Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade8
Mobilspel
Pågående18 920

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-05-15 22:12
Antal inlägg: 1457

jag tror inte att man väljer att leva helt utan EL om man inte måste, de som säger att de har elallergi lever ju mitt i skogen och har ju inga bekvämligheter alls,
jag har mycket svårt att tro att man vill ha det så, det är ju knappast bekvämt och vad jag vet så kärnar det inget på det

slånbär2011-05-15 22:19
Antal inlägg: 5539

Malman-håller med men frågan återstår ju ändå om det verkligen är en sjukdom eller som fibromyalgi -en "ickesjukdom". En psykosomatiskt sjukdom som inte för den skull inte ger problem för den drabbade.

Sen tycker jag att även TS verkar vara lätt drabbad av vissa kvinnoåkommor. BTW- om man är i klimakteriet så är ju inte direkt mensmonster rätt uttryck då det är just det man inte har så mycket av längre :-)

Terrass2011-05-15 22:24
Antal inlägg: 23

Jag tror inte på elöverkänslighet. Jag tror att det snarare är ett symtom på nåt annat. Vad vet jag inte.

Daggdroppe2011-05-15 22:25
Antal inlägg: 1078

Slånbär: Jag tror du förstod ändå, vad jag menade?:) Eller ska jag ta det en gång till, saktare och mer förståeligt?

apbur2011-05-15 22:27
Antal inlägg: 9699

Är det inte väldigt ointressant vad människor utan medicinsk kunskap tror sig veta om elöverkänslighet?

slånbär2011-05-15 22:29
Antal inlägg: 5539

Kanske du menar långsammare i så fall men du det behövs inte alls- mitt förstånd är inget fel på och inte mitt humör heller :-) På något sätt så lyckas dom flesta göra sig någorlunda förstådda här på beta även om det är lite otydligt och dyslektiskt här och där.

Gautama2011-05-15 22:34
Antal inlägg: 6854

Daggdroppe jag har verkligen svårt för folk som slår på de som redan ligger. Någonstans så känner jag mig kallad att försvara de människorna då. Ett drag som jag har och är glad över. Men att det skulle ha med att jag inte kan acceptera andras åsikter är ju rent skitsnack.

Daggdroppe2011-05-15 22:34

Då så:)

Daggdroppe2011-05-15 22:37

Vart går gränsen då? På vilka som ligger och står menar jag då.
Elöverkänsliga har en psykisk störning, det har även Anders Eklund.

Elöverkänsliga är det synd om, för dom mår dåligt psykiskt och det sitter i hjärnan.
Men det är inte synd om Andurs för han förgrep sig på ett barn. Men han är ju psykiskt störd?

Gautama2011-05-15 22:39

Men herregud vilken jämförelse. Kan ju vara så att en elallergiker inte skadar någon annan.Vilket Anders gjorde!!

Men visst är det synd om Anders som är så sjuk att han förgrep sig och dödade ett barn. Hans liv är ju slut.

Daggdroppe2011-05-15 22:41

Ja du förstod min poäng iallafall.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-15 22:49
Antal inlägg: 4429

Egentligen så spelar det ju ingen som helst roll varför folk mår dåligt. Det kan vara faktiska eller inbillade orsaker. På samma sätt som det inte spelar någon roll om folk blir friska av kemiska substanser eller psykofarmaka så spelar det ingen roll hur folk blir sjuka. Är man sjuk så är man. Har du en drivenhet att "hitta på" sjukdomar, så är det ju en sjukdom i sig.

Det är ju såklart viktigt för någon som ska behandla vederbörande av vilken orsak som personen blivit sjuk, men för resten av jordens befolkning som inte är direkt inblandade i den sjukes värld eller tillfrisknande så är det inte relevant. Det är till och med så att vi inte har med det att göra.

Sangria2011-05-16 09:14
Antal inlägg: 504

Daggdroppe- Jag upplever många av dina inlägg som väldigt snarstuckna och aggressiva. Du hoppar på folk som ifrågasätter dina påståenden och argument med rena elakheter i vissa fall. Klart att du kommer få mothugg när du startar en tråd med en direkt inbjudan till diskussion? Eller hade du förväntat dig enbart medhåll? Men att kalla folk för klimakteriedrabbade mensmonster och indikera att andra har svårt att förstå vad du skriver driver ju inte diskussionen i en positiv riktning. Klart att folk som känner till elallergi reagerar när dom möts av en nedlåtande attityd som antyder att dom skulle vara enbart låtsassjuka parasiter som inte vill jobba.

Gautama2011-05-16 11:44

word på det Sangria!

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-16 11:49
Antal inlägg: 37631

varför jämföra anders eklund och "el över känsliga"?tycker daggdroppe att det går att jämföra?

vulcan2011-05-16 15:56
Antal inlägg: 7666

har någon verkligen skrivit "el över känslig" i något inlägg?

Jag utnämner det i så fall enväldigt till årets sär skriv ning alla kategorier på Betapetforumet :-)

vulcan2011-05-16 16:26
Antal inlägg: 7666

Det känns som att det väldigt lätt blir en polarisering i diskussioner om elöverkänsliga. Det blir ett "ingen skulle väl frivilligt leva i en mossig stuga i skogen/man måste respektera de sjuka-läger" mot ett "det är bara inbillningssjuka/arbetssk ygga-läger"

Det gör kanske diskussionen roligare och mer drastiskt, men särskilt fruktbart är det ju inte.

Hur någonting skulle bli bättre av att kollektivt utmåla elöverkänsliga som simulanter eller hysteriskt inbillningssjuka har jag svårt att förstå. Besvären är verkliga och de drabbade lider, det kan vi vara säkra på. De exakta orsakssambanden är det knepigare med. Så länge som människor med diagnosen inte klarar av att detektera elektriska fält bättre än en kontrollgrupp i dubbelblinda tester så måste vi nog ändå utgå från att symptomen troligen inte är orsakade av exponering för el i klassisk, fysiologisk mening.

Betyder det att vi inte ska genomföra "elsaneringar"? Nej, det är inte alls självklart. Om jag förstått saken rätt så har terapibehandlingar haft dåligt resultat, medan det som faktiskt hjälpt är just att genomföra miljöåtgärder för att minska den verkliga eller upplevda elexponeringen. Om det kan göras till en rimlig kostnad så behöver inte det vara fel eftersom det primära är att reducera ett starkt stresstillstånd som patienten befinner sig i. Självklart är det ingen lätt balansgång. Det vore oetiskt att bara bekräfta patientens egna teorier när det vetenskapliga stödet för dem är så dåligt. Men jag tror att den balansgången kan klaras av om man bara har lite normal empati och sunt förnuft.

Att människor inte frivilligt (som regel) isolerar sig i ett litet skjul i skogen är självklart. Men det är dessvärre inget bevis för att det verkligen är fysisk exponering för el som är orsaken.

Daggdroppe2011-05-16 18:13

Jag hoppar inte på folk, jag argumenterar.

pantertanter2011-05-16 18:47
Antal inlägg: 10

Daggdroppe!
Det är tur att det finns få människor som inte har någon empati.
Hur kan man jämföra anders med en elöverkänslig person.
Där går väl gränsen tycker jag lägg ner forumet och sluta mata trollet

Daggdroppe2011-05-16 19:03

Ja ja ja, jag är en mycket elak människa. Trodde ni hade kommit över det nu, men ack så fel en simpel människa som jag kan ha.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?