Spelrum
Giraffen50
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade84
Mobilspel
Pågående18 794

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ahnad - Ej medlem längre2011-03-14 10:20
Antal inlägg: 411

Palini, så här tänkte jag redan från början:

www.expressen.se/nyh...-t jernobyl

Palini2011-03-14 10:24
Antal inlägg: 1381

Tja, vem vet. Jag anser ändå att olyckor i klass med Tjernobyl är väldigt svåra att mörka och tona ner. Som sagt, inte i klass med att mörka att solen har slocknat, men nästan.

Ahnad - Ej medlem längre2011-03-14 11:37

Nu går det knappt att komma in på aftonbladet.se. Ett amerikanskt fartyg har uppmätt radioaktiv strålning motsvarande en normalmånad under enbart en timme. Då flyttade sig fartyget snabbt.

Jag har alltid trott att det kommer att inträffa någon form av nukleär katastrof som kommer att inom en inte alls särskilt lång tid sett ut mänsklighetens perspektiv ödelägga vår planet helt och utrota vår art. Kanske är vi där nu, även om det förstås kommer att ta en tid för oss att dö ut.

Dyslekso2011-03-14 11:43
Antal inlägg: 8945

Vilka experter är det du talar om Ahnad? Kan du länka?

Ahnad - Ej medlem längre2011-03-14 11:50

Länken finns redan några inlägg upp.

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-14 12:20
Antal inlägg: 4429

Carl Bildt trampar i klaveret på Twitter gällande Japanska situationen:
tornvy.wordpress.com...a- twitter/

”The Nordic world has its discreet charm. No earthquakes. No tsunamis.”

Vad trött jag blir.

Ahnad - Ej medlem längre2011-03-14 12:24

För den som vill följa IAEA:s arbete med de radioaktiva utsläppen i
Japan finns en facebooksida:

www.facebook.com/iaeaorg

Dyslekso2011-03-14 12:34

Förlåt, missade den av någon anledning. Strålningsskadad, kanske. :)

le-lou2011-03-14 13:09
Antal inlägg: 17500

"Carl Bildt trampar i klaveret på Twitter gällande Japanska situationen:
tornvy.wordpress.com...a- twitter/

”The Nordic world has its discreet charm. No earthquakes. No tsunamis.”

Vad trött jag blir"

hur fan man skriva nåt så korkat?

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-14 14:07

Carl Bildt eller jag Le-Lou?

le-lou2011-03-14 14:11
Antal inlägg: 17500

bildt

så otroligt klumpigt skrivet, man häpnar.

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-14 14:19

Ja, jag tycker det också.

Ahnad - Ej medlem längre2011-03-15 11:58

Nu känner jag så här: JÄVLA JAPANER!!!!

Så, nu har jag (likt ett skadat kärnkraftverk) fått lätta lite på trycket.

Men jag känner så här. De verkar oorganiserade. Japans premiärminister Naoto Kan lär ha fått ett utbrott nyligen då han informerades om nya händelser först efter att de stått i media. Han ska ha utbrustit: "Vad i helvete är det fråga om?". Så känner jag också.

Inser att jag gått på en myt när jag trott att japaner är duktiga, framför allt på teknik. Jag inser mer och mer att de framför allt är duktiga på att vilja vara till lags. Det är det här österländska beteendet; det är en dygd framför andra att vara artig. Nu har så lednignen för Tepco bett om ursäkt för det inträffade! Va??? Be om ursäkt, vad hjälper det när man håller på att förinta världen?

Nu har i alla fall japanerna bett USA om hjälp. Tack och lov - och det bli väl jänkarna som får fixa det här som vanligt.

Dyslekso2011-03-15 12:16

Klart du ska få lätta på trycket.

Men det här är verkligen en extrem nödsituation. Det finns väldigt få (om några?) liknande fall i världshistorien att jämföra med, så jag tycker att det är förhastat att säga att de sköter de här på ett direkt dåligt sätt. Mycket tveksam till att USA skulle sköta det så mycket bättre, och hur bra var den svenska tsunamihanteringen 2004?

Saker fungerar normalt sett extremt bra i Japan, delvis för att människor där har ett större ansvarsmedvetande än vad exempelvis vi har. Händer något här i Sverige är det skylla ifrån sig som gäller, till varje pris.

Ahnad - Ej medlem längre2011-03-15 12:18

Jo, jag vet, Dyslekso. Men jag är så förb*nnat frustrerad just nu.

Dyslekso2011-03-15 12:22

Jag förstår det. Och då bor du ändå inte i Tokyo (antar jag).

meimse2011-03-15 13:16
Antal inlägg: 733

Finns ingen anledning att förhäva sig. Det är en stor tragedi som hänt det japanska folket. De behöver allt stöd de kan få.
"The nordic world has its discret charm." Sannerligen. Antag att vulcanerna på Island får för sig att på lätta på trycket rejält. Konsekvenserna av detta kan nog vara svåra att förutsäga.
Men det är väl inte sannolikt att jordskorpan skulle röra sig här. Eller?

Challe_B - Ej medlem längre2011-03-15 13:27
Antal inlägg: 5853

börjar störa mig otroligt mycket på bildts jävla twittrande.

Dyslekso2011-03-15 13:34

Måste kommentera en sak till ang. USA. Orkanen Katrina som förstörde nästan hela New Orleans visade hur dålig den amerikanska krishanteringen kan vara. Även där var man högst medveten om att översvämningar skulle kunna inträffa vilket år som helst, men det amerikanska räddningsverket FEMA är fortfarande i princip ett skämt/skällsord för många amerikaner. Hanteringen av 11 september och allt som kommit ur denna kan förstås också diskuteras. Skriver inte detta för att racka ner på USA, utan bara för att jämföra.

Kina är ju ett slutet land i förhållande till Japan, men deras hantering av Sichuan-jordbävningen verkar ju ha varit "bra". Svårt dock att definiera vad som är bra i sådana här lägen. Räknar man in det förebyggande arbetet japanerna gjort med sin huvudstad och andra ställen (byggnormer) så är det förstås otroligt många liv som har "räddats" genom det.

Sen kan ju kärnkraftverkens placering verkligen diskuteras.

Dyslekso2011-03-15 13:36

FEMA är ett skämt på grund av hur de skötte situationen, alltså. Otydlig där.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?