Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kryddeluntan2015-04-11 20:45
Antal inlägg: 12360

Inlägget bara försvann, men att vi har dessa zoner är ett faktum idag.
Moose, vi har två områden bara i min stad, inte så att polis och brandkår inte kan komma dit, men vi har problem med bränder och stenkastning och jag har jobbat där.

Måns, jag är också bekant med Enskededalen, och det är absolut inte ett område jag förknippat med no go zoner.

Måns_E2015-04-11 20:57
Antal inlägg: 12023

kryddeluntan, och kanske inte heller Täby, Vallentuna, Enköping eller Nyneshamn?

Det är det som gör artikeln tendentiös. Alla som varit på dessa platser vet att det inte är några problemområden, på SVD's opinionssida så försöker man få det till att ambulans, polis och brandkår inte vågar vistas där. Vilket såklart är bullshit.

Det i sig tar inte ifrån att det har förekommit den typen av problem på andra ställen. Men man blandar bort korten och blandar högt och lågt, och någonstans är uppenbarligen en hund begravd. För jag vet att det inte stämmer överens med sanningen, oavsett vad det står i någon polisrapport.

Taxtaxtax - Ej medlem längre2015-04-11 20:59
Antal inlägg: 214

Båda Moose länkar bekräftar i princip att det finns många områden som stämmer in på beskrivningarna. Artikelförfattaren är mest arg för att många använder rasistiska, snarare än socioekonomiska förklaringar.

Och det tycker jag är något många borde ta till sig - att erkänna att det idag finns områden med gigantiska strukturella problem är inte detsamma som att vara tillskriva dessa problem till inneboende egenskaper hos invandrare som grupp. Och de bästa åtgärderna är därför inte av sd-tok-karaktär. Att så många tycks tro det, och därför desperat vill bortförklara själva förekomsten av problemområden, är däremot ett GIGANTISKT problem för samhällsutvecklingen idag.

Sote2015-04-11 21:57
Antal inlägg: 3557

Wilda- jo du skrev att du ville ha utbyte av erfarenheter med andra som bor i dessa områden vilket fick mig att undra över hur du själv skulle kunna bidra med något då du skrev att du bor mer ute på landet. Ditt svala intresse för det då enda inlägget av en person som faktiskt bodde i en sådan zon och som var positiv gjorde att det kändes som att det inte var ett sådant svar du hade önskat för en fortsatt diskussion. Sen att du efter detta skrev att du tidigare hade bott i en sådan zon kunde man ju liksom inte gissa sig till. Hade du skrivit det direkt så skulle ditt inlägg som så uppenbarligen retat dig väldigt mycket aldrig ha skrivits.
Ytterligare spekulationer i den här tråden har jag inte haft och jag har heller inte skrivit något annat även om jag själv både har bott och arbetat i ett par sådana områden tidigare. Jag har verkligen inte hållit på med något malande . Jag har skrivit exakt tre inlägg i den här tråden ,detta inkluderat, och heller inte spekulerat hit och dit eller fram och tillbaka.
För att vara riktigt tydlig med vad du själv faktiskt skrev så kopierar jag ditt inlägg 2015-04-05.17.07 här "Ja trams och nonsens från din sida eftersom du inte kan respektera min önskan att utbyta erfarenheter med de som bor i såna zoner."

Så innan du slår ner på vad andra skriver så kanske du ska hålla reda på vad du själv faktiskt skriver. Om du är tydlig så behöver inga missförstånd eller spekulationer uppkomma.

Sote2015-04-11 22:00

Rättning- det ska naturligtvis stå "mitt inlägg som så uppenbarligen retad dig" och inget annat.

Måns_E2015-04-11 23:14

Taxtaxtax, jag tycker absolut att man skall tala om socialt utsatta områden, och fundera på vad som har gått snett när förortsungar kastar stenar på brandbilar, vilket har hänt i vissa kvarter.

Fortfarande så innebär det dock inte att inlagan i SVD har så värst mycket relevans, då de 55 områden som pekas ut i den underrättleserapport från polisen som det refereras till inte är några no-go-zoner. Det krävs lite mer evidens än att någon på en debattsida i SVD tolkar något helt uppåt väggarna för att det faktiskt skall vara en sanning för mig.

Man skall självklart inte blunda för problem, men man skall heller inte låtsas att det finns problem där det inte gör det.

WildaLi2015-04-11 23:31
Antal inlägg: 342

Sote
Läs om och läs rätt.
Här har du min trådstart;

Bor du i någon av Sveriges No-Go-Zoner
Frågeställningen är som rubriken lyder
Hur har det påverkat Dig att bo i en sån zon?
Har det förändrat Dig på något plan?

Och på tal om att hålla reda på vad man skriver;

"Wilda li- Kan inte låta bli att undra varför du ställer frågan öht? Du skriver att du vill utbyta erfarenheter med dom som bor i såna områden men själv bor du ute på landet och har alltså inga sådana erfarenheter att dela med dig av själv. Blir ju ett rätt magert utbyte tänker jag".

Du kunde ju helt enkelt frågat mig om mina erfarenheter istället för att dra dina snabba klipska slutsatser om att jag inte kan ha några erfarenheter alls för jag bor ju på landet just nu och då ser du alltså genast det självklara att jag bara MÅSTE ha bott på landet långt från civilisationen sen den dagen jag föddes alltså. Suck!

Sen fortsätter du med dina gissningar;

"När du dessutom får ett svar från en som faktiskt bor där så verkar du inte intresserad vilket får mig att gissa att du kanske mest är ute efter negativa erfarenheter och ett positivt svar inte ger nån glöd i debatten"

Och vips så har den begravna hunden genast hittats. Tadaaaa!

Den som vill veta frågar.
Den som vill spekulera, raljera och fantisera låter bli att fråga och kokar ihop lite olika tänkbara scenarios då med förkärlek för att driva det hela åt ett visst håll, i det här fallet blev det "mest är ute efter negativa erfarenheter".

Sånt kallar jag malande och det behöver nödvändigtvis inte ha med antal inlägg att göra, snarare substansen i de inlägg som gjorts.

Måns_E2015-04-11 23:40

WildaLi, vi kommer ändå tillbaka till frågan om det finns några no-go-zoner överhuvudtaget i Sverige.

Och om det gör det, är det de som pekas ut i den rapport som det hänvisas till i SVDs debattinlägg?

Jag är böjd att tycka att hela din tråd faller, då du faktiskt inte har några bevis för dessa så kallade no-go-zoner.

WildaLi2015-04-12 00:08

MånsE
Av just den anledningen ville jag fråga hur folk som bor (och även de som inte bor men vistas mycket) i nån av de 55 no-go-zonerna upplever det.

Jag ställde två relativt enkla frågor som hade kunnat ge en bild över huruvida problemen är:

Befintliga eller obefintliga
Överskattade eller underskattade
Vilken påverkan det haft att bo/vistas i en no-go-zon

Nu typ hundra inlägg senare, har max tre personer svarat på frågorna resten av inläggen har bestått av typ hundra andra off-topic frågeställningar med precis alla ämnen man kunde förvänta sig då naturligtvis inbegripna vissa favoritämnen som
rasister, nazister och Sverigevänner men även hundpromenader, goda bakverk, överläkare och annan överklass etc etc etc

Ja, jag är benägen att hålla med dig MånsE tråden betraktas härmed som fallen.

På med hänglåset.
Tack och farväl

Sote2015-04-12 00:18

Wilda li - För att vara en som påstår att andra maler så är du väldigt ihärdig i dina egna analyser och spekulationer.

Jag har ingenstans skrivit att det var i trådstarten du skrev att du ville ha ett utbyte av erfarenheter men du skrev det senare i tråden och du framhåller att det är din önskan. Fortfarande så har DU skrivit detta , inte jag. Jag har inga problem att hålla reda på vad jag skriver. Jag påpekade endast att det lär bli ett tunt utbyte då du vid det laget faktiskt endast hade skrivit att du bodde på landet och inte någonting om att du tidigare hade bott i en sådan zon. Fortfarande så hävdar jag att hade du tydliggjort att du hade det så skulle du sluppit åtminstone mina kommentarer. Så vill du fortsättningsvis undvika sådant så föreslår jag att du är tydlig. På så sätt kan du ägna resten av tråden till att svara på de frågor som andra i tråden faktiskt ställer till dig istället för att jaga upp dig över vad du upplever som spekulationer och raljerande.

WildaLi2015-04-12 00:32

Sote
Det fanns tydligen även något i de två orden Tack och Farväl som du lyckades missförstå.
Men tack för lektionen i hur jag på ett korrekt sätt startar en tråd på Betapets forum.

Måns_E2015-04-12 00:51

Jag har verkligen försökt att förklara hur det är i de områden som jag vistas i, som tas upp i rapporten, så jag antar att det är ontopic,

Förövrigt så är det ju bra att du har fått ditt svar nu.

Sote2015-04-12 01:26

Ja du wilda- nu skrev du ditt inlägg med tack o farväl under tiden som jag skrev mitt och således hade jag inte läst det när jag postade mitt. Ber så HEMSKT mycket om ursäkt för det men ibland blir det så när man skriver här om man inte ser till att uppdatera innan man postar ett inlägg. Så skulle du nu ha råkat hinna skriva ett inlägg till så säger jag redan nu då att jag inte ser något mer efter Måns inlägg 00.51. Så behöver du inte irritera dig för det menar jag.

Jag har för övrigt inte sagt något om hur du ska starta trådar här. Däremot kan jag tycka att man får stå för det man skriver i resten av inläggen i en tråd och inte bara utgå från det man skrev i det första. Och eftersom du gärna vill att man ställer frågor istället för att spekulera så frågar jag då om du skrev att du önskade ett utbyte av erfarenheter eller inte?

Mormodern492015-04-16 21:11
Antal inlägg: 8354

Nej gode Gud , det skulle jag inte vilja göra , det har ju hänt 2 mord nu , på mindre än ett dygn nu. I, två av no go zonerna här i GBG , hemskt. , bliver mörkrädd.

Mormodern492015-04-17 17:52

Göteborg , kan börja jämnföras vid Chicago snart

Måns_E2015-04-17 18:12

Det är väl att ta i, men visst vissa områden i biskopsgården och i bergsjön är ju lite väl stökiga.

Mormodern492015-04-17 18:35

Det finns fler områden , Backa , Hammarkullen , Brämaregården Gunnared , Hjällbo mm

Måns_E2015-04-17 18:37

Jojo, men det har väl alltid varit rätt så stökiga områden?

Mormodern492015-04-17 18:43

Ja men det har blivit allt grövre , med döden som följd ,det är mycket vapen inblandat

Måns_E2015-04-17 19:25

Nja, jag vet inte. Över tid så har det ju faktiskt blivit generellt lugnare. Under de senaste 20-25 åren så har det ungefär begåtts lika mycket våldsbrott som idag. Och den dödliga utgången är ungefär lika vanlig över tid den också.

Sedan så är det klart att det blir toppar på specifika ställen när det pågår någon slags gängkrig som det tycks göra i Göteborg nu. Men inte heller det är ju unikt för 2015. För 15 år sedan så var det HA och Bandidos som höll på och krigade i Malmö, idag så är det ett par förortsgäng i Göteborg.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?