Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
socker_vadd - Ej medlem längre2011-05-03 18:18
Antal inlägg: 122

Spädbarns njurar är inte färdigutvecklade och man bör bespara babyn salt och stekt mat. Korv låter inte så bra och inte stuvade makaroner heller.
Du kan koka stora bitar sparsamt kryddat bra kött, kyckling och fisk om hon tål det. Passera och frys in lagom portioner som tinar fort. Blanda med olika passerade grönsaker, spad och lite olja.
Ibland kan hon kanske få äggstanning och någon grön grönsakspuré som huvudrätt.
Ni kanske kan pressa apelsin och blanda med vatten eller fixa annan fruktsaft för att hon ska få i sig mera vätska och vitaminer. Köpt babyjuice är bra men kostar ju en del.
Jag är ganska säker på min sak, har lagat barnmat i många år och tycker annars att du ska följa BVC:s råd.

malman2011-05-03 18:57
Antal inlägg: 1457

okej tack det ska jag göra hon älskar pannbiff hon har smakat lite av mig kan jag ge henne det???

Yamma2011-05-03 19:20
Antal inlägg: 2285

Så länge det inte är stekt i salt smör eller kryddat med annat än örtkryddor är pannbiff inga problem. =)

malman2011-05-03 19:39

jag kryddar med svartpeppar och ägg och lite ströbröd i. inget salt men jag steker dom i olivolja,
men jagg tycker det är skit svårt med vissa rätter när det gäller mängden salt. tex jag tänkte äta koldolmar de är halv fabrikat, (ostekta men färdig rullade) hur ska man veta hu mycket salt det är i dom, om hon kan smaka eller inte.

och hur farligt ät det med lite salt?? jag menar barnen förr åt ju massor med salt och vad jag vet har de klarat sig bra.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-03 19:51
Antal inlägg: 5570

När mina tjejer var små så gjorde jag den mesta maten själv till dom.
Det finns ekologisk osaltad buljong utan glutamat o dylikt (hittar du inte i butik så kolla hälsokosten). Jag brukade köra fyra små kastruller samtidigt, en med palsternacka, en med morot, en med kålrot och en med kött (ibland annat naturligtvis, lite omväxling). Använde den osaltade buljongen. Perfekt att mixa och sedan frysa in i både separata portioner och några med lite av varje.
När dom blev lite större och började äta korv och pannbiff så som du nämner här så gjorde jag så att jag tog bort den stekta ytan på tex korven...

nystan12011-05-03 19:54
Antal inlägg: 3414

Njurarna är inte färdigutvecklade, som sockervadd skrev. Barn i den åldern har svårt att bryta ner salt. Därför är det bra att vara försiktig med det.

Du kanske kan testa att göra frikadeller om hon gillar köttfärs, det är köttbullar som man kokar istället för steker.

hungerstrejk2011-05-03 19:57
Antal inlägg: 524

Ta bort en del av smeten innan du kryddar den annars.

malman2011-05-03 20:06

det är ju samma sak med korvstroganoff hon älskar det men hur ska jag veta hur mycket salt det är i korven??
vill absolut göra egen mat till henne då jag tycker det är viktigt. men det är svårt att variera maten,

hungerstrejk2011-05-03 20:19

Jag tror inte man behöver vara så nojig sålänge man inte proppar i dom salta korvar varje dag frukost middag lunch.

Yamma2011-05-03 20:20

Det står på paketet hur mycket salt det innehåller.

Gautama2011-05-03 20:22
Antal inlägg: 6854

Ta det bara lugnt tjejer:-) Ge bara barnen vanlig husmanskost utan att överkrydda så ordnar sig allt. Känns som att det finns för mycket skrämselpropaganda idag. Säger som ungdomarna, chilla och njut och oroa er inte så mycket så länge ni ser att era barn mår bra:-)

Yamma2011-05-03 20:23

Använd rapsolja istället, det är tydligen snällare mot magen. =)

Angående salt - jo, barnen dog oftare förr än de gör nu. Självklart gör det inget om de får i sig lite salt, men varför chansa på hur mycket de tål när man kan göra mat utan salt...?

promenad - Ej medlem längre2011-05-03 20:24
Antal inlägg: 3995

Jag skulle aldrig ge mitt barn korv. Förutom sojakorv. problem solved.

Yamma2011-05-03 20:25

Man kan ju göra egen korv om man vill vara helt säker. =)

malman2011-05-03 20:26

lite så jag tänker med Gautama om man bara ger dom vanlig mat utan att tillsätt salt i form av buljong eller någe annat så borde det väl funka, sen sa bvc att jag ska lägga på lite extra smör på hennes mat för att hon behöver extra fett.

sen viste inte jag att man inte ska ge välling och gröt mera än 3 gånger om dagen. trodde det var bra att de åt det

promenad - Ej medlem längre2011-05-03 20:27
Antal inlägg: 3995

haha lol
akta dig för att göda ditt barn på gröt iaf.

Men är hon smal så är det ju lugnt.

Yamma2011-05-03 20:27

Fast poängen är ju att de inte tål lika mycket salt som vuxna. Så om du ger dem "vanlig" mat som vuxna äter är det nog inte nyttigt i längden.

Gautama2011-05-03 20:32
Antal inlägg: 6854

Jag menar givetvis inte att förringa era känslor och oro. Jag vet bara att jag själv var lite nojig med första barnet och det är så onödigt att gå och oroa sig istället för att njuta.
Jag har aldrig gjort så speciell mat till mina barn utan enbart tänkt på att inte krydda för mycket.
Om man läser en del tidningar om allt man ska göra och inte göra så blir man ju lätt hispig och känner sig som en usel mamma.
Det jag menar är att man ska känna hur ens barn mår och gå på den känslan, den berätta oftast sanningen.

När min son var liten ville de utsätta honom för en massa tester som var obehagliga för att han kräktes så mycket när han åt välling. Jag vägrade eftersom jag såg att han mådde bra och följde sin kurva. Jag anade att han kräktes för att han var så glupsk.
Jag hade givetvis gjort testen om jag märkt något annat eller om det hade tillstött något med tiden. Men med facit i hand så var det rätt beslut eftersom kräkningarna snart avtog och han fortsatte att utvecklas.

NJUT, glöm inte bort det! :-)

hungerstrejk2011-05-03 20:36

Det bästa som finns är på morgonen när hon vaknar. Man går in till spjälsängen och tittar ner och ser en fet korv som ler världens största leende när man kommer, aaaaah <3

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-03 20:36
Antal inlägg: 4429

Ha ha, gröt eller välling högst tre gånger om dagen? Jag har en kille som är 5½ månader. Han äter 2 godnatt välling per natt, en vanlig välling när han vaknar, gröt + en fruktmix (toppar gärna med välling), en skål mat + fruktmix igen (toppar gärna med välling här med), gröt och en välling till innan han återigen är på nattvällingen. Han är ioch för sig lång som en 9 månaders kille, men han ligger två kurvor under längdkurvan på vikten.

Jag struntar i att laga maten själv, köper på burk. Hemlagad mat kommer han få så att han storknar senare i livet (så fort han kan äta det som serveras och är över 8 månader typ) eftersom jag lagar mat från grunden varje dag. På helgerna 2 gånger. Mina tjejer älskar maten och är otroligt varienade i formen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?