Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 464

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2016-06-21 20:27
Antal inlägg: 4590

Nä, jag spejsade nog ut lite där :)

carlmartin - Ej medlem längre2016-06-21 21:20

Måns

Det är ett samspel. Jag får hoppas att folk tror på att jag är en 41 årig svensk man när jag säger att jag är det. Det har gått bra hittills ;) Om de inte gör det, så är jag inte herre över deras beslut.
Det är därför det blir absurt om jag säger att jag är en kvinna och kräver att det accepteras av andra.
Om andra inte har något problem med att jag påstår att jag är kvinna så händer inget annat än att ordet förlorar sin betydning. Jag blir inte en kvinna för att jag säger att jag är det.

liminal - Ej medlem längre2016-06-21 21:26
Antal inlägg: 1697

Vad är din syn på transsexualism, cm?

Lågintensiv2016-06-21 21:45
Antal inlägg: 3228

liminal, du frågade inte mig men: Biologiskt förankrat tillstånd där yttre manifestation av kön (könsorgan) rimmar med den egna bilden av vilket kön man har (identiteten). Det är väl ingen som inte tror det finns transsexuella, på samma sätt som det finns en mängd andra avvikelser från den biologiska normen. Frågan är om samhället skall anpassas efter att möta den här marginella gruppens behov. Så långt det är möjligt skall vi givetvis sikta mot det - men det är ofta inte praktiskt möjligt eller ens rimligt.

Lågintensiv2016-06-21 21:45

inte

carlmartin - Ej medlem längre2016-06-21 22:15

Om en man verkligen känner att han är en kvinna ska han ändå inte få lov att byta om på damernas, det är min åsikt.

Personligen skulle jag respektera personens känsla fullt ut - men ändå behandla personen som en man som känner sig som en kvinna, inte som en kvinna.

Jag har aldrig personligen mött någon som har bytt kön på medicinsk väg - men jag tror att jag tycker att personen får byta om på damernas efter en lyckad operation.

Jag tycker att samhället ska vara förstående och respektfullt i denna fråga - men inte tillrättalägga särskilt mycket efter dessa personers speciella behov och önskningar, om dessa är besvärliga att uppfylla.

Farnsworth2016-06-22 00:03
Antal inlägg: 2153

Samhället skulle bli outhärdligt om ingen någonsin accepterade att kompromissa när det gäller att visa upp sin "identitet" offentligt.

Måns_E2016-06-22 04:09
Antal inlägg: 12023

Lågintensiv, nej det tycker jag inte. Men jag tycker att vem som helst kan få uppfatta sig själv så.

Jag ser inget motsatsförhållande i det.

liminal - Ej medlem längre2016-06-22 07:03

cdn-attachments.time...20 x348.jpg

Hej, vilket badrum ska jag använda? Jag är född med både manligt och kvinnligt könsorgan. Läkarna könskorrigerade mig mot kvinna och gav mig hormoner, men jag identifierar mig i dag som man. När jag går in i ett kvinnligt omklädningsrum tror alla att jag är en pervers gammal gubbe.

Nora1 - Ej medlem längre2016-06-22 07:12
Antal inlägg: 2885

Linimal. Blev länken rätt?

liminal - Ej medlem längre2016-06-22 07:32

Ja, fungerar den inte?

Nora1 - Ej medlem längre2016-06-22 07:59
Antal inlägg: 2885

Liminal. Jag ser bara en jpegbild och ingen text. Men det kanske är rätt?

liminal - Ej medlem längre2016-06-22 08:40

Poängen är naturligtvis att personens utseende inte är helt entydigt vad vi förknippar med man eller kvinna. Hade denna person gjort Hanna Lindholms klipp hade det inte framstått som lika löjligt. Det är har varit min poäng hela tiden: det blir löjligt när hon påstår sig vara man och japan eftersom att hon inte identifierar sig som man eller japan. Och hon identifierar sig inte som man eller japan eftersom hon inte har några skäl till det.

liminal - Ej medlem längre2016-06-22 08:40

Eller både utseende och biologi i allmänhet i det här fallet.

kryddeluntan2016-06-22 10:02
Antal inlägg: 12360

Såg för några år sedan en dokumentär. En kvinna kände sig som en leopard. Hon hade tatuerat sig och det såg ut som leopardskinn, hörntänderna var vassa som på ett djur.

En annan dokumentär från England handlade om människor som kände att de ville ha en arm eller ett ben amputerat för att känna sig hela. De flesta läkare vägrade att göra ingreppet, det fanns ändå de som gjorde det eftersom patienterna ändå skulle prova själva att utföra ingreppet.

Mycket är det som är konstigt i människans psyke.

carlmartin - Ej medlem längre2016-06-22 10:21

Liminal

Poängen med Lindholms film är en kritik av tanken eller tesen att man själv ska kunna bestämma vad man "är" även i andras ögon. (vem man själv tänker att man är är ingen annans problem)
Det underliga är inte att hon ställer sina frågor (det är ju för att hon antar att hon kommer att få märkliga svar) - men att de intervjuade svarar så konstigt. Eftersom hon inte är japan, man eller katt så vore det mest riktiga att säga det till henne när hon påstår att hon är det. Tycker jag i allafall :)

Måns_E2016-06-22 10:36

Fast du själv måste väl ändå få välja hur du själv identifierar dig?

Det är för mig precis lika självklart som att du själv inte kan räkna med att andra identifierar dig som du själv vill.

Lindholms poäng är att hon vill begränsa och förlöjliga sina medmänniskor.

liminal - Ej medlem längre2016-06-22 10:58

Det löjliga är som sagt att hon inte identifierar sig som man eller japan. Annars menar du att den person jag visade bild på hade kunnat göra ett klipp som hade samma effekt. Jag kan inte på utseendet avgöra vilket kön personen har. Hade jag varit intresserad av det hade jag därför varit tvungen att fråga. Om personen då svarar att hen är man, så har jag verkligen ingen anledning att ifrågasätta det och acceptansen för det kommer naturligt. Det blir ingen diskrepans mellan könsuttryck och könsidentitet, som det blir i Hanna Lindholms fall.

Lågintensiv2016-06-22 20:24

Substanslösheter från liminal och Måns, motsatsen från c-m.

Måns_E2016-06-22 21:59

Lågintensiv vem har sagt att man kan bestämma hur andra skall uppfatta en?

Ingen i den här tråden vad jag har sett.

Apropå substanslöshet alltså.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?