Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 85 |
Mobilspel
| Pågående | 19 104 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildman | 2012-02-08 13:16 | |
![]() | Lite fel av mig. Eftersom vattnet blir elliptiskt runt jorden så är faktiskt tidvattnet högre under nymåne/fullmåne (fast då när månen gömmer sig på andra sidan klotet alternativt när det är som jag sa, solförmörkelse) . Men vi har fortfarande små skillnader så jag köper det inte ändå. Dessutom så har vi en tidvattencykel på c:a 12 timmar. Så då skulle vi bli konstiga på dagen också... Här hittade jag en bra sajt som förklarade det bra. home.hiwaay.net/~krc...mo ontides/ | |
| Litenfot | 2012-02-08 13:27 | |
![]() | Jag sover som en stock oavsett :P.Har perioder då jag inte sover som jag ska,men då har jag nog mig själv att skylla..hehe. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-02-08 13:29 | |
![]() | .... Och om du har läst så mycket wildman så borde du ju veta att det inte bara är massan och avståndet som är relevant i gravitationen. Det finns många andra variablar att ta hänsyn till :) | |
| Bim1964 | 2012-02-08 14:52 | |
![]() | Mångalen, sämre sömn när det är fullmåne Schweiziska forskare har i en undersökning kommit fram till att många personer sover sämre vid fullmåne och även får ett humör därefter. I en rapport som publicerades i "Journal of sleep research" bekräftar forskare att månen har betydelse över vår sömn och faktiskt framkallar något som skulle kunna tolkas som ett varulvsliknande beteende. Enligt resultatet sov försökspersonerna i genomsnitt 20 minuter kortare vid fullmåne än vid nymåne. Dessutom var mornarna tyngre, flera kände sig tröttare och på sämre humör än vanligt. www.svd.se/nyheter/vetens kap/ Artikel av Maria Janzon, maria.janson@svd.se publicerad i Svenska Dagbladet den 5:e januari 2007 I fullmånens våld, allt kan hända under fullmånens sken... Fullmånen är mytomspunnen och det finns kanske de som tror på att varulvarnas och gäddornas tänder vässas i månskenet, månen är enligt somliga så mäktig att den till och med kan förbättra sexlivet. Den första natten med fullmåne efter midsommar är speciellt kraftfull. Älskar man med någon ute i naturen den natten försvinner man bortom tid och rum, menar sexexperten Ylva Franzén. Något som förbryllar även astronomen Jens Melinder är dock variationen i fullmånens storlek. Vissa nätter ser den ut som en liten apelsin på himlen, andra nätter som en stor brandgul melon alldeles ovan horisonten. Fullmånen ser olika stor ut beroende på hur nära horisonten den är, men den är inte olika stor. Varför den ser så ut vet man inte säkert. Är det en effekt i vårt huvud eller en atmosfärisk effekt? Ingen vet säkert. Mystiken kring fullmånen bekräftas också av sjuksköterskan Elisabeth Jungner, på Karolinska sjukhusets akutmottagning. Det är märkliga saker som händer under fullmånenätterna. Patienter söker vård för märkliga symtom. Många har ångest under fullmånen och tror ofta att de är döende. Vi får in udda patienter som vi inte ser annars, säger Elisabeth Jungner som arbetat på Karolinska sjukhuset sedan 1975. En natt sprang en vansinnig dam runt naken i korridorerna. Samtidigt som en äldre man klev in och undrade om han hamnat i himlen. Fullmåne är när solen belyser hela den mot jorden vända sidan av månen. Den lyser elva gånger starkare än en halvmåne. Vid fullmåne går månen upp samtidigt som solen går ned. Det sker en gång i månaden. www.dn.se/livsstil/ Artikel av Johan Åkesson, johan.akesson@dn.se publicerad i Dagens Nyheter den 22:a augusti 2010 Säga vad man vill.. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2012-02-08 16:19 | |
![]() | ".... Och om du har läst så mycket wildman så borde du ju veta att det inte bara är massan och avståndet som är relevant i gravitationen. Det finns många andra variablar att ta hänsyn till :)" Det är faktiskt bara massan och avståndet. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2012-02-08 16:21 | |
![]() | Jag har sovit som en sönderavlad hund de senaste dagarna. Huruvida det beror på månen eller på allmänt slarv låter jag dock vara osagt. | |
| wildman | 2012-02-08 16:47 | |
![]() | "Och om du har läst så mycket wildman så borde du ju veta att det inte bara är massan och avståndet som är relevant i gravitationen. Det finns många andra variablar att ta hänsyn till :)" Öh. Nej. Faktiskt inte.... | |
| wildman | 2012-02-08 16:47 | |
![]() | Och då menar jag alltså inte att jag inte vet, utan att du har fel ;-) | |
| älskarSiri | 2012-02-09 09:28 | |
![]() | wildman 2012-02-08 13:00 "Om det inte är ljuset, vad tror du då att det är?" Jag har ingen aning. Men ska man gå efter vad folk beskriver här så tycks det ju vara _nånting_. Jag får fundilera vidare på det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-09 09:31 | |
![]() | jag har ingen aning vad det är,men vet bara att det är,jag skulle kunna ta gift på att jag kan pricka in månen 100 gånger av hundra vid ett blind test, | |
| slånbär | 2012-02-09 10:38 | |
![]() | Om folk säger att dom sover sämre trots att dom har mörkläggningsgardiner då lär det ju inte bero på ljuset. För om det vore så så skulle ju folk inte sova alls under sommarmånaderna. Och under den tiden så gör ju heller inte fullmånen nån direkt skillnad i ljuset nattetid och ändå påverkas många även då. Så det är nåt annat än ljuset i så fall.Tror jag. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-09 10:47 | |
![]() | Tror jag med slånbär | |
| 2012-02-09 15:39 | ||
![]() | har bara ögnat igenom trådens senaste svar så om jag missat någon direkt kommentar till mig så få du/ni hojta till. @ VonSchygg "> email .... Du skrev - Mja... menustrationscykeln är väl på 28 dagar medans måncykeln ligger på 29,53059 dagar. Du avfärdar månens påverkan som humbug och häxerier. Men, för att ditt påstående ska vara någorlunda beaktansvärt så måste du till att börja med räkna med lika många decimaler både när det gäller menscykeln och måncykeln! Det finns inget värde i att jämföra en ungefärlig siffra med en exakt." - Jag avfärdar i varje fall att hur månen belyses av solen skulle innebära en massa mystiska saker. Tills motsatsen är bevisad ;) Hade vi snackat om ett matteproblem hade det funnits en vinst i att använda lika många decimaler men här vet jag inte vad vinsten skulle vara. Det hade förstås sätt snyggare ut att skriva 28 resp 30 dagar. Men va fan, det är ingen debattartikel eller vetenskaplig avhandling jag skriver - det är en forumskommentar :p "Jag har inte läst igenom hela tråden men jag undrar om du har någon förklaring på ebb och flod? Tror du inte det fenomenet heller har någon påverkan ifrån månen?" - Jag tror du har missförstått mig fundamentalt. Jag är mer intresserad av vetenskap än tro i sådana här ämnen. Dock så beror ju inte ebb och flod på från vilket håll månen belyses. Det beror på vilken sida om Jorden månen befinner sig. "Det låter snarare som om att det är du som har lite föråldrad syn på det hela, inte vi andra som förstår att det finns ett samband mellan diverse olika saker." - Det här kanske du kan utveckla lite. Jag är osäker på vad du menar. Ett kausalt samband är att månens dragningskraft ger oss fenomenen ebb och flod. Det vet vi, eller har åtminstone starka empiriska belägg för. Hurvida det gör något skillnad i människans psyke från vilket håll solen llyser på månen vet vi inte. Men det finns inga evidens som pekar ditåt. "Ditt resonemang påminner lite om hur man resonerade då man var säker på att jorden var platt!" - Det där anses väl idag som en faktoid? | |
| älskarSiri | 2012-02-09 23:00 | |
![]() | *hojtar* Hoppas att du läste det jag skrev till dig om döda spöken. Det är nämligen i särklass det viktigaste som överhuvudtaget har skrivits på den här sidan av århundradet. Bye *vinkar* | |
| älskarSiri | 2012-02-09 23:07 | |
![]() | Eller....årtusendet rättare sagt. *vink nr 2* | |
| 2012-02-10 00:13 | ||
![]() | @ älskarSiri Hmm, då är jag nog ingen sådan. De flesta symptomen stämmer inte in på mig. :p | |
| demokrati - Ej medlem längre | 2012-02-10 00:37 | |
![]() | Det är rätt märkligt, eftersom det har forskats i ämnet , för eller emot. men det kan konstateras att det händer mycket med oss människor vid fullmåne, de som säger att det är humbug kan väl förklara varför de sympton som sömnlöshet mm även finns fast det är mulet och fullmänen inte syns och de kanske även kan förklara varför så många kvinnor har sin menscykel just då. | |
| 2012-02-10 03:32 | ||
![]() | @ demikrati Jag känner inte till att det har forskats så mycket i det här. Upplys oss gärna om lite grupper om forskare, artiklar mm. Hade varit ganska intressant att läsa. Vad har du för belägg som gör att du kan _konstateraatt det händer mycket med oss människor vid fullmåne_? Den enda förklaring med faktiska, vetenskapliga evidens, som jag har stött på, för sådana här fenomen är psykosomatik. Sedan är det ju bra om inte alla sällar sig till de allmäna och vetenskapligt godkända teorierna. Det hindrar ju att debatt kring det stagnerar. Sedan tycker jag, som ni kanske märkt, inte att det är produktivt att att diskutera häxkonster, mångalenhet, diverse konspirationteorier mm. på ett sätt som om de hade en grund i verkligheten. Äh! Så här framåt småtimmarna är det svårt att formulera sig vettigt. Dags att krypa till kojs kanske :p | |
| 2012-02-10 03:38 | ||
![]() | *tillägg Forskning sker, mig veterligen, inte för eller emot någonting. Har man från början tagit part för eller emot så försvinner poängen med forskning. | |
| kajix | 2012-02-10 04:26 | |
![]() | All forskning sker med en förutfattad mening. | |