Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade55
Mobilspel
Pågående18 639

Forumkategorier

Användare Inlägg  
honkan012010-12-01 18:27
Antal inlägg: 264

via pulsdiagnostik hittar man såna tillstånd...likväl som att vi andra hittar streptokocker med att ta ett halsprov om man har långvarigt ont i halsen...

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 18:36
Antal inlägg: 1103

Jag läste på om pulsdiagnostik på Wikipedia - både på engelska och svenska sidan.

Båda artiklarna är uppenbart skrivna av glada alternativmedicinare - inte en källhänvisning så långt ögat kan nå.

Jag fastnade för följande beskrivning. ***ASG***

"Man väntar fortfarande på en vetenskaplig förklaring på i vilken relation organen står till de olika lägena i pulsarna. De olika segmenten av radialärtären som är belägna i nivå med handleden och motsvarar de kinesiska pulsarna, är emellertid inga fantasier."

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 18:39

Het lever och vindar i blodet gav tyvärr inga bra träffar på google. Tipsa gärna om underhållande sidor. :)

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 18:41
Antal inlägg: 11661

Att mäta pulsen är väl inget konstigt? Men det kanske inte är det det handlar om?

honkan012010-12-01 18:44

2 st behandlare sitter o känner på pulsarna i armarna samtidigt....o sätter diagnoser...handlar inte om att mäta puls nej....

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 18:46
Antal inlägg: 1377

Men var kom filosofin ifrån? Inte från mig i allafall.
Det jag har skrivit om i tråden är den praktiska tillämpningen av akupunktur.

Du utgår ifrån att diskussionen blir svår p.g.a mina ofullständiga kunskaper, och jag är, tyvärr, av samma åsikt, men då beroende på ditt hela förhållningssätt till akupunkturen.

Det krockar ju fullständigt redan där att du anser pulsdiagnosticeringen onödig. Eller till och med humbug? Och jag i min tur anser att nålbehandlingar som ges utan att man först har pulsdiagnosticerat, ska inte ens kallas för akupunktur. För det är det inte.

Men därmed inte sagt att du inte kan uppnå resultat med dina behandlingar, men de enda effekterna du egentligen kan få är _just_
smärtlindrande sådana _i muskulaturen_ och sådana effekter brukar dessutom klinga av rätt fort. Och det är alltså inte akupunktur i egentlig mening.
Och kan man inte pulsdiagnosticera så famlar man i blindo - det har jag förresten redan skrivit här i tråden.

Ditt synsätt liknar för mig just det som florerar inom sjukvården.
Och i och med det har jag väldigt svårt att få ihop dig. Har du egen akupunkturpraktik där du enbart ger _just_ aku-behandlingar, eller är du kanske sjukgymnast som har aku som komplement?

Och var har du fått din utbildning till akupunktör? Är du legitimerad?

Megaherz2010-12-01 18:48
Antal inlägg: 3304

Jag är nyfiken på hur "klämma-lite-under-foten" grejen upplevs.. Någon som testat?

honkan012010-12-01 18:51

men om du inte baserar på fakta blir det filosofiskt resonemang.....jag är allvarligt intresserad av att se en trovärdig artikel om det du förespråkar..... blir bara..jag tycker minsann såhär......det räcker inte.....

länka gärna...

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 18:54

- Och som jag skrev redan tidigare i tråden, så kan man till och med vålla skada om man inte diagnosticerar först - genom pulsarna.

__1__ fan vad du är spydig. Kan du tagga ner lite? Ta dina lustigheter någon annanstans istället.

*utgår*

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 18:56

Delicious 2010-12-01 12:28
Antal inlägg: 2903

1, Så du tror inte att barn med neuropsykiatriska diagnoser blir hjälpta av att äta bättre mat och leva ett liv som är mer harmoniskt?
Klart att ett adhd-barn ska få medicin om det behövs, inte det jag menar. Men är det inte ganska otroligt att man ger sitt barn skräpmat, speciellt om barnet har en diagnos som gör livet lite svårare för barnet?

Är det inte ganska intressant att vi tror att inget förändras, trots att vi lever bland massor av gifter.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 18:57

Förlåt:
__1__

Szechuana2010-12-01 19:08
Antal inlägg: 116

Appropå pulsdiagnostik. Min far var åkte till Kina med en sån där paketresa och då ingick ett besök hos någon som skulle ställa diagnos mha pulsen. Min pappa fick veta en massa om vind i blodet och het lever osv. Till saken hör dock att min pappa har en radialisartär som går på andra sida underarmen. Inte där kinesen kände alltså. Ändå kunde han ställa diagnos mha pulsen. Märkligt. Konstigt att han inte konstaterades död.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 19:10

honkan01
Du svarar ju inte på mina frågor. Varför?

Gör gärna det. Jag läser senare ikväll.

*försöker utgå igen*

honkan012010-12-01 19:21

men snälla vän..du vet ju inte ens vad du pratar om...jag ser ingen mening med att fortsätta tramsa...du argumenterar endast med filosofiskt resonemang..jag efterfrågade mätbara resultat för qi, pulsdiagnostik, meridianers varande osv osv....allt med låg reabilitet...dit nämnda företeelser hör...det mesta avhängigt status på guruskala hos behandlaren ..bara se inlägg ovan... ska betraktas som ett filosofiskt kuriosum tycker jag..;)..o lätt humoristiskt...

jag tror du läst en del ja...

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 19:24

Jorå Delicious - det är så det blir bättre om det blir bättre, mer ordning och reda mår de flesta barn bra av, såvida man inte vill fostra en självömkande konstnär. Då gäller det att köra på hög kaos-faktor i hemmet och hoppas att ungen blir framgångsrik artist och inte yrkesbrottsling.

ADHD:are som går med håliga strumpor mår bättre med nya fina sockar, de som äter bristfällig kost mår bättre av fullständig kost. Men det är inte samma sak som att håliga sockar eller snabbmakaroner orsakar ADHD. Nog med OT.

Jag förstår inte varför mina till synes halvraljanta inlägg i detta ämne alltid ska reta upp Lillsyrran och Tompas övriga syskon - i andra trådar brukar det gå bättre. Vi får helt enkelt komma överens om att vara oöverens (sårry får thä väry amärikan väj of spiking, liksom)

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 19:31

honkan...

Shit vad många punkter du använder. Det är nästan så att man kan tolka dom som en mängd små akupunkturstick i dina inlägg.

Jag tycker att det är uppfriskande med en akupunktör som verkar ha en sansad inställning till sina nålstick. Jag har ännu inte riktigt begripit vad pulsdiagnostik är. Varför kan man helt enkelt inte bara ta pulsen som vanligt, kombinerat med blodtryck.

Jag gillar att det på Wikipedia står att diagnos endast kan utföras i totalt lugn, både vad gäller pulskontrollanten såsom den som pulserar. Det betyder att kritik mot metoden alltid kan viftas bort med ett enkelt "du var inte tillräckligt lugn - därför fungerar det inte" - vilket är ett sätt att resonera som känns igen från annan okontrollerbara naturmediciner.

Som vanligt mycket tycke och smak.

honkan012010-12-01 19:37

ja..

tyckte szechuanas inlägg beskriver hela grejen.. jag vet iaf vart jag vänder mig om nåt fattas mig..*L*

jo..ju längre jag håller på desto mer vill jag veta att det jag gör har effekt..övergått mer o mer till dry needling..eller periost akupunktur..har inget med TCM att göra..

raisingirl2010-12-01 19:58
Antal inlägg: 253

men lillsyrran, allvarligt, är det inte dags att _du_ förklarar varifrån du fått din kunskap? För mig som har ganska bra koll på anatomi så förstår jag dels vart LisaLong ville komma med sin förklaring av vart njurarna sitter, och jag hänger också med på Honkans resonemang om varför man bör gå till en akupunktör som har koll på anatomi snarare än pulsdiagnostik. Men du kanske kan förklara _varför_ du vet bättre än honom efter hans 12 år som akupunktör, varför ditt sätt är bättre? Jag skulle gärna vilja veta! :)

945LTT - Ej medlem längre2010-12-01 20:15
Antal inlägg: 234

Snillen som spekulerar. Som vanligt!

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-01 20:20
Antal inlägg: 4429

jag tycker ofta att människor som har bestämt sig för att alternativ mediciner är ett bra/bättre alternativ är obenägna att testa nya vinklingar oavsett bevismängd gällande deras valda sanningar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?