Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2010-12-10 01:03 | |
![]() | vi är gjorda för att äta blandkost. vi är däremot inte gjorda för att äta spannmål. Larvbrud - vad menar du med D-vitaminet? Du vet om att vi lever i ett ganska solmörkt land? D-vitamin finns i kött - i fisk tex. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:03 | |
![]() | Som vegetarian tror inte jag på den vegetariska kosten som fullkomlig näring. Tror gör man i kyrkan. Är man pro-kött och tror att det utesluter brister och botar sjukdomar för att man råkar tycka det är gott, är man faktiskt riktigt fint sektmaterial. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:06 | |
![]() | Le-lou: Jag menar att det idag är standard att föda upp barn på diverse tillskott och berikade livsmedel. Därför är det lite fånigt att plocka ut vegetarianer som äter tillskott och säga att denna grupp är mer onaturlig än övriga befolkningen. | |
| Laserswärd | 2010-12-10 01:07 | |
![]() | Våra slaktdjur är inte gjorda för att äta sojabönor och majs heller. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:09 | |
![]() | Men le-lou... Du har en sån blind tilltro till nätet. Hur vore det om du förlitade dig mer på det verkliga livet istället? Jag vet ju iofs inte vad du har för kompisar, men jag har ganska många olika varianter i mina kretsar och kan bland annat räkna upp några stycken som har varit veggisar - inte ens från barnsben, utan från tonåren och ett antal år framåt, och när de sedan har velat börja äta kött så har det varit stört omöjligt. Totalförstoppning. Och hur ska det DÅ inte vara för barn som aldrig har ätit kött, men kanske vill börja nångång t.ex i vuxen ålder? Jag tycker iaf att man kan ta den risken i beaktande när man funderar på sina barns kost. - Sen finns det säkert alla möjliga individuella variationer där _också_ , men det jag har beskrivit är ex från det verkliga livet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:10 | |
![]() | Om det visar sig att man kan förbättra sin tarmflora genom att äta en tesked jord och gödsel om dagen istället för pro-viva och a-fil och allt vad det heter, kommer ni då attackera de som inte tar bajsskeden i mun? | |
| apbur | 2010-12-10 01:10 | |
![]() | Man kan ju nästan tro att det för vissa är viktigt att näringen vi får i oss faktiskt har haft två ögon och päls. Vissa skulle ju föredra en slaktad köttbit framför en odlad köttbit. Varför? | |
| le-lou | 2010-12-10 01:11 | |
![]() | lillsyrran - vem ska jag ha min blinda tilltro till? Eftersom vi befinner oss på nätet så är det väl nätet vi kan använda, no? Om du kan visa nån källa på att finns en människa som varit vegan som sedan har en fysisk omöjlighet att smälta kött - så är jag beredd att ta till mig det. Men nu verkar det mer som det du beskriver är hörsägen. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:12 | |
![]() | Nämner mina förfäder igen (som trots den fettrika maten var förhållandevis smala och muskulösa); de åt förutom fläsk och potatis sill och lax flera gånger i veckan samt drack fet mjölk och åt äkta smör. Alla som inte hade tillgång till den näringsrika födan fick ofta d-vitaminbrist under vinterhalvåret med risk för rakitis. Under andra världskriget och senare spred man fiskolja till barn i Sverige och Norge, vilket senare har ersatts med AD-droppar för barn upp till 6 års ålder. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:15 | |
![]() | Hörsägen? Du får då verkligen till det, le-lou. Och för min del får du tro precis hur du vill. Jag har inga problem med det. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:17 | |
![]() | Syrade grönsaker, Larvbrud. Det är bra bakteriekultur. Lillsyrran_: jag tror du är lite fel ute med att man inte kan börja äta kött senare i livet. Det får naturligtvis bli en tillvänjningsprocess. För min egen del skulle jag kunna vara helvegetarian (är inte köttfanatiker, långt ifrån) men att föda upp småbarn på enbart växter är inte bra. | |
| le-lou | 2010-12-10 01:17 | |
![]() | men visa lite underlag för det du påstår istället? | |
| Fazilja | 2010-12-10 01:18 | |
![]() | Vegetarian eller inte, jag vet inte vad som är bäst men jag tror inte att det är bra att proppa sig full med kött iallafall. Har själv tagit avstånd från att äta djur men fisk går bra. Men detta handlade ju om barn, och som förälder skall man väl inte tvinga på sina barn något. Men att låta dem bli mcdonaldsbarn tycker jag är äckligt, man bör lära dem med att äta kött med måtta. Jag tror att vi är gjorda för att äta kött sällan, inte att ha tillgång till det var dag. | |
| le-lou | 2010-12-10 01:18 | |
![]() | till lillsyrran alltså. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:20 | |
![]() | Fiskar är också djur och jag tycker t ex det är vidrigt att koka kräftor men äter gör jag. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:21 | |
![]() | Vad vill du ha för underlag? Ska de regga sig här och ge sin version? Ibland är du bara för rabiat le-lou. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:23 | |
![]() | Lillsyrran_: för min del får de gärna bifoga läkarintyg också. | |
| apbur | 2010-12-10 01:24 | |
![]() | Det finns ju många föräldrar som tvingar sina barn att äta fläskfri mat. Hur ställer ni er till det? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:25 | |
![]() | Känns som om man borde förbjuda föräldrar som har målat upp nåt slags bild av hur det var under en utvald period under människans utveckling och väljer att leva efter detta. En normal person är lite ödmjuk inför att det kan finnas variation av näringsinnehåll inom samma slags livsmedel samt att man kan ha en släng av dåliga gener och går helt enkelt och kollar sina värden regelbundet. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 01:27 | |
![]() | Fläskfri kost är helt okej för mig. Mina förfäder hade inte hört talas om halal och kosher men de hade hushållsgris. | |