Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2010-02-11 19:42 | |
![]() | CroCop86 Hos oss måste man legitimera sig för att komma in -- du kommer inte innanför stängslet med huva kan jag säga -- så de får nog blotta ansiktet redan för kamerorna. Min poäng är att där det råder särskilda säkerhetsföreskrifter så är det de som gäller -- på skyddsobjekt, flygplatser osv -- och de gäller alla. | |
| y not | 2010-02-11 19:47 | |
![]() | sporten. Här i Sverige mördas en kvinna i sitt hem nära på varannan vecka. merparten av dem är av en svensk full svartsjuk äkta man. Det kan man också kalla heder. Men som påpekats tidigare om att ta seden dit man kommer, att försvara demokratin, hur skulle det vara om vi var där etc. Detta är Sverige. Vill vi ha ett land med förbud och straff och som det är i del länder vi beskyller dem för. Eller vill vi ha ett land där man får klä sig som man vill. Där man inte förtrycker någon av vare sig kön etnicitet eller religion. Vill vi ha fett fritt land eller ska vi införa nya förtryckande lagar? mattieh. ett nytt ansikte jag gillar. | |
| slånbär | 2010-02-11 19:55 | |
![]() | Men herregud-Y not- Man kan faktiskt inte jämföra hederskulturen med en full man som misshandlar sin fru och tro mig jag har varit med om det senare under flera år och jag kan ändå säga att hederskulturen skiljer sig på många sätt. Jag önskar verkligen att några muslimska kvinnor från båda lägren så att säga kunde delta i den här diskussionen så vi kunde få fakta från dom som verkligenvet vad vi talar om. | |
| y not | 2010-02-11 20:09 | |
![]() | slånbär, visst kan man göra jämförelsen. Det går allldeles utmärkt. Det finns faktorer som är gemensamma och det finns faktorer som skiljer. Den största gemensamma faktorn är att en kvinna dödas av en närstående man främst för att hon är kvinna. Den största skiljande faktorn är mannens rätt ja rent av skyldighhet att i hederskulturen döda henne. Men det väsentliga i mitt argument mot sporten mot hans "Här i Sverige har vi ju frekventa hedersmord" där jag hävdar att kvinnomord i hemmet är mer frekvent, och bland dem ingår hedersmorden om än i en statisktiskt sett betyligt mindre del. Sen kan man ju fundera om inte ett mord pga av svartsjuka inte också är en form av hedersmord även om det inte rättfärdigas av kulturen som det gör i dessa mycket snäva och inte alls vidare typiska muslimska kulturer. Vad sporten nämligen gör liksom flera andra är inte att argumentera för eller emot rätten till niqab, utan en ren argumentation mot islam som dessutom är osaklig. | |
| Sporten4 | 2010-02-11 20:14 | |
![]() | y not, du är osaklig om någon. Vet inte hur du tolkar mitt inlägg, men du verkar inte så insatt i ursprungsfrågan. | |
| y not | 2010-02-11 20:16 | |
![]() | om kvinnor från ländernas argumnent så håller jag med om att det skulle berika, du läste väl den intressanta artikeln tidigare som klänkades till av två intelektuella kvinnor i niqab. Men få motsätter sig väl att det finns kvinnor som bär niqaben av fri vilja liksom det finns dem som inte får visa sig ute i samhället utan niqab utav tvång. Argumenten här går ut dels på att skydda våra barn från att inte behöva utsättas för dessa maskerade kvinnor, och dels för att förbjuda niqaben för att öka jämställdheten. Jag tycker att just att skydda barn mot att möta en annan kultur är ett dåligt argument även om jag kan förstå yrkesregler och klädsel och att det är upp till arbetsgivare liksom arbetsdomstol att avgöra. Det andra att förbjuda niqaben i det offentliga rummet för att skydda kvinnor mot förtryck tycker jag är än värre då dessa kvinnor fortfarande inte kommer att få visa sig ute utan niqab, liksom de som inte vill visa siute med bart ansikte blir förvisade inomhus. Jag tycker inte det kan jämföras med barnaga som gjordes av någon. För i så fall gör vi ju dessutom felet att jämföra kvinnor som inte vuxna människor som måste skyddas liksom barn. Och är det rätt? | |
| y not | 2010-02-11 20:18 | |
![]() | Sporten, hur vill du jag ska tolka ditt inlägg om frekventa hedersmord och att stening är vanligt i muslimska länder. Som ett välinsatt argument för att man inte ska få bära ansiktsslöja när man studerar till barnsköterska. Och med det förstå hur insatt du är i frågan? | |
| Sporten4 | 2010-02-11 20:24 | |
![]() | y not, dina inlägg är ganska flummiga. Har du läst tidigare inlägg i tråden? | |
| y not | 2010-02-11 20:26 | |
![]() | tack för klargörandet. Då förstår jag helt och hållet hur insatt du är i frågan och varför du blandar in stening och hedersmord i frågan om man skall få bära slöja när man studerar till barnsköterska. Solklart ju. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-02-11 20:28 | |
![]() | Ett tips. Alla som är för och emot kan göra en manifestation tillsammans. Båda sidor kommer att bevisa olika sanningar. Från att ha gått i en tydlig linje här så är jag helt övertygad om att det inte finns rätt eller fel. Det finns fördelar och nackdelar med allt. Även detta. Det betyder inte att något vinner eller förlorar. det är bara olika vinklar av sanning. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-02-11 20:36 | |
![]() | ... så som att vissa konflikter kanske inte bör lösas? som den i mellanöstern? | |
| y not | 2010-02-11 20:39 | |
![]() | sporten du skriver bland annat att kvinnor inte har rösträtt i muslimska länder. Vilka länder syftar du på då? Turkiet var det första muslimska landet som kvinnor fick rösträtt i 1930 och såväl Libanon, Tunisien och Marocko hade infört kvinnlig rösträtt före Schweiz www.svd.se/nyheter/u...42 2467.svd | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2010-02-11 20:42 | |
![]() | Just Schweiz var först med kvinnlig rösträtt i Europa. | |
| slånbär | 2010-02-11 20:43 | |
![]() | Micro-du skriver att det är en sak att inte tillåta burka och niqab i grund och gymnasieskolan och en annan sak med vuxna. Hur menar du då? Är inte det att trampa på familjernas rätt att uppfostra sina barn i den religion dom väljer? Personligen så tycker jag att det inte är helt ok att låta barnen stå vid sidan om så mycket av verksamheten i skola/barnomsorg pga religion tex dom barn som absolut inte får delta i något som har med jul och lucia att göra och faktiskt inte själva riktigt förstår varför mer än att det är något dom missar som kompisarna deltar i. Eller att dom inte får delta i simundervisningen eller gympan. I de fallen tycker jag det är bättre att då välja en helt muslimsk skola där barnen inte står utanför de övriga så ofta. Vi har några såna barn på vår skola men även ågra "vanliga " muslimer som låter barnen delta och den varienten verka ju funka bra för många muslimer. En sexåring i sjal berör mig personligen lite illa men det är ju min åsikt. Men det är intressent att du som verkar tycka att många här är islamofober och rädda för andra kulturer m.m ändå tycker att man ska ha ett förbud i skolan. Utveckla gärna. | |
| Bonnajaevel | 2010-02-11 20:45 | |
![]() | Ot kanske, men pingiskillen, 1971 fick kvinnor rösträtt i schweiz. | |
| Minta | 2010-02-11 20:46 | |
![]() | Det var nog ironiskt menat. | |
| y not | 2010-02-11 20:48 | |
![]() | Intressant pingiskille. Du kan duin historia. Finland var först 1906 | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2010-02-11 20:48 | |
![]() | Tack Minta. | |
| Bonnajaevel | 2010-02-11 20:49 | |
![]() | jag trodde man inte fick vara ironisk här. | |
| y not | 2010-02-11 20:50 | |
![]() | jo Minta, förstår också ironin nu, och så kan man ju se det, liksom att man kan se det som att exemplet Schweis visar att västlandets demokrati inte ens innefattat kvinnor vidare länge | |