Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-01-24 13:02 | |
![]() | "Att andra växter och mindre organismer får ge vika vid massodlingar är kanske ofrånkomligt. Jag värderar fortfarande lidandet hos en stressuppfödd gris som värre än det hos miljoner bakterier som dödas (det är ju öht tveksamt om bakterier, som saknar nervsystem, kan sägas lida)." Det är ju mer djur som dör än bara bakterier? Och angående sojaproduktionen till djurfoder - det är ju samma där. Vi föder den här djurproduktionen med spannmål, det är förkastligt. | |
| le-lou | 2011-01-24 13:03 | |
![]() | och jag vet att det finns de som tycker att det är ok att äta djur som levt under goda förhållanden. Men det är ju inte riktigt de som argumenterar mest emot i den här tråden, och följdaktligen inte heller de jag vänder mig till. | |
| KLuBBeR - Ej medlem längre | 2011-01-24 13:08 | |
![]() | Jag äter allt. Inte helt utan dåligt samvete dock, ska erkännas. Tycker att Apbur, Larvbrud och Dyslekso bl. a har vettiga funderingar i frågan ... som vanligt. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-24 13:09 | |
![]() | på tal om nedlåtande ton så är väl "grönsaksätare" alternativt "grönsaksvänner" nedlåtande? | |
| le-lou | 2011-01-24 13:13 | |
![]() | dina länkar om vatten är förvånande (not) från vegetariska organisationer och dessutom väldigt enkla förklaringar (som för övrigt är tämligen felaktiga). Jag råder dig att läsa boken också, eftersom förklaringarna (inkl. referenser till mycket trovärdiga undersökningar och tja, rena fakta) står att läsa där. Jag kan omöjligt återge allt utan hänvisar snällt till källan, och nej det är inte en undanflykt. Jag hänvisar till källan och ber er artigt att återkomma för spännande (förhoppningsvis) diskussioner. | |
| le-lou | 2011-01-24 13:13 | |
![]() | ovan till dyslekso. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-24 13:14 | |
![]() | Daggdroppe 2011-01-24 12:00 Antal inlägg: 551 Att ni fortfarande tjaffsar om detta är fan otroligt. Word | |
| le-lou | 2011-01-24 13:14 | |
![]() | bah. ska vi återgå till kasta skit på varandra istället? det är onekligen skitansträngande att försöka hålla en god ton på forumet ibland. Jag försöker men jag lackar ur ändå. | |
| le-lou | 2011-01-24 13:16 | |
![]() | zlipsten . men så onödigt. faktiskt. varför inte låta oss som gillar "tjafset" fortsätta? Ni kan ju köra vidare i "Idag ska jag... " eller "saker jag tänker på innan jag ska sova" - trådarna istället? | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-24 13:28 | |
![]() | - Eller varför inte låta oss som gillar denna diskussion fortsätta (fast just nu hinner jag inte)? Jag tycker att den är viktig och intressant och förespråkarna på "båda sidorna" (ogillar uttrycket men hittar inget bättre) har bidragit med många intressanta tankar och argument. Sen tycker jag också att om slånbär och Sote (ni två ger mig dessutom precis likadana vibbar av någon märklig anledning) kan hålla sig sakliga och på mattan, så blir det inte så mycket tjafs heller. | |
| Dyslekso | 2011-01-24 13:28 | |
![]() | le-lou: "Det är ju mer djur som dör än bara bakterier? " Ja, vilka tänker du specifikt på? Jag är hur som helst böjd att värdera förmågan att lida som högre hos djur med nervsystem än hos de utan. "Och angående sojaproduktionen till djurfoder - det är ju samma där. Vi föder den här djurproduktionen med spannmål, det är förkastligt. " Ja, vad ska den enorma djurproduktionen födas med då? Ej retorisk fråga. Om nu 70 % av sojabönorna går åt till djurfoder, och det är fel, så förstår jag inte hur man då kan försvara ätandet av kött från köttindustrin med synpunkten att spannmål tränger undan andra grödor. Och sen ... alltså att begära att någon ska beställa och läsa en bok är lite väl mycket, tycker jag. :) Om resonemangen som finns i boken är så bra, så finns de helt säkert på nätet också. Länka så ska jag läsa! | |
| le-lou | 2011-01-24 13:38 | |
![]() | Dyslekso - det slår dig inte att djur dör för att vi breder ut våra jordbruk? Eller när floder dammas igen så dör fler än bara de i floderna? Vi har begått massmord flera gånger om och det pågår ständigt, och nu menar jag inte djurindustrin. "Bokens största förtjänst är att den så tydligt visar människans beroende av matjorden. Större delen av jordens ursprungliga matjordstäcke är redan förbrukat på grund av plöjning och ensidig odling av annuella grödor. Ensidig sädesodling för- brukar humus och sedan kan jorden bara användas som substrat där växterna tillförs växtnäring som producerats med hjälp av olja. Det går att bygga upp ny matjord. Keith anför Joel Salatins Polyface farm i USA som exempel på det. En integrerad produktion av vegetabilier och animalier för en lokal marknad kan sedan underhålla matjorden. Och två tredjedelar av jordens yta är inte lämpad för sädesodling. Den skulle till stora delar kunna användas för gräsbaserad animalieproduktion." Det är mycket tydligare utvecklat i boken såklart, snodde ett stycke av ett referat av den. Att lämna en bok som källa, det är väl inte alls för mycket begärt? Finns säkert som e-bok också, har inte kollat upp om det finns dock. Kan ju inte bara vara sidor som kan länkas via nätet som för att det ska räknas som källa? Är man tillräckligt intresserad så kollar man ju i boken, så gör jag i alla fall. | |
| Sote | 2011-01-24 13:39 | |
![]() | Challe- hur känslig är du egentligen? Skulle det vara kränkande att kalla någon för grönsaksätare? Hur tänker du då? Jämfört med att säga att dom som äter kött äter likdelar och är skyldiga till att alla djur lider i industrin idag. Få lite perspektiv på saker och ting. Jag tycker självklart att det är för jävligt att djuren har det som dom har men jag har faktiskt inte den ekonomin som krävs för att köpa ekologiska produkter så länge dom ofta är såpass mycket dyrare. Att anklaga människor för att vara oetiska och lägga skuld och skam är mer kränkande i mina ögon. Jättebra om man har råd att handla rätt men alla har faktiskt inte det och alla vill dessuton inte heller vara vegetarianer. Det är bättre med saklig information och upplysning än att anklaga och skuldbelägga. Ge bra alternativ i stället . Håller med Le lou som på flera ställen i tråden påpekat att är det några som kan påverka djurhållningen så är det ju dom köttätare som har råd att välja det ekologiska köttet. Köttindustrin är ju inte intresserade av vegarna ändå. För övrigt så är det alltid lika intressant att läsa Le lous sakliga inlägg. Fortsätt så länge du orkar för vi är flera som blir positivt pushade av dina inlägg. | |
| Sote | 2011-01-24 13:43 | |
![]() | pichi-hålla mig på mattan?? För att det jag skriver inte passar just dig. Nämen ojdå det tänkte jag inte på.......(torkar en liten tår i ögonvrån) äh-skulle inte tro det föresten. | |
| laserkatten | 2011-01-24 13:43 | |
![]() | Ni som skriver här, har ni aldrig varit med om att diskutera Tillsammans, resonera, å ena sidan å andra sidan. Och komma på nya tankar tillsammans, nya perspektiv. Ni skriver liksom argument (från båda håll) som vi redan hade tänkt när vi var 12! Gå vidare? Nu har jag såklart inte orkat läsa igenom alla inlägg, men det är den känslan jag får iaf. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-24 13:55 | |
![]() | jag sa inte att jag blev kränkt, krävs bra mycket mer än så för det. men det här var det mest patetiska jag läst på betapets forum: "att är det några som kan påverka djurhållningen så är det ju dom köttätare som har råd att välja det ekologiska köttet. " | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-24 13:57 | |
![]() | för övrigt så känns det dumt att i samma inlägg som du säger att andra har nedlåtande ton använda "grönsaksvänner" när du helt enkelt kan skriva "vegetariner, vegan, vegar" | |
| Dyslekso | 2011-01-24 14:00 | |
![]() | le-lou: "Dyslekso - det slår dig inte att djur dör för att vi breder ut våra jordbruk? Eller när floder dammas igen så dör fler än bara de i floderna? Vi har begått massmord flera gånger om och det pågår ständigt, och nu menar jag inte djurindustrin. " Visst, människan är inte bra för en mängd andra organismer. Men det är alltså utvidgning av spannmålsodlingar vi ska undvika? Om nu spannmålen används till köttproduktion så är alltså köttindustrin den mest skyldiga parten här. Men ok - du vill inte ha spannmålsproduktion en masse utan frigående, betande boskap? Eller? Går det verkligen att kombinera med massproduktion? Ur SvD:s recension: "Visserligen framförs kritik mot hur djuren i det storskaliga jordbruket hanteras och författaren menar att de bör få gå fritt och söka sin egen mat, men hur en sådan djurhållning skulle kunna ersätta allt jordbruk och förse hela jordens befolkning med mat framgår inte." Det är inget fel att ange böcker som källa, men om man ska debattera med någon slags tempo kan det väl vara värt att ge vederhäftiga länkar som är fungerande sammanfattningar. Som jag påpekade bör hennes argument vara lätta att hitta på nätet för dig som har läst boken. en.wikipedia.org/wik..._r esources | |
| le-lou | 2011-01-24 14:04 | |
![]() | ja, verkligen SVD: recension har varit på tapeten. Orkar inte eftersom den är fruktansvärt dålig - och jo, det är just det boken förklarar, utförligt dessutom. Och det är också därför veganens Silvermånljus recension eller vad hon heter som skrivit den, blivit sågad av väldigt många. (utom veganerna själva såklart). Den är orättvis, SVD borde skämmas. | |
| Sote | 2011-01-24 14:08 | |
![]() | men challe- vilka inlägg är det du referarar till egentilegen. Jag tror inte jag har skrivtit grönsaksvänner sågonstans och om så vore så ser jag verkligen inget kränkande i det. Är man inte en vän av grönsaksätande som vegetarian då? Det är ju bara ordvrideri och inget annat. Vad är det föressten för patetiskt med påståendet att det är dom som väljer ekologiskt kött som kan påverka djurhållningen mer än vegarna. Jag är inte ensam om att uttrycka just den åsikten här i tråden så då är jag i allafall inte ensam om att vara patetisk. Kom gärna med något som kan övertyga mig om motsatsen. | |