Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-11-04 22:43 | |
![]() | Eller så är det så enkelt att PK som begrepp är något som man lägger in lite vad man vill i, när man inte kan argumentera för sin sak. Det är i a f på det sättet jag tycker att PK används mest exempelvis i det här forumet. Förövrigt så är det väl en myt att man inte får säga någonting negativt om mörkhyade muslimer? Visst får man det, och visst behöver man inte vara rasist för att man är emot invandringspolitiken. När man däremot börjar polarisera debatten och komma med rena lögner och påstå att viktig "fakta" som understryker vad "alla egentligen vet" och lite förbannat slänger ur sig något i stil med "man får ju inte tycka vad man vill i det här förljugna pk-samhället, och man får inte ens kalla en neger för en neger". Ja då kanske man också får förvänta sig att man uppfattas som en (smyg)rasist. Vem är det förresten som "bestämmer" vad som är PK? | |
| brava | 2013-11-04 22:59 | |
![]() | Jag tror att man skulle kunna säga att det som faller inom PK-åsikten, om man så vill, är ett slags syntes av strömningar i tiden. Vad som debatteras i medierna, traditioner, och ?... Det som de flesta tycker när man snackar vid fikat på jobbet, egentligen en icke-åsikt eftersom den är totalt harmlös. Man riskerar egentligen inte ens att behöva försvara den och ha argument eftersom risken är tämligen liten att man ska bli ifrågasatt. Det behövs inte så mycket reflektion för att vara PK, mera att man är duktig på att uppfatta "vad som gäller". | |
| Måns_E | 2013-11-04 23:05 | |
![]() | Så du menar att det är fint att ha kontroversiella åsikter för att inte vara "PK" (enligt din senaste definition), oavsett vad dessa åsikter handlar om? Jag förstår faktiskt inte riktigt. För mig så låter det mer som att man blir förbannad när man inte kan argumentera för sina fördomar och då slänger man istället fram PK-kortet. I regel så handlar det inte heller om att ha kontroversiella åsikter, utan snarare att ha inskränkta åsikter som man absolut inte vill att någon skall få ifrågasätta. | |
| brava | 2013-11-04 23:07 | |
![]() | Jag tror att vi har definierat begreppet PK på ganska olika sätt. | |
| Maradona1986 | 2013-11-04 23:17 | |
![]() | PK var fram till för ett par år sedan ett begrepp med någon form av relevans. Det handlade om att folk inte var direkta utan undvek ämnet för att inte framstå som kontroversiella. Idag, 2013, är för mig begreppet PK något som annekterats av de bruna krafterna i samhället. Och när de sätter agendan måste jag säga att PK för mig blivit något positivt. Jag kan inte ta någon på allvar idag om de använder det begreppet i sin argumentation. Däremot är det ju jättepoppis på t ex Avpixlat eller Nationell.nu. | |
| Måns_E | 2013-11-04 23:21 | |
![]() | Min erfarenhet är att de som använder PK-begreppet om andra har reflekterat betydligt mindre i de frågor de diskuterar, och försöker använda det för att få bräka ur sig sina fördomar oemotsagda. Det räcker ju att ta en titt på flashback så kan du se det med egna ögon eller att söka på ordet "politisk korrekt" på Google, så framgår det väl rätt tydligt hur ordet används? Det är konspirationer av tidningar hit och sjuklövrar dit och påstådd förljugen statistik och jag vet inte vad. Därför så blir din definition av begreppet helt missvisande, även om PK naturligtvis också används lite nedsättande om andra för att insinuera att man inte kan ha tänkt efter om man exempelvis tycker att vi har en rimlig flyktingpolitik. Intressant nog så är man oftast också PK om man vill ha en generösare invandringspolitik än den rådande. | |
| brava | 2013-11-04 23:35 | |
![]() | Aj då. Jag hade ingen aning om att nazzarna hade kidnappat begreppet. Synd för jag tyckte att det var rätt bra! Men då förstår jag reaktionerna bättre. Men jag hoppas att det har framgått av mina tidigare inlägg att jag absolut inte delar åsikt åsikt med några "bruna krafter" (antar att det är nazzar du menar Maradona) Får väl börja använda MM-åsikt (MellanMjölk) main stream, eller vad finns det? | |
| Maradona1986 | 2013-11-04 23:46 | |
![]() | brava, vet inte om du är ironisk eller inte. Men Måns förslag att googla "Politiskt korrekt" är inte dumt. Då får man i alla fall en liten bild av vilka krafter i samhället som idag använder begreppet. Och om man inte känner sig obekväm i sällskapet så tror jag inte att ni står på samma sida som mig i debatten. Sedan utgår jag från att ni känner till att Avpixlat är efterträdare till en tidigare sida som då hette Politiskt Inkorrekt. På tal om vilka som idag använder begreppet.... | |
| brava | 2013-11-05 00:07 | |
![]() | Varför skulle jag vara ironisk? Det funkar väl inget vidare utan mimik. Jag är bara obildad eftersom jag inte har TV och inte läser tidningar - har inte gjort det på kanske 20 år. Jag snappade upp begreppet som ett slanguttryck ungdomarna använde - med ungefär den definitionen jag angav ovan. Alltså mycket mer generellt och inte alls kopplat till frågor om diskriminering, även som en antydan om att personen nog egentligen tycker något annat och bara säger så för att det är "enklast". Ja, ja om det ändå hade funnits telepati så att man slapp alla dessa språkförbistringar. | |
| Bahoo - Ej medlem längre | 2013-11-05 05:09 | |
![]() | Famo, tänk att man inte ens får påpeka att antalet muslimer ökat kraftigt i Sverige de senaste 20 åren. Bara genom att presentera statistik så är man rasist. Ämnet är tydligen så känsligt att det inte får nämnas alls. Nej precis som någon skrev så kan man inte ens öppna munnen utan att bli kallad rasist. | |
| ingson | 2013-11-05 06:39 | |
![]() | Bahoo Ser du. Du nämnde att antalet muslimer ökat kraftigt och det gick bra. Och jag vet ingen som blivit kallad rasist för att denne endast presenterat sådan statistik. Ta av dig offerkoftan. F.ö. tycker jag det är illa om %andelen religösa utövare ökar | |
| fiddå | 2013-11-05 06:42 | |
![]() | de daltas för mycket i sverige vi har våra seder o så ska de vara ex skolan våra sånger har vi alltid haft ska inte tagas bort sjung en a var sort ,men nej inte gå halva vägen. körkort varför ska inte deras öron synas svara på det konstigt | |
| brava | 2013-11-05 12:35 | |
![]() | Är det sant? Att muslimer inte behöver visa öronen och att vi andra måste visa öronen på körkortsbilden? Hur har man tänkt då? Är det någon som tycker att jag är (smyg) rasist och bidrar till att nazzarna får bättre fäste i Sverige genom att jag reagerar på denna sak? För säkerhets skull deklarerar jag min ståndpunkt då så att det inte blir några missförstånd: Jag är för att man skrotar alla nationsgränser och att folk ska få flytta vart de vill. Jag är även emot alltför centraliserad maktstruktur och tycker att de flesta övergripande beslut ska fattas i närheten av de som berörs av dem. Så att de som tar sig rätten att bestämma över andra, också kan ställas till svars för det de har bestämt. Ungefär så långt ifrån högerextrem man kan komma alltså. | |
| Bitte - Administratör | 2013-11-05 12:47 | |
![]() | Snacket om körkortet låter som svammel och inget annat , precis som så mycket "fakta" som så många "vet" om våra invandrare , jag blir så förbannat trött och less på just sådan för det sprids så mycket osanningar som på nått vis verka bli sanningar . Och personligen ogillar jag rasister , men har nog fasen mera respekt för den som törs stå för det än för smygrasister Fundera en stund över hur det skulle kännas att diskriminera pga vilken orsak som helst ja kanske bara för att du är kvinna eller man . Bitte | |
| pepscake | 2013-11-05 12:57 | |
![]() | Min vän Ahmed söker lägenhet men får aldrig svar på sina mail. Han skämtade lite om att han kanske borde använda ett annat namn när han skriver, så han började kalla sig Adam som ett socialt experiment. Plötsligt får han en hel del fler positiva svar om att han kan komma och titta på lägenheter. Detta är alltså helt sant, och ett ganska tydligt tecken på det där ni diskuterade i början av tråden om att Mohammed inte skulle bli anställd osv. Varför förneka att jo, många är lite tveksamma till de som inte är uppenbart svenska och därmed "okej"? Smygrasism är väl ett väldigt passande uttryck då det är just rasism, egentligen, om än inte all-out American History X. | |
| brava | 2013-11-05 13:01 | |
![]() | Jag tycker att folk är folk, och att alla har samma värde. Jag tycker att rasister är konstiga och ointelligenta. | |
| brava | 2013-11-05 13:08 | |
![]() | Pepscake: Sjukt och nästan lite skrattretande att det var så enkelt som att byta namn. Min son (han pappa är från Turkiet så han är lite mörkhårig o dy) har ett väldigt svenskt namn, och han blev utsatt för det omvända förhållandet. Det var så att han spelade CS och blev medlem i en ganska bra klan. Sen skulle de mötas irl på ett LAN och när de andra klanmedlemmarna såg att han var mörk så fryste de ut honom. Sen blev han kickad från klanen. | |
| bobo flux | 2013-11-05 13:11 | |
![]() | Vilka svin, brava. De borde kalla sig Ku Klux Klan. | |
| pepscake | 2013-11-05 13:15 | |
![]() | Allt sånt här beteende är så jävla sorgligt. Att de inte fattar att det enda de gör är att - potentiellt - gå miste om fantastiska människor. Så sjukt barnsligt, om man tänker efter. "Hen är 'annorlunda' = dåligt" | |
| Kanelkoja | 2013-11-05 13:40 | |
![]() | För att återknyta till Mohammed och varför inte just han har så lätt att få jobb i Sverige. Ganska naturligt anser jag, det vore nog lika svårt för mig att få jobb i Iran...där är det nämligen jag som är "Muhammed". Det fick jag bittert erfara under en busstur genom Serbien. Hela bussen full med Bulgarer och lilla jag...vem tvingar de ut ur bussen vid tullen? Självklart MIG!!! Vafaan, det är ju de andra som är "the bad guys" tänkte jag...mm i Sverige ja, men nu var det jag som var "Bulgaren"...den udda, konstiga, farliga. Så funkar världen, absolut inte bara i Sverige. | |