Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade47
Mobilspel
Pågående20 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kiwiskal2013-07-04 18:32
Antal inlägg: 2684

Förresten hoppas jag att Annie Lööf berättar att hon såg "killar i bar överkropp"/"Killaj i baj övejkjopp", liksom för att mena att NU är det sommar. Så ställer sig en man upp i publiken och ba "ammen hallå va" och så säger Annie "Det vaj även tjejej i baj övejkjopp".

kiwiskal2013-07-04 18:33

ingson, Men är du Sverigevän då? Annars räknas det inte.

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-04 19:18
Antal inlägg: 92

Hur står det till med er förmåga att läsa och förstå svenska? Ingen har snackat om att lära sig ett främmande språk på biblioteket, utan att lära sig mer om Sverige, kultur, historia, sånt som är bra att veta när man kommer till ett nytt land. OM man vill anpassa sig...

corlini2013-07-04 19:56
Antal inlägg: 3172

OM är ju just haken i många fall.

OM i detta fall går att ändra genom att ställa motkrav och kombinera detta med en uppmuntrande integration, den vi tyvärr inte har alls idag.

våra avsättningsbara resurser måste stå i proportion till mängden personer som skall investeras i, det gör det inte idag så därför fungerar det för väldigt få.

bättre vore att välkomna färre och få dem att inte vara i decenniers eller generationslånga beroendeställningar än att bara slussa in och sedan inte ha resurser kvar att satsa på att göra dem till en tillgång samtidigt som man ger dem lite värdighet.

inte konstigt att SD når framgång, ingen annan vill ju göra något åt saken, förutom att tillsätta utredningar som inte blir klara förän efter nästa val och skylla på föregående regeringar. smidigt sätt att slippa bära ansvar.

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-04 20:25
Antal inlägg: 92

Bra skrivet corlini. Självfallet så är det enklast att blunda för problemen och snacka rappakalja som Reinfeldt.

kiwiskal2013-07-04 21:05

Menar du att man lär sig om Sverige genom att läsa böcker på biblioteket? Vad exakt är det man bör veta för att inte bli utstött?

kiwiskal2013-07-04 21:12

Jag ber om ursäkt för den dåliga läsförståelsen, jag orkade inte läsa inlägget du svarade på ordentligt och antog att du menade svenska språket.

Det som fortfarande är jätteflummigt är att ingen kan säga vad man som svensk (ny eller gammal) bör veta om Sverige för att vara "värdig" landet. Och hur ska vi använda denna vetskap? Med tyst vördnad eller ska vi tillbe svenska flaggan varje dag typ?

Aquila12013-07-04 21:13
Antal inlägg: 2463

Puss äpplet, gillar din stil! Kul at du är tillbaks.

Aquila12013-07-04 21:13

*att

siwu2013-07-04 21:15
Antal inlägg: 1242

En kunskap borde väl vara att känna till varför vi firar nationaldag??
Hoppsan, då blir väldigt många underkända.

Vi måste ge nysvenskar förutsättningar att bli en del av sverige. Bra skola, praktik, jobb.

Sote2013-07-04 21:30
Antal inlägg: 3557

Postum- att sitta och läsa historiaböcker och annat på biblioteket när man har lärt sig landets språk hjälpligt på SFI är liksom inte särskilt lätt. Testa själv får du se. Jag talar och förstår flytande spanska men skulle nog få anstränga mig väääldigt för att kunna få ut så mycket av en bok om spanska femtonhundratalshistorian . Det dyker upp ord och termer som inte används i dagligt tal.
Och du och ni andra som bekymrar sig så för att invandrare inte kommer in i samhället har ni själva någon kontakt med tex nån familj från syrien som en slags fadderfunktion? Detborde väl verkligen ligga er varmt om hjärtat? För som sagt jag har genom åren träffatmånga som verkligen vill träffa svenskar men om dom nu lYckas få bostad någonstans där det även bor svenskar så betraktas dom med stor misstänksamhet istället för nyfikenhet. Bästa sättet att lära sig om ettlands kultur och traditioner är genom mänsklig kontakt INTE på ortens bibliotek.

kiwiskal2013-07-04 21:30

Vem är äpplet? *håller tummarna för mig själv*

Jag tror väldigt mycket på att inte ha invandrarområden där det bara bor kvar gammelsvenska pensionärer som snart trillar av pinn. Men SD verkar ju tycka att det ska vara mer segregerat. Typ Turktown där bor alla turkar och Somalielund där bor alla somalier. Alla ska få ha sin lilla kultur ifred och inte påverka någon annan. Samtidigt visar det sig att det är just det som är jättedåligt för att komma in i ett land?

Aquila12013-07-04 21:31

Hmm kiwi......vet nog

kiwiskal2013-07-04 21:33

*trög*

Aquila12013-07-04 21:33

PM

sjöstan2013-07-05 07:47
Antal inlägg: 729

För att komma in i ett samhälle måste man kunna och förstå massa saker som är underförstådda. Kunskaper man inte kan sätta fingret på men som ger en grund.

I närmare 2000 år lärde sig kloka män runt om i världen om grekisk mytologi och romarriket. Kanske inte för att livet inte fungerade anars utan mer för att förstå världen lite bättre. Idag finns Google och Wikipedia och helt plötsligt tror alla att riktig kunskap är larvigt. Tyvärr är denna kompakta kunskapsbrist en stor orsak till dagens problem. Idag lär vi oss bara det som kan mätas och kvantifieras. Men vi har helt tappat bort vår historia och människorna.

Ett mycket nära exempel är just Betapets forum. Väldigt många kommentarer och missförstånd bygger på att man helt enkelt klarar att tolka en text. Det blir liksom fel, och man utläser tankar som aldrig sagts och åsikter som aldrig menats.

För att förstå sin omvärld behöver man massor sv "onödig" kunskap. Det gäller ursvenskar lika mycket som nyankomna. Skillnaden är att invandrarna kan vi ställa krav på (skolbarn får iof betyg).

Självklart ska nyanlända erbjudas all tänkbar hjälp för att uppnå de mål man beslutar.

Men även här ligger ansvaret hos den enskilde. Ansvaret att gå på undervisningen. Ansvaret att plugga själv. Ansvaret att försöka komma in i samhället och få jobb. Det måste bli tydligare att ansvaret ligger hos den enskilde. Därför ska man tydligt förklara tex att religionsfrihet gäller men även tydligt förklara att alla i familjen ska uppnå uppsatta krav inom 2 år. Om en i familjen inte klarar målen ska man klart och tydligt förklara att hela familjen måste lämna landet.

Att ställa krav är att visa omtanke. Kravlöshet är kärlekslöst

Måns_E2013-07-05 09:52
Antal inlägg: 12023

Jag tror att man navigerar bättre i dagens samhälle om man kan googla fram vad man vill veta istället för att kunna recitera Iliaden.

vad nu det har med ämnet att göra.

sjöstan2013-07-05 10:29
Antal inlägg: 729

Det tror inte jag.

Kunskap är makt

Sote2013-07-05 12:32
Antal inlägg: 3557

Sjöstan.vilken himla tur då att du är en person helt utan makt att påverka. Om det skulle finnas såna krav som du vill ha så skulle jag skämmas över att vara svensk! Jag skulle också skämmas om någon jag kände stog för såna åsikter!
Vi har som tur är inte kollektiv bestraffning i sverige.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-05 12:57
Antal inlägg: 37631

Amen Soten .sjöstan tycker du har en tragisk inställning,
Din 2 årsregel är det något du läst i en bok av Hittler

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?