Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Shylster | 2011-09-06 01:39 | |
![]() | m Delicious hade en bra kommentar om det där på första sidan i denna tråd | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 02:32 | |
![]() | Att småpojkar får öronen piercade är långt ifrån lika vanligt som att flickor får det. Ja, man måste vara 18 för att få pierca sig på andra ställen än öronen. Vissa har 15 med målsmans tillstånd. Hollywoodfruarna må vara galna, men det finns gott om "vanliga" människor som sätter bikini på barn och lär dem leka krig. | |
| le-lou | 2011-09-06 03:10 | |
![]() | ja men det känns som att det är piercarna själva som sätter åldergränserna va? Menar mer om det finns nån LAG så sett? Vad gäller skillnaden så kan det inte vara så att de andra ställen anses vara mer infektionskänsliga än öronsnibbarna? Hollywoodfruarna ÄR galna. (hur lär man barnen att leka krig förresten?) | |
| PsykoSomalis | 2011-09-06 06:48 | |
![]() | Själv skulle jag aldrig ta hål i öronen på en ettåring, men jag tycker för den sakens skull inte att det är något att reagera spec mycket över. Att jämföra det med tatueringar eller aga är ju en överdruft som känns desperat för mig. Hade det varit okej om Monday-Lily inte hade gråtit? Känns som det är grejen att hohn grät och nannyn gatt hålla fat henne som är grejen. Tror inte det är nå större trauma än alla vaccinsprutor de flesta av oss fått som barn, hur många av oss kommer ens ihåg alla sprutor vi fick som barn? Däremot tror jag att de flesta föräldrar minns hur arga/ledsna/skrämda vi faktiskt blev av dem... Betyder det att det är tortyr/barnmisshandeö att vaccinera sina barn (det är inget tvång att vaccinera sina barn, utan ett val föräldrarna gör) Nä, det finns mycket orättvisor och plågsamheter att funder över. Det här känns ganska harmlöst faktiskt tycker jag. | |
| Gaara_Sama | 2011-09-06 09:11 | |
![]() | Att ta hål i öronsnibben är inget stort ingrepp, men jag tycker som många andra här att man ska vara gammal nog att förstå vad det är som händer å att de ska va nåt man vill ha själv, inte nåt ens mamma tvingar en att ha för att HON tycker det är snyggt! Men nåt sjukt ja såg förra veckan var en liten kille på kanske 10 bast som hade töjningar i öronen... WTF! Han har inte ens växt klart... Ja har aldrig sett en så ung person me töjningar förr... Frågan e om han ens fattar att det kanske inte går tillbaka om han tar ur dem en vacker dag (om han töjer mer)... Kostar ju en del att operera öronen när man tröttnat på töjningarna! | |
| Gaara_Sama | 2011-09-06 09:16 | |
![]() | Btw så är öronsnibbarna den piercing som läker snabbast med minst komplikationer! (bortsett från möjligtvis smiley då) Plus att om man tar ut örhänget så stör inte märket på örat lika mycket som om man tar ut en piercing i fejset då man faktiskt kommer se det lilla ärret hela tiden! | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-06 09:19 | |
![]() | lol Lössvans? | |
| Labyrint | 2011-09-06 09:30 | |
![]() | Lite OT, men eftersom ni var inne på det. Efter håltagning med pistol hade jag ont cirka en timme (däremot kändes inte själva sticket), efter håltagning med nål var det just den här sekundsnabba smärtan vid själva sticket. | |
| Välutrustad | 2011-09-06 09:41 | |
![]() | Hon är född och uppvuxen i Göteborg. Visste inte att vi har den kultur hon beskriver... | |
| YRRA - Ej medlem längre | 2011-09-06 10:22 | |
![]() | Förstår ärligt talat inte alls hur man kan jämföra vaccinationer med piercing? En vaccination ges ju för att man vill skydda sitt barn mot diverse sjukdomar..alltså är det nåt man gör för barnets bästa. Att sticka hål i en bäbis öron..de gör man väl enbart för sin egen fåfängas skull? Barnet är ju knappast gammalt nog att uppskatta det iaf. Jag tycker det är nåt som man själv ska få välja om man vill göra. Jag har 3 flickor, 2 av dom har tagit hål i sina öron den tredje vill inte ha..jag tycker hon är precis lika fin utan. Varför ska vi lära våra flickor redan från de dom är pyttesmå att man kan manipulera o ändra på sin kropp för att bli finare? | |
| Satyra | 2011-09-06 10:51 | |
![]() | "Varför ska vi lära våra flickor redan från de dom är pyttesmå att man kan manipulera o ändra på sin kropp för att bli finare?" Jag är feminist och lärde därför båda mina barn (flicka OCH pojke) den saken i så fall, eftersom jag tog hål på båda som små. ;-) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-09-06 11:29 | |
![]() | Det är helt vansinnigt. Att medvetet utsätta sitt lilla barn för en smärtsam och läskig situation för att man vill pimpa det med lite örhängen på ett sätt som är oåterkalligt är för min del helt obegrpligt. Det finns inga 1åringar som vill ta hål öronen, varför göra det då? | |
| shut_up | 2011-09-06 11:31 | |
![]() | Ser inget fel i de, men de va sättet hon gjorde de på! | |
| YRRA - Ej medlem längre | 2011-09-06 11:31 | |
![]() | Ok,korrigerar..varför ska vi lära våra barn redan från det de är pyttesmå att man kan manipulera o ändra på sin kropp för att bli finare? Att man gör det för sin egen skull då man är stor nog att ha nån som helst egen vilja..kan jag förstå,men att jag som mamma gör det för att jag tycker det är snyggt? Numera har var och varannan människa piercingar lite här och var(vilket jag iofs kan tycka är snyggt) men vart går gränsen? Om jag som mamma får för mig att sticka hål i mitt barns näsa eller ögonbryn..för att JAG tycker det är snyggt..är de också ok? | |
| MalanMos | 2011-09-06 11:43 | |
![]() | Visst tycker jag att hon är alldeles för liten, jag fick välja själv om jag ville ha. 5 år gammal tjatade jag hål i öronen på mamma (inte sånna man kunde ha piercingar i dock :P) och fick min vilja igenom. Jag tyckte inte att det gjorde särskilt ont men blev ledsen ändå. Sen var jag sååå stolt! Små barn glömmer smärta fort så tja.. Jag tycker inte att hon är en "barnplågare" fastän hon borde stannat i rummet och kanske väntat några år! | |
| le-lou | 2011-09-06 11:59 | |
![]() | "Ok,korrigerar..varför ska vi lära våra barn redan från det de är pyttesmå att man kan manipulera o ändra på sin kropp för att bli finare? " Det var en märklig fråga om vi tar bort den ur det här sammanhanget. Vi lär våra barn seder och bruk som vi själva anammar. Kroppsutsmyckning är väldigt väldigt gammalt. | |
| YRRA - Ej medlem längre | 2011-09-06 12:09 | |
![]() | Finns mycket som är gammalt,men som för den sakens skull inte behöver vara speciellt bra. Jag tror inte att de lilla barnet får några bestående men av det här,men tycker det är synd att man som förälder tar ett sånt beslut åt sitt barn,varför inte vänta o låta barnet själv få välja? Hon va ju helt säkert lika söt innan. | |
| le-lou | 2011-09-06 12:19 | |
![]() | Yrra - kroppsutsmyckningar osv, ser nog inte alla som nåt dåligt. Jag ser det som ett kulturellt betingat fenomen, varken mer el mindre. Det som känns helt vansinne för oss här, kan vara helt ok i ögonen på nån annan. Varför barnet inte själv ska få välja, tja.. det ligger ju i föräldrarollen att bestämma över sina barn på gott och ont, värderingarna kommer från det samhälle som vi lever i. | |
| VanillaNinja | 2011-09-06 12:30 | |
![]() | Kommer snarare vara tacksam att dom slipper gå runt med Ett hål i örat när dom är 7år för att dom inte vågar göra det andra. | |
| mralex69 | 2011-09-06 12:51 | |
![]() | SLUTA SÄGA I ANDRA KULTURER HELA J*VLA TIDEN... Den här ursäkten är så korkad. För i detta fall försvarar man att ta hål i örat. Ni som då använder den här ursäkten känner ni att det är okej att man kastar syra på kvinnor i vissa länder? Att man stenar folk till döds? Att småflickor i Afrika "omskärs"? FÖR DET FÅR MAN I DEN KULTUREN. Bara för att man gör vissa saker i andra delar av världen ursäktar det inte en dumhet vare sig det är att ta hål i örat eller andra saker. Barnen får inga som helst möjligheter att säga nej. Detta känns precis lika dumt som när föräldrar gör modeller av sina barn och skapar en mycket skev världsbild. Det ska inte handla om hur man ser ut när man är ett år gammal. Vare sig du är född i Sverige, Sydarfrika eller Kina. Det är korkat var du än bor. | |