och pappa i helgen så plockade jag krusbär och mamma och jag bakade en krusbärspaj. På toppen av pajen var det hjortron som pappa och min bror hade plockat.

blue_moon2012-08-29 21:08

Har plockat rönnbär och lagt i frysen, men sen har det inte blivit mer. Min granne däremot brukar göra rönnbärsgelé med gott resultat.
Googlade rönnbärsdricka och fick upp ett recept som verkar bra.
www.mums.nu/index.ph...ar sdricka/
Rönnbärssnaps finns det också recept på, likaså vin och sylt. Bara att googla. :)

apbur2012-08-29 21:12

blue_moon, jag tänkte ju att du skulle agera försökskanin så jag slipper misslyckas.

blue_moon2012-08-29 21:16

Okej men då får du vänta ett par veckor. Plocka rönnbär och lägg dom i frysen så länge, det gör dom mindre beska. Så gör jag väl saft till att börja med.

blue_moon2012-08-29 21:18

Tror inte det går att misslyckas med receptet på rönnbärsdricka jag länkade till. Liksom det inte går att misslyckas med rosenkvittengelé, eftersom frukterna är så pektinrika.

apbur2012-08-29 21:21

Men drickan vill man ju inte ha tjock. Men du är en snäll kisse :)

blue_moon2012-08-29 21:27

Nej just det - därför är dricka enklare att göra än gelé!
*spinner*

frihet1232012-08-30 11:00
Antal inlägg: 122

Vilken bra tråd, jag har fått massor av bra ideér. Tyvärr kan jag inte bidra med nå´t själv, jag bara tar. :-)

Tack för alla tips.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?