Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 917

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2011-05-09 20:15
Antal inlägg: 5570

Dessa sötningsmedel är godkända enligt livsmedelsverket, alltså inte skadligt... Blah *trött suck*

promenad - Ej medlem längre2011-05-09 20:16
Antal inlägg: 3995

likväl är de farliga

grönöga - Ej medlem längre2011-05-09 20:18

Instämmer Promenad.
Oavsett vad livsmedelsverker rekommenderar så Är det tillåtet att tänka själv.
Så, fortsätt, dricka, äta.... men låt det vara baserat på eget sunt förnuft, snälla...

laatifah2011-05-09 20:19
Antal inlägg: 26

ber om ursäkt ektis, förstår nu att det var hur/om/på vilket sätt alkholen finns i kroppen och går över till modersmjölken du syftade på, alkoholen går alltså inte över i någon stor mängd till modersmjölken

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 20:24
Antal inlägg: 4429

Och enligt exakt samma livsmedelsverk så är det absolut inte skadligt för barn om mamman tar ett par glas vin under amningen.
www.aftonbladet.se/w...29 86512.ab

Det går ju inte att luta sig mot livsmedelsverket i ena frågan för att ignorera det samma i den andra.

Till sötningsmedels nackdel så kan ju dock nämnas att det faktiskt har forskats i att det är farligt för gravida. Alltså så hade bartendern gjort mer rätt om denne hade nekat en gravid kvinna att köpa en light läsk.

Det handlar om moraliska pekpinnar. Bilden av modern. En kvinna ska avstå för att hon är moder och inte för att det är skadligt för barnet.

Jag har ammat 4 barn och synnerligen sällan har jag tagit ett glas vin under dessa sammanlagda år. Att detta skulle innebära att jag är en sämre förälder är så absurt. Jag har avstått alkohol och nikotin under samtliga graviditeter med noll tolerans för mig själv. Men det är mitt val.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-09 20:34

Jag vet inte om det är mig du vänder dig till Tvålis..?
Nåja, oavsett så skriver jag nu.
Vad jag menar med de två inläggen jag skrivit här i tråden (jag var kanske flummig i hur jag uttryckte mig...) är att Livsmedelverket hävdar (då de godkänt dem) att flertalet t e x olika sötningsmedel är helt ofarliga att förtära. Detta finner jag helt otroligt, men då livsmedelsverket nu är livsmedelsverket så litar folk (i regel) på deras rekommendationer.
Det är där jag opponerar mig. Livsmedelverkets rekommendationer och godkännanden av ämnen är inte alltid det bästa.

malman2011-05-09 20:45
Antal inlägg: 1457

jag tycker inte han kan neka henne oavsätt om hon ammar eller bara har barn med sig. däremot kan han påpeka vad han tycker och kanske få henne att tänka efter,

sen gäller det ju att man är säker på att hon ammar, hon kanske har pumpat ur bra mjölk så det ska räcka, och "slänger" den mjölk som kan innehålla alkohol

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 20:45
Antal inlägg: 4429

Nej det är inte till dig Grönöga, jag tycker att du är nyanserad och bra i dina kommentarer. Bara generellt trött på moralhysterin.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-09 20:46
Antal inlägg: 928

idel upprörda?!
varför är det så viktigt med alkohol så man inte kan avstå de glasen när man är med sin bäbis ens?
är det så viktigt att dricka just den gången?
och varför skulle det vara fel av en person som säljer en berusande vara att faktiskt säga nej till personen när hon vill ha sitt 2a glas?

jag skiter fullständigt i livsmedelsverket, jag tycker bara inte att alkohol ska prioriteras eller vara så viktig för föräldern i sällskap av sin bäbis att man ens reagerar negativt på att man inte får påfyllning.

le-lou2011-05-09 20:51
Antal inlägg: 17500

Ja, alltför sällan tackar vi de medmänniskor som aldrig vilar i sin strävan att jämna vår skumpiga väg i livet. Fler borde slå godispåsen ur våra händer när de ser våra tandlagningar och solidariskt skugga oss när vi alltför länge solat våra hudfläckar.

Cuisse - Ej medlem längre2011-05-09 20:53
Antal inlägg: 47

Liknelsen är för all del god le-lou, dock med skillnaden att i det här fallet handlar det om en tredje person, en liten bebis dessutom. Jag är kluven.

le-lou2011-05-09 20:54
Antal inlägg: 17500

om det inte skadar den tredje personen så borde den inte räknas in i det moraliska beslutet?

hallonblåbär2011-05-09 20:55
Antal inlägg: 64

Ja han gjorde helt rätt!! Man är gravid i 9 månader därefter ammar man ett tag...under denna tiden tycker jag att man SKA man avstå från alkohol...jag lovar att vinet finns kvar när denna perioden är över.

bråkerska2011-05-09 22:06
Antal inlägg: 31

Jag ska inte skaffa barn om jag inte får ta ett par glas vin jäkligt snabbt efter att ha fött. Då ska min make få avhålla sig och gärna hålla i barnet när jag fumlar runt. Sen kör han hem oss och matar bebisen med flaskan när jag kanske tar ett glas till. mmm, vad mysigt vi ska ha. Det kan ni få TYCKA och TRO vad ni vill om. Känns fint att ha VETENSKAPEN på sin sida i alla fall. Jag kommer bli en sund, glad mor till flera friska fina barn tror jag.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-09 22:16

varför?

Labyrint2011-05-09 22:35
Antal inlägg: 513

Det är väl klart det inte är omöjligt eller ens svårt att helt avstå alkohol när man ammar. Men varför känna att man måste när barnet inte tar skada?

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-09 22:40

jag förknippar det med tvång, måste man nödvändigtvis dricka alkohol bara för att man äter ute?
och funkar det inte med cocacola, vatten alls ens när man ammar? och måste man då bli förbannad för att man inte får dricka mera och beställa igen?

fattar inte grejen, det är ju inte ens gott att dricka alkohol till maten.

Hoodman - Ej medlem längre2011-05-09 22:41
Antal inlägg: 2826

Det roligaste är ju nästan att hon i artikeln kommenterar att hon inte vill prata om det hela mer. När hon kontaktade media insåg hon nog inte hur stora proportionerna skulle bli.

I gott bevar2011-05-09 22:48
Antal inlägg: 279

ja han gjorde helt rätt! och det sjuka är att kvinnan går ut i media........

Labyrint2011-05-09 22:49
Antal inlägg: 513

Alkohol är inte gott - därför borde man inte dricka när man ammar? =)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?