Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-10-21 09:45
Antal inlägg: 17500

Larvbrud - du vet hur immunförsvar fungerar va?

Men överlag så vill jag bara ha sagt att det är upp till varje familj att bestämma. Och det är väl tur det.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-21 09:57
Antal inlägg: 4429

Jag får känslan av att en del människor har blandat ihop socialt vuxenliv och socialt barnliv. Det är inte alls samma sak. Barnen har behov av ett eget socialt nätverk med egna sociala refernsramar på den nivån där dom befinner sig. Nu är det så att förr i tiden när alla mammor gick hemma så fanns ju detta livet på gatan där man bodde. Det är ju helt dött på gatorna nu för tiden.

Ibland får jag en tanke att människor lever i en slags romantisk värld som passar deras bild av vad som är bäst. Men faktum är. Barnen är på dagis. Barn behöver barn. Och därför så är det vettigt för barn att gå på dagis.

Däremot så behöver dom kanske inte göra det 10 timmar om dagen. Men vi vuxna har en tendens till att tro att om bara mamma och pappa står bredvid så är det allt ett barn behöver. Det är en tid i början som vi räcker som stimulans och inspiration, men alla vi som har ett gäng barn kan ju se vart barnen vänder sig för inspiration. Det är ju syskonen. Vi vuxna är en slags infrastrukturell trygghet som bara ska finnas där och ibland får glimtar av underbara stunder när barnen söker oss som inspirationskälla.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 09:57
Antal inlägg: 4050

Nej, det vet jag inte eftersom jag inte är läkare.
Jag vet bara att barn på dagis är sjuka ofta och att smitta går runt där.

Antar att du syftar på att immunförsvarets byggs upp? Är det mer positivt om det sker före tre års ålder än efter?

Irkko_Pirkko2010-10-21 10:08
Antal inlägg: 250

Min dotter började på dagis när hon var 1 1/2 och det har funkat hur bra som helst, hon älskar att gå på dagis och hon lär sig massor av nya saker där. Oftast vill hon nästan inte komma med hem för att det är så roligt där med alla kompisar.

Oftast har man ju sitt barn på dagis för att man måste jobba, inte för att man vill slappa...

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-21 10:18
Antal inlägg: 4429

Visst är det så att det finns mycket praktiska anledningar för vuxna med att barn finns på dagis.

Men jag är helt övertygad om, om man gjorde en studie på det, att barn mår väldigt bra av kontinuerlig kontakt med andra barn. Så det finns dubbla positiva inslag tror jag.

Sen är det ju det här med balans i livet. Hur många timmar ska det vara? Hur gammal ska man vara när man börjar? Räcker stimulansen i hemmet om man har syskon? etc etc.. Synd att det inte finns några givna svar... En mall som man kunde följa... "Gör du bara så här, så ger du dina barn de bästa förutsätningarna"... Jag hade köpt den boken direkt :-)

Sen fattar jag inte snacket om sjukdommar? Vad skulle vara alternativet till att utsätta barnen för smittosamma miljöer? Det är klart att folk som möter folk, oavsett storlek, kommer att smittas av varandras skratt, gäspningar och sjukdommar. Det är väl så det funkar här i livet?

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-21 10:23
Antal inlägg: 11463

Alternativet är att vi bosätter oss i varsitt Michael Jackson-tält. Allt det positiva med dagis uppväger en och annan förkylning eller barnsjukdom.

Ahnad - Ej medlem längre2010-10-21 10:31
Antal inlägg: 411

Dagis!

Tycker att Tvålis här ovanför beskriver det väldigt bra: det handlar om vad som är socialt bra för BARNET. Många undersökningar (nej, har inte tid att gräva i det nu men det går bra för den intresserade att söka själv) undersökningar visar att barn som går på dagis klarar sig bättre socialt senare i livet. Det gäller både kontakter med andra människor och studier. Barn på dagis mår INTE (som många framför allt mammor som ser sitt föräldraskap som livets enda mening och barnet/barnen som sin egendom tycks tro) dåligt. Barn på dagis är lyckliga barn.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 10:32

Jag skiljer på väldigt små barn och äldre barn, bara så ni vet.
Både när det gäller immunförsvaret och sjukdom och den sociala biten.

Jag ser inget argument för att stora barngrupper skulle vara bra-viktiga för de allra yngsta.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 10:39

Studier är inte så lyckade att luta sig mot då skälen till varför barn är på dagis också är avgörande för om dagis är bra för dem.
Om föräldrarna kommer fram till att sätta barnen på dagis får man utgå ifrån att detta beslut är menat att gynna familjen.
Det är alltså inte slumpen som avgör om barnet hamnar på dagis.

Ahnad - Ej medlem längre2010-10-21 10:45

Larvbrud:

Förstår inte riktigt hur du menar nu? Såvitt jag vet finns inga undersökningar som visat att hur bra eller dåligt dagis är skulle bero på själva anledningen till att föräldrarna valt dagis. Vad får dig att tro att det är så?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 10:53

Det är rätt uppenbart att man måste räkna med att föräldrar som valt att sätta barnen på dagis gör detta för att man kommit fram till att det blir bäst för hela familjesituationen.
Likaså föräldrar som väljer att ha barnen hemma.

Det är extremt svårt att försöka få fram vad som är bäst för barnet, när föräldrarna gjort ett val. Det valet går inte att bortse från.

Ahnad - Ej medlem längre2010-10-21 11:07

Men det är väl klart att föräldrarna valt dagis för att de tycker att det verkar bra! Men det betyder INTE att det inte går att avgöra om dagis är bra eller dåligt för barn i allmänhet. Än en gång: var finns din logik?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 11:08

Var finns din?

Ahnad - Ej medlem längre2010-10-21 11:33

Jag ville bara försöka förstå vad du menar men fine - vi lägger ned det.

Tess 082010-10-21 11:34
Antal inlägg: 18003

Jag har en dotter som BEHÖVER dagis!! Ja, eller behövde då hon var mindre! Hon var integjord för att vara hemma med mig hela dagarna även om vi badade, lekte, var ute i skogen, åkte skidor/slalom, besökte öppna förskolan, bakade, krattade löv, cyklade osv...
Jag (och de barn som vi lekte med) räckte inte till!
Hon behövde fler barn! Hon behövde att mamma inte alltid fanns tillgänglig, att få vara i grupp och stimuleras av ALLT som hör dagis till!
Hon är världsbäst (har alltid varit, även innan dagis) att stå i kö utan att trängas, att sitta vid bord och äta "som folk", att vara artig och säga "tack", att ta hänsyn till andra osv...så det var inte det!
Hon började dagis när hon var 2 och varken föräldrarna eller hon har ångrat det beslutet!!

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-21 11:34
Antal inlägg: 11463

Ahnad frågade först. :)

Tess 082010-10-21 11:37
Antal inlägg: 18003

PS sen tror jag att det där med att barn är sjukare för att de är på dagis är en myt. Det beror väl på att barn träffar andra barn, men det gör man väl på öppna förskolan, COOP och på badhuset också??
Stackars barn till de föräldrar som är så rädda för sjukdomar att de inte lämnar bostaden!! Undra hur DE barnen blir när de blir stora?? Bacillskräck och hypokondri?

le-lou2010-10-21 11:56

För barns allmänna tillit och förtroende till vuxna överlag tror jag det är jättebra för ett mindre barn att få chansen att upptäcka att det finns andra människor att ty sig till och inte enbart till mamman eller pappan.
Själv tycker jag att de barn som går på dagis ofta är mer extroverta än de som inte är hemma - mer utåtagerande helt enkelt och vågar ta mer kontakt med andra.
Är säkert ingen generell regel men det är min erfarenhet iaf.

le-lou2010-10-21 11:57

än de som är hemma. Ska det stå såklart.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 12:01

"Själv tycker jag att de barn som går på dagis ofta är mer extroverta än de som inte är hemma"

Det är min erfarenhet också. Jag ser det som delvis negativt och som en förklaring till varför barn är stökiga och inte går att ha med på IKEA. De känner sig för hemma överallt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?