Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-02-11 17:58
Antal inlägg: 4429

Något får mig att tro att diskussionen i detta forum kommer att vara i minst lika många år som konflikten i mellan östern om det inta hade funnits begränsingingar. Vissa saker kanske inte ska lösas. Vi kanske ska ha lite motsättningar och meningsskiljaktigheter. Det handlar ju ändå om något mer än slöjor och religion och jag tror i grund och botten att många av oss hyllar människan oavsett ursprung och tappning hur förvirrat det än kan verka.

calleman32010-02-11 17:59
Antal inlägg: 6

Burka kan dom ha i sitt hemland.!Men här hör det inte hemma...Man får ta seden dit man kommer.Detta är Sverige år 2010

slånbär2010-02-11 18:04
Antal inlägg: 5539

Micro-vad jag kan läsa av elgens inlägg så skriver hon ju att det är på en arbetsplats hon störs av det och inte på stan eller i parken. vet inte hur du tolkade inlägget ? Jag tror dessutom faktiskt att din bank nog är ett undantag för där jag bor får man inte ens gå in i mataffären med hjälmen på och absolut inte på macken.
Jag kan inte hålla med om att många av dom som skrivit har verkat särskilt rädda för "ett islamistiskt övertagande av Sverige genomfört av kvinnor i burka ..... " men man kan läsa vad man vill mellan raderna. Dessutom så handlade första inlägget just om en kvinna som tog strid för sin rätt att bära slöja under sin utbildning och sedan i sitt jobb med barn så att många av inläggen handlar just om Niqab i olika arbeten är ju inte så konstigt.

micro1132010-02-11 18:04
Antal inlägg: 17542

Sporten4
Och vi kämpar mot det genom att förbjuda burka och isolera kvinnorna i hemmet menar du?

Jag vet inte vad du är för kön -- men det kan inte vara kvinna om du tror att kvinnofrigörelse är något som kan ske isolerat bakom en låst dörr.

För eftersom du rest i dessa länder är du väl medveten om att alternativet till burka för de kvinnor som är tvingade, är att inte lämna huset alls -- eller hur.

ramsay - Ej medlem längre2010-02-11 18:05
Antal inlägg: 9204

vilka "dom"? om en helsvensk born and bread konverterar och vill ha burka då. går det bra då? eller är det islam och dess uttryck som ska förbjudas?

CroCop862010-02-11 18:06
Antal inlägg: 445

Åter igen, nej till burka och niqab. Jag jobbar inom säkerhet och det är lika jobbigt varje gång det kommer en kvinna som har ett heltäckande plagg, som då även täcker ansiktet.
Jag vet ju egentligen inte om det är en man eller kvinna. Kanske det är någon som är efterlyst? Folk ska få ha på sig va*an de vill, så länge det inte täcker ansiktet.

mattieh - Ej medlem längre2010-02-11 18:07
Antal inlägg: 249

Många här verkar ha missat att många muslimer i sverige inte bara är svenska utan också födda i sverige...

CroCop862010-02-11 18:08

ramsay:
Nej, det går inte bra med en svensk heller. Religionen spelar ingen roll, det är själva plagget.

Min åsikt då...

mattieh - Ej medlem längre2010-02-11 18:08
Antal inlägg: 249

Väldigt många i den här tråden skulle nog dessutom få det svårt med språktest :)

micro1132010-02-11 18:10

slånbär
Nej - första inlägget handlade om att bära niqab under utbildning -- inte i arbete.

Enbart under utbildning.

Om banker av säkerhetsskäl har sådana föreskrifter så får väl folk respektera det.

När det gäller butiker så gäller diskrimineringslagarna, likväl som för romer och andra grupper som klär sig i traditionella kläder. Butiker har inte längre sådana kassor att rånrisken motiverar diskriminering.

Även om de hade det så motiverar det inte ett förbud mot burka/niqab utan möjligen regler för de enskilda butiker/områden som berörs.

Tvålis - Ej medlem längre2010-02-11 18:13
Antal inlägg: 4429

Jag har lovat mig själv att låta bli denna diskussionen, men en mycket klok kvinna som jag diskuterade vid jul om just denna tråd. Jag var förbannad och tyckte att det var irriterande med vad jag uppfattade som en rasisitisk underton vid tillfällen.

Hon refererade till lagen som förhindrade aga mot barn. Och jag köper lite resonemanget. Förtryck kanske måste motas bort av lagar. Oavsett ursprung. Det är möjligt att det är en frihet idag att bära burka och niqab. Men det är också, oavsett hur man ser det, ett uttryck för förtryck.

Men återigen, å andra sidan, att skapa lagar om att slå barn är en sak. Att förhindra klädsel en helt annan.

micro1132010-02-11 18:14

CroCop86

Jag jobbar också med säkerhet och visitation. Menar du på fullt allvar att du jobbar hela dagarna med att granska människor, men du har inte hunnit få blick för att avgöra om det är en man eller kvinna som rör sig emot dig?

Dessutom hur ställer du dig till alla andra sätt att dölja ansiktet på - palestinasjalar t ex -- skall det med förbjudas?

Sporten42010-02-11 18:16
Antal inlägg: 238

micro113, det blir inte så stor skillnad. De skall helst vara inom hemmet även i deras hemländer. Kläderna är på när de i fåtal arbetar eller sköter inköpen för hushållet.

Att tillåta (hel-)täckande klädsel är en björntjänst mot dessa kvinnor. Här skall vi förespråka öppenhet från dag ett de beträder detta land som medborgare (som turister får de gärna ha vilka kläder de vill). på skolor och jobb skall inga täckande kläder vara tillåtna. Om man börjar redan vid skolåldern så underlättar det för kommande generationer.

magnusito2010-02-11 18:16
Antal inlägg: 5000

Tänkte på att de som argumenterar mot att burkan ska förbjudas har två helt motsatta argument.
1. Kvinnorna är redan så marginaliserade och förtryckta att ett förbud slår än hårdare mot dem och stigmatiserar dem.
2. De är inte alls förtryckta utan tar gladeligen på sig burkan av helt fri vilja.

Ja verkligheten är komplex så båda sakerna är kanske rätt samtidigt.
Jag avskyr!!! burka o dyl. Tror efter att ha läst debatten igen att ett förbud aksne är orealistiskt, men hävdar åter. Dessa företeelser har inget i en modern demokrati att göra. De är avskyvärda.

CroCop862010-02-11 18:23

micro113:

Ja, jag menar på fullt allvar. Varför skulle det inte kunna vara så? Du ser ju bara ögonen, eller inte ens dem om det är burka. Och nog kan en man gå som en kvinna, eller? Och en kvinna kan gå som en man.
På vilket sätt menar du att det är lätt att se om det är en man eller kvinna? Om det nu är någon som är efterlyst så kanske de anstränger sig lite extra.

Ja, om någon försöker gå igenom portalen med heltäckt ansikte så ber jag nog personen ta av sig det. Vad det än må vara. Men jag kan inte kräva att någon som bär niqab eller burka drar av den. Det är lite skillnad. Du ser inte det eller?

micro1132010-02-11 18:50

Sporten4
Att inte tillåta burka i grund och gymnasieskola är en sak -- när det handlar om vuxna individer en helt annan sak.

När det gäller arbetsplatser är det upp till arbetsgivaren att avgöra vad som är relevant på arbetsplatsen -- där kan inte staten gå in och förbjuda burka/niqab.

I det offentliga rummet skall alla ha tillträde, också de som täcker sitt ansikte av en eller annan anledning.

Och ja -- det är andra generationen, inte första generationen som kommer hit, som man får inrikta sig på -- och stärka i sin roll som kvinna, så de ser, förstår, och vet sin rätt att själv välja om de vill bära detta plagg eller inte -- men framför allt så att de vet vilken rätt och ställning de har i förhållande till mannen. För det är faktiskt viktigare än en ett klädesplagg.

micro1132010-02-11 18:57

CroCop86

Jag menar att man på rörelsemönster, kroppsbyggnad o dyl i 99% av fallen kan avgöra kön, utan att se personens ansikte -- jag föreslår att tränar genom att sätta dig och se ryggtavlan på folk som vandrar bort och börjar gissa dig fram.

Nej, en rånare som leka kvinna har i princip aldrig de grundförutsättningar som krävs för att snabbt konvertera till kvinna.

Transexuella kan vara svåra att urskilja av naturliga skäl.

Om en person i niqab/burka skall förbi vår säkerhetskontroll skall ansiktet blottas före säkerhetszonen, självklart -- om jag i egenskap av väktare skall göra identitetskontroll så skall det ske med blottat ansikte, självklart, om min syster gör det på skyddsområde så hela burkan/niqab av.
Det finns inga undantag för det.

Skall personen kroppsvisiteras så får den klä av sig alla kläder precis som alla andra -- ingen åtskillnad på grund av burka/niqab.

y not2010-02-11 19:13
Antal inlägg: 9014

"Problemet är att en del av dessa kvinnor faktiskt kräver att kunna jobba i dessa yrken och ändå få bära sin Niqab."
Jag tycker att ett sådant här argument är intressant. Inte det självklara i att man givetvis ska ha rätt att pröva olika saker som att få bära turban i tunnelbanan utan främst för att detta gäller en av alla dessa förtryckta kvinnor som inte klarar av att argumentera ens i hemmet för sin egen frihet.

Sporten42010-02-11 19:18
Antal inlägg: 238

y not, vem tror du står i bakgrunder och trycker på. Har du inte läst vilken kulter som råder om man inte följer reglerna????? Stening är vanlig i dessa länder (råkade komma nära en sådan tillställning, men avvek ganska fort), för att bestraffa misstag. Här i Sverige har vi ju frekventa hedersmord, helt sjukt.

CroCop862010-02-11 19:20

micro113

Då får du tycka det. Jag menar något annat.

Hmm..? Vart kommer rånare in i bilden?

Jaha? Är det självklart det? Och varför ska ansiktet blottas i Er säkerhetskontroll? Vad har det med säkerheten att göra?

Ja, men om du nu jobbar med säkerhet på det sättet jag gör, så bör du ju veta lite bättre än att alla inte plockas ut till en efterkontroll. Det är ju inte så att man måste ta av sig kläderna om man är uttagen till en efterkontroll, överhuvudtaget inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?