Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 604

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-09-20 15:04
Antal inlägg: 17500

nej, alla kan inte spara pengar i det röda sverige helt korrekt. Pga våra höga skatter. Alla ska ha det lika bra/dåligt då enligt mig...
Det enda sättet att bli rik i sverige har varit att vinna stort på triss. Inte konstigt att det är få människor som ens har haft nåt kapital att tala om. Vi är rika på flera sätt, men oerhört fattiga på andra.

Och vad gäller privatiseringen, folk verkar tro att man är ute efter en USA-modell, där varje person ska betala för sin egen sjukvård. Sanningen är att även den privata vården är och ska förbli statligt bekostat.

Snoosy2010-09-20 15:05
Antal inlägg: 4273

le-lou,
Att vänstern står för ett lägre klasssamhälle och vill att alla ska ha rätt till bra vård för en peng som betalas med hjälp av skattepengar.
Är det att komma med påståenden? Vi har levt i ett sådant samhälle. Lars Ohly vill bevara detta samhälle, men göra det bättre ändå. Högern vill tvärtom.

Menar du att vi inte ska ha rätt till bra billig vård?? Eller ha rätt till a-kassa?? Bra skolreform?? etc
För det banar rent ut sagt åt helvete med den högerpolitik som vill sälja ut allt.
Står du för att privatisera allt??

janne1212122010-09-20 15:05
Antal inlägg: 4722

Ingen i alliansen glömmer bort att det finns fattiga men jag tror dom är medvetna om att människor är olika. En del vill jobba och utveckla sig själv och kanske sitt företag. Andra är nöjda att ha ett jobb att gå till. Är det orimligt att det finns skillnader i levnadsstandard mellan dessa grupper. Andra åter orkar inte jobba och fuskar sig till bidrag så vi andra får försörja dem. Ytterligare andra är sjuka på riktigt och behöver samhällets hjälp. Så ser Sverige ut idag och även om alla ute på vänsterkanten tror alla bidragstagare och fattiga om gott samtidigt som alla förmögna är tjuvar och borgarsvin som en av er så målande uttryckte det så kanske ni ska fundera på om det kanske inte är så att det är ni som är lurade.

le-lou2010-09-20 15:08

finansierad skulle ordet vara. same same.

le-lou2010-09-20 15:10

Snoosy - alliansen vill ju ha en allmän a-kassa något som def. borde gynna alla.
Som det är nu så tvingas var man för sig in och betala höga avgifter i ett visst antal månader för att kunna tillgodogöra sig av just a-kassan om man blir arbetslös. Annars har man varit utlämnad till socialbidrag.

le-lou2010-09-20 15:11

vad gäller skolreformen så är den ju helt rätt och riktig den också. Bättre skola för våra barn vill väl alla ha?

zlipzten - Ej medlem längre2010-09-20 15:13
Antal inlägg: 1466

Det finns inga bra partier. Olofsson är ju besatt av att sälja ut Sverige och enbart ha lönsamma medborgare. Reinfeldt vill ta från de fattiga och ge till de rika. Björklund kräver militärisk diciplin i skolan (bort med alla svaga). Sossarna funkar inte i 2000-talet. Ohly är ju patetisk och inte så lite kommunist (kampen har bara börjat, kamrater). En omöjlig utopi likt Jehovas.
Förstår dock Ohlys demonstration att hellre vara i tv utan smink, än sitta sida vid sida med en rasist.
Landets bästa politiker är Wetterstrand. Henne sliter alla i och vill samarbeta med. Gott så, men jag pallar inte den bilfientliga politiken och dessutom ska hon avgå.

hussar2010-09-20 15:16
Antal inlägg: 328

Hur det än blir klagar fan någon, LEV med det jäkla muppar :P ,

"Så gick de genom livet, ingen ro eller fred och frihet..." Bara att tugga på och kämpa.

ocki2010-09-20 15:17
Antal inlägg: 137

Att alliansen enbart sänker skatter för dem rika är skitsnack, den som tjänar mest på högerpolitiken är just arbetaren. Detta säger jag utan att tillhöra "överklassen".

Vad menar du med "Bra skolreform" Snoosy? Idag finns övervägande del privatägda skolor och de har alltid visat sig vara bättre än kommunala.
Chalmers kan man inte klaga på till exempel.
Skillnaden mellan kommunalt ägda och privatägda skolor, eller företag i allmänhet, är att de privatägda har något att kämpa för. De måste jobba för att behålla kunder och även vinna fler, medan de statligt ägda bara finns för att finnas. De får sina skattepengar ändå.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-20 15:19
Antal inlägg: 11661

Tycker inte det är speciellt bra att det ska vara eliter som kommer in på högskolan efter gymnasiet och yrkeselever som inte gör det. Det borde vara upp till var och en om man vill läsa in den behörigheten redan i gymnasiet.

le-lou2010-09-20 15:20

Jag tillhör def inte nån överklass hehe. Men min tusenlapp extra i månaden är förmodligen mer värd för mig än var fem tusen extra i månaden för en verklig överklass är. Helt enkelt för att jag har mindre marginaler.
Därför har jag inga problem med att den rike får mer än vad jag får. Jag lever mitt eget liv och det är min ekonomi som räknas i slutändan för mig själv som person.

Snoosy2010-09-20 15:21

janne, det är just dina åsikter som är lsäkiga.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-20 15:25

Jag har gått i både kommunal och privat skola. Behöver jag säga att skillnaden var slående? Inte för att den privata var bättre, nej den var snarast sämre (mycket) men ansiktet utåt från denna skola var strålande. Man kan ju inte säga högt att väldigt många elever skickas direkt till komvux efter utbildningen, då får man inga nya elever.
När jag slutade på denna skola låtsades dom om att jag gick kvar (!) Mycket märkligt, eller? Det är ju inte så att dom fick pengar för att låtsas ha mig kvar, eller? Jag blev till och med bjuden till studentlunchen i ett "grattis till studenten-brev". Lol?

Kirgizistan2010-09-20 15:25
Antal inlägg: 1188

Håller med ocki!

Det klassiska motargumentet från vänstern om att privatägda företag enbart är ute efter pengar är för det första enbart skitsnack egentligen men dessutom betryggande.

För att tjäna pengar måste de göra ett bra jobb, annars mister de kunderna.

Det är när staten lägger sig i som saker och ting går åt skogen.
Ett skattefinansierat företag behöver inte bry sig om något, de få som sagt sina pengar ändå, tänk sedan när ett sådant företag har monopol.

Fy fan.

Snoosy2010-09-20 15:26

le-lou, ja men den tusenlappen är viktig för dig idag. (Får du verkligen så mycket extra??) I framtiden, om du lever på ett ålderdomshem så kanske den tusenlappen varit viktigare att ge åt samhället?!
Så du hade haft en bra äldredom.
Fast du kanske hör till dom som kan spara undan pengar?? Vilket de flesta inte kan.
Kommer inte ihåg siffrorna, men det var inte en hög % som har mer än 10000 sparade. Och det är dom jag tycker mest synd om inför framtiden. Då samhället inte betalar för dom, då det händer något.

Är det bra med betyg redan i 6an?? Hade du själv velat ha det??

MiniLudd2010-09-20 15:29
Antal inlägg: 309

Snoosy va bubblar du om egentligen? Läs igenom ditt inlägg en gång till.

ocki2010-09-20 15:30
Antal inlägg: 137

Jag gick på ett privatägt gymnasium utan några problem, inga missade ämnen och de låtsades inte som att jag gick kvar på skolan efter att jag slutat.

Sen tycker du att det borde vara upp till var och en hur man vill föra sina studier? Det är ju exakt så alliansen vill ha det.

Man kan välja en yrkesförberedande utbildning på gymnasiet, för alla vill inte bli läkare eller civilingenjörer.
Men utöver bara en yrkesförberedande utbildning kan man välja att läsa till kurser som gör att man får högskolebehörighet.
Vad är problemet? Lyssna lite på förslagen utan att "se rött" i förväg.

Kirgizistan2010-09-20 15:31

Delicious, Det är självklart att när en person presterar bättre än en annan så ska den personen ha en mer självklar plats på en högskola.

Man ska inte slösa pengar på inkompetens och definitivt inte tvinga de som inte har ett intresse av att läsa vid en högskola att göra det.

Det är ett sådant slöseri.

Vad gick du på för skolor? Din uppfattning kan ha med att göra att du inte låg på samma nivå som de andra i den privata men kände att du hörde hemma i den kommunala.

Men det var dessutom då. Idag är de privata skolorna väldigt mycket bättre än de kommunala, det finns siffror och utlåtanden från personal och elever som bekräftar det.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-20 15:31

Betyg i 6an hade jag velat ha. Lättare att veta hur man ligger till och vad man behöver jobba på. Däremot måste betygen innehålla skrift också enligt mig och inte bara IG-G-VG-MVG. Det säger ingen något.

Kirgizistan2010-09-20 15:34

Och det är inte att glömma att Alliansen inte vill bannlysa allt kommunalägt, de vill låta folket ha så många valmöjligheter som möjligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?