Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2010-12-14 14:57 | |
![]() | Ibland så:-) | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2010-12-14 15:02 | |
![]() | tycker allt gautama skriver låter vettigt | |
| Smulanbus | 2010-12-14 15:03 | |
![]() | att dricka är nödvändigt, men måste det vara alkohol i det? Jag tar nog en och kanske både två droppar öfr att jag tycker att det är gott och inte alls fel att drick det på en julafton | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2010-12-14 15:04 | |
![]() | har själv aldrig druckit på julafton och kan inte minnas att någon i min släkt gjort heller. kanske blir något glas vin i år dock, tycker det är jobbigt att vara berusad när föräldrar är i närheten :P | |
| -Butterfly- - Ej medlem längre | 2010-12-14 15:26 | |
![]() | Har läst igenom inläggen här och vissa får mej att baxna...men...det klokaste jag läst är Handy Man:s inlägg...bra sagt! | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-14 15:54 | |
![]() | Intressant att det anses typiskt svenskt att förfasa sig över folk som dricker inför barnen på¨julafton, jag kan nog inte tänka mig nåt mer svenskt än semestersupande. | |
| Gautama | 2010-12-14 16:04 | |
![]() | Det är inte det som jag anser är typiskt svenskt Handy Man. Det jag syftar på är hela inställningen till alkohol. Sen bryr jag mig inte så mycket om vilken dag det handlar om. Tror att detta med att vi har systembolag har gjort att staten bestämmer vilka tider vi får dricka som har gjort människor så paranoida kring alkohol. Man ska liksom skämmas om man tar sig ett glas. Och gud nåde dig om det är på någon annan dag än en fredag eller lördag, då är man ju alkoholist. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2010-12-14 16:42 | |
![]() | Klart dricka på julafton inte är okej! Än mindre okej om det finns barn i närheten. Är man helt ensam och utan något att göra, ingen att vara med och ser man andra som har sådär juligt trevligt. Är det fallet, så kan jag nästan ha lite överseende med folk som i sin ensamhet stoppar i sig nåt sånt verklighetsflyktmedel. Fast då tycker jag inte droger är bra att bruka vid nån annan högtid heller, eller överhuvudtaget, men absolut inte med barn i närheten. Sen är det faktiskt så att julen är speciell, den är väldigt mycket för barnen. Jag hade faktiskt aldrig förut hört talas om att det fanns folk som söp på julen, men iofs är det väl sånt man inte gärna berättar kanske. | |
| Gautama | 2010-12-14 17:01 | |
![]() | Och där kom det igen, det där ordet supa eller söp?? Jag ser lite skillnad på att ta ett glas och supa sig dretfull. Ordet supa står mer för jättefest med mycket alkohol så man blir full. Är det bara jag som ser skillnad på supa och ta ett glas? Om jag tar en mugg glögg ikväll eller möjligvis två muggar, super jag då? | |
| Lillstölla | 2010-12-14 17:03 | |
![]() | Gautama: Håller med dig där, är stor skillnad på att ta ett glas eller två och att supa. | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-14 17:04 | |
![]() | Jag håller med att den, med risk för grov generalisering, svenska inställningen till alkohol är knasig. Just därför spårar det ur för så många på storhelgerna, det är visst bara då en del törs dricka utan att skämmas. Som om midsommar och jul var ett frikort för att supa. Men som sagt, ett glas här och där är helt ok tycker jag. Men när rätten till en helgsnaps går före annat borde man fundera över vad man sysslar med. Bättre då att försöka skaffa sig en mer avslappnad inställning till drickande. Hellre en smålullig pappa som dricker ibland för skojs skull än en som raglar fram på jul för att det är hans förbannade rätt. Att bli förolämpad över att någon påpekar att en vit jul är det bästa för barnen(här förutsätter jag att man menar små såna) är väl ett steg åt fel håll, minst sagt. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2010-12-14 17:04 | |
![]() | om det är två enorma tekoppar med 20% glögg så kanske :P | |
| Gautama | 2010-12-14 17:11 | |
![]() | Haha Challe, det kan jag också tycka:-) Men jag försäkrar att här är det små glöggmuggar som gäller. Och starkvinsglögg går också bort för mig, gillar enkel vinglögg. Handy Man det håller jag med dig om. Att vuxna skulle se det som en rättighet låter ju knas. Själv dricker jag inte mycket på julen eftersom jag inte ser det som en sådan helg riktigt, finner inget nöje med att sitta smålullig med mina vuxna barn och spela spel. Däremot kan det bli lite mera på nyåret när jag är med vänner och äter trerätters middag, men då blir det ju för att det är så gott till maten helt enkelt. Sen att försöker jag alltid undvika att bli full eftersom det inte roar mig, men lite salongsberusad kan jag gilla i passande stunder. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-14 20:35 | |
![]() | vi vet att det händer mycket elende på julafton mord ,misshandel,bråk,dråp,ski lsmässor,många barn far illa,kvinnojouren har aldrig så mycket att göra som i jultid,och allt detta beror på att föräldrar överkonsumerar alkohol,exakt var gränsen går mella bruk och missbruk är hårfin,sen om det är typiskt svenskt eller norskt,italienskt hör inte hit,låt barnen slippa fulla vuxna | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-12-14 21:02 | |
![]() | Det är väl ändå ingen hårfin skillnad mellan bruk och missbruk? Vad är det som är så svårt att förstå? Om man har problem med alkohol så är väl ett glas vin eller en glögg knappt aktuellt ens om man ska tänka på barnen? Jag antar att man oftast tar mer än "lagom" om man sas har problem med spriten och därför inte bör dricka alls. Att ta en god whisky på julaftonskvällen om man inte har alkoholproblem är väl inget att moralisera eller gå i taket över oavsett om man har barn hemma eller ej? Jag fattar verkligen inte problemet? De som har problem gör antagligen vilken dag som helst till en tråkig tillställning för barnen och för dem själva. De som inte har alkoholproblem skapar inga problem alls med sin glögg eller sin wee dram. | |
| lovetorull | 2010-12-14 21:06 | |
![]() | Alltid! | |
| Gautama | 2010-12-14 21:22 | |
![]() | Word Uisge-beatha!! Jag tror inte jag är ensam om ,men möjligtvis blir jag bedömd som en usel mamma som gett mina barn trauman för all framtid om jag berättar att jag ofta tagit en öl eller ett glas vin när jag haft mina barn närvarande. Alla andra familjer som vi umgåtts med också har gjort det så vi är väl en skock alkoholister enligt vissa här som anser att det ska vara nolltolerans i barns närvaro. Alla semestrar vi varit på som vi tagit en öl till lunchen och middagen när vi gått ut och ätit. Alla tillkomster vi haft med andra familjer kring födelsedagar, fester, bröllop, osv. Nu för tiden träffar vi en familj ibland och går på stan på lördagar. Vi avslutar ofta eftermiddagen med en god bit mat på någon restaurang. Deras barn som är 8 och 10 år dricker cola och vi vuxna tar en eller två öl och sen går vi hem. Ingen höjer på ögonen för att barnen är med en eftermiddag på en restaurang. Vilken värld lever en del i? utomlands skulle inte denna diskussion uppstå där barnen är en naturlig del i familjelivet. Där blir oftast inte alkohol så spännande heller. | |
| maarieell | 2010-12-14 21:24 | |
![]() | Det är skillnad på ett glas och flera glas. Jag tycker inte man ska vara berusad på julafton framför barnen. Har man inte barn får man väl göra som man vill, men jag skulle inte uppskatta om min mamma och pappa var fulla på julafton. | |
| Gautama | 2010-12-14 21:28 | |
![]() | Självklart ska man inte vara full. Det ska man aldrig med barn närvarande, det tror jag alla är överens om. Men det känns som diskussionen handlar om nolltolerans?? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-12-14 21:30 | |
![]() | Nej, men nu handlade det om en vit jul. Vissa anser att man ska skippa all alkohol öht för att vara solidarisk med alla barn som lever i missbruksfamiljer. Jag greppar verkligen inte det!? Självklart är det knappast lämpligt att supa öht om man har barn hemma- men att påstå att de familjer som inte äger problemet inte ens kan ta en glögg eller en whisky är väl att överdriva hela saken? Ett barn som har föräldrar som tar en måttlig mängd alkohol en julafton lider knappast men alls. Jag förstår dock problematiken... absolut. Men man behöver kanske inte blanda ihop äpplen och päron? | |