Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-07-17 21:21 | |
![]() | Ja, panchisarna kan väl flytta till Thailand? Billigt och bra. Man ska välja ett bra yrke, typ politiker, så är pensionen säkrad. | |
kiwiskal | 2014-07-17 21:23 | |
![]() | Det är finare ATT JOBBA än att HA JOBBAT. Mvh Regeringen. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-18 01:32 | |
![]() | Jag hänger inte med. Vad är det för skit pensionärerna får för att de har byggt upp det här landet? | |
Le Seau - Ej medlem längre | 2014-07-18 01:41 | |
![]() | Haveriet av pensionssystemet är tillsammans med arbetslösheten de två största problem vi har. Inte för att det har med tiggare att göra, men jag skulle uppmana alla som till skillnad från mig inte emigrerar snart att verkligen tänka till hur ni röstar i nästa val. Ger verkligen höjda skatter en ökad skatteintäkt? Ger verkligen kortare arbetsveckor fler jobb? | |
Sharky68 | 2014-07-18 02:19 | |
![]() | Jag kanske inte uttryckte mig klart och tydligt. Men många ser kopplingen ändå. Jo, jag tycker mer synd om våra pensionärer än tiggarna som är friska nog att sitta hela dagarna och tigga utan att jobba medan våra pensionärer jobbat hela sina liv och deltagit i uppbyggandet av vår välfärd. Välfärden håller på braka ihop. Vi som varit med ett tag ser nermonteringen. Vi minns hur det var och hur det är nu. Vart tar våra skattepengar vägen? Får vi valuta för dem. Allt fler köper egna sjukförsäkringar för att det inte längre fungerar i vårt land-. Vårdköer, vanvård av våra pensionärer, färre kompetenta läkare osv. Eftersom rumänska tiggare är EU-medborgare kan de få rätt till svenskt socialbidrag om de anmäler sig arbetsförmedlingen. | |
Måns_E | 2014-07-18 02:42 | |
![]() | Nej de kan inte få rätt till svenskt socialbidrag om de anmäler sig hos arbetsförmedlingen. Var har du fått det från. Så här är det: "EU:s medlemsstater har en stor rädsla för att medlemsstaterna skall exportera människor med sociala och ekonomiska problem till varandra. Därför har det införts en begränsning i 1612/68 som innebär att bara personer som faktiskt har ett arbete kan kräva sociala förmåner. Arbetssökande göre sig därmed inte besvär och naturligtvis inte heller personer som inte alls kan/vill arbeta. Sociala förmåner är enligt EU-rätten ett komplement till arbetsinkomster, inte en försörjningskälla. Det finns t.o.m. en begränsning i den fria rörligheten så att EU:s medlemsstater inte behöver acceptera inflyttning av andra än ’arbetskraft’. " Källa: www.google.se/url?sa...mp ;cad=rja | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-18 06:49 | |
![]() | Det florerar många rykten i såna här sammanhang. På 80-talet fick ju tex alla invandrare en Merca när de kom till Sverige. Det bästa vore att man själv gräver lite och undersöker själv när man får höra något absurt och inte lita blint på den som levererar infon. Sen kan man fortsätta diskussionen. Att ställa en svag grupp mot en annan och lägga till "ta hand om våra egna först" är ett gammalt beprövat trick. | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-07-18 11:04 | |
![]() | +1 | |
Sharky68 | 2014-07-18 11:37 | |
![]() | www.corren.se/osterg...ti kel.aspx Det finns flera källor på nätet som skriver detta. Måns_E, citatet i texten. Om man läser noggrant så måste man ha arbete för att få bidrag. Så en vanlig arbetslös svensk har tydligen ingen rätt till sociala förmåner alls. Komplement till arbetsinkomster. Man måste ha jobb för att få bidrag? Nåja, nu var dessa meningar tagna ur sitt sammanhang. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-18 11:41 | |
![]() | Då borde jag alltså på samma sätt kunna kvittera ut ersättning från a-kassa el liknande i länderna i syd-Europa när jag semestrar där? Låter logiskt? | |
Ruckzuck | 2014-07-18 11:41 | |
![]() | Det verkade mest gälla att de möjligen kan ha rätt till att få bidrag till hemresan. För övrigt stod det ha arbete ELLER vara inskriven på arbetsförmedlingen. Det är väl ingen nyhet för någon att vissa som jobbar ändå kan behöva försörjningsstöd. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-18 12:27 | |
![]() | Ni ser hur situationen förändras bara man tittar efter själv.... | |
Måns_E | 2014-07-18 12:38 | |
![]() | En vanlig svensk har rätt till socialbidrag i Sverige om arbete saknas. Men inte i någon annan EU-stat. Att vara inskriven på arbetsförmedlingen räknas inte som att ha ett arbete. Vad är det som är oklart? | |
Måns_E | 2014-07-18 12:50 | |
![]() | Och hur noggrant läste du egentligen texten? | |
kiwiskal | 2014-07-18 12:59 | |
![]() | Jag skulle vilja veta varför tiggare inte väljer att försöka få bli svensk medborgare. Med skälen de har borde de ha någon slags "förtur"? | |
Måns_E | 2014-07-18 13:09 | |
![]() | Nej, på vilket sätt då? Att de är fattiga och EU-medborgare ger ingen förtur för svenskt medborgarskap. Som EU-medborgare så kan du få svenskt medborgarskap om du bott i Sverige i fem år och uppfyller vissa andra kriterier. | |
kiwiskal | 2014-07-18 13:43 | |
![]() | Tänkte på de romer som kanske är förföljda också. Menar förtur jämfört med någon som inte har något att fly från. Kan man inte söka medborgarskap tidigare än 5 år? | |
Måns_E | 2014-07-18 14:36 | |
![]() | Fast de romer som kommer hit är ju vare sig bosatta här, eller har flytt hit. De är fattiga och illa behandlade i sina hemländer. Men de behöver inte frukta för sina liv. | |
kiwiskal | 2014-07-18 14:40 | |
![]() | De är ju så ofantligt fattiga att de tigger + inte får sina mänskliga rättigheter tillgodosedda i hemlandet? Är inte det livsfarligt? | |
Måns_E | 2014-07-18 14:44 | |
![]() | Nej, det ger inte flyktingstatus i något land vad jag vet. Det är ett problem som måste lösas av EU och Rumänien själva. Andra länder har som sagt lyckats den vägen. | |