Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 961 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| holasenora | 2014-01-11 21:44 | |
![]() | Gloria; tror inte jag förstod riktigt vad du menade. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2014-01-11 22:41 | |
![]() | @apbur ang hur en astmatiker påverkas av balkongrökning så citerar jag Mollee2: "Själv kan jag inte vädra vissa sommardagar då röken från grannens balkong åker in genom mitt enda fönster. Jobbigt för mig som har astma och är allergisk" | |
| Sote | 2014-01-11 22:45 | |
![]() | Apbur-Rent fysiskt så sitter ju centrat för lukt och smak i hjärnan så på så sätt sitter det ju i huvudet men det du skrev uppfattade inte jag som att du syftade på det utan mer att det handlar om inbillning eller nåt man bara bestämt sig för att reagera på- " det sitter i huvudet" Det handlar ju bara om trivsel och hänsyn. Jag kan inte förstå varför man ska vara så ovillig att visa hänsyn mot sina grannar, för mig är det självklart att man tänker på hur det man gör kan påverka ens grannar. Eller är man bara elak för att man tycker om att jävlas med folk? Precis lika självklart som att jag aldrig skulle låtit mina ungar stå och tokskrika utanför ( eller inomhus heller för den delen) eller springa runt i affären och leka. Hänsyn, inget annat. | |
| Sharky68 | 2014-01-11 22:46 | |
![]() | @apbur Det är inget som sitter i huvudet och inställningen. Jag har vuxit upp med kedjerökande förälder. Jag kan inte andas när jag känner rök. Det irriterar mina luftvägar. Blir täppt i näsan, hes i halsen och får ont huvudet. Men en sak har jag inställer mig emot är de förbannade rökarna ska tända cigg när "de ätit färdigt" och en annan ska börja äta middag på restaurang. Spelar ingen roll om det är inne eller ute. Jag tappar aptiten direkt. Mat skall avnjutas..inte störas av äcklig rök! Det är min förbannade rättighet att avnjuta en god middag utan äckelpäckeldoft. | |
| apbur | 2014-01-11 22:54 | |
![]() | Jag betvivlar inte att astmatiker tycker att det är obehagligt med lukten av cigarettrök men jag kan i princip sätta min mamma på att de flesta inte reagerar med lika mycket andningssvårigheter om fönstret råkar vara öppet medan de sover. Medvetandet har väldigt stor betydelse. Det är alltså förväntningar och känslor kopplade till röklukt som står för stor del av reaktionen. Vårt lukt- och smaksinne är oerhört emotionellt kopplat och vill man inte gå med på det så får man väl helt enkelt läsa på lite. Sharky, ditt inlägg styrker bara det jag säger, inte tvärt om. Du blandar in massvis med känslouttryck när du beskriver problemet med rök. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-01-11 22:54 | |
![]() | Tråkigt när man får grannar som i princip har flyttat ut på balkongen och kedjeröker dygnet runt??? Är det så jävla illa? Ni kan naturligtvis inte tänka er att stänga dörren de minuterna det tar för grannen att röka färdigt en cigarett? | |
| kajix | 2014-01-11 22:57 | |
![]() | när man upptäcker att grannen röker är det redan för sent. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-01-11 23:27 | |
![]() | Ok dom dör alltså direkt? :) | |
| Gloria56 | 2014-01-11 23:47 | |
![]() | holasenora; Det var en parentes. Jag reagerar på att man nu för tiden säjer - "jag bor i hus" - när man bor i villa. Precis som om vi som bor i lägenhet inte bor i hus:-) | |
| dinodog | 2014-01-11 23:54 | |
![]() | Min svärmor är rökare och har börjat att röka inomhus. Mycket pga av att hon inte vill gå ut på balkongen när det blåser regnar och är kallt. Att hon sedan har KOL och inte borde röka öht gör inte saken bättre. Men hennes dotter kan inte komma dit numera eftersom hon har fått förkylningsastma. Den är med största sannolikt utlöst av passiv rökning som hon växte upp med enligt hennes läkare. Hon blir väldigt dålig direkt när hon kommer dit. Även om hon inte har rökt på länge och vädrat. Och mina kläder stinker rök även om hon inte röker när jag är där. Det är en vidrig lukt som biter sig fast. Alla kläder åker i tvättkorgen och så tvättar jag håret. Och jag har ändå vart rökare så man kan tycka att man skulle vara mera tolerant. | |
| Gloria56 | 2014-01-11 23:57 | |
![]() | Oavsett astma eller rädsla för passiv rökning så luktar cigarettrök faan för mej som inte röker. Att inte kunna öppna våra fönster PRECIS NÄR VI VILL utan att få in stanken är så irriterande och skapar tråkig stämning oss grannar emellan. Alla tar inte en vädjan utan att få taggarna utåt. Rökare har I REGEL en förmåga att försvara sitt missbruk. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2014-01-12 00:00 | |
![]() | Exakt dinodog. Min egen pappa fick astma och hans lungor var inte fina. Obducenten sa att han måste ha rökt mycket. Men han var _bara_ passiv rökare då min mor rökt inne i alla år. Det är närmast oförskämt att försvara rätten att röka i andras närhet och att dumförklara människor som far illa av cigarettrök! | |
| Sote | 2014-01-12 00:07 | |
![]() | Porla- som jag skrev tidigare så kan det ju vara liiite svårt attveta när grannen tänker röka. Det är ju inte så att dom plingar i en varningsklocka och plingar igen när dom är klara. Har man två, tre grannar som röker på balkongen så blir det ju rätt många cigg, speciellt en sommarkväll om dom blir sittande och kanske dessutom har gäster som röker. Det är ju faktiskt lättare för rökaren att gå ner på gården. Detär ju trots allt inte den ickerökande grannen som har ett beteende som kan upplevas som störande. Har jag ungar som skriker och stör i trappen så är det ju jag som måate se rill att ungarna håller truten, inte grannarna som ska behöva ha hörselkåpor om dom tycker mina ungar stör. | |
| apbur | 2014-01-12 00:13 | |
![]() | 125478, sluta upp med din töntiga retorik att jag skulle dumförklara människor som far illa av cigarettrök. Det är uppenbarligen du som tycker att man är dum om ens fysiska reaktioner förstärks av känslolivet. Var och en får skämmas för sina egna uttalanden. Du måste väl förstå att det är intressen som krockar med varandra här och att det inte går att reduceras till enbart "rättan att få röka i andras närhet". Det är en helt felaktigt sammanfattning av vad jag försvarat i den här diskussionen. | |
| kajix | 2014-01-12 00:20 | |
![]() | omjag varit rökare hade jag inte rökt på balkong, under fönster, vid ingångar, i busskurer osv | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2014-01-12 00:49 | |
![]() | apbur Töntig? Jag betackar mig från dina dryga kommentarer. Du vet ju inte vad du pratar om, och vad du tror att astmatiker reagerar på när det gäller balkongrökning är ett ypperligt exempel på "töntig retorik" i så fall. | |
| alfafemale | 2014-01-12 02:03 | |
![]() | Så länge tobaksrökning inte är olagligt har nikotinisten rätt att njuta av sin cigarett såväl på balkongen som i sin bostad. För en person som utvecklat ett nikotinberoende är det förknippat med ett påtagligt obehag att inte röka. Är det ingen som tycker synd om rökaren som inte ska tillåtas till fullo nyttja sin balkong på så vis den själv önskar...? | |
| Hästskonäsan | 2014-01-12 04:40 | |
![]() | Jag tycker att rökning ska fortsätta vara lagligt, men på särskilda villkor. Att ingen utomstående drabbas. Därför bör man utforma en dräkt som alla rökare måste bära. Röken ska stanna kvar i masken, kanske kan den sugas upp och omvandlas till blomdoft. Självklart bör denna dräkt designas i olika fräsiga färger och mönster. | |
| BenDavis | 2014-01-12 10:34 | |
![]() | I ren protest hade jag börjat röka inomhus och tvärnekat om värden kom och klagade på röklukt. Varje gång skulle jag spela dum och påstå att lukten kommer från någon annanstans. Idiotregel. Och jag röker inte ens egentligen. Är man så pass allergisk mot cigg så kanske man ska flytta in i ett allergihus så vanligt folk får fortsätta göra vad de vill hemma. | |
| crille80 | 2014-01-12 11:54 | |
![]() | Haha mycket bra BenDavis! Å apbur du ser ju direkt vilka som har precis det agg du pratar om, det går inte å resonera med dessa gnällspikar. | |