Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade39
Mobilspel
Pågående18 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JiZzMaSTeR892011-04-25 21:34
Antal inlägg: 330

Värsta är ändå när man får en läkare som inte talar svenska. Har hänt mig flera gånger. Man får kommunicera med teckenspråk. Vet inte vadfan landstingen tänker med när de anställer en läkare som ej kan svenska, bara lite brytande engelska

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 22:12
Antal inlägg: 1103

Liltif_Nomad "...Jag har varit på akuten i flera ärenden". Som det låter så var det bara vid ett tillfälle som du faktiskt var i behov av akutvård. Om det stämmer hoppas jag att du kan se dina läkare i ett annat perspektiv.

Är det inte rimligt att en läkare ställer kritiska frågor angående ett hälsotillstånd, och är det inte orimligt att uppfatta dessa frågor som kränkande. Speciellt som att 70% av öppenvården uppsöks utav oro istället för kroppslig sjuka.

Pröva att insistera på att växellådan är trasig och faktiskt behöver ny spolarvätska nästa gång du lämnar bilen hos verkstan, och då menar jag verkligen att du ska insistera.

malman2011-04-25 22:19
Antal inlägg: 1457

så nu är i alla fall min dotter frisk vi fick åka en extra gång till akuten då hon fick problem men andningen, hon fick andra mediciner för att de på sjukhuset ansåg att vårdcentralerna gjort helt fel,

jag orkar inte bry mig mera nu. Hon är frisk nu och det är allt som räknas

Tvålis - Ej medlem längre2011-04-25 22:25
Antal inlägg: 4429

Malmansom flerbarns mamma så lider jag med den resan du har gjort med din dotter och jag är glad för att allt har ordnat sig. Mina barns faster hade inte samma tur när hon fick njursten på nyårsafton för 4 år sedan. Hon avled på ett ovärdigt sätt och lämnade efter sig två små fina ungar under 10-års ålder och en man.

Generellt så är jag av den åsikten att vi har en ganska fin läkarvård i sverige, men om du hamnar med fel person, då måste vi lita på våra instinkter och driva hårt som bara den när vi är som svagast.

Jag tror, precis som andra, att vi måste hjärlpas åt att anmäla feldiagnostiserande läkare så att dominte kan fortsätta med nonschalns.

mrperfect2011-04-25 22:55
Antal inlägg: 11437

Skönt att det gick bra!! :)

malman2011-04-25 23:01
Antal inlägg: 1457

tack jag har varit jätte orolig för min älskling. jag har knappt kunnat sova på nätterna var orolig att hon skulle sluta andas och aldrig mera vakna,

men nu är det mycket bättre, jag vill inte gå in på vad det var för fel men det var inte det som vårdcentralen sa i alla fall

Liltif_Nomad2011-04-25 23:40
Antal inlägg: 369

__1__

Nej, det var bara vid ett tillfälle som jag nästan dog. Den andra gången var jag bara mycket allvarligt sjuk och dessutom kunde blivit blind. Sedan var det kompisar som jag varit på akuten med, med allvarliga tillstånd.

Jovisst enkelt att säga att man ska stå på sig, men är man riktigt sjuk så kanske man tycker det ska räcka med att svara sanningsenligt. Att manipulera är rätt svårt när man är nästintill medvetslös.

Nej, jag tycker inte alls att läkare ska ifrågasätta allt man säger. Typ Har du verkligen ont? Är det verkligen sant att du har svimmat? Och säger att de bara tror man simulerar vad man än säger? Är sjukvården verkligen så full av simulanter att man måste känna det som en rättegång när man kontaktar läkare? Ska det verkligen behävas att man tjatar för att de ska ta några enkla prover som faktiskt visar att man är allvarligt sjuk?

Men som sagt, jag struntar i sjukvården nu. Jag har aldrig simulerat eller överdrivit, och jag förstår inte varför jag ska straffas för det andra gör, om det nu är sant att 70 % söker bara för att de oroar sig över ingenting.

Folk dör i sjukvården för att de inte blir tagna på allvar. Betyder det ingenting?

__1__ - Ej medlem längre2011-04-26 00:05

Det handlar nog ytterst sällan om simulering, däremot är nog överdriven oro inte så ovanligt, som inte är samma sak som att vara dödligt sjuk, eller ens allvarligt sjuk för den delen.

Liltif_Nomad2011-04-26 00:23

Jaha. Men vi kanske umgås med olika människor då. De jag känner har varit sjuka på riktigt.

__1__ - Ej medlem längre2011-04-26 00:37

Det är väldigt många som besöker akuten som är svårt sjuka och skadade. Vem har sagt nått annat?

Det är även helt okej att oroliga får möjlighet att prata och träffa läkare för att reda ut sin situation.

Men det måste finnas gränser för hur lättkränkt man får vara. Om läkare blint och okritiskt skulle lyssna på vad patienterna tyckte skulle folk dö som flugor på våra vårdinrättningar.

Liltif_Nomad2011-04-26 00:54

Projicerar du inte lite nu?

Jag är inte speciellt "lättkränkt"... men det ÄR rätt jobbigt att ha väntat närmare ett år i kö till en läkare t ex som skjuter ner varje symptom man har med att säga att man inte har det. Och det ÄR jobbigt för föräldrar som kommer in med barn till sjukhuset med befogad oro och de kanske inte får hjälp. Att prata med murar upplever jag inte som en kränkning, däremot kan det vara enormt frustrerande.

Att det ser ut så tror jag delvis beror på att man MÅSTE avvisa även vissa av de som faktiskt ÄR sjuka, annars skulle hela vårdapparaten stockas upp. Det finns helt enkelt inte tid för alla.

MiaPia45 - Ej medlem längre2011-04-26 01:05
Antal inlägg: 3

Jag blir förtvivlad då jag läser om vad du varit med om,,o alla andra.
Jag har bekanta vars dotter som var 5 år blev sjuk.Dom tyckte det var konstigt att hon spydde så mycket och slutade gå,,utan börja krypa igen.Så dom gick till Dr,,som i sin tur sa det var magsjuka...men man spyr inte i flera dagar,,så dom gjorde en "rövare" och for till ett annat sjukhus o det visade sej att flickan hade cancer i huvudet,,,,Efter några behandlingar på några månader fick dom tid för en koll Och gissa vilken läkare dom fick,,Samma som sagt att hon bara var magsjuk...När han sen läste genom all journal och fick se sin diagnos..gick han ut o hämtade en annan läkare som fick ta över....han skämdes väl...

Idag förekommer det så mycket fel inom vården...man ser ju bara hur det gick för killen som ringde SOS alarm och fick ingen hjälp....

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-26 01:11
Antal inlägg: 31064

"jag orkar inte bry mig mera nu. Hon är frisk nu och det är allt som räknas" skriver du, malman. Jag tycker det är din plikt att anmäla läkaren som gjort felbedömningen. Nästa gång kanske en annan mammas barn får sätta livet till. En anmälan leder till att vårdcentralen ser över sina rutiner - och givetvis att de håller extra koll på läkaren.

Liltif_Nomad2011-04-26 01:30

Fast jag förstår. Anmälningar leder ofta ingenvart.... bäst är kanske att strunta i att anmäla och bara berätta för personens chef.... Om man nu orkar. Ett sådant här äventyr kan ta på krafterna. Men orkar man säga till så är det klart BRA!

Bob1002011-04-26 03:36
Antal inlägg: 854

Läkare...för mycket föräldraintrojekt i överföringen. Typ, fadern.

Ett råd till dig som har problem med läkare: Ha en regel att hela tiden säga vad du känner inför denne person. Vem det än är, tala om hur du känner redan första minuten: Jag känner förtroende för dig, lyssnar du?, är du upptagen? Jag tycker du verkar ha bråttom, får jag den vård jag behöver just nu osv...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?