Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 687 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Aktivt_Ego - Ej medlem längre | 2012-05-17 00:19 | |
![]() | Jonisk:) Inget illa ment men inläggen blir ju blandade:) Sånt händer;) | |
| klantglenn | 2012-05-17 01:39 | |
![]() | var en sån där jätteduktig "aldrig-handla-på-kredit- person" (bortsett från studielån) en gång i tiden, sen gick det över... det var varken supernödvändigt eller superbra. är dock absolut inte intresserad av att leva nåt "eldorado-falukorv-sju-da r-i-veckan-liv" och aldrig resa nånstans, etc... vill kunna unna mig bubbel, surf 'n' turf, veteranmoped, m.m., annars kan jag lika gärna lägga ner hela skiten. men alla får givetvis göra som dom vill, och mina sympatier till dom som dessvärre inte har något annat val än att ta krediter. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-05-17 02:37 | |
![]() | kredit betyder köp nu betala tills du dör. vad är vitsen med det? | |
| Aktivt_Ego - Ej medlem längre | 2012-05-17 03:56 | |
![]() | klantglenn:) Veteranmoppe på sommaren låter kul:) | |
| Pipson | 2012-05-17 07:21 | |
![]() | Att handla på kredit är inget fel OM man är medveten vad man gör. Vissa saker vill man ha nu och inte sen. Då kan det vara värt den extra kostnaden som en kredit för med sig. Som en bostad om man inte har tillräckligt lång kötid i bostadskön. Men att handla vardagssaker på kredit tror jag är en farlig väg att gå. Vad händer om man inte kan få ut nästa månadslön av någon anledning? Jag har ett litet dilemma här och det är att jag inte förstår vitsen med att gå runt med kontanter. Jag använder alltså ett konto-/kreditkort. Jag får faktura på det jag köper månaden efter, vilket rent tekniskt gör att jag handlar på kredit. Jag handlar dock aldrig för mer än jag har råd med. Jag vet vad min ekonomi tål. Jag betalar dessutom hela fakturan direkt. MEN att handla för mer än jag har råd med gör jag inte bara för att jag har en kredit och har möjligheten. Även om det är frestande ibland. :-) | |
| vigren | 2012-05-17 11:44 | |
![]() | När jag köper nå't på nätet så betalar jag alltid med kreditkort som en ren säkerhetsåtgärd. Betalar alltid när fakturan kommer. Har även hänt att jag köpt andra saker på kredit men endast sådan kredit som inte genererar några övriga kostnader. Förutom banklån då, där går det ju inte att komma ifrån övriga kostnader... Får en känsla att det är fult att handla på kredit, varför det? (nu menar jag inte kredit för hushållskostnader m m utan mer typ kapitalvaror). | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-05-17 16:43 | |
![]() | Pipson: instämmer. Det är inte så att jag inte har något kreditkort... jag både har och använder. Jag har dock rejäl täckning för det så det blir aldrig tal om någon räntekostnad. vigren: word! på internet är det bara kreditkort som gäller, eftersom man har tryggheten att kunna annullera transaktionen i flera månader efteråt. | |
| blue_moon | 2012-09-24 16:58 | |
![]() | Brukar köpa kontant och i enstaka fall med kort så att summan dras direkt från kontot. Har inte haft kreditkort sen jag avvecklade Köpkort för 30 år sen. Men i våras blev jag övertalad av Sparbanken Öresund att skaffa ett MasterCard med 10 tkr kredit! Jag hade förlorat mitt extra VISA-kort (som var kopplat till konto) och gick till banken för att få ett nytt. Men nej, det skulle bli mycket dyrare än deras Värdepaket Bas med MasterCard à 100 kr/kvartal, som då också skulle omfatta mitt ordinarie VISA-kort. Det första halvåret var gratis, och dessutom skulle jag få 15 kostnadsfria betalorder på Sparbanksgirot. Valet var alltså lätt. Bara en gång (på resa) har jag använt detta nya kort, utan att utnyttja krediten. Men jag borde nog lyssna på dem som säger att på internet ska man inte använda annat än kreditkort. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-24 17:27 | |
![]() | jag har kredit men har aldrig utnyttjat den | |